|   15:07:40
יששכר בן חיים פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

נקודת האל-חזור

הצגת מכתב פקידי האוצר למשרד ראש הממשלה כאירוע זניח המבטא סוג של מרד של פקידים הינה מגוחכת המכתב נועד להגדיר את גבולות האחריות בעבודת הממשלה לראש הממשלה יש סמכויות רבות, אך פקידים סטטוטוריים מקבלים גם סמכות וגם אחריות; הם אינם מריונטות ההולכות שבי אחר גחמות וקפריזות ואינטרסים מפוקפקים
07/12/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
הגבול בין המקצועי לבין הסמכותי [צילום: פלאש 90]

פקידי האוצר: אל תתערבו בתוכנית ההאצה
איציק וולף
פקידי האוצר הבכירים שיגרו מכתב למנכ"ל משרד ראש הממשלה ובו מחו על התערבות לא מקצועית והרסנית בפרטי תוכנית ההצלה הכלכלית
לרשימה המלאה

תגובתו המזלזלת של נחום ברנע למכתבם החריף של פקידי האוצר הבכירים ביותר שכתבו לרענן דינור ופרופסור מנואל טכטנברג, אינה מקובלת עלי. הביקורת מחטיאה את התרבות הניהולית המפוקפקת שקנתה לה אחיזה בניהול ענייני המדינה ע"י אהוד אולמרט ואנשי לשכתו. הביקורת יכולה להיות עניינית ומשקפת את ראייתו המפוכחת של הכותב ואפשר שהכתיבה מייצגת אינטרס אישי, או מערכתי. ואפשר שהמניע הוא רפלקסיבי ללא התניות. ע"פ ניסיון העבר, אהוד אולמרט יקבל מנחום ברנע הגנה ללא עוררין. אולמרט זקוק לה! רק שעברנו כבר את נקודת האל חזור. לאולמרט זה כבר לא יעזור, למעט שמחה לאיד מהשפלתם של אלה שלא הולכים בעיניים עצומות אחר המנהיג הכוזב.

הצגת המכתב כאירוע זניח, חסר חשיבות המבטא סוג של מרד של פקידים הינה מגוחכת. המכתב גם לא נועד לבטא מרד. הוא נועד להציב גבולות ולהגדיר את גבולות האחריות בעבודת הממשלה. לראש הממשלה יש סמכויות רבות, אך פקידים סטטוטוריים מקבלים גם סמכות וגם אחריות. הם אינם מריונטות ההולכות שבי אחר גחמות וקפריזות ואינטרסים מפוקפקים. גם על נשיא ארצות הברית - המנהיג החשוב והחזק בעולם - יש מנגנון בקרה של פקידים/גנרלים אם יבקש ללחוץ על הכפתור המיוחד המצוי במזוודה המלווה אותו, אם יורה על שיגור טילים גרעיניים.

אולי המכתב, אליבא דנחום ברנע לא ריגש את המוני בית ישראל, אבל הוא ריגש את מכותביו ואת ראש הממשלה. המכתב החזיר את משרד ראש הממשלה למצב פעולה של שפיות זמנית. אלמלי כן, סביר שפקידי האוצר היו מתפטרים. ואז, השבר היה גדול יותר כי ראש הממשלה, הנמצא במצב של דעיכה, היה רושם עוד וי ברשימת כישלונותיו האסטרטגיים. פקידי האוצר נקטו בצעד המתבקש הזה כדי להציב גבולות בפני מי שחסרים את הרסן והאיפוק והמסוגלות לבצע עבודת מטה הצריכה לאפיין את עבודת הממשלה בעיצומה של משבר כלכלי גלובלי. היכולת האולמרטית הינה בשליפות ובאילתורים ובניצול הזדמנויות. אולמרט כמוהו כמהמר בעל יכולות וירטואוזיות מרשימות. ממש גאון. חושיו חדים להפליא. אבל מה שמתאים לפוליטיקה יום יומית וקטנונית המונעת מדחפים של אגו ורדיפת בצע ורדיפת כבוד, לא מתאים למדיניות אחראית וארוכת טווח.

בשלטון מתוקן, ראש ממשלה לא משדר מסר מחו"ל בטרם נועד עם השר הממונה והדרג המקצועי, לפיו הוא מבטל את דעתם מראש. זו דוגמה למנהיגות מוגת לב. למנהיגות הנרתעת מלהתמודד עם לימוד הסוגיות באופן מקצועי, ענייני, מאופק הנעשה בחדר סגור. זו מנהיגות המנסה באופן מניפולטיבי לתפוס מנהיגות ע"י השפלת האחר. והאחר הם שר האוצר וצמרת המשרד. אלה שיטותיו של אולמרט.

