|
עיני. לפני שנכנס לתחרות בדואר ישראל כיהן כמנכ"ל חברת המשלוחים TNT
|
|
|
|
|
רכבת הדואר הצרפתי. איירמייל אקספרס מנצלת את היחסים הטובים של צרפת עם מדינות העולם
|
|
|
|
|
|
התחרות בענף הבלדרות הבינלאומית הביאה לגידול משמעותי בהיקף השוק, ולאפשרויות משופרות מבחינת החברות בארץ להעברת משלוחים בכל גודל ומשקל - כמעט לכל מקום על פני הגלובוס. מנכ"ל חברת איירמייל אקספרס, שלמה עיני, מגלה כי באחרונה העבירה החברה משלוחים אפילו לנמענים במדינת האוייב מספר אחת לישראל כיום, אירן.
איירמייל אקספרס היא הנציגה הבלעדית בישראל של הדואר הצרפתי (LA POST), שהוא בית הדואר השלישי בגודלו בעולם, לאחר ארה"ב וגרמניה. העובדה שכל משלוח מהארץ עובר קודם בצרפת היא המאפשרת את ההעברה בהמשך גם למדינות שאין לישראל קשרים דיפלומטיים עמן, כמו מדינות המפרץ - שנהנות לדברי עיני מהתכתבות אינטנסיבית עם ענף היהלומים הישראלי, וכן לסוריה ועירק. "דואר שנשלח למדינות אלה מקבל בול צרפתי וחיסיון מוחלט", הוא אומר.
בנוסף לרשת היעדים חובקת העולם, המתאפשרת עקב יחסיה הטובים של צרפת עם כמעט כל המדינות, מציעה איירמייל אקספרס גם מחירים אטרקטיביים למשלוחי דואר כמותי לחו"ל, הנחשבים לזולים משמעותית מהמחירים שמציע דואר ישראל. משלוח מעטפה במשקל שבין 50-100 גרם לארה"ב יעלה בדואר רגיל 4.21 שקל, לעומת 3.79 שקל בחברה; חישוב פשוט מעלה כי במקרה של משלוח 10 אלף מעטפות לארה"ב המחיר באיירמייל אקספרס יהיה 38 אלף שקל, לעומת 42 אלף שקל בדואר ישראל.
לפני שעיני נכנס לתחרות בדואר ישראל הוא היה מנהל הפיתוח עסקי בחברת המשלוחים הבינלאומית UPS ומנכ"ל חברת המשלוחים TNT. "הסיפור הבא ממחיש את השינוי העמוק שעבר בענף", אומר עיני, "כאשר ארבעה אחים מישראל הצליחו לאחרונה לאתר באירן את בתה הבכורה של אמם, שננטשה במדינה לפני 45 שנה ומאז נותק עמה הקשר. במשך שנים הם ניסו ליצור קשר עם האחות הגדולה - שכלל לא הייתה מודעת לקיומם, ולפני כשנה וחצי הצליחו להשיג את מספר הטלפון שלה. הם ניהלו קשר טלפוני אך כל ניסיונותיהם לשלוח לאחותם משלוחים מהארץ נתקלו בחומה האירנית הקשוחה. לפני מספר חודשים, ביום הולדתה של האחות, סייענו להוציא משלוח של חבילה לאיירן, שבה פריטים עם ערך סימלי ורגשי עבור המשפחה. נדרשה זהירות רבה והורדת כל סימני הזיהוי מישראל, כמו תוויות הבגדים".
איירמייל אקספרס מנוהלת בשיטת האאוט-סורסינג, תוך העסקת גורמים חיצוניים החל מהמאספים והממיינים ועד לברוקר בשדה התעופה. עיני החליט לא להתחרות בחברות השילוח המתמחות במשלוח מהיר של דברי דואר למיניהם, כמו UPS, FEDEX, או DHL, המשלחות דברי דואר בזמן קצר ובעלות גבוהה. בין לקוחותיה נמצאים חברות וגופים גדולים לצד לקוחות פרטיים, כולל בנק המזרחי, הבנק הבינלאומי, מכון היהלומים, האוניברסיטה העברית, חברת HP, מכון ויצמן ומאות יצואנים. החברה מאפשרת מעקב בזמן אמת אחר דבר הדואר עד להגעתו ליעד. "אנחנו יודעים היכן נמצא כל מכתב עד לרמת השק", מסכם עיני, "ואנחנו יכולים אפילו לומר ללקוח אם המשלוח שלו כבר נמצא בתיבת הדואר של הנמען".