בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
לכבוד הסוכה, המכונה גם סוכת שלום נביא במאמר זה את מעלות השלום הכתובות בתורה - "אין לך כלי מחזיק ברכה אלא השלום"
השלום, עתה יותר מתמיד, הוא נושא חם בכותרות. על הפרק עומד השלום עם הפלשתינים. אך השלום הוא מושג רחב המקיף את כל תחומי החיים של הפרט, המשפחה והחברה. ראוי איפוא לבחון את סוגיית השלום לאור מקורות היהדות. האם ידעתם כי המילה 'שלום' מופיעה 250 פעם בקירוב בתנ"ך? הדבר מצביע על החשיבות המרכזית שמייחסת התורה לנושא השלום. גם חז"ל הרבו לדבר בשבח השלום וציינו את העובדה, כי השלום מככב בכל תפילות ישראל ובחתימתן. אחת האימרות המפורסמות היא: "אין לך כלי מחזיק ברכה אלא השלום". מדוע? עשרת הדיברות ותרי"ג מצוות שואבים את כוחם והשראתם מן השלום בין אדם לחברו ובין אדם למקום. ואומנם חכמי ישראל הטילו את מלוא כובד משקלם למען השכנת שלום בין איש לאשתו ובין איש לרעהו. אחד מן הידועים שבחכמי ישראל, אשר עשה לילות כימים ופעל ללא לאות למען מטרה נעלה זו, היה אהרון הכהן (אחיו של משה רבנו). על תרומתו החשובה לשלום, שבו ראה את מפעל חייו, זכה בתואר "אוהב שלום ורודף שלום". בדרך ייחודית ומקורית היה אהרון משכין שלום בין חברים. למרות מעמדו כדמות ציבורית היה פונה לכל אחד מהאנשים היריבים, ואומר לו עד כמה חברו אוהב אותו והיה רוצה להשלים עימו. משנפגשו השניים בדרך, היו מתחבקים זה עם זה באהבה רבה ויחסי הרֵעות שבו לשכון ביניהם. מצוות רבות, מעבר לערכן החינוכי והמעשי הספציפי, משמשות מכשיר לשלום. הסיפור הבא ממדרש תנחומא משקף זאת בבהירות רבה. פעם אחת פרץ ריב בין שני חמרים (בעלי חמורים) ידידים, ראובן ושמעון, ומאז הפכו השניים לשונאים מובהקים. לימים ראה שמעון את חמורו של ראובן בדרך כורע תחת כובד השקים שמעליו. במבט מופגן של שמחה לאיד חלף שמעון על פני חבר נעוריו, מבלי להושיט לו יד. אולם לא הרחיק האיש לכת והנה נזכר בפסוק מן התורה: "כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו - וחדלת מעזור לו? עזוב תעזוב עמו" (שמות כ"ג 5). מיד חזר שמעון על עקבותיו, פרק את השקים מעל החמור, לתדהמתו הרבה של ראובן, ועזר לו לקושרם מחדש. רגשי הטינה ההדדית נמוגו כלא היו, והשניים שבו לחדש את קשרי הידידות ביניהם. לפנינו סיפור מדהים, אשר בגירסה זו או אחרת, אקטואלי גם לימינו. התורה, הבקיאה ברזי נפש האדם, ציוותה לתת עדיפות בעזרה לחמור של שונא על פני חמור של אוהב ככלי לאהבת הזולת. ביחסים בין העמים המלחמה בתורה מוזכרת כאופציה האחרונה, לאחר שנוסו ומוצו כל האפשרויות בדרכי שלום. "כי תקרב אל עיר להילחם עליה וקראת אליה לשלום" (דברים י"ט 10), אומרת התורה במלחמת רשות. גם חזון אחרית הימים במרכזה הנבואה המיוחלת: "וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות, לא ישא גוי אל גוי חרב, ולא ילמדו עוד מלחמה" (ישעיהו ב' 4). השלום לעתיד לבוא יקיף את כל מגזרי האוכלוסיה - החל משלום כולל בין העמים, ועד לשלום הדדי בין החיות ובינן לבני אדם: "וגר זאב עם כבש, ונמר עם גדי ירבץ ועגל וכפיר. יחדיו, ונער קטון נוהג בם (ישעיהו י"א 6). כחברה פלורליסטית חיים בקרבנו בדו-קיום ובשלום יוצאי עדות ישראל השונות, מזרחים לצד אשכנזים, עולים חדשים לצד ותיקים, דתיים לצד חילונים. מבחינה זאת, ישראל, המהווה מודל חיובי ואור לגויים, היא על מפת השלום.
