|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

לייבש את הבִּצָה במקום לשקוע בבוץ

מדיניות שעיקרה סיפוח זוחל של עזה בשילוב עם עידוד הגירה ממנה, תפעיל על הפלשתינים לחץ מכריע ואפקטיבי, ובכך תעודד שינוי עמוק בתרבותם הפוליטית
07/01/2009  |     |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

היו תקופות בהן הפעילה ישראל לחץ על הפלשתינים ונסוגה מן הוויתורים שאותם כבר עשתה – במיוחד ב-2002, כשבלית ברירה חזרה והשתלטה שוב על יהודה ושומרון – אלא שמן ההתחלה זיהו הפלשתינים נכונה את המגמה הכללית שבמסגרתה הפעלת לחץ ישראלי היא מצב חולף

   רשימות קודמות
  צעד ראשון בכיוון הנכון
  נוכחים נפקדים בכיכר
  נגע "קדימה" מתפשט בליכוד

לפעולה הצבאית נגד משטר חמאס בעזה יש משמעות שמעבר לסוגייה הביטחונית גרידא. היא מסמלת כי ניסיון נוסף של ישראל להתמודד עם בעייתה הפלשתינית נכשל. מאז מלחמת ששת הימים נקטה ישראל שלוש גישות כלפי הפלשתינים היושבים בחבלי הארץ ששוחררו: עד 1993 - ניהול באמצעות משטר צבאי, תוך התעלמות מן האתגר המדיני של שליטה באוכלוסיה זרה; בשנים 2000-1993 - ניסיון להגיע להסכם עם הפלשתינים; מאז 2000 - ניסיון להתנתק חד-צדדית מהפלשתינים, במסגרות טריטוריאליות כאלו ואחרות. כל הגישות הללו נכשלו, כשהכישלון האחרון הוא החרוץ ביותר.

השיח הציבורי בישראל, ויש לחשוש שאף בדרגים צבאיים ומדיניים בכירים, מתרכז כדרכו במשימה הצבאית הצרה ביותר: הפסקת ירי הטילים על ישראל. אך כל משימה צבאית היא פרי של בעיה מדינית, ועל פעולה צבאית לתרום לפתרון הבעיה המדינית שהצמיחה אותה. הפעולה הצבאית בעזה בעת ובעונה אחת משקפת את הצורך של ישראל לשנות את המשוואה המדינית הבסיסית מול חמאס והפלשתינים בכלל, ומספקת את ההזדמנות לעשות זאת. להלן תוצע אסטרטגיה צבאית מתאימה.

מתחמקים מהשאלה למה בכלל יצאנו משם

למרות התרחבות האיום האסטרטגי הנשקף למדינה מכיוון חמאסטאן, עד כה היססה ממשלת אולמרט-לבני-ברק להחזיר את כוחות צה"ל לרצועה, וזאת מכמה טעמים:

  • המשמעות הפוליטית ההרסנית שיש לכך מבחינת המפלגות שבשלטון: הצורך לחזור לעזה מחייב מתן מענה לשאלה למה ישראל יצאה משם מלכתחילה. בנוסף לכך, מערכה צבאית נגד חמאס עלולה לגבות קורבנות רבים יותר בנפש מאלו שהיה גובֶה מבצע שהיה נערך לפני שישה חודשים או שנה.

  • אי-רצונו של הציבור לשוב ל"בִּצָה העזתית", על משקל "הבִּּצָה הלבנונית", ולשלוט באוכלוסיה הפלשתינית שם.

  • הרגישות הרבה שמפגינה הממשלה הנוכחית לאפשרות של ביקורת מצד מדינות בעולם באשר להתנהלות ישראל כלפי עזה. לכן, אספקת המזון, הדלק והמזומנים לעזה נמשכה כסידרה, ורדיקלים איסלאמיים ואירופים הצליחו לפתוח קו תחבורה ימית קבוע כמעט לעזה "הנצורה".

