|   15:07:40
  מוטי היינריך  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

האג'נדה החברתית כגורם למשבר הכלכלי

שורשי המשבר הכלכלי הנוכחי נעוצים ישירות בכישלונה של ארצות הברית להתאים את רמת החיים בה לכושר הייצור שלה, אותה מנציחה באמצעות גלגול הלוואות לאורך מספר עשורים
22/10/2008  |   מוטי היינריך   |   מאמרים   |   תגובות
חיים מעל ההכנסה וכושר הייצור

פעם קראו לזה "סוציאליזם", הגדרה המעוררת אצל רבים מאזרחי העולם הקשרים שליליים: הלאמת רכוש פרטי, משטרה חשאית, גבול נעול, מחנות כפיה, "חינוך מחדש", סטאלין ומאו, קובה. לכן התבסס במערב הדמוקרטי דגם משטר שונה מזה כ-80 שנה: סוציאליזם מרוכך שנקרא "סוציאל דמוקרטיה", או משטר "חברתי".

המשטר החדש החליף את הקפיטליזם שרווח חלקית במאה ה-19. משטר שמתבסס על קדושת הקניין הפרטי: מה שהרווחת ביושר שייך לך. אפילו למדינה אין זכות להלאים את רכושך בצורת מסים אלא בנסיבות חריגות מאד: בעיקר לצורך אספקת מוצרים ציבוריים מובהקים כגון תשתיות, מערכת המשפט, משטרה וצבא. כמובן שאין לממשלה כל זכות להחרים חלק מרכושך (מיסים) ולהעניק אותו לאחרים. ברכת הקפיטליזם ושרידיו הייתה המהפכה התעשייתית והטכנולוגית שהעלה את רמת החיים ותוחלת החיים של מיליארדי אנשים בעולם, והפכה מוצרי יוקרה למוצרים עממיים. הקפיטליזם היה לתקוותם של המוני הרעבים, חלקם הקטן היגר לאמריקה שנשאה בעבר הרחוק את דגל החופש והקפיטליזם.


אם קפיטליזם לא קיים – אי אפשר להאשים אותו במשבר הכלכלי

מזה עשרות רבות של שנים אין בעולם מדינה קפיטליסטית, אין שום משטר קפיטליסטי. בכל מדינות העולם שלטת האג'נדה החברתית. אמריקה נולדה קפיטליסטית ולכן כמורשת תרבותית יש בה ציבור, גדול יחסית למדינות אחרות, של אזרחים תומכי קפיטליזם אך גם בארצות הברית הם מיעוט. האג'נדה החברתית שלטת באקדמיה, בתקשורת, בממשל ובבתי הנבחרים, גם בקרב ה"רפובליקנים". פוליטיקאי שלא יישבע אמונים ויצהיר שהוא "חברתי" – לא ייבחר שנית, גם בישראל. יחד עם זאת, שגשוגה של מדינה ורמת החיים של אזרחיה נקבעים, חד-משמעית, לפי מידת החופש של אזרחיה ומיעוט מעורבות השלטון בכלכלה. במילים אחרות: ככל שמדינה מתרחקת מקפיטליזם - אזרחיה עניים יותר. כאמור, כולם רחוקים מקפיטליזם מי יותר ומי פחות.


שיטת המשטר במערב: "דמוקרטיה חברתית"

