|   15:07:40
יורי גיא-רון ראש לשכת עורכי הדין   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

לפעול לחיזוק בית המשפט העליון

יש אישים פוליטיים, ביניהם כאלה שנשפטו והורשעו, בצדק או שלא בצדק, אשר עושים שימוש בתפקידם הפוליטי ובבימה שניתנת להם, כדי לתקוף את גורמי אכיפת החוק - היועץ המשפטי, הפרקליטות והמשטרה - באופן בלתי לגיטימי, וע"י כך מערערים את מעמדם ואת אמינותם בקרב הציבור נאום ראש לשכת עורכי הדין בטקס פתיחת שנת המשפט תשס"ט 22.9.2008, כב' אלול התשס"ח
22/09/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
יורי גיא-רון

תכלה שנה והפתעותיה. תחל שנה וצפונותיה. פגשתי השנה את מרב ראשי לשכות עורכי הדין מכל העולם. אני יכול לומר לכם במידה קרובה ל"וודאות ממשית", כי למעט מה שאירע באופן חריג למערכת המשפט בפקיסטן, אין בכל העולם כולו התרחשויות שנתיות כה משמעותיות, כמו אלה המתקבצות להן בשנת משפט אחת שלנו, במדינת ישראל הקטנה.

כל כך מעניין לנו, שלפעמים מתחשק לטעום קצת טעם של שעמום. טעם של שיטה משפטית יציבה, רגועה, בטוחה בעצמה, הזוכה לאמון הציבור ולתמיכת המשפטנים, הנוטלים חלק בהתהוותה וביישומה. תכונתו הבולטת של העם הישראלי, הנוטה להתדיין באופן מוגזם, אינה משרה רוגע ושקט על עולמנו המשפטי. גם המצב הפוליטי-חברתי, שבתוכנו ושסביבנו, תורם רבות לאי-השקט במערכת המשפט וליצירתן של מחלוקות רבות ותמידיות בהקשרה.

ככל שננסה ליתן משמעות מקצועית ומשפטית נקייה לעקרונות השיטה ולפתרונות המהותיים, ככל שננסה להתרכז בשאלה המשפטית ובניקיונה המקצועי, תמיד תצוץ מאי שם סוגייה פוליטית, שיש לה השלכות על המחלוקת המקצועית, ותאיים להפר את איזונו של הדיון המקצועי, שעד לאותה עת היה נדמה לנו, שאנו מנהלים, בתרבות, במקצועיות, בהדר משפטי. בכלל, מה אירע לו, לאותו הדר משפטי, שהפך לנחלת אבותינו המקצועיים ושנהיה "עולם הולך ונעלם"?!

מטרתה של לשכת עורכי הדין בעידן הנוכחי הינה להשיב את אותו הדר משפטי על כנו. לא בהכרח עטרה ליושנה, כי אם כבוד, תרבות, מקצוענות, מצוינות, בתחושה של שליחות ושל סיפוק אדיר מעיסוק במקצוע המשפט, שהיה פעם שם דבר בארצנו ושעתה מנהל מאבק של חורמה על שמו הטוב.

לשכת עורכי הדין מחויבת להחזיר לכולנו את החשק לעסוק במקצוע, להופיע בבתי המשפט, לקבל לקוחות ולהתגאות בעשיית המשפט. כיצד?

  • ע"י חתירה למצוינות מקצועית והגשמתה בכל ענפי המקצוע.
  • ע"י פיתוחה של אכפתיות חברתית ודאגה לזולת.
  • ע"י החמרה בתנאי קבלתם של חברים חדשים לעולם עריכת הדין.
  • ע"י שינוס מותניים משותף עם הנהלת בתי המשפט לפתרונם של מאות אלפי תיקים המטילים משקל כבד מנשוא על המערכת השיפוטית.
  • ע"י הפיכתה המתהווה של לשכת עורכי הדין לנדבך חשוב והכרחי בציבוריות המשפטית בישראל.
  • ע"י הידוק השמירה על שלטון החוק ועל ביסוסן מכל משמר של זכויות האדם בישראל.
  • ע"י תמיכה בעצמאותה של המערכת השיפוטית ועל מעמדו האיתן, שאין לו תחליף, של בית המשפט העליון, כנדבך הכרחי בהתקיימותה של דמוקרטיה אמיתית במדינת ישראל.