  • החשש שתקיפה בעזה עלולה לגרור חידוש ירי מאסיבי של רקטות מצד חיזבאללה, הפעם בהיקף גדול והרסני הרבה יותר ולעומק שטחה של המדינה, ואולי אף התערבות סורית. מלחמה בשתי חזיתות היא בעיה גדולה הרבה יותר ממלחמה בעזה בלבד, הגם שניתן כנראה להרתיע את סוריה וחיזבאללה מהצטרפות למערכה בשילוב של איום אסטרטגי (קונבנציונלי) מצד ישראל ולחץ פוליטי מצד ארה"ב.

מה, אם כן, על ישראל לעשות בעזה? נראה, שהממשלה הנוכחית מוכנה לכל היותר להיכנס זמנית לשטח כדי לצאת ממנו, ולא להיתקע ב"בִּּצָה". פעולה כזאת לא תועיל לטווח הארוך, וחבל על חיי האדם ועל המשאבים הכלכליים והמדיניים שיושקעו בה. מטרת הכניסה לעזה צריכה להיות עיקור האיום האסטרטגי על ישראל בגיזרה זו.

לבטל את הכלכלה הפלשתינית ברצועה

מבחינה צבאית גרידא, מציבה עזה בפני ישראל כמה אתגרים משולבים: האתגר הקריטי האקטואלי הוא הפסקת הירי לשטח ישראל. הפסקה מיידית של ירי זה מצריכה שליטה בכל עזה. משימה פחות תובענית היא הטלת מצור אפקטיבי על ריכוזי האוכלוסיה שבשליטת חמאס, מבלי לכבוש אותם - כפי שיפורט בהמשך.

יש לכבוש את השטח הפתוח של הרצועה, פחות או יותר עד לקו השטח הבנוי של הערים. אין לכבוש את ריכוזי השטח הבנוי בעזה, למעט שני חריגים: העיר רפיח, היושבת על הגבול עם מצרים, והעיירה בית-חנון, שממנה יורים פצמ"רים ורקטות על ישראל. רצוי להשאיר בידי חמאס שטח רציף, המשתרע פחות או יותר מג'בלייה בצפון ועד חאן-יונס בדרום, והכולל את רצועת השטח הפתוח שבין כביש 4 לחוף הים. מבחינת ישראל, שטח זה לא ייחשב שטח כבוש אלא שטח שבשליטת האויב, שכאמור, עליו יש להטיל מצור מוחלט - למעט אספקת צרכים אזרחיים אלמנטריים.

יש להקיף את השטח שבשליטת חמאס בגדר מערכת, שתהיה מעתה הגבול הביטחוני בינינו ובין חמאס, כאשר כ-60% משטח הרצועה נשלטת בידי ישראל. הגדר תמנע את הזרמתן של עתודות מזון, דלק ואמל"ח לארגון. באופן כזה, כל ירי על ישראל ירוקן את מלאי התחמושת העומד לרשות חמאס מבלי שתהיה לו אפשרות לחדשו. דעיכת מתקפת הטילים על ישראל תארך יותר זמן, אך זו תושג בסופו של דבר, במיוחד אם אחת ממטרות המבצע תהיה הרחקת החזית כמה קילומטרים מהגבול הנוכחי עם עזה, כך שיושם קץ לאפקטיביות של פצמ"רים וקסאמים במערכה. כל חלופה מבצעית בעזה תמשיך לסבך את ישראל במערכה מתמשכת של לחימה בעצימות נמוכה נגד חמאס. כמו-כן אין להעביר לרצועה כסף מזומן, ואין לאפשר לאף תושב מתושביה לעבוד בישראל. למעשה, על הכלכלה הפלשתינית בעזה להתבטל.

