|
אולמרט. התחייב לשמור אמונים [פלאש 90]
|
|
|
|
|
תשובתו של היועץ המשפטי לממשלה לבית המשפט אשר מחד מאשרת את טענות יואב יצחק שאהוד אולמרט פוגע בחקירה עקב זמינותו המאד מוגבלת, ומנגד המשאירה את הנושא להחלטות מפלגתיות פוליטיות אינה תשובה עמוקה דיה, התשובה מחפפת את המוקד אליו נדרש היועץ המשפטי לממשלה.
סעיף הנבצרות (16) הקיים אומר כך: "נבצר מראש הממשלה זמנית למלא את תפקידו, ימלא את מקומו ממלא-מקום ראש הממשלה; חלפו 100 ימים רצופים שבהם כיהן ממלא-מקום ראש הממשלה במקום ראש הממשלה והוא לא חזר למלא את תפקידו, יראוהו כמי שנבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו".
החוק אינו מסביר מהי נבצרות, למי הסמכות להכריז על נבצרות, מתי נבצר ראש הממשלה - ומתי אינו נבצר.
וכאשר אומרים אנו "נבצר" חייבים אנו קודם להבין מהן התכליות העומדות מאחורי התפקיד, ואם אחת מתכליות אלה או כמה מהן נפגעות בסבירות גבוהה, יאמר כל אדם כי נבצר מראש הממשלה מלמלא את תפקידו.
ואת תכליות התפקיד של ראש הממשלה נמצא במקום מרכזי אחד, בשבועת האמונים שלו בפני הכנסת על-פי סעיף 14 לחוק יסוד הממשלה: "אני (השם) מתחייב כראש הממשלה לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, למלא באמונה את תפקידי כראש הממשלה ולקיים את החלטות הכנסת";
והשאלה העומדת על הפרק היא האם בהתנהגותו של ראש הממשלה, ובנימוקיו שהתפקיד אינו מאפשר לו להקצות זמנים לחקירה מעבר לשעה בחודש או שעה בשבועיים הוא:
1) שומר אמונים למדינת ישראל?
2) שומר אמונים לחוקיה של מדינת ישראל?
3) ממלא באמונה את תפקידו כראש הממשלה?
4) מקיים את החלטות הכנסת?
לדעתי, וחושבני שלדעת כולי עלמא, אהוד אולמרט מפר בהתנהגותו את כל אחד ואחד מסעיפי שבועתו, הוא עושה זאת ברגל גסה, ולכן, על גופי המינהל בראשות היועץ המשפטי לממשלה היה לומר לו זאת, ואם לא אמרו, הרי שהכנסת הייתה ודאי אמורה לומר לראש הממשלה שמי שמפר שבועתו בפניה, יסולק, ואם גם הכנסת מנמנמת, נזרק התיק לפתחו של בית המשפט.
אנא ישקול בית המשפט אם ראש הממשלה מקיים את שבועתו בפני הכנסת, האם מקיים הוא את "פסקת המטרה" של חוק יסוד הממשלה בהיבט של אמוניו של ראש הממשלה, יקבל את עתירתו של יואב יצחק, יכריז על נבצרותו של ראש הממשלה עקב הפרה בוטה של שבועתו בפני הכנסת, וישחרר את מדינת ישראל מעולו המסוכן של אהוד אולמרט.
עיקר הישגה של העתירה יהיה בפרשנות של בית המשפט לסעיף 16 הסתום לחוק יסוד הממשלה, בהיבטים הבאים:
1) מי מוסמך להחליט על נבצרות?
2) מהם הקריטריונים של כזו החלטה?
ובמתן הוראה ליועץ המשפטי לממשלה (ככל שיוחלט שהוא מוסמך) לשקול מחדש את החלטתו שלא להכריז על נבצרות ראש הממשלה לאור שיקולים אלה.
נ.ב חוק הסוב-יודיצה לא חל כיום על דיוני בג"צ או כל דיון שיפוטי פומבי אחר - שאינו דין פלילי.