|
תאריך:
|
12/10/2008
|
|
|
עודכן:
|
12/10/2008
|
|
ציפי לידר
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
קורן נאוה,טבריה
|
14/10/08 12:56
|
|
|
|
ציפי לידר
|
14/10/08 20:17
|
|
2
|
|
קורן נאוה,טבריה
|
14/10/08 15:28
|
|
הפגיעה בשטרנהל מחייבת את התקשורת לערוך חשבון נפש נוקב, ולו רק משום שניסיון הרצח הזה מתפרש כתגובה על דברים שכתב הפרופסור בעיתון 'הארץ'. את המעשה עשו ככל הנראה אנשים שהדמוקרטיה, כפי שהיא היא באה לידי ביטוי בישראל, מעניינת אותם כשלג דאשתקד. אם זו הדמוקרטיה וזהו חופש הביטוי, אזי הפגיעה בפרופסור הייתה בלתי-נמנעת ולצערי גם לא תהיה האחרונה.
|
|
|
ישב לו יאיר לפיד ב'אולפן שישי' (03.10.08), הישיר מבט למצלמה והסביר לצופים הישראלים שהם הפסידו במשבר הכלכלי הנוכחי 40 מיליארד שקל ושהאשם בהפסדים האלה הוא בנימין נתניהו, היושב לצידו באולפן. הנפילה בוול סטריט מוכיחה כי "השיטה האמריקנית הקפיטליסטית הטהורה מתפרקת לנגד עינינו", התבכיין השדרן באגרסיביות. "אמא שלי איבדה מתחילת השנה חמישה וחצי אחוז מקרנות הפנסיה שלה", סיפר לפיד הבן, שמזכיר יותר ויותר את אביו לא רק בהדגשים הפלצֵטיים שמתגנבים לקולו, אלא גם בשימוש בסיפורים על אמא שלו ליצירת אפקטים דמגוגיים. "קרנות הפנסיה שלנו משחקות בבורסה האמריקנית כי אתה נתת להן", הטיח באורחו.
|
|
|
כומר אחד שאל רב: מדוע אתה אומרים "מה נשתנה" דווקא בפסח ולא בסוכות? בפסח כולכם מתכנסים מסביב לשולחן הערוך במיטב הכלים, לבושים בגדי חג ומסבים על כריות - הכל כראוי לחג החירות הגדול. ואילו בסוכות אתם יוצאים מהבית, עולים לגג או יורדים לחצר, ומתיישבים במבנה הנע אנה ואנה בכל רוח; האם לא הגיוני יותר היה לשאול כעת שאלות?
|
|
|
לפני כשנתיים התפטר אל"מ ארז, מפקד בסיס חיל האוויר, בגלל מעשים חמורים שנעשו על-ידי חיילים בבסיס ללא ידיעתו. כל מיודעיו דברו בשבחו כאדם וכמפקד. מפקדיו הביעו צער על ההפסד שנגרם לצה"ל מהפסקת שירותו אך היללו אותו על התפטרותו, שכן בהתפטרות זו ביטא הכרה (בלשונם: "לקח אחריות") באחריותו המיניסטריאלית. במתן ההודעה על התפטרותו, הם ראו ביטוי מרשים לערכים הטבועים באישיותו ומסר לאחרים הנושאים באחריות על בני אדם הנתונים לסמכותם. האיש הלך, על לא עוול בכפו. החיל והמדינה הפסידו.
|
|
|
הבורסות ברחבי תבל קורסות ומנסים לנחם אותנו מכל עבר לא להיכנס לפאניקה...
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
|
|
|
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
|
|
|
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
|
|
|
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
|
|
|
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|