כדי למנוע את הפיכתן של שתי העיירות הכבושות, רפיח ובית-חנון, למוקדי טרור והתנגדות לצה"ל, יש לרוקן אותן מתושביהן, ולהעבירם - כפי שמתירה אמנת ז'נבה הרביעית - למחנות פליטים בניהול ישראלי בתוך שטח הרצועה. אפשר לעשות זאת בדרך פשוטה ביותר, ללא משאיות וכידונים: צרכי האוכלוסיה - מים, מזון, תרופות וכדומה - יסופקו לאוכלוסיה האזרחית רק במחנות שתפעיל ישראל, ולא בעיירות עצמן, מחנות שאליהם לא תתאפשר העברת אמצעי לחימה. לאזרחים שיבקשו זאת, יוּתַר לעבור לשטח הנשאר בשליטת חמאס, או אל מחוץ לרצועה (על-פי אמנת ז'נבה הרביעית, אין כל מניעה להיענות לבקשות אלו). את המבנים הריקים יש להרוס לאחר נטישתם, כדי שלא יהפכו מקומות מסתור לכוחות עויינים.

האופק המדיני לא היה ולא יהיה

אך הבעיה העיקרית של ישראל במערכה נגד עזה אינה צבאית. אפשר לכבוש את עזה אם רוצים, אך עדיין נותרת השאלה מה עושים איתה לאחר כיבושה. אין תועלת בכניסה וביציאה ממנה, וגם איננו רוצים להישאר בה ככובשים. אילו ניתן היה להצביע על איזשהו "אופק מדיני" שיביא שלום ושיאפשר את יציאתנו משם בהסכמה, היה הציבור הישראלי מאמץ אותו. אך בשנתיים וחצי האחרונות מגלים הישראלים ואפילו מעצבי דעת הקהל הבלתי נבחרים בתקשורת ובאקדמיה, את מה שהקהילייה האקדמית של המחנה הלאומי הבינה מזמן: אופק כזה אינו בנמצא ומעולם לא היה. היעדר אופק מדיני אינו תלוי בהנהגה פלשתינית כזו או אחרת - לא כשהוקם אש"ף בשנות ה-60 של המאה הקודמת ולא לפני כן. גם כיום אין הנהגה פלשתינית סמכותית, המוכנה לקבל תנאים שיאפשרו את הישרדותה של מדינה יהודית. הואיל ומלחמת חורמה בישראל, בדרכים צבאיות או פוליטיות או בשתיהן גם יחד, היא מוסכמה של התרבות הפוליטית הפלשתינית, אין סיכוי של ממש להיווצרותה של הנהגה פלשתינית אוטונומית ולגיטימית, המוכנה להסדר בתנאים המאפשרים לישראל לשרוד. הדברים תקפים לגבי אבו-מאזן, וקל וחומר - לגבי חמאס.

עם זאת, נראה שיש פתרון הנותן מענה, אם כי לא מיידי, לבעיות העיקריות - הצבאיות והפוליטיות, שמציבה עזה בפני ישראל: הירי על העורף הישראלי, הרצון להימנע מכיבוש ארוך-טווח של אוכלוסיה אזרחית ואפילו האתגר הפוליטי של עזה.

כל עוד חלק משטח הרצועה, הנמצא בשליטת חמאס, מהווה איום ביטחוני על ישראל ועל צה"ל, כל עוד אין הסכם שלום המביא את העימות לסיום - הרי שמצב המלחמה נמשך, והצרכים הביטחוניים של ישראל מחייבים שלא לאפשר חזרת אזרחים פלשתינים למקומות מושבם הקודמים.

כמובן, גורמים בינלאומיים יִקְבְּלו על כך שישראל הפכה את כל עזה למחנה פליטים אחד גדול. אומנם חמאס הוא האחראי לכך ולא ישראל, אבל המצב בשטח יהיה קשה מאוד - לא רק לאוכלוסיה הפלשתינית האזרחית, אלא גם מבחינת דעת הקהל בישראל. לפיכך, רצוי שהמצב יהיה זמני, גם אם מדובר בשנים ספורות.

