|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

תרומה סט

ממשלת אחדות, זה טוב או רע?

במסגרת התרגול הזה, אין ואסור שתהיה איזושהי פזילה אל עבר השכן, אל הגוי, בניסיון לשאת חן בעיניו. כמו בעבודת המשכן, כל צעד וכל שלב בתרגול מכוון לחיזוק הקשר עם האבא שבשמים, הבורא יתברך
27/02/2009  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

לכאורה, מה השאלה? בטח שזה טוב. פרשנים שונים וגם פוליטיקאים בכירים אומרים שזה טוב, אז מה, אתה לא סומך עליהם? חוץ מזה - שוב ושוב אתה מטיף לחיות עם הזמן, והרי ימים אלו הם ימי חודש אדר, שמשנכנס - מרבים בשמחה, והגורם העיקרי לשמחה בימים ההם היה אחדות ישראל, אחדות שהניעה את ההצלה המופלאה מגזירותיו של המן, אז יש שאלה אם אחדות זה טוב או רע? הרי כשעם ישראל מאוחד שום כוח בעולם אינו יכול לפגוע בו והוא מסוגל לעמוד מול כל הלחצים ולגבור על כל המכשולים, כמו שלמדים מהסיפור של פורים ומעוד סיפורים בתנ"ך ובהיסטוריה בכלל. חוץ מזה, השבוע קוראים בתורה את פרשת תרומה, שכולם משתתפים בתרומות לבניית המשכן, ובעצמך כתבת רק לפני כשנתיים שבפרויקט הבנייה היו שותפים כולם, הצדיקים, בעלי התשובה וגם הרשעים. והעבודה היומיומית במשכן גם היא יוסדה על אחדות ישראל, באשר הקריבו שם קרבנות ציבור שכל פרט בעם ישראל היה שותף שווה בהם. אם כך, אין שאלה בכלל, אחדות זה טוב.

כן, אבל השאלה הייתה על ממשלת אחדות אם זה טוב או רע, לא על אחדות בפני עצמה, שאין שום ספקות חלילה בחשיבותה העליונה. בכלל, כאשר מדברים על אחדות צריכים לברר באיזו אחדות מדובר; יש אחדות של מוצא משותף, כמו למשל אחים במשפחה, ויש אחדות של יעד משותף, שאת זה מכירים כולנו מחיי היומיום - בעבודה, בספורט וכדומה. אחדות המבוססת על מוצא משותף אמורה להיות נצחית. לא משנה מה קורה במציאות החיצונית, האחדות הזאת מתקיימת כי אין דרך להחליף את המוצא. בפשטות, זהו מצבנו כבנים לעם ישראל. אנחנו אחים פשוט מכוח העובדה שיש לנו את שלושת האבות - אברהם יצחק ויעקב, ואת ארבע האימהות - שרה רבקה רחל ולאה, המשותפים לכולנו. חוץ מזה יש לנו גם חוויות משותפות משמעותיות ביותר, חוויות מכוננות; שיעבוד מצרים והגאולה משם, קריעת ים סוף, קבלת התורה למרגלות הר סיני, וגם נס ההצלה המופלאה בפורים כמובן.

אלא שגורמי האחדות הנ"ל ועוד רבים אחרים שלא הזכרנו כאן, שייכים לכאורה להיסטוריה הרחוקה שעלולה להיראות לנו בלתי רלוונטית בעליל. אומנם נכון שליהודים איכפת מאוד מיהודים אחרים - אפילו אם לא ראו אותם מעולם - ואף מגלים בטבעיות מעורבות בחייהם, אבל בדרך כלל זה בא מתוך תחושה של ערבות הדדית שמעבר להיגיון. כלומר, בלי לחשוב על המוצא המשותף ועל החוויות הלאומיות שהזכרנו לעיל. ותופעה זו לא נולדה בשנים האחרונות, היא קיימת מאז ועד בכלל ואנחנו בטוחים שהיא גם תימשך לנצח, למרות קולות מוזרים שנשמעים אצלנו, בדבר אבחנה ערכית בין אלה הגרים בארץ לבין אלה שנותרו בחו"ל. נוטים לשכוח שעם ישראל הוא נצחי וכזה הוא גם הקשר העצמי שבין הפרטים הנמנים עליו, בלי שום הבדל מה מקום המגורים של פרט זה או אחר.

