|   15:07:40
  קובי כהן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מנכים גרושים נשללת הזכות לקיום בכבוד

החוק קובע כי גביית מזונות תעשה בכל מצב גם אם הנכה חי על קצבה שתבלע בתשלום המזונות הנכים נותרים חסרי כל וחסרי ישע בנות הזוג לעיתים מעדיפות להתגרש
18/04/2009  |   קובי כהן   |   מאמרים   |   זכויות אדם   |   תגובות
החוק דורך על זכויות הנכים: עם הגירושין הם נותרים חסרי אמצעים ובלא טיפול רפואי

חסרי כל
פירוק זוגיות ועל-פי חוקי המזונות במדינת ישראל מטילים את העול הכלכלי של התא המשפחתי על הגבר, ההלכה הפסוקה והוראות החוק קובעים לגבר אחריות מלאה לתשלום מזונות בעבור גרושתו ובעבור ילדיו, לא רק זאת, החוק מחייב את הגבר לשאת גם בהוצאות המגורים שלהם.

צו קיום הטבוע בנו כאינסטינקט ראשוני ובסיסי מנחה אותנו להוליד ילדים. רצון זה מנותב בעקביות ומגיל צעיר בחינוך המבוסס על עקרונות דתיים וחברתיים לתבנית בה רוב רובינו שואפים למערכת זוגית קבועה ומונוגאמית שתוצאותיה הולדת ילדים. באופן טבעי אנו שואפים לקשר ארוך שנים ויציב. כשבני זוג מגיעים בברית זוגיות הם עושים זאת מתוך שיקולים של יציבות התא המשפחתי ורווחתו לא פחות משיקולים של רצון עז לחלוק ידידות ואהבה, כמו גם ובעיקר מתוך רצון לקיים את ההוויה הראשונית ולהוליד ילדים ולגדלם. למרות המיתוס המקובל - החיים המודרניים, הפלורליזם התרבותי, התפתחות חירות הפרט ושבירת הסטיגמה השלילית שבגירושין - הובילו כל כולם להכרה חברתית ולנורמות חדשות בהן ניתן לפרק את הזוגיות בקלות רבה יותר מאשר בעבר. במציאות העכשווית רבים מאיתנו מוצאים עצמם מפרקים את הזוגיות באיזה שהוא שלב בחיינו. התופעה כה מקובלת בימינו, כך שכל אדם שלישי מפרק את הזוגיות ולפחות פעם אחת במהלך חייו. פירוק הזוגיות מתרחש מאלף סיבות, לעיתים פירוק הזוגיות קשור לנכות חדשה או החמרה בנכות קיימת וכפי שתגלו בהמשך לעיתים ממניעים כלכליים אגואיסטים לגמרי.

להיות נכה זו אינה בחירה
הישרדות יום יומית [צילום: פלאש 90]

אף אחד מאיתנו לא יודע מה צופן לא גורלו במהלך חייו. יש הנולדים לנכות ויש המגיעים אליה במהלך חייהם. הערכות בינלאומיות ונתונים שנאספו ממדינות שונות בעולם מלמדים כי בהערכה גסה כל אדם עשירי בעולם סובל מלקות כל שהיא ומצב זה נכון לכולנו. נכות מלווה בקושי ובצורך מתמיד להתמודד עימה, אחדים מתמודדים עם קושי פיזי, אחרים עם קושי מנטאלי ואחרים עם קושי נפשי, לרוב ההתמודדות היא בכמה מישורים. לצד הנכות קיימים קשיים שהבולט שבהם הוא הצורך לשמר את היכולות הבסיסיות, אותם כישורים מוכרים שאנו לא מקדישים להם תשומת לב מיוחדת כלל. כאמור, כאשר מגיעה נכות היכולות הבסיסיות נפגעות (לעיתים אינם מצויות שם ובגלל הנכות מבראשית), מדובר בדברים פעוטים כגדולים, החל מהיכולת לגרוב גרביים ועד כדי פעולות בסיסיות כמו: אכילה, רחצה, הליכה, דיבור, ראיה, שמיעה, צלילות מחשבתית וגם טיפול בילדים. ברוב המקרים בנוסף למגבלות ובכפיפה אחת עימם מתקיימים קשיים אחרים שהעיקרי שבהם הוא ההתמודדות עם הסטיגמות החברתיות. מצבם של אנשים המגיעים לנכות כבריאים קשה שבעתיים מאותם שנולדו לה. כל תהליך נכות מתחיל בטראומה קשה או בהתפרצות מחלה ואלו מביאים אדם בריא למצב חדש ולא מוכר. ההתמודדות הראשונית עם המחלה הקשה או הטראומה קשה מאוד, לעיתים מדובר בלא פחות מתהליך הישרדות.

