|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

מדינת ישראל ממשפטת עצמה לדעת

לעו"ד יראון פסטינגר, יהודי חילוני וליברל, כהגדרתו, חבר הוועדה המרכזית של לשכת עורכי הדין ובעל משרד מהמובילים בתחום דיני הנזיקין, יש "בטן מלאה" על המערכת המשפטית: המהפכה החוקתית היא ניסיון הפיכה של מיעוט כתוצאה משנאה ופחד מהחרדים, בג"צ טובע בפוליטיקה, המדינה "ממושפטת" עד זרא, העקרונות המשפטיים נרמסים ברגל גסה, אנשי ציבור נרדפים וראש הממשלה מודח כדי לנטרל כל סיכוי לשינוי. אבל יש לו גם כמה מילים טובות
20/10/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
תוך עשור, מספר עורכי הדין עלה מ-14 אלף ללמעלה מ-40 אלף - תופעה שלילית מכל הבחינות [צילום: AP]

על פרשת אולמרט אומר עו"ד פסטינגר כי הדחתו הייתה ללא כתב אישום, "מה שקרה כאן עם אולמרט לא ייתכן מהרבה בחינות אבל בוודאי שלא ייתכן שהאמביציה של המשטרה תבוא לידי ביטוי בצורה כל כך קיצונית, זה לא מקובל"

כבר שנים אתה צועק כי המהפכה החוקתית איננה אלא פיקציה, הסבר.
לא הייתה מהפכה חוקתית ולא היה צורך במהפכה חוקתית. זה היה ניסיון של קבוצת מיעוט בעם להעביר את ההכרעות האידאולוגיות והפוליטיות-ערכיות מהכנסת לבית המשפט העליון. איזה בדיוק חוקים בזויים מפלים ומקפחי מיעוט הכנסת העבירה עד לחקיקת חוקי היסוד ב-1992?

אבל האפשרות הזאת הייתה קיימת לפחות באופן תיאורטי...
יכול להיות שברמה התיאורטית כן, אבל אני חושב שישראל הצליחה במהלך שנות קיומה להקים בתנאים קשים מאוד, דמוקרטיה לעילא ולעילא בהתאם למה שכתוב במגילת העצמאות שזה המסמך המכונן של המדינה. גם לא היה צריך לאמץ את המודל שאגב איננו נמצא בכל מקום בעולם מבחינה משפטית שבית המשפט העליון יכול לבטל חוקים של הפרלמנט. זה לא קיים באנגליה, או בהולנד וגם במקומות אחרים אין דבר כזה.

אז מה הניע את "קבוצת המיעוט" הזו?
בשנת 90' היה משבר פוליטי חמור ביותר. מפלגת העבודה בראשות פרס ניסתה להקים ממשלה חילופית לממשלת האחדות הלאומית בראשות יצחק שמיר באמצעות המפלגות החרדיות. התרגיל לא הצליח ושלושה חודשים לא הייתה כאן ממשלה. היו כאן הפגנות ושביתות רעב, היו כאן תגובות היסטריות של מה שנקרא "הציבור הנאור" שגילה לחרדתו שהעתיד הפוליטי במדינת ישראל תלוי במפלגות החרדיות. העניין הזה הוציא את הציבור הנאור מדעתו. ואז, האליטה המשפטית, הייתי אומר, שהסתכלה על התהליך הזה בבעתה, החליטה ליזום שני מהלכים. אותה האליטה שרואה בחרדים תופעה אנטי-דמוקרטית המביאה מיד את מדינת ההלכה בדרך.

אתה מתכוון לאנשי "חוקה לישראל"?
אלה עובדות ידועות, כל היוזמים האלו הם אנשים מוגדרים - פרופסורים למשפטים ששמם ידוע, חלקם היו חברי כנסת. אני קורא להם "מהנדסי המשפט". לא רוצה להיכנס לשמות כי זה לא עניין אישי. האמצעים שננקטו היו שניים. אחד: שינוי שיטת הממשל שנועד באופן מוצהר לפגוע בכוחן של המפלגות הדתיות שזה היה אסון שזה גרם נזק למערכת הפוליטית ופירק אותה, ועד היום לא התאוששנו. את הבחירה הישירה כידוע, הכנסת ביטלה. האמצעי השני היה חוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

