|   15:07:40
  אריה יואלי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

האם עובדי עבודה זרה היו טיפשים?

עובדי עבודה זרה לא היו טיפשים מבחינה אינטלקטואלית, הם עברו כמה וכמה מלומדים של ימינו התורה היא שמדריכה אותנו איך לא ליפול לרעיונות שליליים, שעל פניו נראים כחיוביים
09/03/2009  |   אריה יואלי   |   מאמרים   |   תגובות
לא רק מאכל, אלא רעיון

אנו מוצאים עדויות בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה על מנהגים של עובדי עבודה זרה. סגידה לפסלים, הגשת מנחות, הקרבת ילדים למולך ועוד. אנו, הרגילים לתרבות המודרנית, מסתכלים על אותם עובדי אלילים בתור פרימיטיביים שלא השכילו להתעלות מעל הרגש הילדותי, ואנו מתייחסים אליהם על-פי רוב, בבוז. האם אותם עובדי אלילים, אכן ראויים לאותו יחס מזלזל שאנו מגלים כלפיהם?

אלא שיש לדעת שהיחס המזלזל כלפי עובדי עבודה זרה החל רק במאה ה-19, התקופה בה נמדד כל ערך, עקרון ותרבות, על-פי המדד השכלי, שהוא עצמו נקבע על-פי אמות המידה של בני אותה תקופה. אותם חוקרים, שבמדעי החיים הגיעו להשגים בלתי מבוטלים, כאשר באו לעסוק באנתרופולוגיה ובחקר הדתות, על אף שהיו מלומדים ובקיאים, לא ניסו, או יותר נכון לא היו מסוגלים לחקור תרבויות ואמונות ברוחב הדעת הנצרך לסוג מחקר שכזה. מסקנות מחקריהם, בדרך כלל, מצביעות על רדידות מחשבתית מצד אותם עובדי האלילים שלא הצליחו להגיע להשגות גבוהות מופשטות ועל כן, סברו שיש באותם פסלים כוחות אלוהיים, למרות שבתחומים אחרים כמו מתמטיקה (יוון), אסטרונומיה (בבל) והנדסה (מצרים) הם הגיעו להשגים כבירים.

בתורה נאמר שלוש פעמים "לא תבשל גדי בחלב אמו". ומדוע שיהיה אסור? אחד מגדולי חכמי ישראל בכל הזמנים, הרמב"ם, בספרו מורה נבוכים, בחלק השלישי בפרק מח, נותן טעם לאיסור:

"ואמנם איסור בשר בחלב עם היותו מזון עב מאד בלא ספק ומוליד מלוי רב, אין רחוק אצלי שיש בו ריח עבודה זרה, אולי כך היו עושין בעבודה מעבודתיה או בחג מחגיהם, וממה שמחזק זה אצלי זכר התורה אותו שני פעמים, תחלת מה שצותה עליו עם מצות החג שלש פעמים בשנה יראה כל זכורך, כאלו אמר בעת חגיכם ובואכם לפני לא תבשל מה שתבשל שם על דרך פלוני כמו שהיו הם עושים, זהו הטעם החזק אצלי בעניין, ואמנם לא ראיתי זה כתוב במה שראיתיה מספרי הצאב"ה".

כלומר, הרמב"ם רואה את טעם האיסור בכך שעובדי עבודה זרה היו מבשלים בשר בחלב בחגיהם ומגישים אותו מנחה לאליליהם. יש לשים לב, שהרמב"ם מעלה אפשרות זו כסברה שאין לה הוכחה; הוא נוקט בלשון "אולי". לפני כ-80 שנה, בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו בצפון סוריה, נמצאו תעודות בכתבי יתדות ובהן הוראות לאחד מהטקסים של חגי האביב ובו מפורש כי יש להקריב גדי בחלב וטלה בחמאה. 700 שנה ויותר אחרי פטירתו של הרמב"ם, נמצאה ההוכחה להשערתו של הרמב"ם, שאכן עובדי עבודה זרה הקריבו תבשיל של בשר מעורב בחלב לאליליהם.

על טעמו זה של הרמב"ם באו משכילי המאה ה-19 וטענו כי על-פי הרמב"ם, טעם המצוה הוא כנגד מנהג עבודה זרה שהייתה נהוגה בעבר. כיום, שאין אותה עבודה זרה נוהגת, טעם זה בטל, ואם כן גם את המצווה אפשר לבטל. אלא שאותם חוקרים הגיעו למסקנתם זו בשל אותה נקודת מוצא שהוזכרה לעיל, הסתכלות שטחית על עובדי האלילים. הם לא ירדו לעומקם של הרעיונות הטמונים בתוך עבודת האלילים, מה שהביא לזלזול באותם "פרימיטיבים", או שההפך נכון יותר; הזלזול באותם פגאניים, גרם להם שלא לתפוס נכונה את העומק שבעבודה הזרה.