לאחר השלב הראשוני מתחיל תהליך מורכב וקשה של שיקום, תהליך זה מלווה בתהליך התמודדות עם הנכות החדשה. התהליך מורכב, ומעבר להתמודדות הישירה מלווה התהליך בהתמודדות כואבת אל מול ההכרה באובדן היכולות - היכולות הגופניות, ו/או הנפשיות ו/או הקוגניטיביות, כמו גם היכולת הכלכלית. המאבק בזהות החדשה לא פשוט ודורש חוסן ותעצומות נפש רבות ורצוף תהפוכות ומשברים.

כל הישג גורם לשמחה וכל כשלון גורם מפח רוח קשה. הטלטלה הרגשית והחברתית קשה ומורכבת ומלווה בשינויי מצב רוח קיצוניים כמו גם במשברים רגשיים ובעיקר עם בן הזוג. למי שמתקשה לקלוט את מורכבות העניין מומלץ בחום לצפות באחד מסרטי המופת שהפיקה תעשיית הסרטים, פורסט גאמפ, הסרט עוסק בנכות ובמוגבלות ובהתמודדות עימן: הן עם המגבלות מלידה והן עם החדשות. התמודדות עם נכות חדשה מודגמת על-ידי דמותו של "קפטן דן" החווה בסרט תהליך של הכרה בנכות חדשה. לצופה מובטחת חוויה ממנה יוכל ללמוד על מקצת מקשיי ההתמודדות ומהותם.

נכות ושבר בזוגיות

כאמור, נכה חדש עובר תהליך קשה ובכל הרמות ולא אחת המצב יוצר חיכוכים ומריבות. הנכות מלווה גם באובדן כושר עבודה המוביל לרוב למשבר כלכלי והתוצאה יכולה להוביל למשבר ולפרידה. גם זוגיות שהושגה לבן זוג נכה מלידה יכולה להיות מופרת עת החמרת מצבו הבריאותי ומאחת מאותם סיבות שיתוארו בהמשך. אנשים בריאים המצויים בזוגיות יכולים למצוא עצמם עת נכות במצב בו נכותם אינה מתקבלת אצל בן הזוג. לא אחת מגלה בן הזוג הבריא חוסר רצון ו/או חוסר הבנה להתמודדות הקשה שעוברת על בן זוגם, באחדים המצב מגיע עד כדי חוסר אמפטיה או חוסר יכולת להתמודד עם המגבלה שנוצרה ו/או עם המצוקות המתלוות לה. כשאחד מבני הזוג הוא בעל מגבלה, לרוב ומראש חלוקת הנטל אינה שווה ושוויונית. כשנוצר אי שוויון שכזה בזוגיות קיימת, לא תמיד היא מתקבלת בהבנה. לא רק זאת, במקרים מסוימים בהם הנכות קשה במיוחד הבחירה בניתוק הקשר באה לעיתים ודווקא מצד בן הזוג הנכה שמעדיף להשתחרר מהתא המשפחתי כדי לא להפוך עצמו לנטל עליו.

העול הכלכלי לעת נכות
תאונת דרכים [צילום: עזרא גנני/עכונט]

מאחר ונכות מביאה לפגיעה ביכולות, לרוב גם פגיעה ביכולת העיסוק ולעיתים אף איבוד מקצוע, כפועל יוצא גם הקטנת היקף התעסוקה או המשרה המצטמצמים. ברוב המקרים לאחר נכות ישנה חזרה לעבודה חלקית או אף פחות מכך והתוצאה בהכרח גוררת לירידה ביכולת הכלכלית של התא המשפחתי. במקרים של נכות קשה או חמורה, היכולת לייצר הכנסה נפגעת קשות (לרוב במלואה) ובן הזוג הנכה אינו מסוגל להביא לפרנסת התא המשפחתי כך שהנטל נופל על בן הזוג השני.

