|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

המגרש הרוסי ו"הבעיה היהודית"

רוסיה מנהלת מדיניות אנטי-ישראלית עקבית: היא תומכת בחמאס ובחיזבאללה, בסוריה ובאירן. ולרוסיה זו אנו נותנים במו ידינו דריסת רגל על אדמתנו
16/10/2008  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
כיצד ניתנת דריסת רגל על אדמתנו לרוסיה המנהלת מדיניות אנטי-ישראלית עקבית?

"הנסיך הגדול" סרגיי אלכסנדרוביץ' רומנוב, מי שבנה את "חצר סרגיי", היה נוצרי אדוק והקים את "החברה הפלשתינית הפרבוסלאבית של האימפריה". בשנת 1891, מיד לאחר שמונה לתפקיד המושל הצבאי, גירש את כל היהודים ממוסקבה

   רשימות קודמות
  עושים שריר נגד החוליה החלשה

לפני כמה ימים, בתוכנית הטלוויזיה "לונדון את קירשנבאום", הוצג ספרו של חזי שלח "מלחמת קרים", העוסק במלחמה אשר התנהלה בין רוסיה לבין אנגליה, צרפת וטורקיה (1856-1853). בסקירה על הספר נאמר שמלחמה זו הייתה מיותרת, שאף אחד מהצדדים לא השיג בה דבר ושהכל נגמר במשא-ומתן שלא הניב כל יתרונות למנצחים. אף אחד ממשתתפי הדיון לא דיבר על ההיבט האקטואלי של מלחמת קרים, אבל יש כזה.

ממש באותם ימים שבהם שודרה התוכנית הנזכרת, נודע לציבור שמר אולמרט מתכוון בנסיעתו האחרונה לרוסיה להעניק לה מגרש בלב ירושלים שנקרא "חצר סרגיי" - פעולתו הפוליטית המדינית האחרונה כראש ממשלה, שירת הברבור או מכירת חיסול - קיראו לזה כפי שתרצו. ולזה יש קשר ישיר למלחמת קרים.

אימפריה רוסית משיחית

כדאי להזכיר למנהיגינו, וגם לאזרחינו, כמה עובדות היסטוריות לגבי מלחמת קרים ומדיניות רוסיה במזרח התיכון מימים ימימה. מלחמת קרים הייתה מלחמה שניהלה רוסיה נגד כמעט כל אירופה: טורקיה, אנגליה וצרפת אשר נתמכו על-ידי סרדיניה, שוודיה והאימפריה האוסטרו-הונגרית. מלחמה זו פרצה - לא פחות ולא יותר - עקב מאבק על שליטה במקומות הקדושים בארץ הקודש, ובפרט בבית-לחם (למי שייכת כנסיית המולד - לקתולים או לפרבוסלאבים?) ובירושלים.

המדינה הרוסית קיבלה על עצמה את הנצרות לפני כ-1,000 שנה (בשנת 988). לקבלה זו קדם ויכוח בין נציגי הנצרות, היהדות והאיסלאם. להחלטה זו היו גם סיבות והשלכות פוליטיות: עם מי ונגד מי לכרות ברית - עם ביזנטיון הנוצרית או עם כזריה היהודית (האיסלאם היה אז עוד רחוק טריטוריאלית). בקייב, בירת רוסיה דאז, הייתה קהילה יהודית גדולה למדי, ולרוסיה היו קשרים ענפים עם הכוזרים. אחרי קבלת הנצרות, נערך בקייב פוגרום ביהודים. מאז ראתה רוסיה את עצמה כיורשת של האימפריה הביזנטית, והרוסים ניסו מספר פעמים לכבוש את קונסטנטינופול, שהפכה לרומא השנייה.

במאה ה-16 התגבשה סופית הקונספציה המרכזית בפוליטיקה הרוסית - מה שנקרא "הרעיון הרוסי": מוסקבה היא רומא השלישית ולא תהיה עוד רומא רביעית. הכוונה באמירה זו היא, שרוסיה רואה עצמה כיורשת לא רק של האימפריה הביזנטית אלא גם של האימפריה הרומית האוניברסלית, כשהבסיס האידיאולוגי לאימפריה שכזו הוא הנצרות ה"נכונה" שהיא הנצרות הפרבוסלאבית ומרכזה - ירושלים.