"מצויינות" - בין היתר, ע"י חיזוקו והרחבת פעילותו של מכון ההשתלמות של הלשכה, הנהגת השתלמות מקצועית מנדטורית, חובת ביטוח מקצועי לכל עורכי הדין ופתרון ציבורי לנושא כספי הנאמנויות.

"אכפתיות חברתית" - בין היתר, ע"י הרחבת הפעילות בתחום הסיוע המשפטי, השיתוף עם הארגונים החברתיים, הסנגוריה הציבורית והסיוע המשפטי הממלכתי. פרס הלשכה בשנה שעברה והשנה מעידים על כך אולי יותר מכל.

"החמרה בתנאי קבלתם של חברים" - בין היתר, באמצעות תוכנית מקיפה, שתושלם בלשכה עד לסוף השנה האזרחית, ותכלול הצעות שונות, שתעסוקנה בסטודנטים, במתמחים, בקבלה ללשכה ובכל מה שמצריך המצב העובדתי הבלתי אפשרי שנוצר במקצוע עריכת הדין. יסלחו לי נבחרי הציבור וראשי המערכת המשפטיים, לא נמתין יותר להסכמתם. הלשכה תציג תוכנית משלה, ואף תפעל ליישומה במלוא הקיטור. מי שלא רואה בהצטרפותם של קרוב ל-4,000 עורכי דין מדי שנה למקצוע סכנה לקיומו, לרמתו ולהדרו ההכרחי - אינו מבין עולם משפטי ראוי מהו או מתעלם במכוון מכשליה האיומים של השיטה הנוכחית או נכנע ליישומם של כללים ומטרות נוגדים, המכריעים עבורו שלא בצדק את כף המאזניים. כף מאזניים זו דורשת מעורבות שלטונית במקצוע לשם הצלתו מחורבנו.

"שינוס מותניים עם הנהלת בתי המשפט" - משמע תוכנית משותפת, המתהווה עם הנהלת בתי המשפט, לפתרונו של העומס העצום, הנמדד במאות אלפי תיקים, בעזרת עורכי דין, ממש כשם שנהגו בעניין זה מדינות מתוקנות אחרות.

ובאשר ללשכת עורכי הדין - הרי שמעמדה הציבורי בישראל הינו היום עובדה מוגמרת, שעוד תתעצם בעתיד, שכן, משרדי הממשלה, ועדות הכנסת, מרכיבי משרד המשפטים, היועמ"ש, פרקליטות המדינה, המשטרה, שירות בתי הסוהר, הסנגוריה הציבורית, הרשות לנייר ערך, רשות המיסים, הרשות להלבנת הון, הנהלת בתי המשפט, השופטים, החברות הממשלתיות, הארגונים המקצועיים העמיתים, הארגונים הכלכליים והגופים החברתיים - כולם בקשרי עבודה שוטפים עם הלשכה ואנו דואגים להמשיך ולפתח את המטרות הציבוריות ההדדיות ואת קשרי העבודה השוטפים עם כל המערכות.

אגב, עפ"י הנחייתי נתלו דגלי ישראל בכניסה לכל משרדי הלשכה ובנייניה בכל הארץ, וגם הם מבטאים את תפיסתנו העכשווית בדבר הגשמת מטרותיו הציבוריות של ארגוננו הסטטוטורי לפני כל פעילותו האחרת.

בטקס פתיחת שנה, המהווה גם מעין סיכום שנה קודמת, איני יכול להימנע מלהזכיר באורח טלגרפי ממש חלק מפעילויות השנה שעברה והרעיונות שבדרך - הרחבת פעילות מכון ההשתלמות של הלשכה, הנהגת השתלמות מנדטורית, הנהגת חובת ביטוח מקצועי, הסדרת חשבונות הנאמנות שברשות עורכי הדין, שוויון במינוי תפקידים בשכר ע"י בתי המשפט, המאבק המוצלח כנגד קיצור תקופת ההתיישנות, הדיונים וההצלחות בכל הקשור לרפורמה בהוצאה לפועל, העצמת הפעילות בכנסת, הרחבה ללא תקדים של מס' התביעות המשפטיות בתחום הסגת גבול המקצוע, הקמת מכון הבוררות וחיזוק מכון הגישור, הכפלת תקציב ההשמה, הביקורת בבתי המעצר והמאסר, הרחבת מספר עוה"ד העובדים עם הכנ"ר, הפרטת חלק מפעילות הפרקליטות האזרחית, העבודה בתחום ההשמה במגזר הציבורי בכלל, ובנוגע לבני מיעוטים בפרט, תכנון פרויקט הצרכנות של הלשכה, הוזלת ההשתלמויות ביותר מ-40%, השינוי במבנה הלשכה, המאבק להקשחת תנאי הכניסה למקצוע ועוד ועוד.

