|   15:07:40
דלג
  איתן אלחדז  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

יש איסלאם אחר

בצל 'מלחמות הדת', החשדנות והשאיפה למשהו אחר מגלים יותר ויותר ישראלים את הסופים מסורת מיסטית בת אלף מאתיים שנה שהתפתחה לצד האיסלאם, מתוכה צמחו משוררים גדולים, סיפורים ודרך חיים שונה אך מאתגרת לפני יותר מחודש יצא לאור הספר 'הסופים' וזאת הייתה מבחינתי הזדמנות טובה לפגוש יהודים לצד מוסלמים שהושפעו מן הסופיות כל אחד בדרכו. יחד הם מקווים לחולל שינוי ולקרב לבבות בין הדתות השונות
11/09/2008  |   איתן אלחדז   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: איתן אלחדז]

לפני קצת יותר משנה גיליתי את הזרם הסופי – זוהי המיסטיקה של האיסלאם. זה היה כאשר ידידה שלי, בחורה בסביבות גיל השלושים שגדלה בבית יהודי דתי ובינתיים חזרה בשאלה, קראה לי להצטרף לערב של מפגשים ולימודים בין דתיים שמתקיים בביתו של הרב רוברטו ארביב (איש התנועה המסורתית ומנהל 'מדרשת עיון'). הרב, יחד עם עוד שותפים לדרך, הקים את 'דרך אברהם' - עמותה א-פוליטית שפועלת לקידום הדיאלוג הבין דתי בין יהודים לבין מוסלמים.

הגעתי מלא ציפייה לחזות 'בשידוך' הלא מובן הזה כלל וכלל בין לימודי הרמב"ם לבין קריאת פרקים מהקוראן. בשעת ערב, כשאני הולך בפיתולי הסמטאות של נווה צדק, הגעתי אל הבית. מבחוץ הוא נראה כעוד אחד הבתים שעומדים להתפקע מהצפיפות הנוראה, אך בפנים, במעלה גרם המדרגות, ישנה רחבה גדולה המוארת באור נרות יוקד כשמסביב ישובים האורחים וביניהם פרופסור ליהדות, ד"ר לקבלה, עורכת דין וגם כמה אנשי היי-טק. ניר שדה, אמן חליל, התחיל לבצע 'נגינות סופיות' וכולם מתכנסים במדיטציה.

את הערב פתח המנחה ד"ר אברהם אלקיים, ראש מכון מוסאיוף לקבלה בבר-אילן ומי שמנהל את 'דרך אברהם'. בשבילו העמותה היא הגשמת חלום ודרך שהוא מאמין בה עד תום: "אנו בעמותה מאמינים שהסכסוך פה מונח גם על יסודות דתיים ואם רוצים לגשר על הפערים, צריך גם להבין את הרצונות הדתיים של הערבים ולא רק את הרצונות הפוליטיים שלהם", הוא אומר לי כמי שהתנסה כבר בכמה וכמה מפגשים. פגשתי אותו לפני חודש בנצרת, שם הוא ארגן יחד עם יתר חברי העמותה ותומכים ערב מרגש לכבוד צאת ספרה המרשים של פרופ' שרה סבירי, 'הסופים', אנתולוגיה רחבת יריעה על הסופים והשקפת עולמם. שרה נחשפה לעולמם של הסופים בדרך מקרה בגיל העשרה כאשר המורה שלה לערבית, פרופ' קיסטנר, הביא לה ספר סופי עם "הרבה אוצרות" כהגדרתה. את המסע שלה עם הסופים היא המשיכה בלימודי הערבית בבית הספר ולאחר מכן באוניברסיטה, עם התמקדותה בלימודי האיסלאם.

בהמשך היא החליטה להתמקד בחקר התרבות והספרות הסופית: "תמיד מצאתי שם מילה טובה כשהייתי במצבים קשים. אני לא דתית במיוחד – אישה יהודייה וזהו המזון הרוחני שלי שמעניק לי את אהבת החיים שלי", היא אומרת בעיניים בורקות לפני הקהל שבא לכבד אותה בערב העיון. בראיון קצר שערכתי עמה לאחר מכן, עלתה בלבי התמיהה לנוכח העובדה שאישה, שהיא גם יהודייה, מתעסקת בחומרים מוסלמיים שנכתבו ברובם על-ידי גברים. שרה לא מבינה את השאלה; מבחינתה אין הדברים הללו משנים: "זוהי מסורת שמגלה יחס מאוד פתוח לנשים. לי זה כמובן לא הפריע ובכל מקרה לא התעסקתי בשאלה הזאת. זוהי ספרות שנכתבה ברובה בימי הביניים ואי אפשר להתעלם מכך שנותני הטון היו גברים, אך הם הכירו באיכויות הנשיות ובתכונות המיסטיות שלהן. מספרות הנשית כל שנותר היה רק אמרות כאלו ואחרות".