שינוי שיטת ממשל כתוצאה ממשבר בבחירות זה נורמלי אבל מה ניסו להשיג בחוקי היסוד?
המטרה הייתה לייצר אירוע מכונן שלא היה, ולהעביר בגניבה והטעיה תוך שכנוע ח"כים דתיים שחוקי היסוד (המהווים תשתית לחוקה שלמה ח.ס.ל) לא יפגעו בסטטוס קוו. ככה הצהירו בפניהם ויש פרוטוקולים. הם העבירו את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ברוב של 32 מול 21 ממש מיעוט מחברי הבית. רק ח"כ מיקי איתן ייאמר לזכותו - עמד וצעק באולם עד שהיו"ר סילק אותו ש"הכנסת מאבדת את עצמה לדעת ומעבירה את כל הכח לבית המשפט העליון". אחרי שלוש שנים במסגרת פס"ד המזרחי למדנו שהייתה מהפכה חוקתית שבית המשפט העליון גם ניצב מעל הכנסת והוא גם כמו שהשופט זמיר אמר "יקבע את דמות המדינה וערכיה" וכמו שהנשיא ברק אמר "בית המשפט שותף לעיצוב הדמות הלאומית של המדינה".

הגנה על זכויות אדם זה מניע טהור, לא?
"הדבר היחידי שגרם לעניין הזה היה הפוביה נגד החרדים. אני בכל הכבוד, יהודי חילוני, הייתי במשך הרבה שנים איש תנועת העבודה, עלי איש לא יכול לאיים בפוביות. אני מאמין בדמוקרטיה הישראלית אני יהודי ואי אפשר לאיים עלי בפוביה לא נגד חרדים ולא נגד מתנחלים ולא נגד רוסים ולא נגד ספרדים ולא נגד ערבים. תנו למערכת הדמוקרטית לעבוד. אני מאמין בה. הם אוהבים להשוות את המצב כאן למה שקרה בארה"ב בשנת 1803 בפס"ד מרבורי נגד מדיסון שבו החליט בית המשפט העליון האמריקני שעל-פי החוקה האמריקנית יש לו סמכות עקרונית לבטל חוקים. אבל יש רק הבדל קטן. בשנת 1800, ארה"ב הייתה מדינה חקלאית עם 4 מיליון איש. כרבע מהם היו עבדים משוללי זכויות, מהיתרה - מחצית היו נשים משוללות זכויות וממה שנותר רק בעלי הרכוש היו בעלי זכות הצבעה. ישראל בשנת 1992 הייתה דמוקרטיה לעילא ולעילא! מי שמשווה את ישראל של 1992 לארה"ב של 1800 הוא פשוט לא מאוזן.

רגע, אתה מתנגד לחוקה?
אני לא מתנגד לחוקה אני מתנגד למחטפים. חוקה זה דבר חשוב אבל בתנאי שהנורמות מוסכמות, נעשה דיון ציבורי והדבר הובא למשאל עם בדומה להליך קבלת מגילת העצמאות. על מגילת העצמאות אני מזכיר לך, חתמו כל נציגי המועצה הזמנית כולל ציונים ואנטי ציונים, ימין שמאל חילונים חרדים וקומוניסטים כולם חתמו. נקודה. אני לא אומר שחייבים להגיע לקונצנזוס של 100%. לא מעבירים נורמה כללית כזו של כבוד האדם וחירותו שאף אחד לא יודע מה זה, והשופטים יחליטו כל אחד מה זה כבוד האדם, מה זה חירותו, מהן הזכויות ומהם הערכים ואנחנו נצטרך להתיישר בהתאם לדעתו של כל שופט. זו לא חוקה! זו מראית עין של חוקה ומראית עין של שיח על זכויות שנועד לתת את השליטה בעניינים האידאולוגיים והעקרוניים לקבוצת מיעוט. המיעוט הליברלי החילוני המשכיל במדינת ישראל שנקרא להם "קוראי הארץ", הם מיעוט עם כל הכבוד.

נושא החוקה ככלל מחייב שינוי מהיסוד, למשל, לא ייתכן שלבית המשפט העליון תהיה שליטה מוחלטת על מינוי השופטים. אין דבר כזה בשום מקום בעולם. באותם שני מחוזות בקנדה שיש דבר כזה הם אולי מעורבים, אבל אין להם שליטה כמו אצלנו. יש כאן חבר מביא חבר, העדפות לא מובנות והכל מגיע משכבה אחת למעט קצת כסא ספרדי וקצת כסא דתי. השיפוט צריך לשקף את החברה וכשיש לך מצב של הומוגניות פוליטית אז אתה מקבל תוצאה כמו בבג"צ - ההינתקות. עשרה מתוך אחד עשר שופטים הצטרפו לקביעה של הנשיא ברק שההינתקות עולה בקנה אחד עם ערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית - זו אמירה פוליטית מובהקת! חסרת תקדים וחסרת שחר! לבית משפט אסור להגיד דבר כזה. תמכתי בהינתקות, אבל אני לא מוכן שבית המשפט העליון יתן לי "רוח גבית פוליטית". זה לא תפקידו, זה שיבוש הליכים מוחלט.

