בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
תרבות אלפרון והבית בחברון
|
ידוע הוא שכל מה שמונח על שולחן המשא-ומתן שוב אינו יורד ממנו ומהווה רק הצעת פתיחה להמשך המשא-ומתן ● ואכן, זהו הדחף ההרסני המלווה את בית המשפט העליון, אולמרט והיועץ המשפטי שאין כל הבדל ביניהם מבחינת האמון הצבורי ביושרם, ואם יש משמעות למושג ניצול משרה לרעה והפרת אמונים הרי שזו דוגמה חדה
|
מגינה על התנחלותה בבית המשפט. ביניש
|
|
|
|
|
ב-26 לנובמבר התפרסמה ידיעה באתר NRG: "הנשיאה ביניש ציינה כי בג"צ כבר הכריע בשאלת סמכויות ממשלת מעבר לפני כשמונה שנים, וכי גם הסוגיה שמעלה עתה ח"כ לבנת נכנסת לתחום הפסיקה מאז, הידועה בשם 'הלכת וייס' (על שם מגיש העתירה דאז, פרופ' הלל וייס – ש.מ.). על-פי הפסיקה, בית המשפט לא קובע מה חיוני ומה לא חיוני במערכת היחסים הבינלאומיים שמנהלת ממשלת מעבר. בהרכב של שבעה שופטים קבע אז בג"צ, בעת שדן בעתירה של פרופ' וייס נגד המשך המשא-ומתן הישראלי-פלשתיני על-ידי ראש הממשלה המתפטר אהוד ברק, כי לא קיימות בחוק הגבלות פורמליות על סמכויות ממשלת מעבר, או שסמכויות אלה מצטמצמות לפעולות שוטפות בלבד." הידיעה משמיטה פרטים חשובים כמו שדעת הרוב של השופטים ציינה, לצד דחיית העתירה,כי ממשלת מעבר מוגבלת בפעולותיה בעקרון הסבירות והמידתיות וכי עליה לנקוט במשנה זהירות, וכי כל פעם עליה לעצור ולבדוק עצמה מחדש שמא היא גולשת במדרון חלקלק. הכתבה גם מתעלמת מדעת המיעוט החשובה של השופט יעקב טירקל באותה עתירה. ממש כפי שקבע עכשו בעניין בית השלום כי שופטי בג"צ נקטו באפליה קיצונית, "תחושה כבדה של אפליה בוטה ואי צדק מלווה את התנהלות רשויות החוק בפרשת בית השלום מראשיתה". וכך כתב טירקל בבג"צ ההוא לפני שמונה שנים: "אילו נשמעה דעתי", כותב טירקל, "הייתי מקבל את העתירות במובן זה שיינתן צו המורה לראש הממשלה ולממשלה להימנע מלהגיע להסכמים, הסכמות או הבנות עם הרשות הפלשתינית, בין במסמך ובין בדרך אחרת, וכן לא ליצור מחויבויות בכל דרך שהיא, במשא ובמתן המתנהל עתה, העלולים לכבול את ידיהם של ראש הממשלה ושל הממשלה שייבחרו". היועץ המשפטי דאז, אליקים רובינשטיין, כתב בחוות דעתו על נושא העתירה כי ידוע הוא שכל מה שמונח על שולחן המשא-ומתן שוב אינו יורד ממנו ומהווה רק הצעת פתיחה להמשך המשא-ומתן ואכן, ראינו לא אחת טענות סוריות מן הסוג הזה המציינות כי כל ראשי הממשלות המתחרים היום בבחירות היו מוכנים במידה מרובה או פחותה לוותר על הגולן, כך שאין חשש גדול משינוי עמדה שאינה חוזרת מלבד ההתלהטות החולנית של ראש ממשלה הזוכה לנזיפה מג'ורג' בוש השואל מדוע אתה מוסר את הגולן תמורת לא דבר. ואכן, זהו הדחף ההרסני המלווה את בית המשפט העליון, אולמרט והיועץ המשפטי שאין כל הבדל ביניהם מבחינת האמון הצבורי ביושרם, ואם יש משמעות למושג ניצול משרה לרעה והפרת אמונים הרי שזו דוגמה חדה. דומים הדברים לניצול היסטרי של ההזדמנות האחרונה, ההזדמנות המדומה. יש להניח שבסתר ליבם יודעים השופטים, כמו אהוד ברק באמוק שלו לפנות את בית השלום, כי גם אם יטילו את כל כובד משקלם לטובת סדר יום שמאלני קיצוני וגם אם נתניהו יאותגר על-ידי דן מרידור ושאר אוהדי בית המשפט, שוב אין לעניין תקנה. בית המשפט לעולם לא יקנה את אמון הציבור מחדש. הוא פועל אך ורק מתוך דחף נקמני והרסני של תמות נפשי עם פלשתינים ולכן הציבור אינו צריך להתרגש יתר על המידה מהדחפים האובדניים שהם בסופו של דבר מעוררי בוז ורחמנות ויעלו במוקדם או במאוחר לשופטים בכסאם. אם השופטת ביניש טוענת שבזמן ממשלת מעבר לא ניתן למנות שופטים, וזאת כדי להגן על ההתנחלות שלה בבית המשפט ולגדוע ידו של כל המרים ידו על ביתה, כלשון השופט חשין, מה לה כי תלין על יהודים שרכשו ביתם ביושר ולא מכוח כנופית שלטון החוק העריבה כמשפחת אלפרון זה לזה? האם נראה כי סביר הוא שניתן לממשלה שכזו ולראש ממשלה מודח על-רקע חשודות חמורים לעסוק בשאלות גורליות וחמורות פי כמה ממינוי שופטים? האם סביר הוא שממשלה שכזו תמשיך לשחרר מחבלים רוצחים ותסכן את שלום הציבור ותסבכו במלחמה? האם רק לא סביר שראש הממשלה ימשיך לחבל בתוכניות האוצר להצלת המשק, אבל ימשיך לעסוק בחבלות אחרות שתוצאתן עשויה להיות חמורה בהרבה? מכאן תחושת הלעג והביטול כלפי הנחזה להיות שלטון ומשפט בישראל ואל יתפלא הנחזה להיות שלטון ומשפט אם התגובות תהיינה בהתאם.