אם ניקח את המקרה הנדון לעיל, של איסור בשר בחלב, ונבחן כל פרט שבו, ייתכן ונעמוד על העומק שעומד מאחורי הטקסים של העבודה הזרה.

החלב - כאשר יונק נולד, בין אם הוא אדם או בהמה, המזון היחיד אותו הוא יכול לאכול הוא חלב האם. יוצא אם כן, שהחלב מבטא את יסוד החיים של המחר. באמצעותו הצעיר גדל והופך למבוגר.

הבשר – לעומת החלב שמייצג את החיים, הבשר, הפגר בעל חיים שמת, מבטא את המוות. בעוד החלב מייצג את הדור הצעיר, הבשר מבטא את הדור המבוגר יותר, הדור שאיבד את חייו.

בישול הבשר והחלב – העירוב של שני הדורות, של הדור הצעיר החי ולעומתו הדור הותיק שמת, אינו רק עירוב חיצוני. את התערובת מבשלים, כדי ששני החלקים יהפכו לחטיבה אחת בלתי ניתנת להפרדה.

יש כאן רעיון מחשבתי-אמוני, שעל פניו נראה חיובי מאוד בחג שלהם; הם לוקחים את החיים ואת המוות ומערבבים אותם. בחגיגה שלהם אין הם נותנים משקל רק לחיים, לדברים הטובים והחיוביים של המציאות, אלא גם למוות, לדברים השליליים.

בעירוב של הבשר עם החלב, כהני העבודה זרה רצו להביע רעיון, שאין קידמה באנושות ללא מוות. המוות הוא תנאי להופעת החיים. הדור החדש צומח על בסיס ההרס של הדור הקודם. הדור הקודם שנתן את כל אשר לו, את גופו, את כוחותיו וממונו. ככה הטבע מתפתח, הגרעין בצומח, קודם כל נרקב לפני שהוא מתחיל לנבוט. התינוק נולד כאשר אמו שופעת דם ומאבדת חיים. בעולם הרוח, תיאוריה צומחת רק מתוך ביטול קודמתה. בניין העולם מושתת על יסוד רמיסת העבר. מהנדס צעיר יוכל להתקבל לעבודה רק כאשר יפטרו את הקשיש ממנו. החיים והמוות כאחד משמשים כיסוד החיים, הערבוב ביניהם בא לבטא שאין לאחד עדיפות על חברו.

זהו הרעיון שעומד מאחורי הטקס של אחת מצורות העבודה הזרה. כעת נראה האקט הסימבולי של הקרבת תבשיל לאליל בצורה הרבה יותר רצינית. ייתכן שההמון בשעה שביצע את הטקס, לא היה מודע למשמעויות שלו, אבל כהני העבודה הזרה ידעו מה הם עושים. הם לרגע אחד לא טעו לחשוב, שהאליל אוכל או שותה את מה שיגישו לו; בניגוד לסכלים של המאה ה-19, אותם כהני עבודה זרה לא היו טיפשים. הם ביטאו את הרעיונות העמוקים שלהם באמצעות אותם המעשים, המעשה הוא רק ביטוי לרעיון העמוק שמאחוריו.

אבל עדיין אחרי שנוכחנו לגודל הרעיונות של העבודה זרה, יבוא השואל וישאל, מה כל כך פסול ברעיונות אלו? מדוע התורה התנגדה אליהם כל כך, עד שהרמב"ם תולה רבות מהמצוות כמתנגדות לעבודה הזרה? (זו אולי הבעיה בהסברת רעיונות של עבודה זרה, ההסבר כל כך משכנע, עד שאדם מתחיל לתהות מה כל כך שלילי בזה).

נתבונן בקונוטציה של איסור בשר בחלב בתורה, הפסוק השלם הוא (שמות כג,יט):

"רֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ תָּבִיא בֵּית ה' אֱ-לֹהֶיךָ, לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ".

עוד לפני האיסור על בשר בחלב, התורה מצווה על הקרבת הביכורים, ראשית התבואה. בצד הקרבנות שאתה מקריב, הקרב גם את ראשית תבואתך, את תחילת החיים. קרבנות אלו מוקרבים זה בצד זה, הפרד את החיים מן המוות. התורה מלמדת להפריד את הראשית מן האחרית. ולא רק שתפריד ביניהם, אלא יש עליך איסור לשים את החיים והמוות על אותו מישור, כמעורבבים, כשווים. העירוב של החיים והמות לא יביא ברכה, הוא לא יביא חיים, הוא יביא ניוון, דעיכה, שחיתות ואכזריות. אם חיים נבנים על הרס הדור הזקן, למה לכבד הורים, הרי הצעיר נמצא במדרגה גבוהה יותר מאביו? את האב הוא ישלח לבית אבות ובמקרה הטוב, הוא לפעמים יבוא לבקר אותו. ולא צריך להרחיק לכת כדי למצוא עוד דוגמאות לתופעות שליליות של יחס דור צעיר לדור מבוגר יותר.

