|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

עטור פרסים ומוקף שומרי ראש

ספרו החדש של העיתונאי האיטלקי ממוצא מצרי, מגדי עלאם, הוא קול קורא במדבר העוינות הערבית-אירופית לישראל האם הוא יהווה ניצן של מִפְנֶה ביחס ל"מדינה הציונית"?
18/04/2009  |     |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
עשה חיל. עלאם [צילום: האתר הרשמי]

בעצם, כל דת חוותה שלב אלים במהלך ההיסטוריה שלה. לנצרות היו מסעות הצלב, האינקוויזיציה והכובשים הקאתולים, שהחריבו כל תרבות ודת שנקרו בדרכם; ליהודים היו הגיורים בכוח שהנהיג בשעתו אלכסנדר ינאי. אפילו ההינדואיזם והבודהיזם ידעו היטב את מלאכת שפיכת הדם כשנדרשו לכך

   רשימות קודמות
  על תבונה פוליטית ורגישות
  ברית אסטרטגית בלי שום רומנטיקה
  קדימה, ציפי - המדיה לשירותך
  כוחו של מבנה קדוש על פסגת הר
  תרגיל תיאורטי קטן

"כדי להגן על הזכות של כולנו, לחיים, צריך בראש ובראשונה להגן על זכותה של ישראל לחיים... מההיסטוריה המודרנית שלנו אנו למדים, שבדיוק כשם שאידיאולוגיית המוות נשענת בעיקרה על אנטי-יהדות, אנטי-ציונות ואנטי-ישראליות, כך עיקרה של תרבות החיים נשענת על כיבוד זכותם של היהודים לחיים, על מתן לגיטימציה לאידיאל הציוני ועל הכרה בזכות הקיום של ישראל. כך קורה שישראל מתגלה כערך שיש להגן עליו ולהפיצו, ישראל הופכת לנקודת ההתייחסות המוסרית שמסמנת את הקו המפריד בין הדוגלים בתרבות החיים ובין התומכים באידיאולוגיית המוות, ישראל מתגלה כיסוד התרבות להבדיל מהברבריות".

את הדברים הללו ביטא לא יו"ר הסוכנות היהודית בנאום נרגש בפני אגודת תורמים יהודים במנהטן, וגם לא חבר בפורום פוליטי באתר האינטרנט "ליכודניק". כתב אותם אדם שמוצאו, דתו והתרבות שעליה חונך בצעירותו לא היה בהם ולו במעט כדי לרמוז שכך יתבטא בבגרותו.

זהו ציטוט מתוך ספרו רב-המכר של מגדי עלאם "תחי ישראל" (בהוצאת "מטר"), שסוף סוף ראה אור בימים אלה גם בעברית. עלאם הוא עיתונאי בכיר ממוצא מצרי, הפועל באיטליה מזה כשלושה עשורים.


זה שיודע לשאול

מגדי עלאם נולד במצרים בשנת 1952 למשפחה קשת-יום. מצרים של אותם ימים הייתה שבויה בקסמו של מבשר הפאן-ערביזם גמאל עבד-אל-נאצר, ודעתו של עלאם בעניין זה לא הייתה שונה מדעתם של כל הסובבים אותו. כמו כולם, הוא שנא את ישראל, השתתף בהפגנות נגדה, האמין בחובתן של המדינות הערביות למַגְּרָהּ מעל פני המזרח התיכון וגם לאחר שהיגר לאיטליה כסטודנט העריץ את יאסר ערפאת, פעל רבות למען העניין הפלשתיני, ועל כן תמך גם בזכותם להתנגדות אלימה נגד הכיבוש הישראלי.

עם חלוף השנים הוא עשה חיל במקצועו, כתב רבות על הסכסוך המזרח תיכוני, על בעיות ההגירה והמהגרים באירופה ועל שלל השלכותיה של תופעה גלובלית זו, שהיא אולי המאפיינת ביותר את המאה החולפת, והפך גם לפרשן מבוקש לענייני המזרח תיכון בערוצי תקשורת השונים. כיום הוא משמש סגן עורך של אחד העיתונים החשובים באיטליה, "קוריירה דלה סרה".