המדינה ממשפטת את עצמה לדעת?
נכון. כמו שאמר רמון. עודף הביורוקרטיה עם הייעוץ המשפטי על כל צעד ושעל משתק כאן את האפשרות לנהל ולשלוט, כן. אני לא מדבר על החקירות הפליליות וכל הדברים האלה, אלא על חוסר האפשרות לנהל גוף כמו מדינה. יצאנו למלחמת ששת הימים בלי בית משפט עליון, כבשנו את רצועת עזה בלי בית משפט עליון, התנחלנו בלי בית משפט עליון, הורדנו התנחלויות ונסוגנו בלי בית משפט עליון, אם חס ושלום נצטרך להיכנס ולכבוש את השטח הזה שוב, זה יהיה בלי בית משפט עליון. זה - לא - שפיט!

"שפע" של עורכי דין, גם חרדים
חרדים במשפטים - תופעה מבורכת [AP]

אז המדינה באמת "טובעת" בעורכי דין?
יש הצפה והיא חלק מהתופעות שדיברנו עליהן. המקור הוא ה"דה אקדמיזציה" של המקצוע, כלומר, פתיחת המכללות בנושא המשפטים. גם כאן אני חושש שהיה עניין פוליטי כי היה למישהו עניין שלנשיא ברק יהיו "בחורי הישיבות שלו" וזו הסיבה שהאקדמיה וחלק מהפוליטיקאים תמכו. הדרישה לתעודה אקדמאית במשפטים בוטלה וחזרנו לתקופת המנדט והתוצאה היא שתוך עשור, מספר עורכי הדין עלה מ-14 אלף ללמעלה מ-40 אלף.

זו תופעה שלילית מכל הבחינות. מבחינת חיי המשק, מבחינת העומס על בתי המשפט, מבחינת הפניית משאבים, וכמובן מבחינת המקצוע - נכנסים אנשים שלומדים שעה בשבוע ואין שום דרך למנוע את זה מהם. ועד שהמחוקק לא יעשה משהו בעניין הזה כמו החמרת תנאי הקבלה לאוניברסיטאות ולמכללות, אז תימשך הקטסטרופה הזו גם מבחינת ריבוי עורכי הדין, גם מבחינת שיש אלפי עורכי דין שאין להם עבודה, אבל נעזוב רגע את העדר התעסוקה של עורכי הדין. "פרולטריון הסחבות" הזה שמתדפק על דלתות בתי המשפט מייצר תביעות ומייצר כל מיני סיכסוכים משונים שבעבר לא היו. המדינה הזו תחיה על המוח היהודי וזה אומר הייטק והכשרה בתחומים מדעיים. המשפט הוא לא הדיסציפלינה החשובה בחיינו משום בחינה.

בשנים האחרונות ישנה תופעה הולכת וגוברת של חרדים הפונים ללימודי משפטים ולמקצוע עריכת הדין בקריה האקדמית קריית אונו, יש קמפוס מיוחד למגזר זה, מה דעתך על התופעה?
זו תופעה מבורכת מאוד. הציבור החרדי הוא ציבור חשוב ומכובד במדינה, ואני חושב ששילוב החרדים בחברה הישראלית ובמעגל העבודה הוא אינטרס לאומי ממדרגה ראשונה. אני רואה במה שנעשה שם במכללה בקריית אונו, מפעל חשוב ביותר. הביקורת שלי על המכללות הייתה ביקורת בשעתו. היום המכללות ברובן אקדמאיות. לעניין המשפטי אנחנו נתקלים יותר ויותר במשפטנים חרדים ולגבי כל מה שהזכרנו אני חושב שזו תופעה מבורכת, יעילה וחשובה מאין כמותה.