הצגת הפקדים כמתריסים כלפי ראש הממשלה בעצמו הינה מגוחכת בעיני. לא מניה ולא מקצתי. אין זה שלטון של פקידים. זו אחריות מקצועית בהתגלמותה. הרי אהוד אולמרט הוכיח את כישוריו לברוח מאחריות בכל אירוע שהיה תחת אחריותו, בין אם האירוע פלילי ובין אם האירוע צבאי וביטחוני. אולמרט הוכיח גם כי אינו בורח מקבלת קרדיטים מפעולות מוצלחות (הפצצת הכור שלא הייתה) ובורח מאחריות כאשר הכישלון חתום על הקיר (מלחמת לבנון השנייה, מינויו של אברהם הירשזון, מס הכנסה). מה עדיף? שפקידים יבצעו החלטות של חובבנים (לעניין זה דינור הוא חובבן מומחה) וימשיכו לשאת באחריות? טוב שפקידי האוצר הבהירו לראש הממשלה באמצעות המכתב את סדרי העבודה הראויים, חלוקת הסמכות והאחריות.

הרי ראינו כיצד ביקש ראש הממשלה להיות גם שר ביטחון-על, לאחר שמינה את פרץ לשר ביטחון. הוא השפיל את שר הביטחון פרץ ובעצם "קרץ" לנסארללה: "אנו ההנהגה הביטחונית של מדינת ישראל מסוכסכים ומתקוטטים בפרהסיה. זה הזמן לעשות לנו אמבוש" ואכן, היה אמבוש והייתה מלחמה. הרי נסארללה הגדיר את ראש הממשלה שלנו כטירון, בעיצומה של המלחמה. והוא צדק. רק שהטירון נשאר טירון! לא התבגר ולא התחשל.

דומה שאהוד אולמרט מסרב להפנים את לקחיו מהתנהלותו החובבנית והשטחית.


נדבך מרכזי בניהולה של המדינה


זכיתי להימנות על עובדי אגף התקציבים בשנים הקשות של שנות השמונים. עמיתיי היו בחזית הכלכלית של המדינה. הם שירתו את המדינה במאבק נגד מארת האינפלציה, האבטלה, המשבר החברתי, מאזן התשלומים והסטגנציה הכלכלית. בסופו של דבר ניצחנו. זה לא היה רק מאמץ של קומץ עובדים. זה היה מאמץ של רבים במשק שנשאו בעול. מי שניצח על תוכנית ההבראה היו הקברניטים ובראשם ראש הממשלה ושר האוצר ונגיד בנק ישראל ובכירי האוצר ובכירי המשק. לא היה ניתן לנצח במערכה הזו ללא תרומתם של אנשי המקצוע. מפלגת המקצוע הייתה פקטור מרכזי בתכנון תוכנית ההבראה וביישומה.

הפקידות המקצועית הינה נדבך מרכזי בניהולה של המדינה. אלמלי פקידות מקצועית היינו זה מכבר למדינת עולם שלישי. ואם נדייק - לו היינו במצב שבו התוצר שלנו לנפש היה משתווה לתוצר של המדינות המקיפות אותנו, אזי היינו מאבדים את היתרון היחסי שלנו מול המדינות השכנות (בפועל ,התוצר של מדינת ישראל גדול מהתוצר של מצרים, סוריה וירדן ולבנון גם יחד). עוצמתנו והיכולת שלנו להתקיים במרחב הנתון אינה מתקיימת רק בזכותו של הצבא החזק שלנו, אלא בזכות הכלכלה החזקה שלנו שמאפשרת לקיים צבא חזק זה כזה ואף לממן הרפתקנות צבאית של אולמרט הפזיז שהכריז מלחמה שעלתה לנו 13 מיליארד ש"ח והמשק ספג זאת בקלות מרשימה. וזאת הודות למי שנשאו בעול, בזמן המשבר.

הייתי גזברה של עיריית ירושלים. ראש העירייה היה אהוד אולמרט. רענן דינור, המנכ"ל החדש שזה עתה התמנה, ביקש להתנכל לי מיד עם כניסתו לתפקיד ולהביא לפרישתי מתפקידי הסטטוטורי. שיטותיו היו נכלוליות. טרם מינויו לתפקיד המנכ"ל, שימש כמנהל אגף תרבות והתמחה בייזום פרויקטים של זיקוקי דינור שהחמיאו והחניפו לראש העירייה אולמרט והציגו את אולמרט כאיש נאור, כשוחר תרבות, כמגן הקידמה התרבותית והאמנותית וכמי שמבקש להפוך את ירושלים לבירת התרבות של ישראל ואגב כך העניקו לו גם חשיפה וגם מחיאות כפיים (סם מעורר לאנשי ציבור הזקוקים לאהבת ההמונים).

