|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

לקחים טרם מבצע טיהור מקיף בעזה

נודעת חשיבות מן המעלה העליונה ללימוד מניסיונם של האמריקנים במערכה בעיר פאלוג'ה שבעירק. הסיבות שהביאו להתמוססות מבצע זה הן בדיוק נקודות התורפה של צבא סדיר ומאורגן המתמודד בלוחמה א-סימטרית בשטח בנוי וצפוף אוכלוסין
05/01/2009  |   רפאל בוכניק   |   מאמרים   |   מבצע עופרת יצוקה   |   תגובות
[צילום: דו"צ]

הקרב על התודעה, בפרט כאשר המדובר בלוחמה א-סימטרית מחייב שילוב מושכל של מסרי הרתעה ואזהרה לצד מסרים "רוכשי אהדה", דהיינו, כאלה המעצבים מעין "פיתוי" לאוכלוסיית היעד להקשיב לדברו של היריב בעת מלחמה. עובדות אלו אינן בבחינת תובנה חדשה, אלא מוסכמה אוניברסלית כמעט, אשר אמורה לשמש נר לרגלינו, נוכח האתגרים הרגישים שמולם ניצב צה"ל במצב ה-STAND OFF הנוכחי ברצועת עזה, טרם החלטה על המעבר לשלב הבא של מבצע "עופרת יצוקה".

ייתכן כי הצבר בכשלים הישראלים בתחומי ההסברה ולוחמת המודיעין לאורך זמן, מייצר סנטימנט שלילי בכל הקשור לאמונה הטמונה באפקטיביות של כלי הלוחמה ה"רכים", לעומת הלחימה הממשית. יצויין כי ניתן להתרשם כי מה שנעשה עד כה בתחום זה במסגרת שלבי הלחימה עד כה, אינו מספק מענה של ממש לצרכים המובהקים של צבא העומד בפני מהלך מכריע של לוחמה בשטח רווי אוכלוסין, אולי אף המרחב המייצג את ריכוז האוכלוסיה הצפוף ביותר בעולם.

מציאות בעייתית זו, בדגש למחדל החמור של העדר שידורי רדיו ישראלים בשפה הערבית המכוונים כלפי רצועת עזה, מזדקרת לעין, מה גם שברור לכל כי עניין זה ניתן לתיקון בהינף יד של פקיד. חשוב שתופנם אצל הגורמים המקצועיים בצה"ל התובנה כי אין בשום אופן להסתפק באמצעים "פרימיטיביים" דוגמת כרוזים ורמקולים כ"מוליכי" לוחמה פסיכולוגית.

על-רקע ממוקד זה, יש עניין מובהק ודחוף בעיון שיטתי ומפוכח ב"שורות התחתונות" של דוח מקצועי של הצבא האמריקני המרכז לקחים מהמערכה האמריקנית בעיר העירקית פאלוג'ה בחודש אפריל 2004. המדובר במסמך מסווג של "המרכז הלאומי למודיעין יבשה" מחודש יוני 2006, שמצא דרכו לתקשורת האמריקנית לפני כשנה. ראוי שתינתן אצלנו מלוא תשומת הלב לדגשי המסמך האמריקני באופן שיאפשר הפקת לקחים בנגזרות העשויות להתאים למתארים בזירה הנוגעת ישירות לישראל, ובאורח קונקרטי בסוגיית רצועת עזה.

החשיבות הרבה אשר נודעת ללימוד מניסיונם של אחרים היא דווקא בשל הכישלון המבצעי שנחלו כוחות המארינס של ארה"ב במערכה בפאלוג'ה. הסיבות שהביאו להתמוססות מבצע זה הן בדיוק נקודות התורפה של צבא סדיר ומאורגן המתמודד בלוחמה א-סימטרית בשטח בנוי וצפוף אוכלוסין.

להלן אפוא, תמצית של ממצאי התחקיר של צבא ארה"ב בסוגיית המערכה הראשונה בפאלוג'ה:

הרקע

באפריל 2003 כבשו כוחות הקואליציה את העיר פאלוג'ה ללא התנגדות כמעט. במהלך המחצית השנייה של שנת 2003 החלו פעולות התנגדות במחאה על כיבוש העיר ובהמשך לכך הסתננו לפאלוג'ה גורמי מיליציה ערביים וניהלו משם פיגועים נגד כוח המצב האמריקני. הידרדרות המצב הגיעה לשיאה ב-31 במרס 2004, עת נרצחו 4 קבלנים פרטיים אמריקניים מחברת "בלק-ווטר" וגופותיהם הושחתו ונשרפו מול מצלמות הטלוויזיה. בעקבות זאת החליט שר ההגנה האמריקני דאז, ראמספלד, בעצה אחת עם מפקד הגייסות בעירק, הגנרל אביזייד ומושל עירק מטעם ארה"ב, פול ברמר, לנהל מבצע צבאי נרחב בתוך זמן קצר, שתכליתו טיהור העיר ממוקדי טרור והתנגדות. הפעולה יצאה לדרך ב-4 באפריל 2004.

