|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

בצלם: הריגת חיילים "לגיטימית"

פרופ' ענת בילצקי, אישיות מרכזית בארגון בצלם, רואה ב"אלימות הפלשתינית מרד לגיטימי נגד הכיבוש הקולוניאליסטי" וטוענת, כי הריגת חיילים השומרים על ההתנחלויות הינה "פעולה לגיטימית" ואינה בגדר טרור ארגון בצלם נמנע מלגנות פגיעה בחיילים גם אם הם "לא השתתפו בלחימה"
03/01/2009  |     |   מאמרים   |   מבצע עופרת יצוקה   |   תגובות
מבהירה. ענת בילצקי [צילום: אונ´ MIT]

ג'סיקה מונטל, שותקת

האם בצלם מצדיק הריגת חיילים?
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם דורש מ"הארגונים הפלשתינים החמושים" ברצועת עזה לחדול מהתקפות המכוונות נגד אזרחים, אך אינו מתייחס לפיגועים המכוונים נגד חיילים * האם ארגון בצלם סבור, כי לארגוני הטרור הפלשתינים זכות על-פי החוק הבינלאומי להרוג ללא אבחנה חיילים וחיילות ישראלים הנמצאים בבסיסיהם בשטח ישראל ואינם מעורבים בלחימה?
לרשימה המלאה

האם 'בצלם' מתיר לדרוס חיילים?
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם נמנע מלגנות את פיגוע הדריסה של חיילים בירושלים בשונה מהגינויים שפרסם לאחר שני פיגועי הדריסה הקודמים בהם נפגעו אזרחים * מנוסח הודעות ארגון בצלם משתמע, כי הארגון סבור שלארגוני הטרור הפלשתינים "זכות" ע"פ החוק הבינלאומי להרוג חיילים * זכות התגובה נשמרת לארגון בצלם המסרב להגיב לשאילתא בנושא
לרשימה המלאה

האם בצלם מצדיק הפיגוע בכרם שלום?
יהונתן דחוח-הלוי
תדע כל אם שבניה ובנותיה משרתים בצה"ל, כי מנוסח הודעות בצלם ומאי התגובה לשאילתות שהופנו אליו בנושא משתמע, כי ארגון זכויות האדם בצלם סבור כי גם לאחר ההינתקות לארגוני הטרור הפלשתינים ברצועת עזה זכות להרוג ללא אבחנה חיילים וחיילות, גם אם אין הם משתתפים בלחימה * עדיין מחכים להבהרות בצלם
לרשימה המלאה

המאבק בטרור לפי בצלם
יהונתן דחוח-הלוי
ארגוני זכויות האדם, וארגון בצלם בכללם, מטילים כבלים רבים על ישראל והדמוקרטיות המערביות הנלחמות נגד הטרור המסתתר באוכלוסיה אזרחית * מנגד, הם נמנעים בשיטתיות מלהציע דפוסי פעולה חלופיים ואפקטיביים למלחמה בטרור * אי נכונותם לעשות כן עשויה ללמד על כוונותיהם האמיתיות
לרשימה המלאה

חשיפה: בצלם ותפיסת 'המדינה האחת'
יהונתן דחוח-הלוי
פרופ' ענת בילצקי, אישיות מרכזית בארגון בצלם, חושפת את הקשר בין פעילות הארגון בתחום זכויות האדם ליעדים הפוליטיים * ארגון בצלם תומך ביישום זכות השיבה הפלשתינית לשטח ישראל, והיעד הסופי ע"פ בילצקי הוא ביטול מדינת ישראל והקמת 'מדינה אחת' שתכלול גם את הגדה המערבית ורצועת עזה
לרשימה המלאה

   רשימות קודמות
  חידת ההיגיון של יואל מרקוס
  גדעון לוי המתחסד השכונתי
  אמנון אברמוביץ' אינו מדייק
  חשיפה: בצלם ותפיסת 'המדינה האחת'
  שוב בצלם מחריש על פשעי מלחמה

במספר מאמרים שפרסמתי באתר News1 תמהתי מדוע ארגון בצלם נמנע באופן שיטתי מלגנות פיגועים המכוונים נגד חיילים/ חיילות ישראלים אף אם אלה נמצאו בשטח ישראל ולא היו מעורבים בלחימה. כך נהג ארגון בצלם כאשר שיגרו ארגוני הטרור הפלשתינים טילים לעבר בסיסים עורפיים של צה"ל וביצעו פיגועי התאבדות במעברי הגבול ברצועת עזה ובאיו"ש.