כשהנכות מביאה לפגיעה ביכולת העבודה מופעלות מערכות ההגנה הכלכליות. חשוב להבין שלמקור הנכות ולסוג ההגנות חשיבות מכרעת במניעת היווצרות תהליך משבר על-רקע כלכלי. מי שמגיע לנכות כתוצאה מטראומה בשרות צבאי או כתוצאה מאירוע פעולת איבה, מובטחת לו תמיכה נרחבת, הן בסיוע תומך והן ובעיקר בסיוע כלכלי לכיסוי כל הוצאותיו ולכיסוי אובדן ההכנסה של התא המשפחתי, המערכת הציבוריות הרואה עצמה מוסרית אחראית לנכות תומכת כלכלית ומעניקה סיוע באופן מלא, הגון וראוי המסיר לרוב כל קושי כלכלי. הנכה מוגן ובפני כל תהפוכות הגורל שכן התמיכה בו אינה ניתנת לפגיעה ובכול דרך שהיא.

כשהנכות נגרמת כתוצאה מטראומה ומתרחשת במערכת תעסוקתית גם אז מובטחת מערכת תומכת כלכלית, זו מגינה על כלכלת התא המשפחתי, חוקי העבודה מחייבים הגנות ביטוחית וכל אלו מופעלות לעת נכות ומבטיחות רמה כלכלית שאינה פחותה מזו שקדמה למצב בן הזוג וקודם לנכות, האמת היא שהביטוחים לא תמיד מספקים את כל צרכי הנכה ולשם כך נעזר הנכה בהשלמתם בעיקר בכספי קצבאות.

מצבם של נכי תאונות הדרכים בעייתי שכן הכיסוי הביטוחי שמעניקות חברות הביטוח מוגבל לסכומי הכיסוי שבפוליסה וכשהנכות מגיעה בגיל מוקדם מוצאים עצמם הנכים ולאחר שנים, במצב שבו אינם קיימים יותר כספי פוליסה, או אז, הנכים במצוקה כלכלית קשה. חברות הביטוח מעניקות את דמי הפיצוי בתשלום בודד ובניהול כספי פזיז או בהשקעה לא נאותה יכול הנכה למצוא עצמו חיש מהר ללא כספים לכיסוי צרכיו וצרכי התא המשפחתי. כשנכות נגרמת על-רקע מחלה קשה או טראומה בריאותית אחרת העניינים מסתבכים מעט. מי שיכל ורכש לעצמו הגנה ביטוחית בביטוחי אי כושר עבודה ובביטוחי נכות יכול לממש אותם עת צורך ולהבטיח מצב כלכלי סביר, אלא שביטחון שכזה מתקיים רק לאותם שדאגו לעצמם ומבעוד מועד, רבים אינם דואגים לביטחונם בכיסוי ביטוחי ראוי ומוצאים עצמם לעת נכות במציאות קשה.

חמור מצבם של נכים שנכותם נכות מולדת או נכות ממחלה שהתפרצה וקודם לבגרותם. לאותם, אין אפשרות לכיסוי הגנה ביטוחי וזאת מהטעם הפשוט שברוב המקרים חברות הביטוח לא מוכנות לבטח נכים בביטוחי אי כושר או נכות (ואפילו לא בהתניה שתיגרע את כל המגבלות הקיימות) וכך בעת החמרת במצב רפואי או הופעת נכות חדשה על-רקע מחלה או טראומה חדשה וחמור מזה, גם לעת טראומה תעסוקתית המביאה לנכות חדשה הנכים הללו אינם יכולים לזכות בהנאות הניתנות מביטוחים מסוג זה. כל קיומם וצרכיהם נסמך על קצבאות המוסד לביטוח לאומי, אותם נכים מוגדרים "נכים כלליים". במקרה של נכות "כללית" חדשה התא משפחתי סופג מכה כלכלית אנושה.

