|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

אקסודוס

כשם שחייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, כך חייב הוא לראות עצמו כאילו הוא כבש את הארץ עם יהושע, שהרי זאת שלמות אחת ולא יצא ידי חובתו אלא בשלושתם ואי-אפשר להפריד בין גלותם וגאולתם כמו שאי-אפשר להפריד בין מילה למשפט או בין הזרע לפרי
09/04/2009  |     |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
מוטיב חוזר של גלות וגאולה

פעם, באביב הטבע היה יוצא מעבדות לחרות. אבל היום החורף כבר לא חורף, הטבע לא ממש כלוא מתחת לאדמה הקרה, ובקושי יורד כאן גשם. אבל ההקבלה שבין מועד חג החרות לחילופי העונות נקבע בימים קדומים ע"י חכמי ישראל, שהמירו את סיפור הטבע המשתחרר מכבלי החורף עם סיפור יציאת מצרים כדי להאציל עליו קדושה יהודית.

הקשר של עם ישראל למחזוריות שבטבע הוא המוטיב החוזר בסאגה של תולדות עם ישראל. ישראל תמיד חוטא ויוצא לגלות, ושוב חוזר ושוב חוטא, ואף על-פי שחטא - ישראל הוא. וכך יוצא שהגלות והגאולה שזורים אצלנו ביחד כבר מההתחלה. הדת היהודית מתחילה עם החורבן, התורה שבע"פ והגלות. חז"ל אמרו שישראל גלה מארצו כדי להפיץ בעולם את שמו של הקב"ה, ובמובן הזה ההינתקות מהארציות (מא"י ומהחומר), היא שהנציחה את קיומו של העם היהודי.

מכל הספקולציות לזמן המשוער ליציאת מצרים נזכיר רק שתיים. פרויד, בספרו 'משה ואמונת הייחוד', קשר את דמותו של משה עם דמותו של אחנתון (אמנחותפ הרביעי), המהפכן הדתי שהשליט במצרים את האמונה באל השמש (האתניזם) שיש הרואים בו כמי שהשפיע או הושפע ממשה. אשתו של אחנתון, הלוא היא נפרטיטי, הידועה עד היום כאישה הכי יפה מאז ומעולם, הייתה כנענית במוצאה. פרויד מאשים את היהודים ברצח משה (רצח שהודחק כביכול מהתודעה הקולקטיבית שלנו) ועשה סלט שלם וסיבך אותנו עם תסביך אדיפוס ורצח האב ששחזרנו אחר כך פעם שנייה, כנראה עם דמותו של ישו; סיפור מבולגן ולא ממש רציני, אבל מרתק למי שמתעניין בפסיכולוגיה.

מכל מקום, אם אחנתון שלט בערך בשנת 1335 לפנה"ס (המאה ה-14) זה היה גם הזמן המשוער ליציאת מצרים, ואילו לפי גרסת סילברמן ופינקלשטיין, מחברי הספר 'ראשית ישראל' יש זהות בין סיפור יציאת מצרים לסיפור ההגירה הכנענית של החיקסוס למצרים. אבל לדבריהם, לא בטוח שסיפור יציאת מצרים בכלל התרחש במציאות, מכיוון שאין ממצאים בשטח ואי-אפשר להצביע על תקופה אחת ויחידה שבה יכול היה להתרחש אירוע כמו יציאת מצרים. בנוסף, מכיוון ששמות המקומות שמוזכרים בסיפור יציאת מצרים כמו פתום, רעמסס, קדש ברנע, עציון גבר ואדום הם בעיקר מהמאה השביעית לפסה"נ, סביר להניח שהסאגה של יציאת מצרים היא ביטוי רב עוצמה של זיכרון ששאב את כוחו ממסורות עתיקות, 600 שנה אחרי שמאורעות אלה היו אמורים להתרחש, היינו בזמנו של המלך יאשיהו שאף הוא היה מהפכן וקנאי דתי. לסיפור יציאת מצרים, כמו לכתיבת התורה כולה, יש מניעים פוליטיים. מנחם בן מ-V.I.P בשבתו מול המצלמה בבית של "האח הגדול", סיפר לנו איך חוקרי המקרא הורסים לו את ההנאה שבקריאת הטקסט המקראי. יש משהו בדבריו. אבל בכל זאת יש במחקרים האלה משהו שמזכיר לי רומן בלשי מרתק.


ביניים

ההגדה של פסח היא אוסף של תפילות, פיוטים ולקט דברים מן המקרא, המשנה ומן המדרש, שנוספו אחד לאחד במשך הדורות. דוגמא למשפט בארמית ששלושת חלקיו התחברו בשלוש תקופות שונות הוא "הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא בארעא במצרים. כל דכפין ייתי ויכול כל דצריך ייתי ויפסח. השתא הכא לשנה הבאה בארעא דישראל". החלק הראשון, שנשמע כמו הוראה לילדים, התחבר כנראה בתקופת החשמונאים, שאז פשוטי העם דיברו רק ארמית. החלק השני דומה בלשונו למה שנהג רב הונא לומר לפני כל סעודה "כל מאן דצריך ליתי וליכול" (תענית דף כ, עמוד ב) יפה לתקופת התלמוד ולא מתאים לתקופה שבית המקדש היה קיים, מפני שאז ישבו לאכול בחבורה שהצטרפו אליה מראש ולאחר שהקריבו את הקורבן והסבו לסעודה, שוב לא יכול כל אדם להצטרף אליהם לחבורה; ואילו החלק האחרון התחבר בגולה.