מה שעשו לאולמרט...
אולמרט. יש לו חיסיון [צילום: פלאש 90]

יש הטוענים כי בישראל יש לא רק משפטיזציה אלא גם פליליזציה.
אתן לך שתי דוגמאות. לברק אובאמה שרץ לנשיאות ארה"ב, היה תומך פוליטי ותורם שעכשיו הורשע ויושב בבית סוהר על עבירות שחיתות. לפני כ-5 שנים אובאמה רצה לקנות בית בשכונה ולא היה לו מספיק כסף. אז הוא עשה עיסקה שהוא קנה את הבית והחבר הזה ששמו טוני רסקו קנה את הגינה עם הדשא, העצים והמזרקה, והעמיד את זכות השימוש בגינה לזכות אובאמה. לא הייתה חקירה ולא נזיפה ואובאמה היה אז סנטור, איש ציבור. במונחים של המשפט הישראלי אובאמה כבר היה יושב בבית סוהר, והיה עובר חקירות קשות על שוחד והפרת אמונים.

לגבי קלינטון בזמן שאשתו הייתה סנטורית, הוא הרוויח מממשלת דובאי בחברה שהוא שותף בה 15 מיליון דולר, בזמן שעניינים כבדי משקל כמו הסכם ניהול הנמלים על-ידי חברה דובאית נידון בסנאט בארה"ב. אף אחד בפוליטיקה בארה"ב, שהיא מאוד אגרסיבית והשנאות שמה והפיצולים יותר גרועים מאשר בארץ. אף אחד לא מעלה בדעתו להגיד שזה ניגוד אינטרסים, שזה הפרת אמונים - לא תיק, לא חקירה ולא כתבה בעיתון. אני דווקא מסכים שלא כדרכי עם הנשיא ברק שאמר הרבה פעמים שישראל היא לא יותר מושחתת מכל מדינה בעולם המערבי. משהו פה בנוגע לאישי ציבור התפספס בגדול והקצין באופן בלתי נסבל וזה בלי להיכנס למה שעשו כאן לאולמרט.

עשו לאולמרט?
זו הייתה הדחה ללא כתב אישום. מה שקרה כאן עם אולמרט לא ייתכן מהרבה בחינות אבל בוודאי שלא ייתכן שהאמביציה של המשטרה תבוא לידי ביטוי בצורה כל כך קיצונית, זה לא מקובל, החל ממסיבת העיתונאים, מסדרים את המלצת המשטרה לקראת שמונה בערב. מה זה בכלל המלצת משטרה? איזה תוקף חוקי יש לזה? מאיפה זה בא בכלל? וכלה בזה שכל פעם שהוא נחקר הכל דולף. כמובן, יכול להיות שאולמרט הדליף את העדויות נגדו בעצמו.

זה בדיוק מה שאומרים במשטרה.
כן. אבל אני מטיל בזה ספק. כי העדויות שהודלפו היו עדויות שכל כולן נגדו, זה לא ייתכן שעדויות מחקירות ימצאו דרכן לעיתונות לעמודים הראשונים יום אחרי יום. אני מאוד מצטער. אני לא מקבל שהוא או מישהו מאנשיו הדליף את זה.

אתה בטח מכיר את הטיעון שהמוטיבציה להאשים את אולמרט מקורה ברצון להזיז או לפחות לנטרל את פרידמן.
לא רק שאני מכיר, אני חסיד של הטיעון הזה וגם טרחתי לכתוב על כך פעמים רבות.

והאצבע מופנית לפרקליטות או למשטרה?
אני לא יודע, אבל זה לא הוא וזה לא יכול להיות הוא, כי זה פרסומים שגרמו לו נזק עצום. אני כבר לא מדבר על כל מיני תקלות שקרו בדרך כמו איך חוקרים עורך דין? אורי מסר הוא חבר ושותף של ראש הממשלה אבל הוא גם עורך הדין שלו! יש חיסיון בחוק על חקירת עורך דין. החיסיון בחוק הוא של מר אולמרט, צריך לפנות לבית המשפט כדי להסיר את החיסיון הזה כמו שעשו בפרשת בר און חברון עם דן אבי יצחק ואריה דרעי - מה זה, דברים בטלים? נימוסים והליכות של חנה בבלי? זה כתוב בחוק שיש חיסיון.

השוטרים החוקרים שהם עורכי דין לא יודעים שהם צריכים להסיר את החסינות? הכל הולך עקום. מערכת משפטית שפועלת על-פי העיקרון שכל האמצעים כשרים להשיג את המטרה והמטרה מקדשת את האמצעים אין לה תקומה, וזה לא חשוב אם זו המשטרה, הפרקליטות או בתי המשפט.