בצלם אינו מגנה פיגועים נגד חיילים/ חיילות

באופן צורם במיוחד, ובניגוד להודעות הגינוי לשני פיגועי דריסה שכוונו נגד אזרחים בירושלים, נמנע ארגון בצלם מלגנות את פיגוע הדריסה השלישי בירושלים (23.9.08) בו נפצעו אך ורק חיילים. בצלם אף לא גינה את השלכת החומצה ע"י אישה פלשתינית לעבר חייל צה"ל (שאיבד את עינו בעקבות התקרית) במחסום חווארה (22 בספטמבר 2008) בעת שעברה במסלול ההומניטארי.

בהודעה מ-11 בספטמבר 2007 ארגון בצלם קובע, כי רקטות הקסאם הינן נשק בלתי חוקי גם בתקיפת בסיסי צה"ל, אך לא משום עצם תקיפת יעדים אלה, אלא בשל היות רקטות הקסאם נשק בלתי מדויק העלול לפגוע באזרחים הנמצאים בסמוך למקומות השיגור של רקטות (ברצועת עזה) ומקומות הנפילה שלהם (בישראל). במשתמע - לארגוני הטרור הפלשתינים "זכות" להרוג חיילים ישראלים בבסיסיהם ללא אבחנה, גם אם הם משרתים בתפקידי מנהלה או שירותים (שלישות, רפואה, דת וכו') ואינם נוטלים חלק בלחימה.

הפניתי שאילתה למנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל, בעניין זה שכללה בין היתר את השאלות הבאות:

האם ארגון בצלם סבור שבמסגרת המאבק הפלשתיני נגד ישראל עומדת לזכות ארגוני הטרור הפלשתינים הזכות לרצוח חיילים וחיילות ישראלים ללא כל הבחנה ובין הם משתתפים בלחימה ובין אם לאו?

האם ארגון בצלם סבור, כי חיילי וחיילות צה"ל הינם מטרות לגיטימיות (מעין ברווזים במטווח) בכל מקום בו הם נמצאים עבור ארגוני הטרור הפלשתינים?

מנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל, בחרה שלא להשיב לשאילתה זו וטעמיה עימה. נוכח שתיקת ארגון בצלם לא נותר אלא להמשיך לחקור סוגיה מרתקת זו בהתבסס על מקורות גלויים.

"ישראל עושה שימוש מניפולטיבי במונח טרור"

מאמר פרי עטה של פרופ' ענת בילצקי אשר התפרסם בנובמבר 2005 בעת שכיהנה בתפקיד יו"ר הנהלת בצלם (וכיום חברה בכירה בהנהלת בצלם) התמקד במשמעות המילה טרור והשימוש בה בהקשרים שונים. להלן תרגום קטע נבחר מפרק הסיכום של המאמר:

"השימוש במילה טרור הינו לעיתים קרובות תכסיס פוליטי חשוד אשר עלול להוביל אותנו לדרך חתחתים. זה אפוא ניסיון לצייר את השימוש במילים מסוימות ובתפיסות מסוימות כשימוש רטורי, שימוש שמוּנָע בכוונה על-מנת לקדם ולתמוך בפעולות בלתי מוסריות של גורמי כוח מסוימים (בעיקר פעולות של הפרות זכויות אדם, כמובן, פעולות של לחימה ועוד). היסוד של פעולה זו נמצא בהנחה שהתנאים החריגים מעניקים בסיס לאתיקה מיוחדת אשר פועלת כהיתר לשחרר את הרסן, לגלות סובלנות למעשי זוועה, להפוך את המונחים לגמישים יותר, ואז בשימוש בלשון של 'טרור' לעשות במכוון ובצורה רטורית מניפולציה ברגשות, בפעולות, בהחלטות ובשיקול הדעת של אנשים ישרים (אא"כ אחרת הם). המילה טרור, לצד בנים אחרים למשפחה זו של מונחים, הפכה לכלי בפיהם של מפקדים צבאיים בלתי מוסריים הנתמכים ע"י אמצעי התקשורת הציניים, בניסיונם לשכנע את האוכלוסיה הנורמאלית הקלה למניפולציה, שפעולותיהם נחוצות להגנה על הביטחון בעת התמודדות עם מצב חירום ובמניעת טרור".

אינתיפאדת אל-אקצה "מרד לגיטימי נגד הכיבוש"

פרופ' בילצקי סבורה אפוא, כך משתמע מדברים אלה, כי צה"ל בסיוע התקשורת עושה שימוש מניפולטיבי במונח "טרור" המתייחס לפעולות של ארגוני טרור פלשתינים כדי להצדיק את פעולות צבאיות בלתי מוסריות נגד פלשתינים תחת הכיסוי של מאבק בטרור. בילצקי אינה מקבלת את ההגדרה של גורמי הביטחון הישראלים ל"טרור" והיא גורסת, כי לא כל הפעולות האלימות המבוצעות ע"י פלשתינים נגד יעדים ישראלים הינם בגדר של "טרור".