נשיאת בית המשפט העליון, המכבדת אותנו בנוכחותה הערב, קראה לאחרונה לכינונה של ערכאה רביעית במערכת המשפט בישראל. אני מניח, שגם היא תאשר, שהעליתי הצעה זו באוזניה הקשובות והמסכימות לפני כשנה וחצי. כינונה של ערכאה רביעית כזו בדמותו של בית המשפט לערעורים, שבין בתי המשפט המחוזיים לבית המשפט העליון, הינו צעד חיוני להבראתה של מערכת בתי המשפט בישראל.

אני מתנגד להיותו של בית המשפט לערעורים גם ערכאת ערעור ראשונה על פסקי דין של בתי משפט השלום. בתי המשפט המחוזיים מקצועיים דיים לדיון בערעורים אלה, והרפורמה המוצעת באה, בין היתר, להיטיב עם שופטי הערכאה המחוזית ולא על-מנת לפגוע בהם, ללא הצדקה.

יש לכונן בית משפט לערעורים אחד, שמקום מושבו יהא בירושלים. לשיטתי, יורכב ביהמ"ש מחמישה הרכבים. לדעתי, יש למנות עשרה שופטים, בעיקר מבתי המשפט המחוזיים בארץ, ולצרף אליהם חמישה ראשי הרכב מבין שופטים ביהמ"ש העליון. עפ"י הצעה זו יכהנו כראשי ההרכב בביהמ"ש לערעורים, חמשת השופטים האחרונים שמונו לכהונה בביהמ"ש העליון.

לשיטתי, יש לאפשר ערעור ברשות לביהמ"ש העליון על פסקי הדין של ביהמ"ש לערעורים מ"טעמים מיוחדים". הכוונה באותם טעמים הינה לנושאים עקרוניים ובעלי חשיבות מיוחדת.

היתרונות, הטמונים בהצעה זו הינם:

1. הקלת העומס העצום בביהמ"ש העליון ושחרורו לעסוק בנושאים עקרוניים במיוחד ובעתירות לבג"צ.

2. ייעול המערכת והקלה כללית על העומס בבתי המשפט.

3. אי הצורך להמשיך ולהגדיל את סמכותם של בתי משפט השלום.

4. העובדה כי "יומו של אזרח" בבית המשפט ימצא ביטוי ראוי והולם יותר, באופן שלא רק ייעשה אלא גם ייראה.

5. אי הרחקתם של שופטי בית המשפט העליון מעניינים שבערעור.

6. מתן אופק לקידום מקצועי ואישי נוסף לשופטי בתי המשפט המחוזיים, ולרבים יותר מביניהם.

7. פיתוח הלכות פסיקתיות רבות יותר, מה שעשוי להקל מאוד על הערכאות הדיוניות.

השתלחות הפוליטיקאים

גורמי האכיפה - הפרקליטות והמשטרה - ראויים ככל שיהיו לביקורת נכונה, הינם עדיין נדבך הכרחי בשמירה על שלטון החוק בישראל. אולם, יש אישים פוליטיים, ביניהם כאלה שנשפטו והורשעו, בצדק או שלא בצדק, אשר עושים שימוש בתפקידם הפוליטי ובבימה שניתנת להם, כדי לתקוף את גורמי אכיפת החוק - היועץ המשפטי, הפרקליטות והמשטרה - באופן בלתי לגיטימי, וע"י כך מערערים את מעמדם ואת אמינותם בקרב הציבור.

השתלחות כזו עלולה ליצור מדרון חלקלק, שיובילנו, גם אם אין למבקרים כל כוונה בכך, לאנרכיה באכיפת החוק בישראל. ביקורת כן, השתלחות של אישים פוליטיים בכירים - לא ולא.