כשאתה אומר את המילה מערכת המשפט זה קוד לכך שהמטרה לא מקדשת את האמצעים. המערכת המשפטית בישראל עד לפני כמה שנים הייתה מערכת מפוארת אולי המפוארת ביותר בעולם. המערכת הזו שיחררה, וממש הורידה את ג'ון דמיאניוק מעמוד התליה אחרי שכבר היה פסק דין מוות נגדו, למרות שהוכח שהיה וכמן (שומר במחנה השמדה). פס"ד דמיאניוק היה שיא השיאים של העצמאות, אי התלות, היושרה וההגינות של מערכת המשפט. רק לא מזמן. בניגוד לדעת הקהל ולפסק דין שכבר תלה אותו שיחררו אותו, אמרו לו סליחה, טעות, שלום. וזה בגלל ההקפדה על הכללים המשפטיים. זה דברים בטלים הכללים האלה? כשאתה אומר מערכת משפטית אתה אומר כללים! נהלים! אתה אומר שלא כל האמצעים כשרים. אני בספק אם היום היה פס"ד כזה, אני רוצה לקוות שהיה אפשר לחזור על כך. אני לא בטוח.

למה?
כי היום יש השפעה של התלהטות הרוחות ושל פרסומים בתקשורת ושל הסתה נגד נאשמים ונגד אישי ציבור.

הסתה?
כן, הסתה. וההסתה הזו גובה מחיר עצום. לא אני אמרתי את זה אלא השופט מישאל חשין שאמר שעם פרסומים כאלה בעיתונים ספק אם נאשמים מסוימים יזכו למשפט צדק. שופטים הם בני אדם, הם קוראים עיתונים. לדעתי יש לבצע שני דברים עקרוניים. א- שלגבי ראש הממשלה אנחנו חייבים, ודחוף, לאמץ את המודל הצרפתי-איטלקי-אמריקני לפיו אין מקיימים חקירות לגבי ראש ממשלה נבחר על מעשים מלפני כהונתו אלא רק אחרי שהוא גומר את הכהונה. חסינות מוחלטת! אני חושב שזה בנפשנו. ב-אני חושב שצריך לתקן את העבירה בנוגע לעבירת הפרת אמונים. לא כל ניגודי אינטרסים זה הפרת אמונים.

החשש מפני התלהטות הרוחות וריצוי דעת הקהל נכון גם בעניינים פליליים? למשל הפרשיות האחרונות?
יש בהחלט חשש כזה. וצריך מאוד להיזהר שלא יהיה כך. בארה"ב, במקרים שבהם התקשורת הרעילה את דעת הקהל נגד נאשמים מסוימים ואפילו בעבירות רצח ועבירות מזעזעות הכי כבדות, והיה חשש שלא ניתן להרכיב צוות מושבעים אובייקטיבי, הוכרז ביטול משפט, על כל התוצאות של זה שזה לרבות שהנאשם הולך הביתה.

מה לגבי החמרה בענישה במסגרת החוק הקיים?
אני מאמין עדיין בעצמאות מערכת המשפט ושיקול הדעת של השופטים. יש שופטים רחמנים אבל יש שופטים שהם בהחלט לא רחמנים. אני לא חושב שהגענו למצב שאנחנו צריכים להחמרה בענישה. אנחנו צריכים אכיפה, ואנחנו צריכים שהמשטרה תתמקד בדברים העיקריים שהם הפשע המאורגן והביטחון האישי. שלא יהיה מצב שהעבריינים שנמצאים תחת מעקב ובנוכחות שוטרים מצליחים לירות ולהרוג אזרחית עוברת אורח. הדגשים הנכונים זה קצת פחות אולמרט וטלנסקי ויותר ביטחון אישי.

יכול להיות שבתי המשפט אוהבים את הפופוליזם ויחסי הציבור.
אני לא חושב. שופטי ישראל הם שופטים טובים ומקצועיים, יכולים להיות חריגים פה ושם. אבל מה שהשופט חשין הצביע עליו הוא חשש כבד מפני שהשופט בסופו של דבר גם כשהוא מקצועי וגם כשהוא בלתי תלוי הוא הולך הביתה וקורא את העיתון - יש חשש כזה. לשמחתי לא הגענו למצב של אובדן העצמאות של המערכת השיפוטית, אבל צריך להקפיד ולהיות ערים לחשש הזה. אי תלות מערכת המשפט היא דבר חשוב מאין כמותו שקשה מאוד לשמור עליו. כמובן שכאשר מערכת המשפט נכנסת לתחום האידיאולוגיה הפוליטית ומנהלת מאבקים ציבוריים ופוליטיים כמו שהנשיא ברק ניהל נגד בית המשפט לחוקה ובעד ניסיון לקדם רפורמה של ועדת אור וכל מיני דברים ציבוריים שעשה.