חשוב להבין שלא מדובר על קבוצה במיעוט בקרב הנכים אלא על רוב דומיננטי, נכון להיום מספר הנכים המקבלים קצבאות כנכים "כלליים" קרוב ל – 200,000. אלו נכים המקיימים תנאים מזכים, אותם שעומדים ברמת מוגבלות רפואית של 60% ומגבלת השתכרות זעומה ולא מתקיימת להם תמיכה ביטוחית.

קצבאות לנכים "כלליים" והתא המשפחתי
קושי בפרנסת המשפחה

כל אותם נכים שמוצאים עצמם מחוץ למעגל התמיכה הביטוחי לעת נכות נסמכים על קצבאות הנכות (לנכים כלליים) של המוסד לביטוח לאומי. את הקצבאות הניתנות אפשר לחלק לשני קבוצות. האחת קצבאות המשלמות צורך יעודי וחיוני בקבוצה זו קצבת הניידות, המשולמת את צרכי הניידות ורק לנכים שרגליהם כשלו, ואת קצבת "השירותים המיוחדים", המשלמת את צרכי טיפול סיעודי ולאותם הזקוקים לכך.

בקבוצה השנייה קצבת ה"נכות הכללית" המשלמת את כל שאר צרכי הקיום הקצבה מורכבת מבסיס, המגיע בערכו המקסימאלי ובמצב של אובדן כושר עבודה של מעל לשלושה רבעים לכדי 2081 ש"ח לחודש, נכים חמורים מקבלים בנוסף תוספת נוספת המגיעה לכדי 331 ש"ח וברמת הנכות המקסימאלית.

כל בר דעת מבין שמדובר בקצבת סעד מינימאלית לקיום והישרדות בסיסיים בלבד. אין זה פלא שאותם הנתמכים בדרך זו מצויים בדחק שכן התא המשפחתי נדחק לעיתים רבות עד מתחת לגבול קו העוני ואפילו לעיתים הרבה פחות ממנו. לקצבת הבסיס נוספת תוספת למילוי צרכי התא המשפחתי, תוספת זו מוכרת בשמה "תוספת תלויים" מורכבת מתשלום בגובה 1040 ₪ המשולמת בעבור בת זוג במקרה של הכנסתה נמוכה מאוד ובנוסף תמיכה לגידול הילדים בגובה של 832 ש"ח לילד המשולמת ורק עד שני ילדים.

מי שנולד לנכות או שנכותו מילדות, מראש נגזר גורלו למצב כלכלי קשה, קשה לומר שבחירה בזוגיות קלה בייחוד כאשר הנכות קשה מאוד או חמורה והנכה נתמך רק בסכומים הזעומים של הקצבאות. נכים מלידה מוצאים עצמם במצב בו הקמת תא משפחתי קשה מבחינה כלכלית ומראש הולדת ילדים והרחבת התא המשפחתי מוסיפה קושי על קושי כלכלי.

קשה לגדל ילד שעומדים לרשותך 832 ש"ח לחודש לצורך גידולו, כשיש שלושה ילדים ועומדים לרשותך רק 1662 ש"ח המצב כמעט בלתי אפשרי , במצב של ארבעה ילדים המצב בלתי אפשרי לחלוטין.

ילדים אלו נגזר גורלם לעוני וניתן לומר בפשטות שתא משפחתי המתקיים על קצבאות מראש נידון למצוקה כלכלית; לא פלא שכאשר אדם בריא מגיע למצב שכזה, ולא מבחירה, המצב הכלכלי יכול בקלות לדחוף אותו למחשבות על פירוק הזוגיות, ולא רק אותו אלא גם את בן הזוג הבריא.

הבחירה הכלכלית הכואבת
ישנן בנות זוג המעדיפות להתגרש

כשמדובר בבן זוג המגיע לנכות "כללית" חדשה או שנכותו מלידה מוחמרת ומביאה לאובדן יכולת עבודה עומדת בפני בת זוגתו בחירה לא קלה, בייחוד כשמדובר במשפחה מורחבת הכוללת שלושה ילדים ויותר. בל נשכח כשהאדם כבר מחייב בנישואין, ילדים, משכנתא, כרטיס אשראי, אורח חיים, וכו', ונכותו החדשה מופיעה כמו רעם ביום בהיר וכל עולמו מתמוטט לנגד עיניו.


