קצת רקע
לאחר הודעת ההתפטרות של אהוד אולמרט, הציבור בישראל, היום יותר מתמיד, סקרן מי יהיה ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל. להחלטה על כך, יש חשיבות רבה לכל אזרח שניהול המדינה יקר לו.
המתחרים על כיסאו של אולמרט בקדימה במבחן הראשון, הפריימריז, ציפי לבני ושאול מופז וכן ראשי הליכוד והעבודה, נתניהו או אהוד ברק לקראת הבחירות הכלליות, נדרשים עתה לפשפש היטב במעשיהם ולהחליט אם יש להם מה להודיע לציבור - לפני שהם מבקשים מחדש את אמונו. המדינה הזאת תתערער אם כל יום שני וחמישי יהיה עליה להתוודע להתנהגות מפוקפקת של ראשיה, המולידה חקירות ובירורים משפטיים ולא היינו רוצים לעבור זאת שוב ושוב.
הכול טוב ויפה, אך מה עם הכישורים לתפקיד ראש הממשלה? לכן, קודם שניגש למתמודדים העיקריים על ראשות הממשלה חשוב שנבהיר לעצמנו מה היינו רוצים מראש ממשלה בישראל.
כיום אומנם הבחירות לראשות הממשלה הן לא אישיות, אך המפלגות המעמידות את ראשיהן לתפקיד נותנים לבוחרים כלומר העם את הזכות לבחור, לאזרח מן השורה בעל זכות הצבעה, שמצטרף ומתפקד למפלגה המציגה את מצעה ואת מועמדותה לתפקיד ראש הממשלה, צריך להיות ברור ביום שיעמוד בקלפי ויתחבט לאיזו מפלגה להצביע, מי הוא המועמד מטעמה לראש הממשלה? לכן יש חשיבות רבה ומשקל רב למועמד של אותה מפלגה לראשות ראש הממשלה בהחלטה של האזרח הבוחר.
לפני שניגש לעניין התאמת נבחר הציבור לתפקיד ראש הממשלה בישראל, מן הראוי יהיה להסביר את מכלול תפקידיו וסמכויותיו של התפקיד, שלכל הדעות הוא תפקיד קשה ביותר ומצריך כישורים ותכונות אופי מיוחדות. כין אם הם כתובים ובין אם לא. להווה ידוע כי אף ראש ממשלה בישראל לא סיים את תפקידו כשהוא שמח ומרוצה, נהפוך הוא, כולם סיימו את תפקידיהם במפח נפש. הראיה שאף אחד מהם לא סיים שתי קדנציות, תמיד קרה משהו, או מחלה או רצח או אי עמידה בלחץ הביקורת, כי אנו כנראה באמת ארץ אוכלת מנהיגיה - ובכל זאת הפלא ופלא, לא חסרים קופצים על התפקיד.
תפקידים וסמכויות של ראש ממשלה (על-פי הכתוב)
ראש הממשלה ניצב בראש הרשות המבצעת במדינה, הוא בעל הסמכות הגבוהה ביותר במערכת השלטון הישראלית (אמנם החוק מגדיר את הנשיא כעומד בראש המדינה, אולם הוא מקנה לראש הממשלה את מרב סמכויות השלטון). ראש הממשלה הוא השר הבכיר בממשלה, ואחריותו היא לכל הפעילויות שלה. ראש ממשלה חובה שיהיה גם חבר הכנסת (כל שר אחר זולת רה"מ אינו חייב שיהיה חבר הכנסת). התפטר ראש הממשלה מחברותו בכנסת - רואים בהתפטרות זו גם כהתפטרותו מראשות הממשלה.
הוא הקובע את העניינים שבהם תטפל הממשלה, והוא הנושא באחריות הראשית לתוצאות מדיניות הממשלה. החוק קובע, כי כשראש הממשלה מתפטר- מתפטרת עמו הממשלה כולה, ויש צורך להקים ממשלה חדשה.
סמכויותיו:
- הוא מייצג את הממשלה והמדינה כלפי פנים וחוץ.
- הוא מנהל את ישיבות הממשלה ואת עבודת הממשלה בכלל: קובע את סדר יומה של הממשלה ויושב-ראש בישיבותיה, מנחה את מזכיר הממשלה בפרסום עניינים הנוגעים לדיוני הממשלה ולהחלטותיה וקובע את העניינים שבהם תטפל הממשלה והוא הנושא באחריות הראשית לתוצאות מדיניות הממשלה.
- שרי הממשלה אחראים בפני ראש הממשלה לתפקידים שעליהם הם ממונים.
- הוא רשאי להעביר שר מכהונתו לאחר שהודיע לממשלה על כוונתו לעשות כך, ולאחר שהעביר לשר הודעה על העברה מכהונתו. ראש הממשלה גם ממלא את מקומם של שרים שהתפטרו או שנבצר מהם למלא את תפקידם.
- הוא מפקח על עבודתן של ועדות השרים.
- ראש הממשלה הוא יושב-ראש ועדת השרים לענייני ביטחון.
- לראש הממשלה השפעה ניכרת בתחום המינויים העיקריים, המחייבים את אישור הממשלה.
- ראש הממשלה אינו יכול לכפות את דעתו על הממשלה באופן ישיר, אולם הוא יכול לשנות את הרכב הממשלה (תוך פיקוח וביקורת של הכנסת) באופן שיקנה לו תמיכה מרבית. הוא רשאי לפזר את הכנסת באישור נשיא המדינה ובכך להביא לעריכת בחירות חדשות.
אך עם זאת, ראש ממשלה בישראל צריך להיות בעל תכונות נוספות שאינן בכללים הכתובים אך בלעדיהן יקשה על המועמד לתפקיד לבצע את תפקידו והן: א.יכולת לנווט את המדינה בשעותיה הקשות ואפילו קיומיות.
ב.יכולת של עמידה בלחצים ושאין לחץ הגדול מעל מידותיו.
ג.יכולת לשנות דברים במצבה המדיני והביטחוני של המדינה - בעל תבונה מדינית.
ד.יכולת לשמר קואליציה חזקה ויציבה שבלעדיה לא ניתן לקיים ממשל תקין.
ה.יכולת מניפולטיבית, כן, בלעדיה לא ניתן לשרוד כראש ממשלה.
ו.יכולת של קשר ואינטראקציה בין אנשים.
ז.יכולת לעורר אמפתיה ותחושה בסביבתו של בני ברית.
ח.ניסיון בעבודת הממשלה, כן, גם זה דרוש.
לסיכום
לכל הדעות, קיימת חשיבות רבה להקמת ממשלת אחדות לאומית, העם שהוא הריבון, כבר עייף מחוסר היציבות השלטונית ונוכח האתגרים העומדים בפני המדינה קיימת חשיבות רבה אם למועמד לתפקיד ראש הממשלה יש נטייה וגם רצון לבנות או להוביל את מפלגתו להקמת ממשלת חרום לאומית עד לבחירות הכלליות ולאחריה כי המדינה זקוקה כמו אוויר לנשימה את היציבות השלטונית, יהיה זה טוב למדינת ישראל.
וזו הזדמנות פז, שבעת שהמנהיגים העתידיים ידונו בסוגיות ממשלת החרום הלאומית, טוב שיחליטו גם על גיבוש משטר נשיאותי בישראל שעליו דובר כבר רבות.