המבצע המשולב "התברבר" בחלקים שונים של העיר, שאוכלוסייתה מנתה כ-300,000 איש, בעוד הכוחות האמריקניים נדרשו לתגבורות ולסיוע אווירי וארטילרי מאסיביים. כחלוף 5 ימים הורה הגנרל אביזייד על הפסקת הפעולות ההתקפיות הקרקעיות מבלי שמטרות המבצע הושגו. אבידות הצד האמריקני הסתכמו ב-62 חיילים הרוגים וכ-600 פצועים. בצד המחבלים נרשמו כ-650 הרוגים.

מסקנות אופרטיביות ומקצועיות

מסקנות הדוח האמריקני מנוסחות באורח ברור מבלי להסוות כשלים ומחדלים הנוגעים להתנהלות המערכתית, ובכלל זה ההכרה כי המבצע נכשל ובעיני אויביה של ארה"ב נרשם הקרב בפאלוג'ה כסמל לעמידה איתנה וכניצחון מוראלי חשוב על הצבא האמריקני.

לפי מחברי המסמך האמריקני, התובנות העולות מחקר המערכה הנ"ל, יש בהן כדי לשמש כמעין מדריך חיוני צבאי-מדיני, לעיצוב תורת לחימה המכוונת להבסת יריבים א-סימטריים בסביבה מורכבת.

הדגשים במסגרת זו הם:

א. האויב ישאף לנצל את המורכבות האנושית, התקשורתית והמסובכות הפיסית של מרחבים אורבאניים כדי להימנע מעימות ישיר וכדי לנצל את נקודות התורפה האמריקניות במישור הפוליטי והתקשורתי.

ב. תכנון פעולות צבאיות הכוללות הרחקת אזרחים ממוקדי לחימה מייצר אפשרויות לחימה מגוונות. בהקשר למבצע בפאלוג'ה ניתנה לכוחות התרעה קצרה להתכוננות טרם הכניסה הקרקעית המאסיבית. בשל כך התאפשר למחבלים לנצל את האוכלוסיה האזרחית באופן שחייב ריסון בהפעלת הכוחות, ובה בשעה שימש רקע נוח לסיקור תקשורתי עויין ומגמתי.

ג. מבצעי לוחמת מידע נעשים חשובים יותר ויותר במאה ה-21, בהינתן זמינות אמצעי תקשורת המשדרים 24 שעות ביממה באופן המקנה עדיפות להזדמנויות לתעמולה של גורמי הטרור.

ד. נוכחות כלי תקשורת בשדה הקרב הייתה בשליטת האויב ובהכוונתו. כתוצאה מכך התאפשרה הזרמת מידע מגמתי ושקרי באמצעים לווייניים במהלך הקרבות. מספר קטן ביותר של כתבים צורפו אל יחידות הצבא האמריקני (הלקח בעניין זה טופל באופן מזורז, כאשר הוקפד על צירוף כתבים רבים לצד הכוחות הלוחמים במסגרת מבצעים שנוהלו מאוחר יותר).

ה. טענות מסולפות בדבר קורבנות מרובים בקרב - בלתי מעורבים - הופצו בכלי תקשורת ערביים, מבלי שהיה ניתן להזימן בזמן אמת.

לוחמת המידע ככלי "אסטרטגי" אשר שיחק לטובת המחבלים

המסמך מייחד פרק מיוחד לנושא לוחמת המידע וקובע בין היתר כי "המחבלים הפגינו הבנה מובהקת בערך המיוחד של מבצעי תודעה, ואמצעים אלה היוו מנוף יעיל לגיוס לחץ פוליטי להשגת הפסקת אש". המחבלים הזינו את רשתות הטלוויזיה בדיסאינפורמציה, שתלו תעמולה באתרי אינטרנט, בין השאר כדי לגייס מתנדבים ותרומות וכן כדי להפיץ שמועות ברחובות. גם אימאמים הצטרפו למאבק עת שקראו לג'יהאד בדרשות במסגדים ובאמצעות אמצעי הכריזה של המואזינים.

תחנות הטלוויזיה הלווייניות "אל-ג'זירה" ו"אל-ערבייה" מילאו תפקיד מכריע בעיצוב לחץ מדיני להפסקת המבצע. דיווחים שקריים, מוגזמים ומגמתיים, רובם בהתמקדות בסיקור עויין של התנהגות הכוחות האמריקניים ותיאור פגיעה באזרחים.

דוגמה מודגשת לשימוש המתוכנן בערוץ "אל-ג'זירה" מפורטת בדוח האמריקני; נזכר שם כי כתב הערוץ, אחמד מנצור, צילם סצינה בה נראו תינוקות מתים בבית חולים, בטענה כי נהרגו בהפצצה אווירית אמריקנית. בדברי הקריינות המלווים ננקטה השוואה בין מעשי האמריקנים לבין מעשי הישראלים נגד הפלשתינים באינתיפאדה. כמו-כן הוצגו פעמים רבות, צילומי תקריב של ילדים שותתי דם ונשים מייבבות ומתאבלות. כל הדיווחים היו מפוברקים וללא בסיס עובדתי.

