|   15:07:40
  מרטין שרמן  
מייסד ומנהל המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים (IISS)
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הכישלון ופשרו

ההסבר לכשל ההסברתי של ישראל פשוט למדי אם כי קשה לעיכול
25/07/2008  |   מרטין שרמן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
קרב שהמדינה לא רוצה לנצח בו. ההסברה הישראלית [צילום: פלאש 90]

עבור רבים - בארץ ומחוצה לה - הכשל של ישראל בתחום ההסברה הוא חידה, שהרי לישראל אִפיונים רבים שהיו אמורים להעניק לה תמיכה בלתי מסויגת בזירה הבינלאומית של מרבית מדינות המערב.

לאמיתו של דבר, ההסבר לכשל ההסברתי של ישראל פשוט למדי - אם כי קשה לעיכול: הסיבה לכך שישראל מובסת בקרב ההסברתי היא העובדה שלמעשה... היא אינה רוצה לנצח בו!

במבט ראשון הסבר זה נראה בלתי מתקבל על הדעת, אולם עיון חטוף בעובדות יספק לו תימוכין מוצקים.

הלא כאשר באים לאמוד את רצונו של ארגון להשיג יעד מסוים, אחד המדדים החשובים ביותר הוא כמות המשאבים שהארגון מקצה להשגת אותו יעד. במקרה של ההסברה, התקציב שמדינת ישראל מקצה לפעילות זו נע בין הפאתטי לאבסורד - ומגיע בקושי לסכום שתאגיד מסחרי "בינוני פלוס" מקדיש לפרסום.

הגורם ל"חסכנות" יתר זו אינו היעדר משאבים. ככלות הכול, כשמדינת ישראל חפצה להשיג יעד בלתי מתוקצב, היא תמיד ידעה למצוא עבורו את המשאבים הדרושים. לדוגמה: כאשר הוחלט לבנות את גדר ההפרדה נמצאו לכך מיליארדי שקלים, למרות שלא הוקצבו למטרה זו מראש. כך, כאשר הוחלט על "ההינתקות" מחבל עזה, נמצאו ללא קושי מיליארדי הדולרים הנחוצים. זאת ועוד, כאשר החלה להתהוות ההחלטה על "ההתכנסות" משטחי יהודה ושומרון, העובדה שנדרשו עשרות מיליוני דולרים ליישום המהלך לא הרתיעה איש - על אף שברור היה כי מרבית המימון לכך לא יהיה על חשבון משלם המיסים האמריקני.

על כן, אין מנוס מן המסקנה העגומה, שבעיני מעצבי המדיניות הישראלית קידום דימויה של ישראל ומעמדה ברחבי תבל אינו עניין התופס מקום גבוה בסדר העדיפויות הלאומי. הרי אילו הוא היה כזה, אין ספק שהיו מוצאים משאבים רבים הרבה יותר למימוש מטרה זו.


השילוש הקדוש

כעת, נשאלת שאלת השאלות: מדוע ישראל הרשמית מפגינה רפיסות כה רבה במערכה התקשורתית ובמלחמה על דמותה? התשובה טמונה במבנה החברה הישראלית ובזהותן של הקבוצות שבפועל מחוללות את האירועים ומעצבות את המציאות בה. וכאשר מדובר בעיצוב המציאות הישראלית, מתברר כי מבחינות רבות תוצאות הבחירות אינן רלוונטיות כלל.

כך לדוגמה, אריאל שרון נבחר על סמך פסילה מפורשת של המדיניות החד-צדדית של מתחריו, אך לאחר בחירתו נאלץ לבצע את אשר פסל. באופן דומה, יצחק רבין נבחר על בסיס שורה שלמה של "לאווים" ביטחוניים, כגון: לא למשא-ומתן עם אש"ף, לא לנטישת בקעת הירדן, לא לחלוקת ירושלים ולא להקמת מדינה פלשתינית. אולם לאחר שנבחר - ובלי לקבל מנדט מחודש - אימץ מדיניות שונה לחלוטין, שמהותה הייתה הפיכת כל ה"לאווים" הניציים התקיפים הללו ל"הנים" יוניים ותרניים - מדיניות שלמעשה הוצעה על-ידי סיעות השמאל אשר לא זכו לאמון הציבור.

מכאן, שהקבוצות המחוללות, הלכה למעשה, את האירועים בישראל הן בעיקר משולש של אליטות, שלא נבחרו, אך רודות בציבור ביד רמה: האליטה המשפטית, האליטה התקשורתית והאליטה האקדמית (לפחות אותו חלק באקדמיה שיש לו ממשק עם שתי האליטות הראשונות: הפקולטות למדעי החברה, המשפטים ומדעי הרוח).