|
תאריך:
|
01/12/2008
|
|
|
עודכן:
|
01/12/2008
|
|
פרופ' הלל ויס
|
תרבות אלפרון והבית בחברון
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אל תשכחו המנגינה
|
1/12/08 21:35
|
|
2
|
|
shamai
|
1/12/08 22:21
|
|
3
|
|
ע.ג1
|
1/12/08 23:41
|
|
|
|
אה זה הוא?
|
2/12/08 02:17
|
|
|
|
עכן
|
2/12/08 10:07
|
|
4
|
|
זועקים לשמים
|
1/12/08 23:45
|
|
5
|
|
לדין?
|
2/12/08 00:07
|
|
6
|
|
איציק שפיציק
|
2/12/08 00:53
|
|
7
|
|
טוכמן
|
2/12/08 03:06
|
|
8
|
|
קורן נאוה,טבריה
|
2/12/08 06:19
|
|
9
|
|
קורן נאוה,טבריה
|
2/12/08 06:26
|
|
10
|
|
הניה
|
2/12/08 08:27
|
|
איך אפשר לנהל ולהנהיג מדינה בתנאים אלה ועם אנשים כאלה? ממשלת מעבר, עם ראש ממשלה שהתפטר, כאשר ממלאת-מקום מתוך מפלגתו דורשת ממנו לצאת לחופשת נבצרות, בתמיכת הסיעה בכנסת. ראש ממשלת המעבר, אהוד אולמרט, מסרב להצעה הנדיבה ואומר למפלגתו ולציבור בישראל "רבותי - תקפצו לי". מבחינה משפטית יבשה, ראש ממשלת מעבר לא ניתן להדיח, לפטר, לסלק, אלא אם יעשה זאת מיוזמתו. ולמרות זאת קיימות עדיין אפשרויות לא מנוצלות להכריח ראש ממשלה סרבן נבצרות וסרבן מנדט ציבורי מוסרי - להמשיך בכהונתו.
|
|
|
דומה כי עוד לא נדַּמוּ הֵדֵי האמירה הבלתי פופוליסטית ששיחרר הרב עובדיה, המשווה את המורים לחמורים, אשר עוררה גל תגובות נזעמות בציבור. משום מה הדביקו לחמור תדמית של טיפש, אולי בגלל מראהו הלא חביב, אוזניו הארוכות או נעירתו הרועמת. אולם עם כל הכבוד לתדמית, דמות החמור במקורותינו, בניגוד לפולקלור היהודי, לרוב שונה לחלוטין.
|
|
|
אהוד אולמרט מכהן עדיין בתפקיד ראש ממשלה. הוא אומנם נאלץ להתפטר בגלל מעשיו ופשעיו, אך עד כינון ממשלה חדשה אנוסים אנו, אזרחי ישראל, לסבול את האיש בממשלת מעבר. זו גזירה שיש לקבלה. אין מנוס מכך, כל עוד החוק אינו מחייבו להתפטר. וזה אומר: לאפשר לו ואף לתבוע ממנו למלא את חובתו כלפי הציבור, כולל ניהול המשבר הכלכלי. בד-בבד עם זאת - יש לעמוד על כך שהיועץ המשפטי לממשלה והמשטרה ימשיכו במסלול של מיצוי הדין הפלילי עם אולמרט, ויסיימו בהקדם את החקירות שנפתחו נגדו. אם לא יאפשר זאת, ואם יוסיף לסכל חקירתו כל אימת שיידרש, אזי תקום מחדש טענת הנבצרות ואפשרות סילוקו המיידי מכהונתו כראש ממשלה.
|
|
|
נדמה שנושא תהליך קבלת ההחלטות במשרד החינוך (ואולי גם בממשלה), מחייב התערבות של מבקר המדינה. מדובר בהחלטות הקובעות את פני מערכת החינוך במדינה, בכלל זה הנהגת הרפורמה 'אופק חדש'.
|
|
|
"אח, אח, איפה, איפה הן הבחורות ההן עם הקוקו והסרפן?". הן חיות וקיימות במלבוש מודרני בסיפוריה של אורה עשהאל. הנשים בסיפוריה של הסופרת חיות במציאות הארצישראלית וגם במציאות מדומה. הסיפורים רוקמים יחסים בין נשים על קשת תפקידיהן: בנות, אמהות, רעיות וחברות. הצצה לעולמן של הנשים העשהאליות מעורר תחושה של פוביה במידה מסוימת; יש פחד מדם המתפרץ מגיבורה אחת, יש חרקים המשתלטים על גיבור אחר. בשפה קולחת טווה המספרת סיפורים קצרים על החיים שלנו ועל העולמות הנסתרים מעינינו. חשיפת המאוויים הנשיים על כל הרבדים בסיפוריה הקצרים, מעוררים גם תחושה של השתאות. לא קל לכתוב סיפורים קצרים, ובהחלט יש בסיפוריה של עשהאל רעננות וחיות שמזמן לא הכרנו בספרות העברית ואף תעוזה וחוצפה במובן החיובי.
|
|
|
|