המשטר החברתי הנפוץ בעולם גורס כי המדינה צריכה לספק את צרכיו "הבסיסיים" של האזרח בלי קשר לכישרון, לעבודה, או להצטיינות. כסף אינו בהכרח תוצאה של עבודה ושל מכירת שירותיך ומוצריך לזולת שזקוק להם, אלא פרי חלוקה שנקבעת על-ידי השלטון (הפוליטיקאים). מכיוון שלא יכולה להיות הגדרה אובייקטיבית ל"צרכים בסיסיים" – צומחת הרשימה ומתפתחת מידי מערכת בחירות, כי הדרך להיבחר היא לדקלם לבוחרים את האג'נדה החברתית ולהבטיח יותר כסף תמורת פחות עבודה. לא קיימת חוקה שמונעת הבטחות סרק. כך נולדו הזכות ל"בריאות חינם", "חינוך חינם", "הזכות לעבודה", והזכות ל"דיור בר השגה", אוניברסיטה חינם, קביעות בעבודה, זכויות אם חד-הורית, זכות לקצבת חרדים וזכות לקצבת ילדים, זכות למענק מחקר, זכות למפעל מאושר וזכות להגנה מתחרות עסקית. מאות זכויות כי לכולם "מגיע". אבל מישהו גם צריך לשלם.

האג'נדה החברתית "מגינה" גם על מקומות עבודה, גם אם החברה חדלה מזמן לייצר מוצר שמישהו אחר מוכן לקנות. למנהלים אין סיכון והבונוסים זורמים. אבל מישהו צריך לשלם עבור כך.

אבן יסוד בדמוקרטיה החברתית הן קבוצות הלחץ המאורגנות, שיונקות כסף והטבות מתקציב המדינה ללא שום קשר לתרומתן לייצור העושר. זרם הכסף תלוי בלעדית בכוחן לגרום נזק לפוליטיקאים או לצ'פר אותם. לא מדובר רק בטייקונים של "הון ושלטון" אלא גם באלפי עמותות, לוביסטים, ואפילו סטודנטים או אמהות חד-הוריות. לכולם "מגיע". העיקרון זהה בירושלים, בשוודיה או בוושינגטון. אבל "מישהו" צריך גם לעבוד ולשלם, לייצר את העושר. קצרה היריעה מלפרט את כל המנגנוני משטר הדמוקרטיה החברתית. זה גם מייגע. ככל שהמדינה יותר "חברתית" גדלים גם צרכי המימון של הביורוקרטיה הממשלתית שעוסקת בחלוקת כסף ובפיקוח על שלל האיסורים (רגולציה) שהם חלק בלתי נפרד של כל משטר "חברתי".


הכלכלה האמריקנית כורעת תחת נטל ה"אג'נדה החברתית"

הכלכלה האמריקנית אינה כורעת בגלל נטל אגרות החוב המפוקפקות של הבנקים למשכנתאות, זה רק הסימפטום של המחלה, אחד מהם. הכלכלה האמריקנית כורעת תחת נטל האג'נדה החברתית שצומחת בעקביות מזה עשרות שנים. בעשורים האחרונים נוסף עליה נטל האג'נדה הסביבתית. לעשרות מיליוני אמריקנים "זכות מוצדקת" לקבל כסף שלא בתמורה לעבודה. מישהו צריך לשלם על הצלת הבנקים להלוואה וחיסכון בשנות השמונים ועל הדפסת כסף ל"הצלת" הכלכלה בעקבות משבר חברות הדוט-קום בתחילת שנות האלפיים. מישהו צריך לשלם כדי לקיים את מנגנוני מאות הסוכנויות הפדראליות שעיסוקן בפיקוח ורגולציה על רוב תחומי החיים של האזרח האמריקני. אותו "מישהו" גם צריך לשלם עבור האיסור לחפש נפט באלסקה ובחופי הים, על האיסור להפיק חשמל זול מתחנות כוח גרעיניות ועל סבסוד תוכניות הזויות לאנרגיה חלופית.

החשבון מוגש לבסוף למשק האמריקני: כושר התחרות של מוצרים אמריקנים נפגע אנושות ובהדרגה מתבססת מפה שונה של מפיקי העושר בעולם: יצרני העושר החדשים מתרכזים במזרח אסיה ובמדינות הנפט. זה לא קרה בין לילה. זהו תהליך שנמשך כבר מספר עשרות שנים: המערב שמוסיף בעקביות על גבו נטל "חברתי וסביבתי" לעומת המזרח שמגדיל בהדרגה את כוחו הטכנולוגי והתחרותי; הממשלה הסינית שנפטרת מחברות ממשלתיות מול ממשל אמריקני שמלאים חברות. בשלב מסוים גם רמת החיים צריכה לעבור התאמה לכושר האמיתי של ייצור העושר, לחלוקה מחדש של העושר העולמי. אלה שורשי המשבר הנוכחי.