כך למשל האליטה המשפטית יכולה למנוע כל מהלך אסרטיבי שבכוונת המערך הפוליטי הנבחר לבצע (עיינו ערך הכשלת הניסיון להפסקת זרם החשמל לעזה); כך למשל האליטה התקשורתית יכולה ליזום כל מהלך ותרני שבכוונת המערך הפוליטי למנוע (עיינו ערך הינתקות, ובמידה רבה - ערך הסכמי אוסלו); וכאשר נדרשת גושפנקה מקצועית למהלכים מעין אלה, האליטה האקדמית המגויסת תהיה תמיד נכונה להעניק אותה.

לא קשה לזהות שזהו המכניזם, אשר בצורות שונות הוליד - ועדין מקיים - את מרבית התהליכים המדיניים שאירעו בשני העשורים האחרונים.


מה זה אומר עליהם

הבנת ההתרחשויות במציאות הישראלית מחייבת הכרה בכך שלאותן אליטות רבות עוצמה יש השקפות עולם הנשענות באופן מוחלט על האמונה המעין-דתית, שהנוכחות הישראלית בשטחי יש"ע (כיום יו"ש) היא שורש כל רע במדינה ובעולם כולו כמעט. השקפה זו - המלוּוה בעוינות נגזרת בלתי מתפשרת כלפי מפעל ההתיישבות שמעבר לקו הירוק וכלפי ציבור המתיישבים בו - אינה עמדה פוליטית שכלתנית בלבד המבוססת על עובדות וניתוחן, והניתנת לשינוי עם שינוי בעובדות. היא למעשה מצב נפשי הקשור קשר אמיץ לדימוי העצמי של הנמנים על אותן קבוצות, למעמדם ולמקובלות החברתית שלהם בקרב עמיתיהם, ליוקרתם המקצועית ולעתים אף לאפשרויות פרנסתם. מי שמעז להעלות הרהורי כפירה בדבר תקפותה של עמדה זו עלול למצוא עצמו נפגע מאד בתחומים הללו.

למאמץ למנוע את ערעור תקפותה של השקפת עולם זו השלכות מרחיקות לכת. כך למשל, מונע מאמץ זה מן המשקיעים אותו ומאלה הנתונים להשפעתם להציג את הצד הערבי, ובמיוחד הצד הפלשתיני, כפי שהוא באמת. הרתיעה מהצגת המציאות השוררת בצד הערבי - על אכזריותו, שחיתותו, פיגורו וקנאותו - מונעת מישראל את הצגת עמדותיה, את חששותיה ואת הסכנות האורבות לה באופן משכנע, הן בפני הציבור הישראלי והן בפני דעת הקהל בעולם.

אחרי ככלות הכול, הצגה תקיפה מעין זו תשים ללעג את השקפת העולם של אותן אליטות, שפירושה המעשי הוא יצירת גבול בינלאומי חדש, העובר כמה אלפי מטרים בלבד מהפרלמנט הלאומי ומכל משרדי הממשלה כמעט; חשיפת שדה התעופה הבינלאומי היחיד במדינה להפגזה מכלי נשק פרימיטיביים המופעלים כיום מהשטח שננטש; הפיכת צירי התחבורה העיקריים (כבישים ומסילות ברזל) לפגיעים להתקפה ועקב כך - לניתוק ואף לשיתוק אשר ימנעו תנועה יבשתית ברחבי המדינה, וזאת באמצעות נשק קל בלבד; הפקרת השליטה במקורות מים עיקריים (כשליש מן האספקה הזמינה כיום) לשליטה פלשתינית; הכנסת מתקני תשתית עיקריים, כגון תחנת הכוח בחדרה, לתוך טווח הנשק הנמצא כיום בשימוש נגד ישראל, ועימם גם 80% מאוכלוסיית המדינה ו-80% מפעילותה הכלכלית.


החיפוש אחר הויתור הגואל

המאמץ לשמר את אותה השקפת עולם מחייב אפוא את הצגת הצד הפלשתיני באור חיובי הרבה יותר מכפי שהוא בפועל ואת הצד הישראלי באור שלילי יותר - אחרת אין הצדקה (או שפיות) במסירת אזורים כה חיוניים לשליטה פלשתינית. זוהי השקפה שנועלת את המחזיקים בה במסלול הזוי של חיפוש מתמיד אחר "הוויתור המיתולוגי האחרון", שאם היהודים רק ייאותו לו - יגיע הסכסוך הישראלי-ערבי לקיצו. בסופו של דבר, זוהי השקפה המחייבת אימוץ של עיקרי הנרטיב הפלשתיני ודחיית אלה של הנרטיב הציוני.