חשוב גם להבין שלממסד ייקח חודשים להכיר בו, אם בכלל, ובזמן זה בת הזוג, המשפחה כמו המעביד והבנקים יאבדו סבלנותם אל מול החוסר הכלכלי, וגם אם יוכר, התוצאה אינה מחמיאה כלל. מחד, באפשרות בת הזוג להתמודד עם הקשיים הכלכליים ובנחישות לשמר את התא המשפחתי. נדרשים ממנה נתינה והקרבה עצמית לאין שיעור שכן היא נדרשת לשאת לבדה בכל העול והדאגה הכלכלית של התא המשפחתי בהשלמת החוסר הכלכלי. מאידך ביכולתה לבחור לפרק את התא המשפחתי, זו בחירה ביתרון כלכלי שכן שיקול כלכלי קר מלמד כי יש עדיפות כלכלית בפירוק התא המשפחתי על פני השארת התא במצבו עת נכות בן הזוג. לעיתים פירוק התא המשפחתי הוא לא יותר מאשר היחלצות ממצוקה כלכלית בלתי נסבלת בעבורה ובעבור ילדיה.

פירוק זוגיות ועל-פי חוקי המזונות במדינת ישראל מטילים את העול הכלכלי של התא המשפחתי על הגבר, ההלכה הפסוקה והוראות החוק קובעים לגבר אחריות מלאה לתשלום מזונות בעבור גרושתו ובעבור ילדיו, לא רק זאת, החוק מחייב את הגבר לשאת גם בהוצאות המגורים שלהם. החוק דרקוני ואינו מתחשב במצבו של הגבר כלל, קביעת גובה המזונות אומנם מותנה בהכנסות הגבר (לרוב נלקחות ההכנסות וקודם לנכות בחישוב) אלא שגם בהעדר הכנסות ואפילו שמתברר מצבו של בן הזוג כמחוסר כושר עבודה לגמרי וקיומו מקצבאות בלבד עדיין נקבעים מזונות בסף מינימום. לעיתים הסכום שנקבע גדול לאין שיעור מסך כל תשלומי הקצבאות כולן.

בתי המשפט ובתי הדין מכל סוג אמצו הסכמות הקובעות את הסכום המינימאלי על סכום קבוע מראש שלרוב אינו נמוך מ - 1200 ש"ח בעבור ילד ואינו נמוך מ 3600 ₪ כשלבני הזוג שלושה ילדים ויותר וסכום דומה נקבע כמינימום בעבור הגרושה עצמה. מה תעדיף בת זוג עם 3-4 ילדים כתמיכה לגידול הילדים, 1662 ש"ח כספי קצבה או 3600 ש"ח ויותר דמי מזונות? כששיקולי קיום, מחייה, רווחתה ורווחת הילדים עולים וצפים לפעמים במצבים כלכליים בלתי אפשריים, בחירה של בת הזוג בפירוק הזוגיות היא זו המועדפת כלכלית. בת הזוג נותרת עם סכומי כסף גדולים בהרבה מאלו שהיו עומדים לרשותה אילו בחרה בהמשך הזוגיות. לא פלא שהבחירה כואבת וקשה.

זכות הקיום והחקיקה

צרכי הנכה אינם בשיקולים ובאיזון הולמים מול צרכי האישה והילדים הגם שהקצבאות ניתנות על-מנת להבטיח את הנכה קיומו וצרכיו הבסיסיים והקיומיים, אין המערכת החוקתית מעמידה הגנות לנכה אלא רק במקרה פרטי ובודד של קצבאות לנכי צה"ל. כל הקצבאות האחרות אינם מוגנות ובמקרה של בחירה בפירוד.