לכן על ישראל להציע פיתרון: 5,000 אירו וכרטיסי טיסה חינם לכל פלשתיני מתחת לגיל 45 שיסכים לעבור לצמיתות למדינה אחרת, רצוי מחוץ למזרח התיכון. יש מדינות רבות שבהן מי שמגיע עם סכום של כמה עשרות אלפי אירו יכול לחיות היטב כל ימיו: לרכוש בית, לפתוח עסק, לחיות חיים נורמליים שאינם אפשריים בעזה. למטרה זו יש להקציב עד אחוז מהתוצר הלאומי השנתי (כמיליארד אירו ויותר). מדובר בהשקעה כדאית מאוד, העשויה להקנות לאזרחי ישראל יותר ביטחון מאשר השקעה מקבילה בטנקים ובמטוסים. בתחילה, אולי מעטים יקפצו על המציאה. אך על ישראל להשקיע מאמצים רבים במציאת פתרונות הגירה יצירתיים ובהפצת מידע אודותיהם בקרב אזרחי עזה. כשהחודשים ינקפו ויהפכו לשנים, עשויים צעירים רבים לקבל את ההצעה, במיוחד אם נציע 10,000 אירו לכל פלשתיני בגיל 28-18 שיסכים להגר.

עיון באמנת ז'נבה הרביעית יגלה, שאין כל מניעה בהפעלת מדיניות זו. האמנה נועדה להגן על אוכלוסיה אזרחית הנמצאת תחת כיבוש, כלומר על אוכלוסיה דוגמת זו של רפיח ובית-חנון, ולא על אוכלוסיה שבשליטת משטר עויין. האמנה אוסרת התעללות באוכלוסיה מקומית, אך אינה אוסרת עידוד הגירה מרצון; אדרבה, היא מדגישה כי יש לאפשר הגירה חופשית של האוכלוסיה הנכבשת.

העמדת התרבות הפוליטית הפלשתינית בפני הכרעה

המדיניות המוצעת דורשת שינוי יסודי ביחסה של ישראל ל"לחץ" בינלאומי. על ישראל להבהיר כי אינה מוכנה להשלים עם חמאס או לעשות ויתורים בנוגע לביטחונה. תם עידן הפקרת ביטחונם של אזרחי ישראל למען "תהליך מדיני" ששכרו אינה ברור, או של מחוות לתרבות פוליטית של טרור. עמדה זאת, שמטרתה להגן על המרכיב הצבאי של המדיניות המוצעת בזאת, תאפשר לפתח את המרכיבים האחרים.

ב-1993 שינתה ישראל את מדיניותה - מהתעלמות מהאתגר הפלשתיני לאסטרטגיה של מציאת חן בעיני הפלשתינים. מדיניות זו כללה הענקת סמכויות לפלשתינים, ועשיית ויתורים מדיניים, כספיים וטריטוריאליים לטובתם - הן במסגרת משא-ומתן והן באורח חד-צדדי. היו תקופות בהן הפעילה ישראל לחץ על הפלשתינים ונסוגה מן הוויתורים שאותם כבר עשתה - במיוחד ב-2002, כשבלית ברירה חזרה והשתלטה שוב על יהודה ושומרון - אלא שמן ההתחלה זיהו הפלשתינים נכונה את המגמה הכללית שבמסגרתה הפעלת לחץ ישראלי היא מצב חולף. בניגוד למדיניות המוצעת כאן, ישראל מעולם לא ניסתה לאמץ מדיניות של לחץ מתמיד על הפלשתינים, אשר יגרום להם לאיבוד משאבים חיוניים לצמיתות ואשר יאיים על עצם קיומם הלאומי.

המדיניות המוצעת כאן, של סיפוח זוחל בשילוב עם עידוד הגירה, תאיים להנחית על הפלשתינים הפסדים פוליטיים בלתי הפיכים. אי-אפשר לדעת מראש לאיזו מידה של הצלחה תזכה מדיניות זאת, שניתן להחילה, בשינויים המחוייבים, גם על יהודה ושומרון. אך מבחינת הפוטנציאל, טמונה בה האפשרות לאיים על עצם הקיום של קהילה פלשתינית אוטונומית, גם אם מימוש האיום נראה רחוק. מכל מקום, אין כמו מדיניות זו כדי להפעיל לחץ מכריע ואפקטיבי על הפלשתינים ובכך לעודד שינוי עמוק בתרבותם הפוליטית.

