|   15:07:40
  אפרים הלפרין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

שנת הלימודים לא נפתחה

כי התלמידים, אינם תלמידים הם, כי תלמיד הוא משורש למ"ד והם הרי לא לומדים, מעתה אל תאמר תלמידים, אמור שבבה"ים שוהים בכפיה בבתי הספר
01/09/2008  |   אפרים הלפרין   |   מאמרים   |   תגובות
יולי תמיר ותלמידי כיתה א'

מערכת החינוך בישראל הולכת מדחי אל דחי. מהגניוס היהודי לא נותר הרבה, כל היתרונות האינטלקטואליים שיוחסו לעם שלנו פשטו את הרגל, ויהפכו אותנו תוך שנים מספר לפושטי יד, ואת מערכות השלטון שלנו לפושטי עור (העור שלנו).

  • האם הבעיה היא כסף?
  • האם הבעיה היא ניהול?
  • האם הבעיה היא אלימות התלמידים?
  • האם הבעיה היא הבתים שלא תורמים ולעתים אף תורמים תרומה שלילית?
  • האם זו הצפיפות בכיתות?
  • האם יש קשר לכישורי הוראה?

כן, מדובר בבעיה כוללת, רב מערכתית, שוק החינוך הוזנח על-ידי כל הגורמים, השוק בתול ומוזנח כעת, ממתין לגורם שישתלט עליו ויקדם אותו לתועלתו, ומשרד החינוך, יושב לו בצד, פועל בכיוונים שגויים ושוליים - וילדינו הפקר, ממש הפקר.

ובואו ננסה לדרג את קצת סדרי עדיפויות, בואו ננסה לתעדף בין הנושאים השונים, בואו ננסה להבדיל בין האינטרסים השונים במקצת של הרשויות, גורמי הלימוד, והצרכנים.

המוצר

ובכן המרכיב החשוב ביותר בכל מערכת של תן וקח היא המוצר, אם אין מוצר אין עסקה, הוא יהיה עטוף בצלופן, אולי יעלה יותר, אם העסקה תיחתם בחדר מרווח אולי תהיה טובה יותר, אם תיחתם בין שני צדדים נורמטיביים, יהיה סיכוי שתחזיק גם מים לתקופה ארוכה יותר.

ומהו המוצר אותו מספקת מערכת החינוך? האם היא מספקת תורה? לא, האם היא מספקת חשבון? לא ואולי אזרחות? גם כן לא. המוצר שמספקת המערכת, והמהווה בסיס לתגמול (הדל יחסית) הניתן למורים היא שעת הוראה, ומניסיוני הדל האיכות של שעת ההוראה הולכת ומידרדרת, הולכת ונמוגה - ושיפורה הדרמטי הוא המפתח להצלת המערכת.

איך משפרים את המוצר "שעת הוראה"?

המוצר שעת הוראה נוצר על-ידי פועלים, אשר בד"כ הם אנשים טובים, הורים טובים לילדיהם, משלמי מסים בזמן, הנקראים מורים, אך כל קשר בין רובם המכריע ובין כישורי הוראה המתאימים לרוח התקופה הוא מקרי בלבד.

כישורי הוראה המתאימים לרוח התקופה כמה היבטים להם:

  • הבנה מאוד מאוד רחבה ועמוקה של החומר הנלמד, בפקטור של פי 10 או פי 100 מהרמה הנומינאלית הנדרשת להעברה סתמית של החומר הנלמד - וזאת על-מנת להקרין ביטחון, על-מנת להפליג עם התלמידים החוקרים למחוזות חדשים ומעניינים, על-מנת להיות יכולים לסווג את הרמה לקבוצות השונות המרכיבות את הכיתה.

  • יכולת דידקטית מולדת ומוקנית, הרבה סבלנות, הכרת שיטות וקונצים של שמירת מתח לימודי, על פני שעה, שבוע, סמסטר, שנה, יובל.

  • כיבוד התלמידים, הכיתה, מוסדות התלמידים, ובניית תשתית לכבוד הדדי.

  • חוש הומור.

  • סמכותיות.

  • יכולות גבוהות של אבחון בין בעיות התנהגותיות, לבין בעיות בריאות, לבין בעיות אחרות, הכרת הכלים המפותחים מאוד כיום לאבחנה בין הבעיות השונות, יכולת בניית ספים להצעה להתערבות.

  • יכולת קשר פתוח ותמידי עם ההורים לתלמידים אשר קשר כזה יכול להועיל להם ולהישגיהם.

  • חזון, אמונה במקצוע, דבקות במשימה, ההבנה שכל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם מלא.

  • היכולת לומר "לא" לגורמים בכירים יותר, מורה שאינו עומד על דעתו, ומתמעט לחלוטים אל מול ההנהלה והפיקוח - אין לו דעת ולכן לא יכול ללמד.