ברבות השנים חל בו שינוי. מתומך נלהב באידיאולוגיה הנאצריסטית ובאיסלאם, הוא הפך פרו-יהודי ופרו-ציוני אולי זה מקצוע העיתונות, הכרוך בצורך המתמיד לבקר את מושא הסיקור, ואולי זו החברות הקרובה שהוא פיתח עם גורמים בקהילה היהודית והישראלית באיטליה, אבל יותר ויותר החל עלאם לשאול את עצמו שאלות קשות. היום הוא טוען ש"גילה את האור" שנסתר מעיניו במשך שנים. מותר לאדם לשנות את דעתו, ויש שאומרים כי אדם שאינו עושה זאת כלל הוא כנראה לא ממש אנושי.

אומץ ליבו לומר את דעתו הכל כך נדירה באירופה בכלל ובקרב אוכלוסיית המוסלמים המהגרים בפרט, זיכה את עלאם בתשומת לב ובהערכה רבה. בין הפרסים שקיבל על עבודתו העיתונאית המסורה - פרס סנט וינסנט לעיתונות, מדליה של סנאט הרפובליקה האיטלקית המוענקת על-ידי מרכז פיו מנזו, מדליית הזהב "אמברוג'יו ד'אורו" שמעניקה עיריית מילאנו, ופרס דן דוד הבינלאומי ופרס אמצעי התקשורת של הוועד היהודי האמריקני. כל זה כמובן חייב אותו להצטייד ב"אביזר האופנה" ההכרחי לכל מי שמביע עמדות שאינן לרוחן של הנשמות הטובות באירופה המתאסלמת - שומרי ראש צמודים 24 שעות ביממה על חשבון משלם המיסים האיטלקי. וכך, "בזכות" גינויו הנמרץ של מר עלאם לפיגועי התופת של הפלשתינים נגד מטרות ישראליות, הוא צבר עד כה שלוש פתוות הקוראות להורגו, ונראה שהיד עוד נטויה.

מבנה הספר הוא אוטוביוגרפי ובו שוזר עלאם את תפיסת עולמו המתנגדת לאיסלאם הרדיקלי, כפי שזה הלך והתגבש, התעצב והתעדכן עם השנים. מקריאה בו עולות כמה שאלות אשר ראויות לדיון במחוזותינו: האם האיסלאם הוא דת אלימה? האם יש דתות של שלום ודתות של מלחמה? האם האלימות האיסלאמית הכל כך קיצונית לה אנו עדים בעידן הנוכחי היא פאזה חולפת שכמוה ידעה כל דת, או שמא מדובר בהתגבשותו והתחזקותו של הקאנון האיסלאמי, כפי שאנו מכירים אותו מראשית ימיו ואולי בכלל מדובר במנהיגים ואידיאולוגים אנטי-ליברליים, אנטי-ישראלים, אנטי-מערביים וכיוצא באלה, העושים בדת האיסלאם קרדום לחפור בו להשגת מטרותיהם?


מי שהוא לא חלק מהפיתרון הוא חלק מהבעיה

מקריאה בספר ומהאזנה לאין ספור ראיונות עיתונאיים שנערכו עימו, עולה שלעלאם יש ביקורת קשה עד כדי יאוש מן המוסלמים וממנהיגיהם ("אין איסלאם מתון, יש מוסלמים מתונים"). עם זאת, הוא מותיר פתח של תקווה ("תרבות השנאה והמוות שהמערב מייחס כיום למוסלמים לא טבועה בד-נ-א של האיסלאם").