כאמור, כך זה היה לכל אורך ההיסטוריה ועל-רקע זה ניתן בהחלט להבין את השאיפה לאחדות, לממשלת אחדות. אלא שהקשר בין השתיים, בין אחדות לממשלת אחדות, הוא רופף ביותר ואולי אף ניגודי. זה נשמע כמו אמירה מהפכנית ואולי אפילו קשה. ננסה להסביר, אבל כדי להצליח בכך -עלינו לנסות קודם להבין כיצד זה, למרות פיזורם בכל קצות תבל, נשמרה האחדות בין בני ישראל לאורך כל ההיסטוריה. ובכן, הזכרנו כבר את המוצא המשותף וגם כמה חוויות המשותפות לכולנו כגורמים מרכזיים בתחושת האחדות שבין יהודים. את האבות המשותפים מזכיר כל יהודי שלוש פעמים ביום בתפילת העמידה. כמו-כן מזכירים את יציאת מצרים, את קריעת ים סוף ואת קבלת התורה. לכל אלה מתייחס היהודי כאל מציאות עכשווית, לא כאל היסטוריה רחוקה חלילה, שעל כן חלק נכבד מהפרטים הנ"ל, נאמרים בתפילה בלשון הווה.

את התחלת המהלך החינוכי הזה אנחנו מוצאים בפרשת השבוע שלנו (שמות כ"ה): [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. [ב] דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה: מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי. [ח] וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם. מעמד קבלת התורה בהר סיני היה טרי עדיין בזכרון העם, אבל הוא היה חד-פעמי. האנשים שחוו את התגלות האור אין סוף במעמד המופלא, ביקשו לשמר את החוויה, אבל זה לא ניתן, חד-פעמי כאמור. במקום זה ניתנה הוראה לבנות משכן שבו יוכל כל יהודי לחוות מעין מעמד הר סיני. מכאן ואילך - הכל עניין של עבודה. תרגול מתמיד בעבודת המשכן מחיה אצל המתרגל את ההתגלות במעמד הר סיני. ועל אותה דרך באיזכור יומיומי של יציאת מצרים וקריעת ים סוף, את הכל חווים היום.

זניחת העבר = ויתור על העתיד

כאמור, גורמי האחדות של עם ישראל טמונים אי שם בהיסטוריה הרחוקה, אבל תרגול יומיומי מחיה אותם בליבו של היהודי כך שברור לו כי יהודי שני הוא אחיו מכוח העובדה שגם הוא בנם של אברהם יצחק ויעקב. עוד יותר ברור לו שמדובר באחיו, כאשר הוא זוכר את יציאת מצרים ומעמד קבלת התורה, שכן שם נקבע כי (דברים י"ד) בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלֹקֵיכֶם, ובמסגרת התרגול היומיומי - בסיס זה לאחווה הוא הרבה יותר מוחשי מאשר הקשר לאבותינו הקדושים. ומכיוון שיהודים הקפידו על התרגול הנ"ל בכל מקומות מושבותיהם, הם נותרו עם אחד ומאוחד למרות היותם מפוזרים ומפורדים בין העמים. הנה כי כן, מה שנראה כטבע מוזר של יהודים, הוא - לאמיתו של דבר, תוצאה של תרגול מתמיד וממושך, תרגול של דורות.