ב-27 באפריל 2001 פורסמה הודעה שכותרתה "אזרחים ישראלים למען התערבות בינלאומית" ועליה חתומים פרופ' ירון אזרחי (האוניברסיטה העברית), פרופ' חנן חבר (האוניברסיטה העברית), ד"ר ענת מטר (אוניברסיטת תל אביב), פרופ' עדי אופיר (אוניברסיטת תל אביב). החתומים על ההודעה קראו להתערבות בינלאומית כדי לעצור את "ההרג של פלשתינים" בידי ישראל במהלך אינתיפאדת אל-אקצה כאשר הפלשתינים בסך הכול "מימשו את זכותם האלמנטארית לתבוע חירות פוליטית". שמה של פרופ' בילצקי מופיע כאחת התומכות בנוסח ההודעה בה צוין בין היתר המשפט הבא:

"בעוד אנו מגנים באופן מוחלט פעולות טרור נגד אזרחים תמימים, אנו רואים ככלל באלימות הפלשתינית כמרד לגיטימי נגד הכיבוש הקולוניאליסטי".

מדברים אלה משתמע, כי פרופ' בילצקי, שכיהנה בשנים 2001 – 2006 כיו"ר הנהלת ארגון בצלם, אינה שוללת קטגורית את הפעולות האלימות של הפלשתינים נגד ישראל במסגרת אינתיפאדת אל-אקצה, ויתר על כן רואה בפעולות האלימות כמעשה "לגיטימי" נגד "הכיבוש".

הריגת חיילים שומרים בהתנחלויות "פעולה לגיטימית"

בראיון עיתונאי ל-Brooklyn Rail )יוני 2004) אשר התמקד בפעילות ארגון בצלם תחת הנהלתה, הבהירה בילצקי עמדתה באשר לאחד מביטוי "המרד הלגיטימי" נגד ישראל באיו"ש וברצועת עזה. להלן תרגום קטע נבחר מדבריה בעניין זה:

"כאשר מחבל/ת מתאבד/ת הולכ/ת לישראל ומפוצצ/ת את עצמו/ה יש בכך משום הפרה של זכות הישראלים [לחיים]. בצלם אינו חייב לעסוק ישירות בנושא זה, שכן המנדט שלנו נוגע לעיסוק בזכיות האדם בשטחים הכבושים. ואולם, מה בנוגע לפלשתיני התוקף התנחלות והורג מתנחל ולא את החיילים השומרים על ההתנחלות? ע"פ אמנת ז'נבה, החיילים השומרים על ההתנחלות הם מטרות לגיטימיות. אך מה בנוגע לנשים ולילדים הישנים בהתנחלויות? זכותם [לחיים] הופרה. הם אינם לוחמים".

מהתבטאות זו משתמע, כי בילצקי רואה ברצח חיילים השומרים על ההתנחלויות "פעולה לגיטימית" המוקנית לארגוני הטרור הפלשתינים ולפלשתינים בכלל החיים תחת "הכיבוש הישראלי" (באיו"ש ולשיטתה גם ברצועת עזה) ע"פ אמנת ז'נבה, הגם שהחיילים השומרים לא השתתפו בלחימה שעת שנרצחו, אלא כל תפקידם היה להגן על האזרחים הישראלים מפני רצח בידי הטרוריסטים הפלשתינים.

בצלם: הריגת "טרוריסטים בחופשה" ע"י ישראל הינה "פשע מלחמה"

לעומת זאת, ארגון בצלם מאשים לא אחת את ישראל בהריגת אזרחים פלשתינים "שלא השתתפו בלחימה", על אף היותם של אלה פעילי טרור מובהקים ואף ראשי ארגוני טרור. לדידו של הארגון נסיעתו ברכב של פעיל הטרור ממקום למקום ואף בהיותו חמוש אינה בגדר "השתתפות בלחימה" והוא נחשב באותה עת ל"אזרח", ובמילים אחרות – מקבל מעמד של "טרוריסט בחופשה" שאסור בשום פנים ואופן לפגוע בו.

מניתוח אלפי רשומות במאגר הנתונים של ארגון בצלם עולה, כי הארגון רואה "השתתפות בלחימה" ככזו המתבצעת במרביתם המכריעה של המקרים בלחימה בפועל או בשהייה של פעילים חמושים בתוך זירת עימות בה הם נוטלים חלק. בכל נסיבות אחרות, סבור בצלם, פגיעה ב"טרוריסטים בחופשה" היא בגדר פשע מלחמה.