כשחושבים על כך לעומק, בעצם כל דת חוותה שלב אלים במהלך ההיסטוריה שלה. לנצרות היו מסעות הצלב, האינקוויזיציה צמאת הדם והכובשים הקאתולים, שהחריבו כל תרבות ודת שנקרו בדרכם בכל יבשת אליה הגיעו; וגם לנו היהודים היו הימים האלימים שלנו בדמות הגיורים בכוח שהנהיג בשעתו אלכסנדר ינאי. אפילו ההינדואיזם והבודהיזם (עם כל אוירת ההרמוניה-שאנטי-נירוואנה הכרוכות בהם) ידעו היטב את מלאכת שפיכת הדם כשנדרשו לכך. מרבית הדתות הידועות עברו את הפאזה האלימה הזו ועתה הן מטיפות לסובלנות. לא כך האיסלאם, כפי שהדבר מצטייר מבין דפי ספרו של עלאם.

התמונה המתוארת היא קודרת. מדינות האיסלאם וגרורותיהן במושבות המהגרים במערב נמצאות בעיצומו של נחשול האלימות. ולנו, שוחרי "שלושת העיקרים" - חופש, שיוויון ואחווה - יש בעיה קשה. החברים ממזרח כועסים, אלימים, חדורי מוטיבציה, ולא - אין להם שום כוונה "להוריד את הרגל מהגז לכוון הברקסים" עד שלא תושג מטרתם הסופית: שינוי כולל של פני המערב והפיכתו לח'ליפוּת איסלאמית אחת גדולה. לאלה הסבורים כי מדובר בסוג של זעם זמני הנובע מתסכולי קליטה קשים במדינות המארחות, מבהיר עלאם כי טעות קשה בידם, וכי מדובר באידיאולוגיה סדורה, הבזה לערכים המתירניים מדי לרוחם של מטיפי הדת. אלה מחלקים את העולם באופן דיכוטומי ל"דאר אל-איסלאם" ול"דאר אל-חרב" - קרי, מדינת השלום, הפועלת על-פי חוקי האיסלאם, כלומר: דיכוי נשים, הרג הומוסקסואלים, חוסר סובלנות דתית וכיוצא באלה ומדינות המלחמה - מדינות הכופרים שטרם "זכו להארה" ושבהן צריך "לטפל", כדי שגם הן יהפכו ל"דאר אל-איסלאם". על כך היו אומרים ב"גולני": "מי שהוא לא חלק מהפיתרון הוא חלק מהבעיה".

בין תובנותיו וקורות חייו המובאים בספר שיבץ עלאם גם נתונים אמפיריים מרתקים המבססים יפה את עמדותיו. למשל, בפרק המתייחס לקשר שבין הבערות והנחשלות החינוכית לבין השנאה למערב, מציג המחבר תוצאות מחקר המלמדות כי האנאלפבתיות בעולם המוסלמי היא לא עניין של כמה חקלאים קשי יום מכפרים נידחים בדלתא של הנילוס, אלא מגיפה של ממש. בשנת 2005 רשמו המוסלמים שיא מפוקפק למדי: הם האנאלפבתיים ביותר בעולם כולו - יש בהם 70 מיליון כאלה, המהווים 35.6 אחוזים מכלל אוכלוסיית 22 המדינות החברות בליגה הערבית. כך הם "הצליחו", על-פי המחקר שמציג עלאם, לעקוף אפילו את "היבשת האבודה" - אפריקה, עם 34.6 אחוז אנאלפבתים. בין המדינות האנאלפבתיות ביותר מצויות אלה ה"נגועות" ביותר בעוני ונחשלות כלכלית (מצרים, סודן, עירק), אבל גם אחת העשירות שבמדינות העולם - ערב הסעודית. שם האנאלפבתיות רווחת בעיקר בין נשים, שכן למרות העושר היחסי שממנו נהנים נתיני הממלכה, שוררות בקרבם דעות חשוכות על תפקידן של נשים.

"תחי ישראל" הפך כאמור תוך זמן קצר לרב-מכר באיטליה, ומשם המריאה תהילתו לאירופה כולה. עתה עלינו, הישראלים, מוטלת החובה לקראו ולעשות לו פרסום.

בימים אלה מתמודד מגדי עלאם על כיסא בפרלמנט האירופי. לא נותר אלא לאחל לידיד האמת הזה שיהפוך במהרה מעיתונאי ללא חת לנציג פרלמנט אמיץ ולוחמני לא פחות.