רק שדינור ביצע את מופעי התרבות הללו בהפקרות ניהולית, ללא כיסוי תקציבי ויצר התחייבויות כספיות במיליונים רבים. לפי אומדני, דאז, אם כל אגפי העירייה היו חורגים מתקציבי הפעולות שלהם בהיקפים ובנורמות של דינור, היה נגרם לעירייה גירעון של 250 מיליון ש"ח, מתוך תקציב כולל של 1,300 מיליוני ש"ח (כולל שכר ופירעון מילוות).

דינור עשה זאת מאחורי גבם של הגזבר ושל מנכ"ל העירייה. הוא עשה זאת באופן נכלולי ע"י הצגת מצגי כזב של גיוס תרומות. הוא קבע עובדות בגיבוי מושחת של אהוד אולמרט. הוא פעל בניגוד לחוק ובניגוד לסמכויות שהוענקו לו ע"י מועצת עיריית ירושלים.

אני, כגזבר העירייה והממונה ע"פ חוק על קופת העירייה, לא אישרתי את החריגות הללו בדיעבד ללא מקור כספי. הגברתי את הפיקוח על התנהלות הכספית של האגף ולא אישרתי תשלום לספקים עד שהושגו לחריגות הללו מקורות מימון שגוייסו ממשרדי הממשלה למטרה זו. גרמתי לדינור להזיע ולהביא את הכסף. כמובן שדינור נטר לי. הוא גם הבין שאני לא אהיה חותמת גומי לשיגיונותיו ולתעתועיו ולכזביו כאשר קיבל באופן בלתי חוקי את משרת מנכ"ל עיריית ירושלים.

כאשר נתמנה לתפקידו כמנכ"ל העירייה, החל להתנהל באופן דומה שכלל: חריגות, יצירת מצגי שווא, התעלמות מנוכחותו החיונית של גזבר העירייה וכיו"ב.

כאשר הגדיש את הסאה, קיבל ממני מכתב שחלקים ממנו מצוטטים להלן. את המכתב כתבתי בתגובה למכתב ששלח לי ועורר את מחאתי המקצועית, התגובה מה- 24/2/1997:

".... מכתבך הנ"ל משתלב במזימה שאתה רוקם ומקדם להביאני לידי כך שאעזוב את תפקידי והינך פועל ללא לאות להכשילני במילוי תפקידי כדי ליצור אמתלה נוחה להדיחני!

"בעיריית ירושלים התפתחה "תת-תרבות" קניבלית, לפיה צריך להקריב מנהל אגף תורן למולך! ........ זהו סגנון כוחני, ברוטלי, גס, לא קולגיאלי שמאפיין את סגנונך הניהולי .... הגזברות היא במידה רבה ה"לב" הפועם של העירייה. היא משרתת את כל הגוף. פגיעה בה הינה פגיעה בעירייה.

"בשנה בה אני ממלא את תפקיד הגזבר, החל מה-7/1/1996, נחשפתי לדרכי עבודתך באגף תרבות, וזאת בניגוד לסיכומים והחלטות כמפורט להלן:

א. חריגה מופקרת ממסגרות תקציב, תוך החבאת חשבוניות ספקים, פגיעה באמינות העירייה, עיוות סדרי עבודה וכיו"ב.
ב. הצגת מצגי שווא של גיוס תרומות כאמתלה לאישור פעולות.
ג.

"...... לכן, בקוראי את הסיכומים בעניין החברה לפיתוח הרובע היהודי ובית הסופר, אני מגיב בהתאם לחומרה של החלטות שגויות לטעמי, שלא עברו תהליך מסודר של קבלה. כול הסממנים שפורטו לעיל, צצים כמו סרט חוזר: קידומי מימון ו/או חריגה מתקציב, יצירת תקדימים, תרומות ..., התעלמות מסיכומים, או (חריגה ממדיניות) העירייה....., אי שילוב גורמים מקצועיים מהגזברות בדיונים".

כתבתי במישרין לדינור, אבל כתבתי גם בעקיפין לאהוד אולמרט, אותו תיארתי כ"מולך". כינוי לאליל כנעני. ובכן התכוונתי לאליל המושחת והמשחית - אהוד אולמרט. אולמרט לא הגיב למקרא מכתבי. הוא נרתע! הוא ידע כי הצדק עמי. המכתב חשף את נכלוליו של דינור והיה בכך גורם מרסן. העתקים מהמכתב נשלחו לראש העירייה ולסגנו, הממונה על תיק הכספים. אך אולמרט לא חיפש צדק ומינהל תקין. הוא הלך שבי אחר מנכ"לו המתעתע!