אתה מתכוון לרפורמות בבתי המשפט?
כן. הוא הלך לעשות לובי בכנסת, אני בעצמי ראיתי את זה במו עיני כשהוא יוצא מוועדת חוקה ומנסה להביא את אמנון רובינשטיין החבר שלו שיתמוך בהעלאת סמכויות בית משפט השלום ויחליף איזו ח"כ ממרצ שתמכה בעמדה שלנו והתנגדה כי הבינה שזה אסון.

נשיא בית המשפט העליון התנהג בכנסת כאחרון העוזרים הפרלמנטריים?
בדיוק. הוא הביא ממש במו ידיו את אמנון רובינשטיין להצבעה אצל אופיר פינס בוועדת חוקה. ואני ראיתי את זה במו עיני וזה נשיא בית המשפט העליון. אז ברור שהאי תלות של המערכת המשפטית נפגעת והשופטים חוששים להביע את עמדותיהם. כי מה היה עם השופטים שהתנגדו לוועדת אור? והיו המונים כאלה, תאמין לי. אסור להם להתבטא זו מערכת היררכית! זו מערכת כמעט צבאית, החשש הזה מהממונים למעלה עלול בסופו של דבר להתגלגל גם לפסקי הדין!

לא מזמן פרש השופט שלי טימן מתפקידו והדברים שאמר היו מפתיעים בחומרתם- שופטים שלא יודעים מהו זיכוי - השפעות חיצוניות ופחד מהתקשורת שמכתיבים פסקי דין.
הוא נגע באחת הבעיות הקשות של מערכת המשפט במשפט הפלילי וזה הממסדיות של השופטים, אחוז ניכר משופטי ישראל באים מתוך הממסד והם סובלים ממסדיות יתרה. הם באים מתוך הפרקליטות, הצבא והמשטרה. בשבילם השוטר והפרקליט לעולם אומרים את האמת כי אין להם אינטרס! כן (צוחק) וחזקת החפות וזכויות הנאשם זה בשבילם עניין משני. זו בעיה מאוד קשה וזה גם מה שמקרין על אחוז ההרשעות המטורף שיש במדינת ישראל - 99.8%.

עוד פעם?!
מה ששמעת. האחוזים הללו לא מתקבלים על הדעת והם לא מבשרים טוב.

מה זה אחוז סביר?
אני לא יודע. אבל ברור שזה אחוז גבוה מאוד ביחס למדינות אחרות במערב וזה מדאיג.

ואתם עושים משהו עם זה בלשכת עורכי הדין או שזה קול בודד באפילה?
אני חושב שהשר פרידמן עשה צעדים חשובים מאוד לרפורמה בדרך פעולתה של הוועדה למינוי שופטים ולנסות לשנות את הדפוס של השופטים, בין השאר הוא חתר למינוי עורכי דין פרטיים לבית המשפט העליון, הוא דאג שיהיו פרוטוקולים לוועדה למינוי, לראשונה זה 60 שנה, שיהיו מבחני אישיות לכל המועמדים, שלא יהיה חבר מביא חבר. אני חושב שבדרך זו טמון גם הפתרון של הממסדיות בתחום הפלילי.

ומה יהיה עכשיו? מה אתה צופה בעניין היחס לרפורמות פרידמן?
אם לצטט את אחד מגדולי הדור - הנשיא אהרן ברק, שאמר בשנה האחרונה כמה וכמה פעמים שהוא מאוד חושש שתהיה ממשלת מעבר ואז כל האג'נדה של פרידמן תעבור. וככה הוא אמר, לא אני. אז אני מאוד מקווה שיש בסיס לחשש שלו.

נכים בגלל רשלנות רפואית - ואינם יודעים זאת
"טעות" בניתוח [צילום: פלאש 90]

משרדך מתמחה בתביעות נזיקין בגין רשלנות רפואית. ישנה תחושה שעניין זה נמצא בעלייה בזמן האחרון.
התחושה היא כן ולא. יש עלייה ביחס לפני 20 שנה שבגלל קשר השתיקה של הרופאים בכלל לא היו תביעות כאלה. מסתובבים כיום בציבור עשרות אלפי נכים שנעשו נכים בזמן הטיפול הרפואי ואין להם מושג אפילו קלוש שזה בגלל רשלנות רפואית. כך שביחס לפני 20 שנה יש עלייה, אבל העלייה נבלמה בתחילת שנות ה-90 והתייצבה על 600-700 מקרים בשנה שחלקם הגדול זה תיקים מהעבר. חברות הביטוח משלמות כ-200 מיליון שקל בשנה פיצויים כולל על תיקי עבר, וזה לא סכומים גדולים ביחס למספר העצום של המקרים. רק מיעוט מהמקרים מגיע, למרות שקשר השתיקה נשבר במידה רבה.