אדי אהרונוף הוא עיתונאי, עורך בחדשות ערוץ 1
תאריך:  18/04/2009   |   עודכן:  18/04/2009
אדי אהרונוף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עטור פרסים ומוקף שומרי ראש
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א.ד
18/04/09 22:13
2
אל מול האנטישמיות
19/04/09 07:59
3
קורן נאוה,טבריה
19/04/09 11:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחד המדדים האמינים לרמת המתח בין מדינות או ארגונים בעולם הערבי, הוא הלשון שבה נוקטים הצדדים בהתקפותיהם הציבוריות זה כנגד זה. חדות הביטויים ועוצמת המילים משקפות את "הדם הרע" בין הצדדים, ומאפשרות למאזין מן הצד להעריך את הכיוון שאליו נוטה הסכסוך ואת הסיכויים לפתרו בדרך מקובלת.
18/04/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
הילכו שני פוליטיקאים בכירים נוכלים יחדיו כדי לנסות השתלט פעם נוספת על שלטון החוק במדינה בלתי אם נועדו ופעלו כבר בעבר בתחום זה?
18/04/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
במחצית הראשונה של המאה החולפת עדיין קראו לו "בן יהודה שטראסה" - הרחוב שאוכלס, רובו ככולו, בידי יוצאי גרמניה, אנשי העלייה של שנות השלושים והארבעים. הם היו, רובם ככולם, שופטים, עורכי-דין, רואי-חשבון וכלכלנים, שנאלצו בעל-כורחם להמיר את מקצועותיהם כדי לשרוד בארץ חדשה ולא נודעת. גם כשהוסבו לפקידים, בנאים וסוחרים, הם בלטו בצניעותם הרבה, תוך שהם מגלים חריצות ומסירות מאין כמוה.
18/04/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
כאשר ראיתי לראשונה את סרטון היוטיוב הנצפה ביותר בעצם ימים אלו, עלתה בי מחשבה אשר מסבירה את המתרחש. אני מדברת על הסרטון שבו נראית 'דודה' סקוטית מאפירת שיער, שהליך החברות הנשי שלה דילג על צמד המילים 'לעשות גבות', ואשר מצהירה קבל עם ועדה כי "מעולם לא התנשקה והתחתנה" (ואם פענחתי נכון את המבטא הסקוטי הקסום ומרנין הנפש, אני חושבת שהיא הוסיפה בהומר אח"כ כי its not a laughter ). היא מבצעת אודישן לגרסה הבריטית של כוכב נולד. ברגע שבו היא פוצחת בשירה של השיר 'חלמתי חלום' מן המחזמר 'עלובי החיים', הקהל קם על רגליו ומריע לקול קול גדול, פעמוני ו'מחזה-זמרי' אשר נישא באולם התחרות כפעמוני כנסייה בכנסייה רחבת ידיים.
17/04/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
גורי ידידי
17/04/2009  |  יורם דורי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
אסד: אנחנו תומכים בחיזבאללה כי הוא נלחם בישראל  /  מחלקה ראשונה
"כף רגלו של ליברמן לא תדרוך במצרים"  /  עידן יוסף
שרי החוץ: מחוייבים ליוזמה הערבית  /  מחלקה ראשונה
לא רק תזכורת אלא גם קריאת אזהרה  /  ניבה פון וייזל
הבעיה היא הבדווים המתונים  /  נרי אבנרי
ישראליות הערבים  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, מציעים להגיב בלשונו של "בעל הבית משתגע" וקראו להגיב להתקפה בחריפות רבה    לצערי, לקולות אלו יש תומכים בממשלה ובקבינט
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מה גרם לאנשים הרואים בעצמם מצביאים מהוללים, חכמים גדולים, נבונים נושאי פרסים, אסטרטגים בעלי חכמה רבה, להתנגד כל כך ו"להרוג" באיבו את החלום, את הציפייה, את הכמיהה של יהודים מגורשים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il