  • פתיחות, הקשבה, ויכולת להשתכנע מחד, כריזמה יכולת הבעה ויכולת שכנוע מאידך.

נכון, תיארנו כאן מלאכים אשר יש כמותם אולי 2 או שלושה במערכת החינוך, (או אולי היו כאלה) וכמובן לא נצפה שלכל המורים יהיו כל התכונות האלה אך כל המורים חייבים את רובן, ובמינון מאד מאד גבוה, ולצערי לא נמצא היום כאלה במערכת.

אז מה עושים?

מה שעושים בכזה מצב כאוטי המידרדר משנה לשנה, הוא קודם כל להבין שנדרשת פעולה מאוד מאוד כואבת, ומשם חובה לעצור את ההידרדרות, לתקן את הניתן לתקן, לברור את התבן מן הקש (להיפטר מהקש). לתכנן וליצור תשתית לעולם חדש, ואז ליצור אותו עולם חדש.

  • חובה להעלות את השכר? לא מיד
  • להקטין הצפיפות בכיתות? לא בוער
  • להתיר מתן מכות לתלמידים? לא ולא

יש להסביר לקהל המורים שבתוכנית המשרד להשאיר בתוך 3 שנים רק מחצית מסד"כ המורים. בכל אותן שנים לא תהיינה עליות שכר, כל הכסף יילך להכשרת מורים בתחומים השונים.

ההכשרה לא תעלה למורים כסף, אך הם לא יקבלו תשלום שעות או כל גמול אחר עליה, תהיה חובת נוכחות, ומי שלא יעמוד בקצב, יאבד את מקום עבודתו.

יש להבטיח מראש מה יהיה השכר החדש לנבחרים אשר יעברו את מסלול המכשולים הזה (לפחות הכפלת שכר השעה ברוטו), יש לקבוע מראש מה יהיו תנאי ההעסקה (הרבה יותר שעות עבודה למשרה).

איכות המצור "שעת לימוד" היא המפתח - ומאחר ששעת לימוד היא פרי תוצרת של חשיבה בראשו של המורה, וחומר הלימוד המלווה אותו, שם יש להשקיע את המשאבים כי כל השקעה אחרת במצב האסוני בו אנו נמצאים, לא רק שאינה מועילה, אלא מוסיפה עוד המון שמן למדורה.

שנת הלימודים לא נפתחה, נפתחה שנת השבבה"ים.

תאריך:  01/09/2008   |   עודכן:  01/09/2008
אפרי הלפרין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם בעידן הכלכלה הגלובאלית יש להון השפעה על מלחמה ושלום. נושא זה התעורר, בין היתר, בעת האירועים בקווקאז בסכסוך שבין רוסיה לגאורגיה על החבלים הבדלניים. התשובה לשאלה הזאת היא אומנם מורכבת מאוד אך בהכללה, ההיסטוריה של המאה ה-20 נתנה תשובה שלילית. ומה שקורה כיום מחזק הנחה זאת. היה גם עידן אחר שבו ההגדה הפכה לאגדה והיא קשורה בהון יהודי, ב"בית רוטשילד".
01/09/2008  |  צבי גיל  |   מאמרים

01/09/2008  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
בישראל, (עדר) כלבי השמירה הפקירו את משמרתם. במקום שישמרו על הדמוקרטיה הם שומרים על פוליטיקאים מועדפים. שרון לא היה האתרוג הראשון, וציפורה לא האחרונה. יש לזה סיבה: למעצבי דעת הקהל בישראל יש אג'נדה. ובהתנגשות בין האג'נדה לאתיקה, תמיד תצא האתיקה כשידה על התחתונה.
01/09/2008  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
מגן דוד מורכב משני משולשים, ולא בכדי, כי המשולש הוא המצולע הכי יציב, בכך שבניגוד לכל מצולע אחר, אם חיבורי צלעותיו זו לזו יהיו חיבורים פרקיים - ולא חיבורים רתומים - הוא, המשולש, ישמור על צורתו מול כוחות הפועלים עליו, בעוד שהריבוע יהפוך למעוין, המלבן - למקבילית, וכך הלאה.
01/09/2008  |  ד"ר אברהם בן עזרא  |   מאמרים
הדיווחים המצערים שפורסמו באמצעי התקשורת שעל פיהם, ככל הנראה, הרשה קצין בכיר ומוערץ בצבא, לקרוב משפחתו הקטין לנהוג ברכב צבאי למרות שהלה מחוסר רשיון נהיגה כלל, שם באור הזרקורים את עבירת התרת הנהיגה לבלתי מורשה, שהינה אחת העבירות החמורות ביותר בפקודת התעבורה ולו בגלל פוטנציאל הסיכון שטמון בה (לדוגמה, אותה תאונת דרכים במקרה שפורסם שלמרבה המזל לא גרמה לפגיעות גוף).
01/09/2008  |  עו"ד אנושי אלי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il