פירוק הזוגיות מעמיד סימני שאלה קשים סביב שאלת קיום הנכה וזכויותיו האזרחיות להגנה קיומית. החוק מעניק הגנות נרחבות המבטיחות כלכלית את בת הזוג שהתגרשה ואת הילדים, מהגנה בסכומי מינימום לקיומה ולקיום הילדים שנקבעו ככלל בבתי הדין והמשפט ועד מנגנוניי גביית התשלום והסדרתם המבטיחים כספי מזונות ובכל מצב. גרושה שמתקשה בפרנסתה יכולה לפנות למוסד לביטוח לאומי ולהבטיח דרכו תשלומים סדירים של כספי המזונות.

גם אם מצבה הכלכלי של הגרושה משופר והכנסתה החודשית גבוהה מאוד עדיין עומדת לרשותה מערכת גבייה נרחבת במשרדי ההוצאה לפועל בהם מדור מיוחד העוסק בגבית כספי מזונות. נכים חמורים שנקבעת להם קביעת מזונות שלא מותירה להם קיום אינם יכולים שלא להפוך לבעלי חוב. החוק מחמיר מאוד עם חייבי דמי מזונות וקובע כי קביעת המזונות תתבצע ובכל תנאי, גם כאשר מדובר בנכה חסר יכולת עבודה כשפרנסתו תלויה בקצבאות, גם אז יכולה מערכת גביית הכספים לבצע שורה של מהלכים שהללו לא ניתנים לעצירה ובשום דרך ביניהם הליך בו לשכת ההוצאה לפועל מפעילה עיקול מלא על כל קצבאות הנכה ומותירה אותו ללא אגורה שחוקה כמו גם צווי מעצר, עיקולים על כספים ורכוש,מה לא.

פועל יוצא של פירוק התא המשפחתי
נכים הגיעו למצבי חירום [צילום: AP]

הנה כמה דוגמאות: נכה קשה שבית המשפט הוציא לו "צו הרחקה" מדירת מגוריו, זו שהותאמה לנכותו הקשה, בעקבות תואנות אלו ואחרות במסגרת הליך גירושין סוער. צו הרחקה כזה הוא באיזה שהוא מקום גזר דין מוות לנכה קשה. אין לו אמצעים כספיים בעקבות עיקול קצבאותיו לטובת דמי המזונות, ואין לו שום אפשרות להתנייד במקום לא נגיש. בנוסף כל זה קרה בחורף גשום וקר במיוחד. האפשרות היחידה שעמדה בפניו הייתה להגיע ל"מיון" ולהתחנן שיאשפזו אותו. נכה חולה במחלה פרוגרסיבית , נזרק מביתו, קצבתו העלובה עוקלה לטובת דמי המזונות, והוא נאלץ לישון בחדרון במוסך של שכן טוב לב שחס עליו, אך ללא כסף לרכישת התרופות מאריכות החיים וכסף לאוטובוסים בכדי להגיע לבית החולים בו טופל, מצבו הרפואי התדרדר מאוד. לבסוף רופאיו הנואשים אשפזו אותו במחלקה פנימית, למרות שבפועל לא ממש היה צורך באשפוז, ולו רק כדי שיקבל את התרופות להן נזקק, ארוחה חמה ותנאי הגינה מינימאליים למניעת סיבוכים במחלתו. נכה חולה במחלה אוטואימונית קשה נזרק לכלא בגלל חוב מזונות שלא יכול לשלמו, בכלא הוחזק ללא תרופות וללא תזונה מיוחדת בחיונית במחלתו, כשיצא מהכלא הוחש ישירות לבית החולים במצב קשה ביותר. נכה נוסף שגר בשכירות לאחר הגירושים, עת עיקול הקצבאות נאלץ לפנות את הדירה בה גר כתוצאה מחוסר אפשרות להמשיך בתשלומי השכירות. הוא נזרק לרחוב וחי כהומלס. את החורף האחרון העביר בחדרי מדרגות שהוא נעזר בגמ"ח למזון. ואלו רק חלק מהמקרים ועל קצה המזלג, יש גם עדויות על נכים שבחרו להתאבד משלא יכלו לשאת את המצב....