העיקר בהגדה של פסח הוא ו"הגדת לבנך", היינו שימור הזיכרון ההיסטורי המאחד את עם ישראל, ואין חשיבות לכך אם הזיכרון הזה התרחש במציאות או לא כמו שאין זה חשוב אם תלו את בני המן או אם פח השמן הספיק באמת לשמונה ימים. העיקר הוא השינון וההגדה לבן ובניית התודעה המשותפת שלנו. בפתיח לספר יהושע, לפני הכניסה לארץ ישראל, אומר הקב"ה ליהושע על התורה "והגית בו יומם וליל" כשהגייה היא מלשון אופן הביטוי, השינון, וההגדה, וגם מלשון לימוד, עיון והתבוננות. ההגייה, ההגדה והמילה הכתובה הן החלק הכי מהותי מההגות היהודית. ולמה הקדים הקב"ה להזכיר לו ליהושע עניין התורה וצווה אותו "והגית בו יומם וליל"? כדי להורות לו שכשם שהתורה שניתנה לעם ישראל בהר סיני היא לא דבר מובן מאליו, אלא הם (עם ישראל) חייבים לשקוד בלימודה ולשננה, שאם לא יהגו בה וכו' - לא תהא שלהם. כך הוא הדבר בארץ ישראל, שהם עומדים להיכנס אליה; שאם בצאתם ממצרים הורה להם הקב"ה "אתם תחרישון ואני אלחם לכם", בארץ ישראל הם חייבים במלחמת מצווה וזהו משלמותו של אותו רעיון שבהשגת הקדושה כפי שהוא בתורה בארץ ישראל וביחיד. כך בנישואין שמקדשים בשטר טבעת ובביאה, כך בתורה שמקדשת אותנו בקיום מצוותיה, וכך הוא גם בארץ ישראל שמקדשת אותנו בישובה. וכשם שחייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, כך חייב הוא לראות עצמו כאילו הוא כבש את הארץ עם יהושע, שהרי זאת שלמות אחת ולא יצא ידי חובתו אלא בשלושתם ואי-אפשר להפריד בין גלותם וגאולתם כמו שאי-אפשר להפריד בין מילה למשפט או בין הזרע לפרי.

ואף שאפשר לה ליהדות להתקיים בלי ארץ ישראל, כשם שארץ ישראל התקיימה בלי יהודיה, כשנעשו אגודה אחת אי-אפשר להפריד בין הדבקים בלי להודות שמעשה זה כמהו ככפירה בעיקר. משמע "יגעת ומצאת – תאמין".

תאריך:  09/04/2009   |   עודכן:  09/04/2009
גד אבי אסף עמבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גשר המיתרים במבואות ירושלים, אשר עלה למשלם המסים הישראלי עד כה 280 מיליון ש"ח, הוא גשר מיותר.
09/04/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
לסדר הילודה במשפחה יש השלכות על התפתחות האחים והמוטיבציות המניעות אותם, בהתאם לגישה האדלריינית. יש לקחת בחשבון מגוון משתנים מתערבים כגון: פער גילאים (ככל שהאחים קרובים בגיל, כך התופעות שכיחות), מצב המשפחה (משפחה חד/ דו-הורית), אקלים המשפחה וכישורי הילדים. עם זאת, קיימת סבירות גבוהה שתמצאו את עצמכם ואת משפחתכם באפיונים להלן.
אוניברסיטה או מכללה? - זו ההתלבטות של אלה המתדפקים כיום על שעריו של מוסד כלשהו להשכלה גבוהה. מטבע הדברים נוטה משאלת הלב לעברה של האוניברסיטה, היוקרתית יותר; אלא שבשל המחסומים הרבים שהיא מציבה, לא כל מאן דהוא עשוי להתקבל אליה.
09/04/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מחלת הכימשון, הנגרמת על-ידי הפטרייה Phytophthora infestans, גורמת כבר מספר שנים לנזקים משמעותיים לגידול העגבניות בישראל. המחלה נפוצה בעיקר בבתי-רשת ובחממות בעונות הסתיו, החורף והאביב, כאשר שוררים בחממה תנאי לחות גבוהה. המחלה מתפשטת במהירות רבה בתנאים כאלה, ומחייבת ריסוסים מונעים תכופים לצורך הדברתה. בשנים האחרונות החלו להופיע גזעים חדשים של הפטרייה שהינם עמידים יותר בפני חומרי ההדברה המקובלים בשוק. הדברה לא מדויקת יכולה להביא במקרים קיצוניים לאובדן היבול כולו. בעידן של חקלאות "ירוקה" ששמה לה למטרה להוריד את רמת הריסוס בחומרי הדברה, לעבור לשימוש בחומרים ידידותיים לסביבה ואפילו להגיע לגידול ללא ריסוס בחומרים מלאכותיים, הכימשון מהווה בעיה קשה.
חמישה טיפים לה ולו
08/04/2009  |  גולשי ג'יי דייט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לא לתת מקום לאירועים מצערים מהעבר להשתלט על מערכות היחסים בהווה    לא לתת להתחשבנויות כאובות מהעבר לפקוד את חיינו בהווה    לא לתת לשנאה להדיח את האהבה"
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il