והעתיד תמיד מגיע...

הממשל האמריקני הצליח עד כה לדחות את "ההתאמה", את הירידה ברמת החיים, בעיקר באמצעות הלוואות "גישור" מהעולם הרחב: הנפקת אגרות חוב ממשלתיות והזרמת הכסף לאזרח האמריקני. בנוסף, הקל הממשל על האזרח לקחת הלוואה ישירה באמצעות הורדת הריבית הרבה מתחת לריבית שהשוק היה קובע אלמלא התערבותו. הממשל גם "עודד" פיקציות כלכליות כגון פראדי ופאני (הבנקים למשכנתאות) שעזרו לבסס את אשליית העושר לקראת "דיור בר-השגה". חוקים "חברתיים" אילצו בנקים להלוות כסף ללא בטוחות ל"שכבות החלשות" שהצליחו כך לשמור באופן מלאכותי על "רמת החיים", ובעזרת הריבית הנמוכה מלאכותית נוצרו תנאים שהקלו על אנשי עסקים להמר עם סיכון נמוך (אחר כך הם מכנים זאת "תאוות בצע").

האמריקני, שאינו מצליח מזה זמן רב לייצר די מוצרים ושירותים כדי לתמוך ברמת החיים שלו, מגשר על הפער בין הכנסותיו הריאליות לבין הוצאותיו באמצעות מנגנוני האג'נדה החברתית שתכליתם הפוליטית היא תמיד "לדחות את המשבר עד לאחרי הבחירות". אבל תמיד יש בחירות קרובות.

עכשיו מנסים טובי ה"מומחים" והתקשורת בעולם ובישראל לשכנע אותנו שניתן להינצל מביצה טובענית אם הטובע ימשוך בשערות ראשו. אלו הן "תוכניות החילוץ" של ממשלות המערב. מנסים לשכנע את הציבור שבכלל אין "בעיה אמיתית" – הכול רק פסיכולוגיה ואם הממשלות רק יצליחו "להחזיר את האמון" הכול יבוא על מקומו בשלום. האמון במה ובמי? כוונתם הבסיסית בקמפיין להשבת האמון היא לשכנע את הציבור שהפוליטיקאים יכולים להמשיך ולייצר עושר באמצעות גלגול אינסופי של הדפסת כסף והנפקת ניירת בשם אגרות חוב ממשלתיות אותם מזרימים במסגרת "תוכניות החילוץ".

עושר של אומה אפשר ליצור רק מעבודה אמיתית, מייצור של מוצרים ושירותים שמישהו בעולם מוכן לקנות מרצונו החופשי תמורת זיעת כפיו. עושר אמיתי לא נוצר על-ידי נגיד הבנק המרכזי שמוריד את הריבית כדי לממן צריכה שוטפת באמצעות הלוואות זולות. הדמוקרטיות החברתיות מוכרות לאזרחיהן מקסם שווא: לא מוכרחים לעבוד עבור כסף. בכוחו של השלטון לייצר עושר ולחלק אותו להמונים, ולכן "שיקולים כלכליים" הן מילים גסות ובלתי נאותות פוליטית לעומת האג'נדה החברתית.

ייתכן, רק ייתכן, שגם הפעם יצליח הממשל האמריקני לדחות את המשבר על-ידי הזרמת טריליוני דולרים למשק. הקמפיין ל"השבת האמון" יצליח גם בסיבוב הזה. ובמקרה של "הצלחה" – תיסלל הדרך למשבר הבא. הנפילה תמיד תהיה מגובה רב יותר ומשך הזמן בין "משבר" ל"משבר" ילך ויתקצר. התאמת רמת החיים לעושר האמיתי (הנמוך יותר) שמיוצר על-ידי אמריקה ה"חברתית" בו תבוא. אין ניסים. השינוי האידיאולוגי שהכרחי להבראת הכלכלה האמריקנית אינו צפוי כל עוד המערכת המעוותת מצליחה איכשהו לשרוד.