דינור הנבעת מתוכן מכתבי הסתובב בחדרו כנשוך נחש. זאת שח לי אחד האנשים שפגשו בו מיד לאחר שקיבל את המכתב. "הוא הסתובב כמו 'פורפרה'". המכתב הזה הרתיע והפחיד וריסן את דינור. הוא ריסן גם את יצר הרדיפה וההתנכלות, אבל עד ההזדמנות הבאה. ובפעם הבאה הייתה תגובה מסוג אחר.


עבודה בשביל המהות ולא בשביל הספין

בסופו של יום, פקידי האוצר הם עצמאיים, בעלי יושרה ואנשי מקצוע והחשוב מכול הם אחראים. האחריות שלהם גבוהה. את הטעויות שלהם ניתן למדוד לאלתר באחוזים של שיעורי אינפלציה ואבטלה ושל גירעון וכו'. את הכשלים שלהם אפשר למדוד בכסף, בש"חים ובדולרים ובשיעורי עוני וצמיחה ועוד סדרה ארוכה של פרמטרים. הפרמטרים הללו גלויים וזמינים. הם לא יכולים למרוח ולטייח את ה"תיק" שלהם. הם גם אינם חסינים מטעויות, אבל יותר מכל, טובת המשק לנגד עיניהם. את משרותיהם הם קיבלו ביושר ובזכות מקצוענותם. הם לא היו זקוקים להשתעבד ולהחניף למי שמינה אותם. להיפך! זאת בניגוד לדינור שלא היה כשיר ולא ראוי להתמנות למשרות הניהוליות שקיבל בהיעדרה של השכלה מתאימה.

האחריות של פקידי האוצר למצב המשק היא חד ערכית. שלא כמו בתאונות דרכים, שם כולם אחראים, אבל אף אחד לא אשם. שם יכולים להאשים את הנהגים והולכי הרגל עצמם, את המשטרה שלא אוכפת מספיק, את האוצר שאינו מעניק משאבים לרוויה, את משרד התחבורה ואת מע"צ. כך שכולנו אשמים אבל אף אחד לא אחראי לגמרי ובינתיים יש תאונות ויש אסונות וכו'. בכלכלה זה יותר חד-משמעי.

פקידי האוצר אינם ווסאלים. הם נאבקים על עמדות האמת שלהם. הם גם לא יירתעו מלהניח את הדרגות וללכת לביתם. הם אינם קשורים לשום איגוד מקצועי, או לגילדה מקצועית. הם שייכים למפלגת המקצוע. הם ימצאו את מקומם בשוק החופשי בנקל. אבל אם הם ילכו, יישאר ראש הממשלה אהוד אולמרט עם רענן דינור ויפריח עמו זיקוקי דינור! כי לעבוד באמת ולהתנהל באמת הם לא יודעים.

וכרגיל, אני מציע לכול מי שמנסה לעשות עסקים עם אהוד אולמרט להיזהר מפניו. ממנו אסור לקנות מכונית משומשת. בייחוד כאלה שמטופלות על-ידי מכונאיו הכושלים, כמו רענן דינור.

התנהלותו ואישיותו של אהוד אולמרט היא המכשלה הגדולה שלו. לא די בחשיבה נכונה וביוזמה. לא בכדי הגיע אהוד אולמרט למסלול התנגשות עם צמרת האוצר ובראשם שר האוצר. אהוד אולמרט רואה בדרג המקצועי, או בממלאי תפקידים בכירים - יריבים, גם כאשר הם כפופים לו. נוחה לו הצייתנות העיוורת. נוחה לו אמירת ההן. הוא מעדיף להקיף עצמו באומרי הן ולא באנשי מקצוע. לא בכדי מערכת יחסיו עם השרים הבכירים שלו: לבני, ברק וגם עם עמיר פרץ בשעתו, ורוני בראון מעורערת. מעורערת מאוד. רוויה יצר שנאה ונקם שלוח רסן מצידו של אולמרט הנוטר והנוקם.