יש לציין, כי ארגון בצלם אינו רואה ביידוי אבנים "השתתפות בלחימה", ובמשתמע רואה בכך פעולה לגיטימית במסגרת "ההתנגדות לכיבוש". הארגון אינו מגדיר מהם "אבנים" (סלעים/ בלוקים), היעד (אנשים, כלי רכב), שיטת זריקת/ הטלת האבנים/ סלעים (קלע, דרדור מגשר) ומידת סכנת החיים הקיימת מיידוי האבנים/ סלעים. לשם המחשה – זריקת אבן גדולה לעבר רכב נוסע מסכנת חיים וכך גם דרדור סלע מגשר לעבר אנשים או כלי רכב. על אף זאת, לא מצאתי אצל ארגון בצלם הבחנה בין המקרים השונים וציון באלה נסיבות יידוי אבנים/ סלעים ייחשב "השתתפות בלחימה" כאשר הוא מסכן חיים.

הערה: ארגון בצלם נמנע כאמור מלהתייחס למספר שאילתות שהופנו אליו בנושא זה וטעמיו עימו. זכות התגובה שמורה ותישמר לארגון בצלם על-מנת להבהיר את עמדותיו.

לעיון בתגובות לחצ/י על כפתור "לכל התגובות"
תאריך:  03/01/2009   |   עודכן:  03/01/2009
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פשעי מלחמה 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתאריכים 1-2 בינואר, תחושת חוסר הביטחון עולה, כאשר כוכב מרקורי בריבוע לאסטרואיד ווסטה ובנוסף קיימת השפעתו של כוכב סאטורן. יתכן שזה יצביע על פיטורין, אובדן מקומות עבודה וגם חששות בנושא הפנסיה.
02/01/2009  |  טובה ספרא  |   מאמרים
לאור הלחימה באשקלון, שדרות ויישובי עוטף עזה, ניטעים רגשות הפחד, החשש והדאגה בליבותיהם של אזרחים רבים. תושבי ישראל – ובפרט ילדים - נעים בין מעקב אחר כותרות החדשות בטלוויזיה או שהייה במרחבים מוגנים בערים המופגזות.
02/01/2009  |  ד"ר מוטי רימור  |   מאמרים
1. נכון לעכשיו אין מקום לחזור ולהחזיק ברצועת עזה, ובוודאי שלא רק כדי לשבת שם על כידוני רובים; מאידך, אסור היה לממשלות השונות להגיע למצב שאליו הגענו (ובכך אני מאשים את אריאל שרון ואהוד אולמרט), אך מאחר והגענו עד הלום, אזי יש לחסל את ממשל החמאס, ולא משנה כמה זמן הדבר ייעשה ובלבד במינימום סיכון חיי חיילים, אך במקסימום כוח אש.
מדינת חלם
02/01/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
כינוס הפגרה המיוחד השבוע שעסק במתרחש בדרום, היה דוגמא קלאסית ל"איך מדברים על זה בלי לדבר על זה". הכוונה כמובן לבחירות, ניגוח פוליטי, צבירת נקודות בדעת הקהל, הטיית סדר היום וכיוצא באלו ענייני בחירות מובהקים. אומנם נכון הדבר שישיבת הפגרה המיוחדת נקבעה הרבה קודם שנפתחה המערכה בדרום ונועדה בעצם להתריע מפני המצב הביטחוני המדרדר (נו... בחירות בקיצור), עניין לא ממש רלוונטי כשצה"ל הולם בכח רב בחמאס, מה גם שמאוד לא נעים להתפס כמישהו ש"מתעסק בפוליטיקה בשעה שלוחמי צה"ל והאזרחים בדרום מחרפים נפשם"; אבל למרות הקשיים, על הזדמנות כזו לא מוותרים. לדיון שבנוי בדרך כלל במתכונת סיעתית, טרחו, באו וגם נאמו נציגי כל הסיעות בכנסת. אפילו ח"כ אלחנן גלזר וסיעתו הקיקיונית (שכוללת רק אותו) נטל את מנת הנאום המגיעה לו.
02/01/2009  |  חגי סרי לוי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  /  מי ומי  
משעל: נחטוף חיילים אם תיכנסו לעזה  /  מחלקה ראשונה
אירן: ישראל תובס אם תיכנס לעזה  /  משה ריינפלד
עדויות על התופת והפחד בעזה  /  יואב יצחק
שיטת ג'נין  /  אריה גל
עופרת יצוקה ומלחמת לבנון - דימיון מפחיד  /  יורם דורי
מלח הארץ  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il