מוטי היינריך הוא בעל האתר קו ישר www.kav.org.il המציג מודל כלכלי שונה למדינת ישראל המתבסס על קפיטליזם וחופש.
תאריך:  22/10/2008   |   עודכן:  22/10/2008
מוטי היינריך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האג'נדה החברתית כגורם למשבר הכלכלי
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אזרח קטן
22/10/08 21:35
2
אורן11
22/10/08 22:19
 
אסף בן דור
23/10/08 17:15
3
בלהה
23/10/08 11:17
4
דודי בדנר
23/10/08 13:28
5
דר יובל
23/10/08 17:14
6
ע.ג1
23/10/08 19:32
 
שרון ר.
23/10/08 23:30
7
אנכי
24/10/08 11:04
8
טל 10
24/10/08 11:57
9
שלמה ממן
24/10/08 14:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לקראת הרכבת הממשלה הבאה, בין אם תתבצע האופציה של בחירות ובין אם תתבצע האופציה הפחות טובה - של הרכבת הממשלה על-ידי השרה לבני, יעלה על הפרק המשא-ומתן לשלום עם סוריה, בתיווכה של טורקיה ואולי מדינות אחרות, או אף ללא תיווך, כאשר הפרטנר למו"מ ילטוש עיניים אל רמת הגולן על מפעליה, יישוביה, תשתיות ההנדסה והפיתוח שבה, ויותר מכך - יחמוד את רמת הגולן בזכות יתרונה הטופוגראפי כנכס אסטרטגי לעת מלחמה, שבוא תבוא לאחר השלום.
22/10/2008  |  ד"ר אברהם בן עזרא  |   מאמרים
כל הכותרות אחידות בתחזיותיהן כי ברק אובאמה עומד לנצח את הבחירות לנשיאות האמריקנית בעוד שבועיים. המשבר הכלכלי וההבטחה הגדולה שהוא נושא עמו הן הסיבות הראשיות לפערי הסקרים לטובתו. כך היה בדיוק בשנת 1933 כאשר המשבר הכלכלי הקשה הביא לבחירתו של פרנקלין רוזבלט במקום הרברט הובר, למרות שהלה היה אדם בעל-רקע אישי ויכולות בלתי מבוטלות. היו עוד מקרים שבהם נבחרו נשיאים לא מפני שהיו טובים יותר אלא מפני שהמתמודד ממול היה גרוע יותר - כך בימינו קרה עם ג'ימי קרטר שנחשב ב-1976 לתקווה גדולה ונבחר אבל התברר ככישלון והפסיד כעבור ארבע שנים.
22/10/2008  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
מכובדיי,
22/10/2008  |  עו"ד יורי גיא-רון  |   מאמרים
הרצח על הכבישים, אשר הלך והתגבר למימדים מפלצתיים בחג האחרון, מותיר אותנו, בתחושה חזקה מאי פעם, של מדינה אשר המערכת הממסדית שלה חדלה מלהתקיים והיא פועלת מכח האנרציה בלבד.
22/10/2008  |  רות פורסטר  |   מאמרים
גלעד שליט יכול היה להיות הבן שלנו. כלומר, אם אנחנו ישראלים-יהודים-ציונים בני 45 פלוס. בלי "קשרים במערכת" או עם קשרים, שלא ניצלנו, כדי למצוא לו נתיב השתמטות מצה"ל. אבל גלעד שליט שווה חצי פרומיל, מתשומת הלב הציבורית והטריד שלשום רק כ-2% מסך חברי הכנסת.
22/10/2008  |  אוריאל בן-עמי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il