דוגמה לחשיבותה של ירושלים בפרט ושל ארץ הקודש בכלל בעיני הרוסים היא, שבשנת 1656 החלו הצאר איבן האיום והפטריארך ניקון בפרויקט מגלומני − בנייתה של ירושלים החדשה. הפרויקט כלל לא רק בנייה של עיר, אלא ניסיון לבנות דגם בגודל טבעי של ארץ הקודש בסמוך למוסקבה, הכולל את בית-לחם, הגליל ואזורים אחרים.

מרגע שרוסיה ראתה עצמה כיורשת האימפריה הביזנטית, החלה "השאלה המזרחית" לתפוס מקום נכבד בפוליטיקה הרוסית. כממשיכת המסורת של מסעות הצלב, אחת ממטרותיה של רוסיה הייתה לשחרר את המקומות הקדושים לנצרות מידי האיסלאם, קרי מידי האימפריה העות'מאנית הטורקית.

במדיניות זו היו שני יעדים מרכזיים: קונסטנטינופול (איסטנבול) וירושלים.

רוסיה החלה אפוא להתפשט דרומה, לכיוון הים השחור, לכיוון הקווקז ולכיוון אזור הבלקן, המאוכלס עמים סלאביים נוצריים המצויים תחת הכיבוש הטורקי. בעצם, במשך כמעט 500 שנה - מאז הכרזתה על ה"רעיון הרוסי" ועד סוף מלחמת העולם הראשונה - ניהלה רוסיה מלחמה תמידית נגד טורקיה.

במאה ה-19, אחרי ניצחונה על נפוליאון, הייתה רוסיה קרובה ביותר להגשמת חלומה הגדול. היא הפכה למדינה החזקה ביותר באירופה וגם למדינה השמרנית ביותר, וזכתה בקרב חוגים מהפכניים לכינוי "השוטר של אירופה". מצב זה היה דומה במידה מסוימת למצב שנוצר באירופה לאחר מלחמת העולם השנייה: דומיננטיות של האימפריה הסובייטית באירופה - אימפריה ששאפה לאותן מטרות רק על בסיס רעיון משיחי אחר: הקומוניזם. את הרעיון הזה קיבלו הרבה "אינטלקטואלים" באירופה ובישראל בהתלהבות.

ב-1830 הטביע הצאר ניקולאי הראשון (שזכה לכינוי "ניקולאי עם המקל") בדם מרד בפולין וב-1849 הוא עשה זאת בהונגריה, ולא שכח גם את "השאלה המזרחית". אחרי הניצחון במלחמה עם טורקיה בשנים 1829-1828, כהמשך למלחמות מוצלחות בסוף המאה ה-18, סיפחה רוסיה לעצמה שטחים רבים בקווקז ובבלקנים. היא השיגה עצמאות ליוון ואוטונומיה לסרבים וכן גם שליטה (פרוטקטורט) באוכלוסיה הנוצרית בטורקיה. הדרך להשתלט על איסטנבול ועל ירושלים הייתה פתוחה. מצב האימפריה הטורקית היה רופף ביותר, ועל סדר היום עמדה השאלה של חלוקת הירושה הטורקית. האירופים כינו אז את האימפריה העות'מאנית "האיש החולה על הבוספורוס". רוסיה ביקשה לסייע ליוונים לכבוש את קונסטנטינופול ולהקים מחדש את האימפריה הביזנטית היוונית (כולל כיבוש פלסטינה) ולהעמיד בראשה מישהו משושלת רומנוב (שושלת של צארים רוסים), כמובן בעל קשר הדוק עם רוסיה.

וכך, במשך כל המאה ה-19 ועד מלחמת העולם הראשונה, חיזקה רוסיה את אחיזתה בירושלים: שחזרה ושיפצה מנזרים, קנתה מגרשים ושלחה הרבה נזירים (בהקשר זה, מן הראוי להזכיר כי העילה שנתנה רוסיה לפתיחה במלחמה האחרונה נגד גרוזיה, הייתה הגנה על אזרחיה).

מדינת היהודים - טעות שיש לתקנה

תוכניותיה של רוסיה כלפי טורקיה עוררו את חששן של המעצמות האירופיות, והחל מאבק ממושך בין אנגליה וצרפת מצד אחד לבין רוסיה מצד שני. מלחמת קרים הייתה אחד מציוני הדרך במאבק זה. רוסיה ספגה מפלה קשה: היא איבדה את האפשרות להחזיק צי צבאי בים השחור, את האפשרות לתנועה חופשית דרך מיצרי הבוספורוס לים התיכון, וכן את השפעתה בטורקיה ואת יכולתה לפעול צבאית באזור המזרח התיכון.