כך או אחרת, אני מבקש לקרוא מעל במה זו לראש הממשלה הבא או הבאה של מדינת ישראל לפעול לחיזוקו של בית המשפט העליון ולחיזוקם של גורמי אכיפת החוק כשומרי הסף של הדמוקרטיה הישראלית, וזאת מבלי לפגוע בצורך וביכולת של כולנו להשמיע דברי ביקורת ראויים בזמן, במקום ובמידה, שלא יהא בהם כדי לערער את מעמדם ההכרחי האמור של מוסדות דמוקרטיים הכרחיים אלה. אגב, הצעות החוק של הלשכה, העומדות להיות מוגשות לכנסת, בדבר הארכת תקופת הנשיאה בעונש בדרך של עבודות שונות מ-6 ל-18 חודשים, ובדבר אי-השמתו מאחורי סורג ובריח של מי שהורשע בגרם מוות ברשלנות, הינן דוגמא לביקורת מידתית על השיטה.

בימים של ממשלה חדשה, של שינויי מזג אוויר, של שנת משפט חדשה, של שנה עברית חדשה - מה נותר לנו לאחל לשנה הבאה?

שנשב על המרפסת ונספור ציפורים בודדות.
שילדים בחופשה ישחקו תופסת בין הבית לבין השדות.
שעוד נראה, עוד נראה, כמה טוב יהיה, בשנה הבאה הקרובה.
שנפסע ונתקדם קמעה אל עבר התרבות והמצויינות המשפטית בלבושה החדש והמתחדש, חרף המציאות הרוחשת סביב, ואולי דווקא הפעם בעזרתה.

תודה רבה.

תאריך:  22/09/2008   |   עודכן:  22/09/2008
עו"ד יורי גיא-רון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לפעול לחיזוק בית המשפט העליון
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פנחס
22/09/08 21:13
2
גדעון אמיר
22/09/08 21:29
3
אפרי הלפרין
22/09/08 23:07
4
סיסרא הקטן
23/09/08 00:22
5
ע. סובול
23/09/08 02:22
 
סיסרא הקטן
23/09/08 12:48
6
מרק טווין
23/09/08 03:08
7
ש. דהרי
23/09/08 07:58
8
חכם בלילה
23/09/08 09:35
9
מד ליונה עיוורת
23/09/08 10:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כבר למדנו אחרי בחירת לבני לראשות קדימה כיצד עיתונות ותקשורת יכולים לקבוע החלטות גורליות שלא בסמכותן. למדנו בעבר כיצד נשיא/ת בית המשפט העליון יכולים להכריע בסוגיות כאילו הם אלו שנבחרו לראשות הממשלה וכאילו הם בעלי הסמכות על הצדק במדינת ישראל.
22/09/2008  |  עמוס שנער  |   מאמרים
פרשת השבוע, פרשת "נצבים" הכוללת 40 פסוקים בלבד, נמנית כאחת מן הפרשיות הקצרות ביותר בחומשי התורה. היא נקראת תמיד לפני ראש השנה ובשלהי שנה זו, שנת התשס"ח, תיקרא בבתי הכנסת כ"פרשה נפרדת", פרשה שאינה מחוברת לפרשה אחרת. ה"הפטרה" של הפרשה היא השביעית והאחרונה של "שבע דנחמתא", קרי: שבע הפטרות הנחמה הנקראות לאחר תשעה באב ועד ראש השנה.
22/09/2008  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
חמש-עשרה שנים חלפו מאז נחתמו הסכמי אוסלו, ואדריכליו חוגגים כאילו לא נרצחו מאז כ-1,450 ישראלים.
22/09/2008  |  רונן שובל  |   מאמרים
הפרעות אכילה בגיל הרך הן בעיות שכיחות ומורכבות הנובעות מקשיים פסיכולוגיים של הפעוט ונובעים בעיקר מהקשר בינו לבין הוריו, מחלות נוירולוגיות, בעיות במערכת עיכול, ליקויים במנגנון הבליעה.
22/09/2008  |  ד"ר בלה מירוצ'ניק  |   מאמרים
ניתן להצביע על קיצו של המשטר הקומוניסטי ברומניה וראשיתו של המשטר הדמוקרטי במועד הוצאתו להורג של ניקולה צ'אוצ'סקו, יחד עם רעייתו הלנה בשנת 1989. בתקופת השלטון הקומוניסטי מאמציה של רומניה להפוך למדינה מתועשת נכשלו, אולם לאחר סיומו של שלטון זה, מאמצים אלה נשאו פרי וכיום רומניה הינה מדינה מתועשת לכל דבר, הנמנית בשורה ראשונה של המדינות המתועשות באירופה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il