במאה ה-20 העמידו המדינות הדמוקרטיות את גרמניה הדיקטטורית פעמיים בפני בחירה: או כניעה או כליה מדינית. פעם אחת בחרו הגרמנים בכניעה ובהשלמה, פעם שנייה - בכליה. את התרבות הפוליטית הפלשתינית יש אפוא להעמיד בפני הכרעה דומה.

ד"ר יצחק קליין הוא ראש המרכז המדיני לישראל.
תאריך:  07/01/2009   |   עודכן:  07/01/2009
יצחק קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לייבש את הבִּצָה במקום לשקוע בבוץ
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החיפוש הבלתי פוסק של אנשי התקשורת אחר משגים וטעויות בעיצומם של הקרבות בעזה, הוא במקרה הטוב חוסר רגישות משווע, הן לגבי החיילים הנמצאים כעת בקו החזית הראשון, ושלא לדבר על משפחותיהם המטלטלות בין תקווה לייאוש.
07/01/2009  |  רות פורסטר  |   מאמרים
לפתיחה - אצטט את פקודת היום של אלוף מוטי הוד, מפקד חיל האוויר, לטייסיו, בחמישה ביוני 1967:
06/01/2009  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
המערכה מול האוייב העזתי חושפת את העוצמות המיוחדות של העם היהודי ואת רוח ההקרבה ומסירות-הנפש, שנדמה היה כי דעכה במרוצת השנים. אנו רואים את הנכונות של חיילי צה"ל, בסדיר ובמילואים, להיכנס לרצועת עזה, לזירות הקשות והמסוכנות של מנהרות, מטענים, מלכודות, מתאבדים, ואיננו יכולים שלא להתפעל.
06/01/2009  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
ב-1993, כתגובה על ירי קטיושות בלתי פוסק על ישובי הצפון, הגה רמטכ"ל צעיר ונמרץ, אהוד ברק, תוכנית נפלאה להילחם בחיזבאללה ללא אבדות לצה"ל. השיטה נועדה, "לגבות מחיר" כל כך יקר שירתיע את החיזבאללה, להבא, מלירות פעם נוספת על ישראל. לצורך כך תוכננה כתישה פראית והרסנית שתיארך "כמה שצריך ו"תלוי בעמידות העורף". את ההכרעה ואת החתירה המהירה למגע החליפה האש מרחוק ולא חלילה תעוזת הצבא ויצירתיותו. עד שהחיזבאללה יתרצה - יהיו האזרחים מגן לצה"ל ולא חלילה צה"ל מגן לאזרחים. יהיו באזרחים מי שיאלצו להישאר במקלטים או בסביבתם עד יעבור זעם. יהיו מי שעסקיהם יתמוטטו. עשרות ומאות אלפי ילדים יחוו זיכרונות ילדות של פגזים ופיצוצים ובלבד שלא תיפול שערה משערות ראשם של חיילינו היקרים שמישהו חשב בטעות שתפקידם להגן על האזרחים. אם ייהרגו פה ושם אזרחים זה מחיר המלחמה הראוי כדי להגן על שלום חיילינו.
06/01/2009  |  דני רשף  |   מאמרים
בימים אלה של מבצע "עופרת יצוקה", מומלץ להכיר את התנהגותם וסגנון מחשבתם של המנהיגים, ובכך נוכל להיות יותר רגועים ולדעת שאפשר לסמוך עליהם.
06/01/2009  |  צילה שיר-אל  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי    / 
נעצר הכתב האירני שחשף המתקפה ברצועה  /  איציק וולף
כ-100 חמושים חוסלו תוך יממה  /  איציק וולף
צה"ל עצר עשרות חמושים ברצועת עזה  /  איציק וולף
אולמרט, לבני, ברק ואולי גם נתניהו - שוגים  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
ייעשה צדק ויחרב העולם  /  עו"ד דב אבן-אור
עופרת יצוקה: התגובה הערבית  /  אפרים קם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il