גם הטענות בדבר הריגתם של 600 אזרחים ופציעת 1,000 נוספים היו שקריות, אולם לא ניתן היה לסתור אותן בזמן אמת בהעדר כתבים מערביים בשטח. הדוח מסכם וקובע כי "אל-ג'זירה" נתנה למעשה את הטון בהקרנת תמונת מצב מעוותת של המערכה בפאלוג'ה, ובכך גזרה לשבט את גורלו של המבצע האמריקני.

תובנות הכרחיות בהקשר הישראלי

ברי כי המתואר לעיל מייצג מתאר דומה להפליא לנסיבות העלולות לעמוד בפני צה"ל בעיתוי קרוב מאוד, בהנחה מתבקשת של החלטה נחושה לטיפול שיטתי במעוזי החמאס ברחבי רצועת עזה. על כן, מתבקש שהלקחים שהפיק הצבא האמריקני דווקא ממבצע כושל, ישוננו בצידנו, כדי שלא לספק לארגוני הטרור המוסלמיים עילה נוספת לציין הישג מערכתי, תודעתי ומעשי, במזרח התיכון.

המחבר הוא אל"מ בדימ. ושירת כקצין בכיר באמ"ן.
תאריך:  05/01/2009   |   עודכן:  05/01/2009
רפאל בוכניק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פשעי מלחמה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לקחים טרם מבצע טיהור מקיף בעזה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גדעון אמיר
6/01/09 08:46
פורום: מבצע עופרת יצוקה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפעלת כוח צבאי הוא רק אחד משבעת המרכיבים בניהול מלחמה מודרנית, ומי שחושב שרק באמצעותו אפשר לנצח במלחמה - מוטב שילמד, לפחות, משגיאות המפלות שלנו בעבר. לוחמה פסיכולוגית, שהפכה להיות גורם מכריע במלחמות של תקופתנו, בסיוע בעלי מקצוע מתאימים, נערכה בשנים האחרונות רק לשבירת ההתנגדות לגירוש תושבי גוש קטיף. אך באותו הזמן, כשצריך היה לפעול נגד תוקפנות החיזבאללה, נעלמו הפסיכולוגים, ובמקומם נשלפה הסיסמה הפרימיטיבית של "בעל הבית השתגע".
05/01/2009  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
בתום השבוע הראשון של מבצע "עופרת יצוקה" ניתן כבר לסכם מספר תובנות ביניים לגבי החזית האזרחית בישראל. נתון הבסיס לצורך סיכום כזה הוא מספרי השיגורים מהרצועה לעבר העורף האזרחי הישראלי. בששת הימים הראשונים של המבצע שוגרו לשטח ישראל 182 רקטות מאולתרות מסוג קסאם ועוד 65 קטיושות תקניות מסוג גראד, סך-הכל 247 רקטות, המציגות ממוצע של כ-41 רקטות ליום לחימה (בהשוואה ל-9 רקטות ביום ממוצע בכל 2008). לאלה יש להוסיף עוד כ-277 פצצות מרגמה. אלה מספרים נמוכים בהרבה ממה שנצפה בישראל לפני המבצע. הם מייצגים כ-30% מהממוצע היומי של שיגורי הרקטות של חיזבאללה במהלך מלחמת לבנון השנייה. אומנם השיגורים לעבר אשדוד ובאר שבע משקפים עליית מדרגה משמעותית ביכולות חמאס, מבחינת הטווח. יכולת זו מושגת באמצעות הקטיושות התקניות שהוברחו לרצועה, חלקן, כנראה, בחודשי הרגיעה. אולם, עדיין נכון לזכור כי כל השיגורים מהרצועה גרמו עד כה ל-4 הרוגים בישראל (8 בכל שנת 2008) וכמה עשרות פצועים.
05/01/2009  |  מאיר אלרן  |   מאמרים
במהלך מלחמת לבנון השניה נחקק חוק הגנה על עובדים בשעת חרום, התשס"ו-2006 (להלן - החוק).
05/01/2009  |  עו"ד אפרת בירן  |   מאמרים
פתח דבר
05/01/2009  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
במאמר בעיתון הארץ (5.1.09) תחת הכותרת "ניצחונות? אין דבר כזה" טוען אברהם בורג בהתייחסו למבצע "עופרת יצוקה", כי ישראל אינה יכולה לנצח במלחמה. הנימוקים לטענה זו מעניינים לא פחות מהטענה עצמה ואתייחס אליהם להלן עם הבאת עיקרי המאמר לצד הערות.
05/01/2009  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי  
סרקוזי: הלחימה מחלישה את אבו-מאזן  /  רובי שטיינברג
נעצר הכתב האירני שחשף המתקפה ברצועה  /  איציק וולף
כ-100 חמושים חוסלו תוך יממה  /  איציק וולף
לוחמים  /  יריב מני
שאלות ותשובות בנושא חרדות  /  ד"ר שלמה אגמון
בלדת הכובש הפאשיסט הכתום  /  עו"ד בעז שפירא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il