בספרה היא מייחדת לכך פרק מיוחד שעוסק בנשים בסופיות: "בחיבורו 'זיכרונות על ידידי האל' ברשימתו על ראבעה אל עדויה, מיסטיקנית קדומה מהעיר בצרה, הוא כותב: אם ישאל השואל: על שום מה כללת אישה בין גברים? אשיב: הנביא עצמו אמר: 'האל אינו מתבונן אל צורתכם החיצונית.' שורש הדבר אינו נעוץ בצורה אלא בכוונה..". [עמוד 52]. שרה מקווה שהספר "יוביל לקירוב לבבות בינינו לבין תרבות האיסלאם". האם עניין אותך להתעסק גם בפרקטיקות הסופיות מלבד הכתיבה האקדמית, אני שואל את שרה. "תראה, זה לא העניין. יכול להיות שפה ושם כן לקחתי חלק מאיזה סדנה. אבל אני מוצאת מספיק יופי ועושר בספרות עצמה. אני לא צריכה יותר מזה. גם כשאתה קורא ספרות יפה אתה מסתפק בזה".

יצא לי פעם אחת להשתתף באחד מן השיעורים שהיא מעבירה באוניברסיטה העברית. היו שם יהודים לצד מוסלמים שכל העת רצו להוביל את השיעור אל המסקנה הסופית, אל התשובה הסופית – אבל שרה תמיד ריסנה אותם. בפתח הדבר של הספר היא מציינת זאת: "יש צורך באורך רוח: ההיכרות עם הסופיות נעשית בהדרגה, טיפין-טיפין. יש צורך בענווה: גם אם תצטייר בעינינו תמונה מקיפה מרובת פרטים על הסופיות, עדיין נהיה כתיירים עוברי אורח המקיפים את חומותיה סביב – סביב" [עמ' 20].

דיאלוג לשלום

שיר סופי

"מהשמיים יורדים גשמי הברכה אל האדמה, האדמה מוציאה מיני צמחים.
מהשמיים יורד הדבר הזה אל אדמת הלבבות;
הלבבות רוטטים, ומכל ידיעה היורדת עליהם נובטים מיני צמחים
סודות, חכמות, יחוד, ביטחון, תפילה חרישית, קרבת האל יתעלה
וצומחים בו בלב אילנות ופירות למיניהם
ונעים בתוכו מדבריות וערבות, ימים, נהרות והרים
הוא נהיה מקום מפגש לבני אדם ושדים, מלאכים ורוחות.
הדבר הזה הוא מעבר לשכל: גבורה וכח של ממש, רצון וידע של האל עצמו
הוא נותן אותו ליחידי סגולה, למתי מעט מבין בני האדם."

[אל-ג'ילאני, גילוי הריבון ושפע הרחמן, עמ' 211-212].

ד"ר אבי אלקיים חולק את מחשבותיו על לימודי האיסלאם בארץ: "מי הם סוכני התרבות שלנו שהפכו את הספר (הקוראן) למוקצה? אנחנו הקמנו את 'דרך אברהם' כדי להפיץ את הספר ברבים בתוך החברה היהודית שסובלת מבורות". אלקיים יוצא גם נגד "אותה ציביליזציה יהודית-נוצרית" וקורא ליצירת ציביליזציה חדשה "יהודית-מוסלמית ממש כשם שהיו הרמב"ם ואבן גבירול שפעלו במשותף עם האיסלאם", הוא אומר בדאגה ולא שוכח להזכיר את הסופיות כדרך מתווכת: "דרך החשיבה הסופית יכולה להוביל לדיאלוג לשלום בין היהדות לאיסלאם והסופיות היא הבסיס. הספר הזה (האנתולוגיה של שרה סבירי) זוהי הספינה שאיתה נעשה את המסע".