סוף דבר

חוסר האיזון שבין צרכי הגרושה והילדים לבין צרכי הגרוש הנכה וזכות קיומו אינם נלקחו בחשבון ולא נידונו מעולם לעומקם ברמה מוסרית והחברתית בבית המחוקקים. בתי הדין והמשפט אדישים לגמרי למצב ובגלל החוק הקיים. אף לא אחד מתייחס לעובדה כי אדם שהגיע לנכות בבגרותו ולרוב במחצית חיו השנייה שילם על-פי חוק לחברת הביטוח הממשלתית קרי הביטוח הלאומי בכל שנות בגרותו כספים, בדיוק לצורך הגנת קיומו, כדי שביום סגריר יהיה מי שידאג לו. בישראל של היום מצויים למעלה מ – 5,000 נכים קשים במצב של עיקול קצבאות כאשר קיומים, ניידותם, טיפולם הסיעודי, כמו גם שלומם הרפואי, כל כולם מופקרים. כל אותם נכים מחכים לישועה ולתיקון המצב.

תאריך:  18/04/2009   |   עודכן:  18/04/2009
קובי כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנכים גרושים נשללת הזכות לקיום בכבוד
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
היסטוריון
18/04/09 19:50
2
האפליה מאד עמוקה
18/04/09 21:58
3
מנפגעי מקייס
18/04/09 22:20
4
אחד ששואל
19/04/09 00:53
5
י.שור
19/04/09 07:50
6
שלומי 556
19/04/09 22:43
7
תקוה רגר
23/04/09 12:18
 
דנית קמעו
27/04/09 07:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין ספק ששוק הכרמל של תל אביב הוא אחד השווקים המיוחדים, אחד מאתרי המסחר והתיירות הבולטים והצבעוניים ביותר בתל אביב. בימים אלה כאשר חוגגים 100 שנים להיווסדה של העיר העברית הראשונה, היא העיר החופשייה ביותר במזרח התיכון יש מקום לציין במיוחד את ההיסטוריה של ליבה הפועם. הלב הפועם של רוח המסחר - שוק הכרמל, לב שלא פעם עמד בפני קשיים ואפילו דחייה מצד אלו שחשבו כי מסחר ותרבות מנוגדים הם.
18/04/2009  |  אילן שחורי  |   מאמרים
בגיליון מס' 41 של העיתון העברי "המליץ" מיום י"ג באדר תרנ"ג (1903) פורסמה המודעה הבאה:
18/04/2009  |  עמוס גורן  |   מאמרים
"כדי להגן על הזכות של כולנו, לחיים, צריך בראש ובראשונה להגן על זכותה של ישראל לחיים... מההיסטוריה המודרנית שלנו אנו למדים, שבדיוק כשם שאידיאולוגיית המוות נשענת בעיקרה על אנטי-יהדות, אנטי-ציונות ואנטי-ישראליות, כך עיקרה של תרבות החיים נשענת על כיבוד זכותם של היהודים לחיים, על מתן לגיטימציה לאידיאל הציוני ועל הכרה בזכות הקיום של ישראל. כך קורה שישראל מתגלה כערך שיש להגן עליו ולהפיצו, ישראל הופכת לנקודת ההתייחסות המוסרית שמסמנת את הקו המפריד בין הדוגלים בתרבות החיים ובין התומכים באידיאולוגיית המוות, ישראל מתגלה כיסוד התרבות להבדיל מהברבריות".
18/04/2009  |  אדי אהרונוף  |   מאמרים
אחד המדדים האמינים לרמת המתח בין מדינות או ארגונים בעולם הערבי, הוא הלשון שבה נוקטים הצדדים בהתקפותיהם הציבוריות זה כנגד זה. חדות הביטויים ועוצמת המילים משקפות את "הדם הרע" בין הצדדים, ומאפשרות למאזין מן הצד להעריך את הכיוון שאליו נוטה הסכסוך ואת הסיכויים לפתרו בדרך מקובלת.
18/04/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
הילכו שני פוליטיקאים בכירים נוכלים יחדיו כדי לנסות השתלט פעם נוספת על שלטון החוק במדינה בלתי אם נועדו ופעלו כבר בעבר בתחום זה?
18/04/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il