מה שמאפיין את התרגול הזה, גורם האחדות, היא העובדה שכל כולו מכוון פנימה. אין בו שום סטייה של מבט החוצה, אפילו לא להרף עין. בעצם, יש משהו, מזכירים את עמלק, אבל גם תזכורת זו מכוונת פנימה. אזהרה חמורה מפניו, כי הוא אורב לנו ועלינו למחות את זכרו בטרם יפגע בנו חלילה. במסגרת התרגול הזה, אין ואסור שתהיה איזושהי פזילה אל עבר השכן, אל הגוי, בניסיון לשאת חן בעיניו. כמו בעבודת המשכן, כל צעד וכל שלב בתרגול מכוון לחיזוק הקשר עם האבא שבשמים, הבורא יתברך. והדרך לכך היא שותפות מלאה של כל היהודים. כך, על בסיס אחדות המוצא המשותף, מטפחים את אחדות היעד המשותף, היעד של וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם.

על יסוד האמור עד כאן, ניתן להבין כי בין הכמהים לממשלת אחדות יש המוּנָעים, גם אם לא במודע, על-ידי תחושת המוצא המשותף, גורם האחדות הראשוני, הבסיסי והבלתי מותנה, והם מניחים שזה בסיס מספיק לאחדות, כי הרי בנוגע ליעדים אין מחלוקת אמיתית. אולי יש גם כאלה שלא מעניין אותם מוצא משותף, הם לא גזענים, כן?! אבל חושבים שמכיוון שנקלענו לאותה ספינה, מן הראוי שנשתף פעולה בהשטתה אל חוף מבטחים. ובאמת, למה לא? הרי אין ספק שבכוחות משותפים נצליח יותר מאשר בהיותנו מפולגים. אמרנו קודם שתרגול האחדות של עם ישראל מאופיין בכך שכל כולו מכוון פנימה. אני מקווה שמבינים כי 'פנימה' הכוונה היא לפנימיותו של האיש היהודי, של עצמו, לבחון עד כמה הוא מזדהה רגשית/חווייתית עם עובדת היותו בנם של אברהם יצחק ויעקב, עם היציאה ממצרים, קבלת התורה וכו'. וכפועל יוצא, עד כמה הוא מזדהה עם יהודי שני בעת שטוב לו וגם בעת שמוטב. כך נוצרת אחדות אמיתית.

לעומת זאת, למרבה הצער, כאשר מדברים על ממשלת אחדות - מדברים בין השאר על אנשים שגם המבט שלהם מופנה פנימה, כדי לבחון מה הם ירוויחו מזה, אם וכאשר. האחדות המוצעת עם כל הכבוד, אינה יכולה להיות אחדות אמיתית. אולי אפשר היה להגיע לאיזה שילוב כוחות לצורך השגת יעד מוסכם, אבל זו אינה אחדות. כי כנ"ל, קיומה של אחדות אמיתית מותנה במודעות של מוצא ושל יעד סופי משותפים. ובפוליטיקה כידוע, גם אם וכאשר מגיעים להסכמה על יעדים, עדיין לכל אחד מהשותפים יש יעד אישי מועדף, והוא טובת עצמו. ובכלל, בין המועמדים לשותפות יש כאלה שמביטים החוצה - מדינה פלשתינית כן או לא, חילופי אוכלוסין ועוד רעיונות מוזרים, במקום פנימה - מה ואיך לעשות אצלנו כדי שליהודים יהיה טוב סוף סוף, והסתכלות זו עלולה להעיד שהם אולי מחוברים למדינה, אבל פחות מחוברים ליהודים.

דומה כי שורש הרע הוא בהינתקות מן העבר. כאשר ויתרו על תרגול חוויית יציאת מצרים, מעמד הר סיני וכו', חשבו שבסך-הכל נפטרים מטקסים מיושנים וחסרי משמעות. יש כמה טקסים שעוד שומרים, כגון סדר פסח וכדומה, אבל זה יותר שימור פולקלוריסטי חסר משמעות תרגולית בכל מה שנוגע לאחדות ישראל אמיתית. מכיוון שכך, אין פלא שמסתכלים החוצה במקום פנימה וגם אין פלא שהעם מאשים אותם בניתוק. הדרך היחידה ליצור אחדות היא אותה דרך בה הלכו אבותינו ובה הולכים יהודים המודעים ליהדותם גם היום - דרך התרגול המתמיד, הימיומי של חוויות העבר המכוונות אותנו אל העתיד. ולדוגמא, בנוסח התפילה אנחנו מברכים את ה' יתברך על שגאל את ישראל (בלשון עבר) וגם מברכים אותו על שגואל אותנו (בלשון הווה). כי ההווה הוא המשך ישיר של העבר בדרך אל העתיד. כדי שיהיה עתיד, כדי שנשוב להיות עם אחד, כדי שנגיע במהרה אל הגאולה האמיתית והשלמה - עלינו להתחבר שוב אל עברנו.