"הסתכלות שונה על העולם"
שייח מנסארה, ראש המסדר הקאדרי

אחר צהריים אחד הגעתי בהפתעה עם חבר טוב למסגד הסופי של אבו פלשתין בכפר סכנין בגליל העליון. המסגד העטור צריחים בוהקים בצבעים ירוקים היה שקט וכבר חשבנו שבאנו לריק, אך כשנכנסנו לאולם התפילה הגדול הבחנו בקצה האולם באב ובנו שלומדים יחד ומשננים פסוקים מן הקוראן. כשסיים לאחר כמה דקות, הציג עצמו המתפלל כאבו פלשתין ואמר לנו שהוא היה מארח אותנו בכיף, אך הוא קצת ממהר. כשכבר היינו בחוץ נגררה השיחה בינינו אל מהות הסופיות וחוכמתה וכאן היה נראה שאבו פלשתין שכח לפתע שהוא ממהר והחל פוצח במונולוג תיאטרלי שהותיר בנו רושם עז. אז לפתע הבנתי את המשמעות של להיות סופי במלוא הווייתך. אבו פלשתין לא חסך במילים שמתארות את הסופיות כדרך הנכונה של האיסלאם (אולי זהו רמז לביקורת על מה שמתחולל כיום באיסלאם): "השנאה שמדברת בלבך תקבור אותך, ואת זה אומר הקוראן. אני מוכן להיות עבד לכל מי שמוכן ללמוד ידע". מי הוא הסופי, אני שואל. "זה אותו אחד שהוא כולו עין, והוא כולו אוזן שמקשיבה וההבנה שלו בלב" והוא מוסיף, "החכם זה לא מי שמתעסק עם ראשו – זה הלב שבתוכו ישנה נקודה והנקודה הזאת שולטת בכל היקום". "הסופי לומד עד שהוא נעשה כולו למחשבה אחת" אומר לי פלשתין ואני נותר ללא מילים.

המיסטיקה והדרך הסופית צוברות תאוצה בשנים האחרונות, זאת במיוחד על-רקע עליית הניו-אייג', שבפתיחותו הרבה מאמץ מסורות שונות כדי להבין את האדם. הסופים (מלשון צמר) הם מסורת בת 1,200 שנה שהתפתחה בצמוד לאיסלאם המרכזי. שם גילו כלפיה תמיד יחס של חשדנות ואף ראו בעוסקים בה מחמירים שלא לצורך. גם כיום הסופים לא ממש מקובלים באיסלאם, אולי מכיוון שהם מייצגים קו פחות פוליטי וכי את הג'יאהד – מלחמת הקודש - הם משאירים לאדם הפרטי:

אלמוני, מתוך 'אורח המלכים' עמ' 18: "המלחמה בנפש, נטישת התאוות וההתנגדות ליצר הן מסימני ההיכר של הסופים. האל יתעלה אמר: אלה הנלחמים למעננו, אותם ננחה בדרכינו' ומג'אהד פירש: 'זו המלחמה בנפש'. שאלו את שליח האל עליו השלום: מי נקרא 'לוחם'? אמר: הנלחם בנפשו לשם האל יתעלה'. "

בארץ כבר ישנן קבוצות לימוד לסופים, ומסעות טיול עם הטיילן והחוקר זאב בן ארי לטורקיה שם בקונייה קבור אחד מגדולי משוררי הסופים – רומי, שבכל שנה עורכים לו שם פסטיבל לכבודו.

השייח הנצרתי עבד אל סלאם מנאסרה הוא ראש מסדר השלום הקאדרי, מסדר שהוא אחד הוותיקים בסופים. המסדר מונה 5,000 חברים ומפיץ את בשורת הסופיות בקרב מוסלמים, ולא רק אצלם. תלמידו הנאמן ראסן לומד ומלמד סופיות במסגרות שונות בארץ. כך למשל, הוא לומד ומלמד סופיות יחד עם ענת לב-אור 'יהודייה–סופית' כהגדרתה, בביתה שבבצרה. היא מספרת איך היא נקשרה לסופים: "לפני כמה שנים יצא לי לקרוא כמה טקסטים של פילוסופים סופיים, ובעקבות כך יצאתי לפסטיבל בטורקיה. באיזה כפר נידח התנהל לו הפסטיבל של הזרם הבקטישי, שם פגשתי אנשים מכל קצוות עולם וגם סופים אלכימאים". זאת הייתה מבחינתה של ענת נסיעה מכוננת: "לאחר מכן לא רציתי להפסיד את מה שחוויתי שם, והתחברתי לשייח ראסן מהזרם הקאדרי שהוא הזרם הסופי הגדול בעולם, ואז חשבנו על איך אנו לומדים חיים". ענת עברה טקס חניכה עם כניסתה כחברה בזרם הקאדרי: "זהו מקום לבבי, שמספק לך הסתכלות שונה על העולם מזווית אנושית", היא מספרת ומוסיפה שזוהי הדרך שלה שמקרבת אותה "לאותו ידע שנולדת איתו".

וככה ויתרת על היהדות, אני שואל בדאגה. "אצלנו לומדים קוראן וגם פרשת השבוע. אנחנו חוגגים את ראש השנה לצד הראמדן עם הרב אליהו מקלין". היא משיבה לי בסיפוק. אז למה אנחנו לא שומעים יותר ויותר את הקולות הללו שבאים מן האיסלאם, אני שואל בחרדה את ענת; "לצערי אנחנו שומעים את הקולות של האיסלאם הקיצוני ולא אחרים, ויש לי אמונה שהדברים יתחילו להשתנות מאיתנו בני האדם. רק כך, במפגשים בין אישיים, ללא התיווך של אנשי הדת והפוליטיקאים". ובנימה אופטימית זאת מסתיימת השיחה, לא לפני שהיא אומרת לי שהם טסים עוד מעט למסע לימוד משותף בארה"ב.