זה נשבר או שאילצו אותו להישבר?
אילצו אותו להישבר, ובכל זאת צריך להזכיר שהיו מספר רופאים בעלי מצפון שלא הסכימו לקשר השתיקה והעידו. הם שילמו, ועדיין משלמים על כך מחיר כבד ונתנו את השירות הזה לציבור, אבל עדיין מדובר במיעוט מכלל הנפגעים.

בוא נדבר באחוזים.
ממדגמים שנעשו בארה"ב עולה כי אחוז ורבע מכלל החולים נפגעים במהלך הטיפול הרפואי שלהם, רבע אחוז מתוכם זה בגלל רשלנות רפואית. מדובר על מדגמים גדולים של 50,000 איש, למעשה, מבחינה סטטיסטית זה לא מדגם זה, כבר אין אפשרות לסטיות. אם תצא מתוך הנחה מחמיאה לרפואה בישראל שהיא כמו הרפואה האמריקנית וזה לא כך. כל אחד מאיתנו מטופל פעם בשנה אין מי שלא הולך לרופא או הצטנן, רבע אחוז משבעה מיליון איש זה רבע מ-70 אלף, זה 17-18 אלף איש? ואני מדבר איתך על 600-700 מקרים. זו בערך הפרופורציה.

בקיצור, מי שמשלם אומר הצפה ומי שתובע אומר אחרת?
הרופאים בקופות החולים לא אוהבים לשלם וזה טבעי, מצד שני הנזק שנגדם שיכול להיגרם בזמן טיפול רפואי הוא עצום, אנשים נשארים נכים לכל החיים - מי צריך לשאת בזה? מי אם לא הרופאים, בתי החולים וחברות הביטוח שלהם?

אדם סביר שמגיע היום לבית חולים בכלל לא מודע לעניין הזה, אין פרסומים שמזהירים, כלום!
נכון. בכלל, בישראל המודעות לזכויות חברתיות וזכויות הפרט היא לא מפותחת, למרות שמקובל לומר שהיהודים הם עם וכחני ולוחמני שאוהב להגיש תביעות, אין מודעות לזכויות ביחס למדינות המערב וזה נובע בעיקר מהעובדה שרמת החיים שלנו היא חצי ממדינות המערב. והמודעות לזכויות זה בעיקר עניין של כסף פנוי לייעוץ עם עו"ד. פה זה לא אמריקה שאומרים "רגע תן לי להתקשר לעו"ד שלי" ויש לכל אחד את העו"ד המשפחתי. בנוסף לכך, קח למשל אשה מבוגרת שעולה על המדרגות באוטובוס שעוד לא נוסע והיא נופלת על המדרגות ושוברת את הירך שאצל זקנים זה קורה כל הזמן. האם היא יודעת שזה נחשב תאונת דרכים? הרי אם נחלק אותה לפי סטטיסטיקה, 20% היא בני מיעוטים, 15% יוצאת חבר העמים, 8% חרדים ו-50% מהפריפריה ושכונות. האם כולן יודעות מיד "להתקשר לעו"ד שלי"? הן יודעות שזו תאונת דרכים? אז אני מודיע לך, מכיוון שאני עוסק בזה שהיא לא יודעת ויקח שנים עד שהיא תדע.

איך מצב החקיקה בתחום?
יש את "פקודת הנזיקין" שנותנת הסדר שעובד. בית המשפט העליון עושה עבודה גדולה בתחום הזה וגם בתחום הפלילי.

אם כך יש בפיך גם מחמאות כלפיהם?
עם כל הביקורת בעניינים האידאולוגיים, בתחום האזרחי, בית המשפט העליון הוא גוש אקטיבי ופורה שמייצר ומפתח את התחומים המשפטיים הללו, על זה אין בכלל ויכוח.

אגב, מדוע שירות עורך דין עדיין נחשב כל-כך יקר?
אני לא חושב שהיום זה יקר. יש כל כך הרבה עורכי דין שאם אתה רוצה עורך דין אתה תמצא עורך דין זול, אתה תמצא עורך דין בחצי פיתה. ככל שהמשרד גדול יותר ומומחה יותר המחיר יהיה גבוה יותר כמו כל מקצוע חופשי.