תאריך:  27/02/2009   |   עודכן:  27/02/2009
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ממשלת אחדות, זה טוב או רע?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
28/02/09 15:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התחקירנות כמוה כבומרנג: היא מפרסמת, אומנם, ברבים את התחקירן על חשיפת שחיתויות למיניהן, אבל בה בעת היא גם כפויית-טובה כלפיו. הוותיקים שבינינו זוכרים, מן הסתם, את "שורת המתנדבים" - קבוצה של אזרחים בעלי מודעות חברתית ופוליטית, שפעלה בישראל בשנות החמישים של המאה החולפת. "השורה" הציבה לה מטרה ברורה: לחשוף ברבים, לראשונה בתולדות המדינה, את השחיתות הציבורית. עם חבריה נמנו אליקים העצני, אמנון רובינשטיין, אפרים קציר, ישעיהו לייבוביץ' ושלמה סימונסון. לאחר שנים ספורות נפסקה פעילותה וכוחה לא עמד לה עוד, משפסק זרם התרומות אליה.
27/02/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
במשך מספר שנים שימשתי כיועץ מיוחד במשרד לפיתוח הנגב והגליל או בשמו הקודם משרד המשנה לראש הממשלה. יחד עם אחרים וטובים עמלתי בניסיון להביא לגידול משמעותי של האוכלוסיה בצפונה של ישראל. פעילות רב תחומית בגיוס הון והשקעות, בפיתוח תיירות, בסיוע לבעלי צרכים מיוחדים, בהקמת מתקני נופש פעיל, בחיזוק מערכת החינוך, בקידום התרבות ובמאמץ להנעת תושבי מרכז הארץ למצוא את ביתם בחבל ארץ מקסים זה.
27/02/2009  |  יורם דורי  |   מאמרים
"הכינוס שלנו מהווה הזדמנות להראות את הפנים המחויכות של השפה העברית ואת העושר שלה". כך אומרת הבלשנית ואשת החינוך ד"ר צביה ולדן, ראש מיש"ם (מכון יוזמות, שפה ומחשבים במכללת בית ברל), עם פתיחתו של כינוס השפה העברית השני בהיכל התרבות ראשון-לציון, העיר שבה הוקם 'חביב', בית הספר העברי הראשון בעולם. הכינוס ייערך עד מוצ"ש.
26/02/2009  |  יעקב בר-און  |   מאמרים
שחרורו של החייל החטוף, גלעד שליט, הולך ומתרחק. זו לפחות ההתרשמות של גורמים מצרים בכירים המעורים היטב בפרשה, ואשר צוטטו השבוע בעיתון הערבי החשוב, "אל-חיאת".
26/02/2009  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
כל המפלגות הדתיות חוזרות ושונות את אותו נושא, מצוקת הדיור. הילודה המרובה במגזר הדתי-חרדי יוצרת בהכרח מצוקת דיור, גם במשפחות המתרחבות וגם בין הזוגות הצעירים. אין ספק שכל שלטון בארץ, אלא אם הוא שלטון הג'יהאד (תעל-רעמ-בלד-חדש-מרצ) לא יוכל מלהתחמק מן החובה ליצור מדיניות בנייה העונה על הצרכים הדחופים. מעבר לעניין ההומניטרי, זה גם צורך לאומי, וחובה לאומית של ישוב הארץ ביהודים, אם ילידים ואם עולים חדשים. כל המפלגות החרדיות פסקו: עיר חרדית חדשה.
26/02/2009  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il