במשך השנים, חז"ל הוסיפו על איסור הבישול עוד גדרים ואיסורים. איסור בשר בחלב, אולי יותר מכל שאר האיסורים, הוא התחום שבו הרחיקו חז"ל את האדם אפילו מחשש עבירה. החומרות שנוספו במהלך השנים באו לבטא את ההסתייגות מהטשטוש האלילי. ההפרדה בין בשר לחלב היא כל כך גדולה, כדי שגם בטעות לא יגיע אדם למצב שהוא מערב ביניהם. גם החיים וגם המוות הם מחויבי המציאות, אבל אנחנו נשמור על ההבחנה התהומית שביניהם.

עובדי עבודה זרה לא היו טיפשים. אולי הם היו פרימיטיביים מבחינה טכנולוגית, אבל מבחינה אינטלקטואלית, הם עברו כמה וכמה מלומדים של ימינו. התורה היא שמדריכה אותנו איך לא ליפול לרעיונות שליליים, שעל פניו נראים כחיוביים.

המאמר נכתב על יסוד דברי הרב אליהו רחמים זייני, ראש ישיבת "אור וישועה" ורב הטכניון בחיפה, בחוברת "עץ ארז א", אסופת מאמרים בהלכה ובהגות, ארז הוצאה לאור, ניסן התשנ"ט.
הכותב הוא תלמיד בישיבת "אור וישועה" בחיפה.
תאריך:  09/03/2009   |   עודכן:  09/03/2009
אריה יואלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם עובדי עבודה זרה היו טיפשים?
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בזכות הטיח?
9/03/09 19:29
 
david eldar
9/03/09 21:42
2
עובדות לאמיתן
10/03/09 09:17
3
יאיר אלדר
11/03/09 04:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאביבה ונועם שליט שלום!
09/03/2009  |  אורי גנני  |   מאמרים
השם "הרכבת החיג'אזית" לא אומר לנו הרבה, אך כשמזכירים את השם "רכבת העמק" הזיכרונות הציוניים מתחילים לצבור תאוצה, וזה מזכיר לנו גם היסטוריה, גם שירה, גם ספרות, וגם קצת צ'יזבאטים מן התקופה. שכחנו דבר אחד: רכבת העמק הייתה רק ה"פרומו" לדבר האמיתי, לרכבת החיג'אזית שהייתה קרויה בפי הטורקים, רכבת האמונה.
09/03/2009  |  הרצל חקק  |   מאמרים
כבר שנים רבות שעם ישראל מתעורר בבוקר ונאלץ לשמוע בקול ישראל (האם זה קולה של ישראל?) את המראיין אריה גולן, שאינו טורח לחסוך מהמאזינים את נטיותיו הפוליטיות. סגנון הדיבור שלו והתייחסותו למרואיין משתנים בהתאם למרחק בין דעותיו של המרואיין לבין דעותיו של המראיין והפוסק והשופט העליון, אריה גולן. למען הסר ספק, המאזין שזה עתה התעורר אינו יכול למצוא מפלט בתחנת השידור "הממלכתית" האחרת, שבה מזינים את חיילי צה"ל ואת יתר אזרחי המדינה במסרים שאינם ממלכתיים, במסווה של "כלב השמירה...".
09/03/2009  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
המשבר הכלכלי העולמי חושף את פגיעותה של הסולידריות הרופפת בלאו הכי בין מדינות האיחוד האירופי. מלכתחילה התגבש האיחוד האירופי בשנות החמישים של המאה שעברה מתוך כורח התמוטטות הסדר האירופי, שהחלה עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה ושהגיעה לגמר במכת המוות שניחתה במלחמת העולם השנייה. מתוך כורח זה קמה ועלתה מראית עין מבורכת של יצירת דגם אירופי על-ממשלתי, מעין פדרטיבי, בייחוד בתחום הכלכלי. הייתה זו רק מראית עין, באשר כל החלטה פדרטיבית יכלה להתקבל רק ברצון החברות כולן. המדינות החברות לא וויתרו על ריבונותן. אך מראית עין זו הייתה מבורכת כי בעידן של צמיחה ושיגשוג כלכלי ,יכלה כל אחת מהמדינות החברות להעצים את הפרופיל הכלכלי שלה במידה רבה יותר מאשר אילו לא הייתה חברה במועדון האירופי.
09/03/2009  |  ד"ר שלמה פרלה  |   מאמרים
הכלכלן המוערך ד"ר יעקב שיינין מסביר במעריב של שבת (דרור גלוברמן 6.3.09) איך להיחלץ מהמשבר. התרופה העיקרית: חיקוי אובמה. בלהט הראיון נתן שיינין מספר דוגמאות והנמקות ל"עשייה" הנדרשת. לא צריך להיות כלכלן כדי לתהות:
09/03/2009  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
לאחר שהצילום התפרסם ברחבי תבל, התחזקה בנו הסברה כי הצמדתה של אביגיל לחזהו של הנשיא ג'ו - הבטיחה לו את הזכייה בכהונה שניה של נשיאות
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il