על האזור השתלטו אנגליה וצרפת, מה שאיפשר מאוחר יותר את מימוש הכרזת בלפור ואת בנייתו של "הבית הלאומי" ליהודים - דבר שרוסיה בשום פנים ואופן לא הייתה מאפשרת. שהרי לאורך ההיסטוריה שלה ניהלה רוסיה מדיניות אנטישמית אכזרית ועקבית: הגבלת זכויות האזרח של יהודים, פוגרומים והשלטת אווירה שגרמה להגירתם של כמעט 3 מיליון יהודים מרוסיה - בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה 20 לבדן.

בהקשר זה, כדאי להזכיר ש"הנסיך הגדול" (אחיו של הצאר) - סרגיי אלכסנדרוביץ' רומנוב, מי שבנה את "חצר סרגיי" העוברת עכשיו לידי הרוסים - היה ידוע לשימצה בהיסטוריה היהודית. הוא היה נוצרי אדוק והקים את "החברה הפלשתינית הפרבוסלאבית של האימפריה". בשנת 1891, מיד לאחר שמונה לתפקיד המושל הצבאי (גנראל-גוברנטור) של מוסקבה, הוא גירש את כל היהודים ממוסקבה, עיר הקודש הרוסית. צעד זה זעזע בזמנו את כלל החברה הרוסית, ובשנת 1905 התנקשו בחיי הנסיך טרוריסטים רוסים מהפכניים.

אין מדובר כאן באנטישמיות גרידא, בשנאת יהודים שהייתה נחלת כל הצארים לדורותיהם. מדובר באנטישמיות כפוליטיקה. כאמור, רוסיה לא הייתה מאפשרת בשום פנים ואופן הקמת בית לאומי יהודי בארץ ישראל ובירושלים, שהרי אי אפשר לחלוק בזכות הדתית על ירושלים, וירושלים אינה יכולה להיות בירת היהודים כשהיהדות כבר "סיימה את תפקידה ההיסטורי" והוחלפה על-ידי הנצרות. אם הפרוטסטנטים, ואפילו הקתולים, כבר ויתרו על הדוקטרינה של היות הנוצרים "העם הנבחר החדש" (וזאת בהכרזת Nostra Aetate משנת 1965), הכנסייה הרוסית לא ויתרה עליה, ובעיני הרוסים ירושלים אינה בירת העם היהודי, אלא בירת הנצרות הפרבוסלאבית. מבחינת הרוסים מדינת היהודים היא טעות שיש לתקנה, ובעיתונות הרוסית מתוארים המקומות ש"מוחזרים" לרוסיה כ"אדמה הקדושה שלנו" שסוף-סוף חזרה לאמא רוסיה.

רוסיה ניהלה ומנהלת מדיניות אנטי-ישראלית עקבית: היא תומכת בחמאס ובחיזבאללה וכן גם בסוריה ובאירן. מאף נציג רוסי רשמי לא שמעתי מילת גנאי כלשהי על התבטאויותיו של אחמדינג'אד בדבר השמדתה של מדינת ישראל. לפיכך, קשה לתאר כיצד למדינה שכזאת אנו נותנים במו ידינו דריסת רגל על אדמתנו - דריסת רגל העלולה להפוך בסיס ועילה לדרישות נוספות ולאמצעי לחץ, כפי שהוכיחה ההיסטוריה.

אומרים שהמדיניות הרוסית היא עכשיו יותר מאוזנת. במקום איבה גלויה יש איבה מוצנעת משהו - בעצם, לא כל כך מוצנעת, ולראיה, בביקוריו הקודמים של אולמרט וגם של הנשיא קצב ברוסיה, פוטין, כפי שראו כולם, צחק להם בפרצוף. שוב אנו מוותרים על אדמתנו, קובעים מצב בלתי הפיך תמורת מס שפתיים - רגע, האמנם מס שפתיים? פוטין אפילו לא נפגש עם אולמרט − פגש אותו נשיא רוסיה דימיטרי מדבדב, בובה של פוטין, שהרי מבחינת הרוסים, אין כאן כלל מקום לתודה והוקרה: רוסיה מקבלת את המגיע לה, את מה ששייך לה. כך אומרת שפת הגוף של פוטין והיא חזקה מכל מס שפתיים אפשרי.