תאריך:  11/09/2008   |   עודכן:  11/09/2008
איתן אלחדז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יש איסלאם אחר
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תמימה
11/09/08 17:26
2
נה
11/09/08 20:13
 
עודד ב
11/09/08 21:12
 
נה
12/09/08 07:39
3
י.ש
11/09/08 20:32
4
איתן אלחדז
11/09/08 23:15
5
א מ רול
12/09/08 00:14
6
י.ש
12/09/08 09:47
7
הניה
12/09/08 14:51
8
אלחדז איתן
12/09/08 18:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני לא יודע מי וכמה דעתנים כותבים את מאמר המערכת של עיתון הארץ. האמת, זה גם לא ממש משנה. מה שברור, שהמאמר הזה משקף את עמדת העיתון. דומה שלא אחדש דבר אם אומר, שבעיתון לאנשים חושבים מרוכזים רבים מהעיתונאים, שהפט'יש שלהם הוא עקירת ישובים. אני לא אומר "התנחלויות", רק משום המחלוקת בינם לבין נסראללה על ההגדרה "מהי התנחלות".
11/09/2008  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
מיכאל טוכפלד סיפק לנו עימות מעניין בין שקרנים. הנושא: הרעש שמפיקים הרמקולים של מסגדים בשעות שמוגדרות כשעות מנוחה, כמו 4 לפנות בוקר, ושלוש אחר-הצהריים, דווקא באזורים המעורבים של צפון ירושלים. חברת הכנסת אסתרינה טרטמן, שאיננה ידועה כדוברת אמת, התייצבה להגנת היהודים מפני המפגע שעלה לעוצמות מחרישות אזניים בחודש הרמאדאן, וחבר הכנסת טאלב א-סנע, גם הוא ממעוותי האמת על-פי צרכיו, להגנת המטרד.
11/09/2008  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בתחילת פרשת השבוע, פרשת "כי תצא", מופיעה אחת המצוות הקשות ביותר להבנה בתורה - מצות בן סורר ומורה. התורה קובעת, כי כאשר יש בן שכזה - הזולל בשר, סובא יין ואיננו שומע בקול הוריו - על ההורים להביאו בפני בית הדין אשר יכול להוציאו להורג. חז"ל מציינים, שמדובר בפרק זמן קצר מאוד - בן גיל 13 לגיל 13 ושלושה חודשים - ונותנים רשימה ארוכה של מגבלות בפני יישום בפועל של המצוה. התנאים קשים עד כדי כך, שהגמרא קובעת: "בן סורר ומורה לא היה ולא עתיד להיות. ולמה נכתב? דרוש וקבל שכר" (מסכת סנהדרין, דף ע"א, עמוד א').
11/09/2008  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הסופר והעיתונאי בגטו לודז', יוסף זליקוביץ', כתב כי בגטו אין יהודים צעירים ויהודים זקנים. יש "יהודים קטנים ויש יהודים גדולים". בכך ביקש לומר שגם ילדים הגיעו לזקנה בקפיצה נחשונית, בניסיון ובחוויות המרות שעברו עליהם תוך פרק זמן קצר. מבחינה זאת "יהודים קטנים" היא מחמאה. אולם המונח הזה בשפת המקור שלו ביידיש "די קליינע מענטשעלעך" אינו מחמיא כלל ועיקר.הסיפור הוא של שלום עליכם, וכמה יסודות מן הסיפור הזה, כולל שמות של דמויות המופיעות בו, נכללו כעבור שנים ב'פואימה' של שלום-עליכם 'די גרויסע בהלה פון די קליינעמענטשעלעך (הבהלה הגדולה של האנשים הקטנים) הסיפור הופיע ב"המליץ" ביוני 1880. להלן קטע קצר מתוך הסיפור:
10/09/2008  |  צבי גיל  |   מאמרים
איך אנחנו נראים בעיני חיזבאללה והחמאס? כיצד מבינים אותנו האירנים? לעניות דעתי, הם קוראים אותנו כמו ספר פתוח. רואים אותנו כעם היסטרי ובכיין. עם נהנתן שבטעות 'נפל' למזרח התיכון. אומה קצרת רוח שרוצה הכל 'עכשיו', ומוכנה לשלם מחירים עצומים כדי לקנות מעט שקט.
10/09/2008  |  אדמונד חסין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il