תאריך:  20/10/2008   |   עודכן:  22/10/2008
חגי סרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדינת ישראל ממשפטת עצמה לדעת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרשת "וזאת הברכה" הכוללת מ"א פסוקים (וסימנך: "כי אם לבינה תקרא") היא פרשה ייחודית ושונה משאר פרשיות התורה בכך שהיא הפרשה המסיימת את חמשת חומשי תורתנו הקדושה ולפרקים מעטים תחול ממש ב"שבת בראשית" כשאר פרשיות התורה מפני שבדרך כלל היא חלה באחד מימי השבוע, בחג "שמחת תורה" כמו למשל: בשנה הנוכחית, תשס"ט (ראשי תיבות: תהא שנת סימן טוב). כמו כן, אין בפרשה שום איזכור מתרי"ג המצוות. אולם, יש בה מגוון נושאים ו"אירועים היסטוריים", כגון: ברכותיו של משה לפני מותו לכלל עם ישראל ובצורה יותר מפורטת לכל שבט ושבט, מינויו של יהושע כמנהיג ישראל לאחר מות משה, מותו וקבורתו של משה ועלייתו של משה אל הר נבו ומשם הוא רואה את ארץ ישראל - כפשט הפסוקים והפרשנות המסורתית.
20/10/2008  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
אנדומטריוזיס, הינה מחלה כרונית של נשים בגיל הפוריות, שעלולה לגרום לכאבים קשים ועקרות. באנדומטריוזיס, רירית הרחם המרפדת אותו מבפנים, צומחת ומשגשגת מחוץ לרחם, באזורים שונים בעיקר באגן ובבטן וגם במקומות נדירים ורחוקים בגוף.
20/10/2008  |  פרופ' ציון בן-רפאל  |   מאמרים
החורף במדינת ישראל, נוחת עלינו בבת אחת, ללא התראה מוקדמת ואיתו מגיעות שלל מחלות ויראליות המפילות רבים למשכב. הילדים שנמצאים בסביבות צפופות, כמו גן ובית הספר החשופים במיוחד להידבקות הדדיות ולפיכך אנו מוצאים לעיתים קרובות, כיתות מצומצמות בשל מחלתם של ילדים רבים.
20/10/2008  |  ד"ר דניאל שינהר M.D  |   מאמרים
"מי שלא ראה מעמד של קידוש ה' כזה הלילה (יום חמישי בלילה, ב' דחוה"מ סוכות תשס"ט) לא ראה מימיו מעמד נשגב וחשוב שכזה" - כך בהתרגשות פשוטה ומלאת עוצמה חווייתית רוחנית ומשפט "היוצא מן הלב והנכנס אל הלב" אמר לי שכני למושב, רעי וידידי היקר מר מאיר קרני הי"ו, מנהל אגף הרכש בעיריית פתח תקוה. מאיר ידע על מה הוא מדבר ואת מה שהוא חווה. הסכמתי לכל מילה שיצאה מפיו. היה זה לקראת סיומו של ערב מלא הוד והדר, ומרגש ביותר, ובעיקר לאחר מעמד "קבלת עול מלכות שמיים" שהמרכז הרוחני "אור אברהם אוהבי" בנשיאותו של מו"ר הרה"ג ר' יהונתן אדואר שליט"א ובניהולו המיוחד של מר יוני דוד הי"ו אירגן ברחבת המרכז הרוחני ברח' חפץ חיים בעיר.
20/10/2008  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
מקיין מתמודד מול נטיית הבוחר האמריקני להחליף את מפלגת הנשיאות לאחר שתי כהונות רצופות (עקב מסורת של שערוריות ו/או כישלונות בכהונה השנייה). כך היה לאחר כהונות טרומן הדמוקרטי שהוחלף על-ידי אייזנהאואר הרפובליקני, אייזנהאואר שהוחלף על-ידי קנדי הדמוקרטי, ג'ונסון הדמוקרטי שהוחלף על-ידי ניקסון הרפובליקני, ניקסון שהוחלף על-ידי קארטר הדמוקרטי וקלינטון הדמוקרטי שהוחלף על-ידי בוש הרפובליקני. החריג היחיד מאז 1954 היה בוש (האב) הרפובליקני שנבחר לאחר שתי כהונות של רייגן הרפובליקני, שזכה ליוקרה גבוהה יחסית למרות שערוריית איראנגייט.
20/10/2008  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il