מנהיגות פירושה לדעת לעבוד עם אנשי מקצוע, גם אם הם אישים דעתנים. מוטב להתנהל עם אנשים אשר אינם חוששים לומר את האמת, מאשר עם מלחכי פנכה, חנפים, אומרי הן והמשמשים כאינסטרומנטים. הערך שלהם מתגלה במבחן האמת. במצבים הקשים והקיצוניים והמשבריים. פקידות אמיתית ואחראית שומרת ומגנה בסופו של דבר על הממשלה. מנהיגות אמת זה גם להבטיח שנעשית עבודה בשביל המהות ולא בשביל הספין. מנהיג אמיתי אינו רואה בצוות עוזריו ופקידיו ושריו יריבים שצריך להתחרות עמם על קרדיט, לעקוף אותם ולקמבן ולתחמן אותם. מנהיג אמיתי אינו בוחן את העשייה שלו לפי התועלת והאינטרס האישי והמיידי שלו ושל אנשי חצרו, אלא לפי קריטריונים לאומיים וממלכתיים. ראש ממשלה שמתמרן את שר האוצר במחלוקת עם ראשי האוניברסיטאות מגדיל את רף הזהירות והחשדנות כלפיו ביחס למניעיו וכוונותיו בתחנות הבאות. אמינות ואמון זה ערך נרכש וערך נצבר. מי שמאבד אותו במהלך קודם, בל יתפלא שלמהלך הבא יגיע ללא אותו אמון נחוץ והכרחי.

לסיכום, מי שעיניו בראשו, לא יתגעגע לאולמרט כאשר ישחרר אותנו מעולו וטובה שעה אחת קודם. וגם אם נחום ברנע יתגעגע ויכתוב על כך חזור וכתוב, אזי אני לכל היותר אתקשה להאמין לעיתונאי השכיר נחום ברנע, גם אם יכתוב זאת שחור על גבי עיתון.

תאריך:  07/12/2008   |   עודכן:  07/12/2008
יששכר בן חיים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נקודת האל-חזור
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קרטופל
7/12/08 20:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לקיחת אחריות – נוסח ישראל
07/12/2008  |  יהודה שהרבני  |   מאמרים
פעמים רבות פונה הקב"ה אל משה, אל העם ומדגיש בפניהם כי הם קדושים. לרגע נדמה שרומם אותנו מעל יתר העמים, להתנשא מעליהם, אך לא זאת הכוונה. איננו קדושים כמותו; אין כוונתו לעם נשגב, נעלה, טוב יותר מהיתר, עם שישכון בדד בפנתיאון האלים לצידו, אלא לעם שמצופה ממנו ליותר - להיות יותר מוסרי, להקפיד יותר על החוק, לשמש דוגמא לאחרים אך בטח שלא להתנשא מעליהם. והרי אבינו לא חוסך שבטו מאיתנו כדי להבהיר זאת - בניו צריכים להיות הטהורים ביותר.
07/12/2008  |  ל. אל בוני  |   מאמרים
אם בראשית דברי מתחתי ביקורת על עיתונאים, נראה לי שיש מקום לבקר גם את מִמשל בוש, שבו שירתתי כתת-שר ההגנה, על תרומתו לבלבול שנוצר בציבור ביחס לאסטרטגיה של ארה"ב בעירק. לא יהיה זה נכון להטיל על התקשורת את האשם בכל פגמי השיח הציבורי בנושא הביטחון הלאומי.
07/12/2008  |  דאגלס פיית'  |   מאמרים
אשתי ואני החלטנו לחגוג את יום עלייתנו ארצה בבילוי של סוף שבוע בצפון. בהמלצת חברינו, בחרנו במצפה עמוקה שבגליל, כי לא רצינו להיות בבית מלון, יהיה טוב ככל שיהיה, אלא להתנסות בחווייה בלתי שגרתית. לא התאכזבנו, כי היומיים הללו הפכו לחגיגת תרבות אמיתית. תארו לעצמכם שאתם נמצאים בחצי כדור ענק - כך פחות או יותר נראה החדר שלנו שנבנה כולו בידי בעליו של "כרם דודים", אפרים, שעלה מהונגריה בשנת 1969. הכל שם מעשה ידיו - הנברשת היפהפייה ובה נרות אמיתיים, הפסל המתאר גוף אשה, השולחן, הספסלים, ריהוט הגן, השבשבת על הגג - היפוכו הגמור של בית מלון מצוי.
07/12/2008  |  דניאל פרדקין  |   מאמרים
הדברים שלהלן עוסקים בבעיה הפרקטית של מכירת רעיון לצבור רחב של ישראלים (להערכתי, רוב הציבור), שרחוק מאד מלהיות מאוהב בהתנחלויות וברעיון ההתנחלות, אך מאמין בכנות שההתנחלויות הן אמצעי ביטחוני חשוב שלא ניתן לקיים ביטחון בלעדיו. 

07/12/2008  |  משה לופיאנסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il