ולמה אולמרט עושה את זה? שאלה טובה. מה בדיוק הוא רוצה להשיג ברוסיה? הרי רוסים (וגם ערבים) מבינים את החיים אחרת: אם אתה נותן משהו ללא תמורה − אז או שאתה חלש או שאתה "למכירה".

ובכן, במה בעצם דנו שלושת ה"אינטלקטואלים" הישראלים כשעסקו בספר על מלחמת קרים? סתם, הם כנראה רצו להזכיר לישראלי המצוי ש"כל המלחמות מיותרות". הקביעה החלולה הזאת, יחד עם האמירה הנבובה ש"כל המלחמות מסתיימות במשא-ומתן" - הפכו לאבן-פינה בהתנהגות הפוליטית של ישראל. אבל מה לעשות, מלחמות משנות את העולם ועוד איך. נכון, כל מלחמה מסתיימת במשא-ומתן, ולכל משא-ומתן יש עמדות פתיחה ועמדות סיום, אלא שאויבינו, באיומי המלחמה שלהם, כל הזמן משפרים עמדות ואנחנו מפסידים אותן בפחדנות ובקלות דעת.

שהרי משא-ומתן על כניעה גם הוא משא-ומתן...

נחום ויימן הוא סופר ומבקר תרבות ואמנות
תאריך:  16/10/2008   |   עודכן:  16/10/2008
נחום ויימן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המגרש הרוסי ו"הבעיה היהודית"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הדדיות
16/10/08 17:10
2
Leibovitz
17/10/08 11:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יורם ראב"ד פרץ לחיים הציבוריים שלנו, לתיאורו, לפני שנים מספר, כאשר נקרא לדגל על-ידי אריק שרון.
16/10/2008  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
שלושים שנים חלפו מאז ביקורו של נשיא מצרים המנוח אנואר סאדאת לירושלים- ביקור שסלל את הדרך לחתימת הסכם השלום בקמפ-דויד שנתיים לאחר מכן- ובעולם הערבי עדין סוערים. סאדאת שראה בהסכם השלום יעד אסטרטגי, נאלץ להתמודד מיד עם שובו עם פרץ הביקורת מבית ומהעולם הערבי. החתימה על סכם השלום בין ישראל ומצרים הוסיפה שמן למדורה שבערה והציתה את העולם הערבי כולו.
15/10/2008  |  שאול לוי  |   מאמרים
במחצית המאה השנייה לפני ספירת הנוצרים, מתבלטות בירושלים שתי מפלגות: הצדוקים והפרושים. המשטר החשמונאי מבקש לקרב את שתיהן ולהיעזר בהן נגד מתנגדיו. הפרושים הם אנשי תורה ומצוות העוסקים הרבה בלימוד ומחדשים הלכות, עממיים, מסתפקים במועט, פתוחים לכל אדם. הצדוקים הם אנשי הממסד הכוהני הקדום, עוד מלפני התקופה החשמונאית; הם גם אנשי הצבא, אנשי הכסף, ויש מהם שמתגוררים באחוזות מחוץ לעיר. זוהי שכבה שחולשת על עמדת כוח מוסדית בכל משטר ותחת כל שליט.
15/10/2008  |  עמוס גורן  |   מאמרים
מקצת מעדותו של האלוף במיל. ישראל טל בוועדת אגרנט, מלמדת יותר מכל על האטימות הלאומית בהבנת כשלי צה"ל מאז ועד היום. צא ולמד מעדותו כפי שפורסמה לאחרונה:
15/10/2008  |  אמציה חן  |   מאמרים
"המורים של 'פעם' היו חדורי שליחות"; את האמירה הזו אני שומעת פעמים רבות. רוצה לומר שהמורים של היום הם לא המורים של 'פעם', כי 'פעם' המורים יצאו 'לשליחות' והיום יוצאים 'לעבודה'.
15/10/2008  |  שושי פולטין  |   מאמרים
שתיקת ה"שוביניסטים" וה"משת"פיות"  /  גיל רונן
למה רק אל"מ ארז?   /  שופט (בדימ.) אורי שטרוזמן
אם לא תרצו - אכן זו אגדה  /  מרטין שרמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il