כך נוצר מצב המונע מישראל כל אפשרות ליזום אסטרטגיית הסברה התקפית המכוונת להבסת היריב, וגוזר עליה טקטיקה הגנתית-תגובתית בלבד אשר נדונה לכישלון מראש.

זהו אם כן פשרו של כשל ההסברה הישראלית. תיקון המצב אינו פשוט אך גם אינו בלתי אפשרי. אולם כמו בכל בעיה, השלבים הראשונים של מציאת פתרון מחייבים ניסוח של הסוגיות כתנאי להבנתן, וגיבוש דרכי התמודדות עמן. דרכים אלו - הראויות לרשימה נפרדת - מטרתן תהיה להביא לחשיפה פומבית של האחראים למחדל על כסילותם ורדידותם, וכן על כזביהם. רק כך ניתן יהיה לנטרל את השפעתם ואת הנזק הלאומי הקשה הכרוך בה.

ד"ר מרטין שרמן הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת ת"א והמנהל האקדמי של ארגון Jerusalem Summit
תאריך:  25/07/2008   |   עודכן:  25/07/2008
דר' מרטין שרמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכישלון ופשרו
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלכסנדר
25/07/08 23:05
2
בנימין
25/07/08 23:11
3
כפםשד
26/07/08 00:55
4
ClearVision
26/07/08 04:09
5
הניה
26/07/08 09:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמה ספרים יוצאים מדי יום בישראל? עשרה? חמישה-עשר? כל אדם, מלבד הסופר עצמו, מבין שהתקשורת אינה יכולה להתייחס לכל ספר וספר. אבל איש לא יקבל ברצינות טענה כזו בקשר לספרו של אריה אבנרי 'זעקי ארץ מושחתת'. אמת, אילו עסק הספר, נאמר, בשלטון-הנפל של היהודי הקומוניסטי בלה קון בהונגריה בשנת 1919, לא היינו מתפלאים על השתיקה הרועמת שהיה זוכה לה. אבל ספר שעוסק בעיקרו בשחיתויות של ראש ממשלת ישראל המכהן? ומתעד אותן עמוד אחר עמוד?
25/07/2008  |  עדו נתניהו  |   מאמרים
המצב שאליו נקלעה הכלכלה העולמית - חשיפת פרצופם של הספקולנטים, מהלומה ליהירות העוצמה הפיננסית של ארה"ב, וההשלכות שיש לכל אלה ועוד - תהיינה אלה בטווח המיידי בשורה רעה. אולם בטווח הביניים ובעיקר בטווח הרחוק יותר, החום של הפציינט הקודח, הוא ההזדמנות לשנות את הרגליי חייו. לא לטפל בו, אלא לרפא אותו. זה אמור לגבי כל העולם, אך שבעתיים לגבינו.
25/07/2008  |  צבי גיל  |   מאמרים
הדיון הנוקב על הבחירה השערורייתית של פקידי האוצר לקצץ שבועיים מחופשת הלידה, הוא דיון ראוי. יש כאן שיטתיות לא ראויה של בזבוזי ענק לצרכי אתנן פוליטי לישיבות ולמגזרים המפעילים לחץ על האוצר, ומאידך שורת קיצוצים דווקא בזוטות שמסייעות לתחושת הרווחה של אוכלוסיות מוחלשות ונטולות השפעה על גליון האקסל של תקציב המדינה - נשים בכללן.
25/07/2008  |  חנה בית הלחמי  |   מאמרים
העובדה שלפיה ממשיך ח"כ לשעבר עזמי בשארה לקבל תשלומים מהכנסת מסעירה את הכנסת בשבועות האחרונים ואף גרמה לשלוש הצעות חוק שמטרתן לשלול את הגמלה המשולמת לו. לקראת הדיון בוועדת הכנסת בהצעות החוק, כתבה היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד נורית אלשטיין, חוות דעת משפטית הקובעת כי הצעות החוק הללו הן בעייתיות מבחינה חוקתית שכן הן פוגעות בזכויות יסוד חוקתיות כמו זכות הקנין וזכות השוויון. לדבריה, בשארה הוא עדיין בגדר חשוד, לא הורשע ואפילו לא הוגש נגדו כתב אישום, ומכיוון שכך שלילת זכויותיו הכספיות היא בגדר ענישה כאשר הוא עדיין בגדר חשוד בלבד.
25/07/2008  |  חגי סרי לוי  |   מאמרים
ביום שישי ה-26.07, כוכב מרקורי נכנס למזל אריה והמארס בהיבט נחמד לכוכב יופיטר, מצב שיכול להעיד על מפגשים מהנים עם חברים ואנשים חדשים. יש כאן דחפים להרפתקאות בשילוב אומץ חיובי אשר מניע לפעולה, אך בבקשה אל תסחפו.
25/07/2008  |  טובה ספרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il