|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

פולמוס: השינאה לארה"ב בעולם הערבי

בעיתונות הערבית מתנהל ויכוח נוקבף האם אמריקה הינה מעצמה משחררת או סחטנית; האם יש להכיר בישראל ונהל עימה מו"מ לשלום או להתלכד כדי להחריף המאבק נגדה; מכון ממר"י מצביע על כמה היבטים בפולמוס הזה
21/10/2003  |     |   מאמרים   |   תגובות

לאחרונה מתחולל בעיתונות הערבית פולמוס בנושא השינאה כלפי ארצות הברית בעולם הערבי. בתגובה למאמר של עבד אל-בארי עטואן, עורך היומון הלונדוני הפרו-סדאמי "אל-קדס אל-ערבי", שבו טען כי ארצות הברית נושאת באשמה לשינאה כלפיה בעולם הערבי, השיב מניר אל-מאורי, עיתונאי תימני ובעל טור ב"אל-שרק אל-אוסט", בכמה מאמרים.

להלן עיקרי שניים ממאמריו בהם מציג אל-מאורי את טענות עטואן ומשיב עליהן. תרגם, מכון ממר"י - www.memri.co.il

אמצעי התקשורת הערביים מלבים את השינאה לארצות הברית

"במאמרו 'השינאה לאמריקה וסיבותיה' מנה עורך [היומון] 'אל-קדס אל-ערבי', עבד אל-בארי עטואן, את הסיבות לשנאה זו... מזל שהוועדה שמונתה בידי ממשלת ארצות הברית ללימוד שורשי שינאה זו... אינה מסתייעת בהשקפותיהם של עבד אל-בארי עטואן ושל עמיתיו באמצעי התקשורת הערביים. הללו נותנים יומם ולילה מהלכים לשקרים ולהולכת שולל ומהווים [בעצמם] סיבה מרכזית להצתת שינאה זו כלפי אמריקה בקרב פשוטי העם...

עבד אל-בארי עטואן [המופיע] ברשת CNN שונה לחלוטין מעבד אל-בארי עטואן כפי שהוא מופיע ברשת אל-ג'זירה או בעיתון אל-קדס אל-ערבי. ברשת ה-CNN מדבר עטואן בכובד ראש ובנינוחות גמורים ומציג השקפות רציונליות ומאוזנות, וזאת בניגוד גמור לעמדותיו האימפולסיביות ברשת אל-ג'זירה ובעיתונו אל-קדס אל-ערבי בהם הוא מתסיס את רגשותיהם של המוני צופיו וקוראיו במקום לפנות לשכלם.

עבד אל-בארי עטואן הוא חלק מהבעיה... והבעיה שלנו היא שאיננו שונאים רק את אמריקה. החברות הערביות שלנו הן חברות של שינאה עליה התחנכנו לשנוא זה את זה, עוד קודם לשנאתנו כלפי אחרים... החברות הערביות הן... גם חברות כושלות. ארצות הברית הבינה כי [בעבר] היא תמכה במשטרים ערבים טרוריסטים ומושחתים, שיצרו קרקע פורייה לעוני ולטרור. משום כך, וושינגטון החלה לשנות את מדיניותה ולהושיט יד לעמים במקום לממשלותיהם, בתקווה שהם יתפתחו וייפטרו ממשטריהם המושחתים. למרבה הצער... מאחר ובתרבותנו הטיפשות והעוני הצועדים ביחד [הרי] שבמקום שהעמים הערביים יפיקו תועלת ממפגש האינטרסים שלהם עם האינטרסים הגלובליים של המעצמה הגדולה, אנו רואים לנגד עינינו הפגנת איבה גלויה כלפי אמריקה...

הערבים יכולים ללמוד מהדמוקרטיה הישראלית

לטענת עבד אל-בארי עטואן "ארצות הברית העניקה לעולם מופת של שוויון, של זכויות אדם, של רשות שופטת עצמאית ושל מוסדות דמוקרטיים אך תמיד פעלה במטרה לשלול הישגים אלה מן הערבים ומן המוסלמים..."

עבד אל-בארי עטואן: ארצות הברית אינה אלוהים ואין ביכולתה לשלול מעמים את יכולתם לנשום או להעניק להם חיים. אם הערבים אינם רוצים לעצמם בהישגים אלה באופן אמיתי זכותם להיעזר בארצות הברית על-מנת להגשימם. אך לא ניתן להעניק להם הישגים אם הם אינם רוצים בהם. דמוקרטיה אינה סחורה שארצות הברית יכולה לייצא או לנדב כתרומה.

עטואן טוען כי "בוועידת עקבה התחייב נשיא ארצות הברית לשמור על זהותה היהודית של ישראל..." [ותוהה] "כיצד תומכת ארצות הברית, שהיא מדינה בעלת פלורליזם תרבותי, דתי ואתני במדינה גזענית המתבססת על הדת..?"

אדוני, ארצות הברית אינה תומכת בישראל משום שהיא מדינה יהודית אלא משום שישראל השכילה לקשור את קיומה באינטרס הלאומי האמריקני העליון. לנו יש 22 מדינות דתיות. בכולן, למעט אחת, קובעות החוקות כי האסלאם הוא דת המדינה וכי ההלכה האסלמית היא מקור עיקרי לתחיקה. [וראה] למרות זאת, ארצות הברית מקיימת אתנו קשרים. המציאות היא שישראל היא דמוקרטית יותר מכל מדינה ערבית וסבלו של האזרח הפלשתיני בה קל בהרבה מסבלותיו של האזרח הערבי במולדתו ובמדינתו הערבית, תהא מי שתהא...

ארצות הברית תשקם את עירק כפי ששיקמה את יפן וגרמניה

עטואן, הטוען כי "התרבות המערבית שוללת [שימוש] בשקר..." תוהה "כיצד ייתכן שהממשל האמריקני מצדיק מלחמה נגד מדינה נצורה [עירק]... על בסיס השקר של הנשק להשמדה המונית...?"
אדוני היקר, בעירק לא היה צורך לחשוף נשק להשמדה המונית משום שמשטר סדאם חוסיין היה הנשק הגדול ביותר להשמדה המונית ונשק זה חוסל. קברי ההמונים של משטר זה הם הוכחה מוחצת לכך שמשטר זה היה משטר להשמדה המונית. האמריקנים לא יכלו להסתכן בהשארת סדאם על כסאו רק מכיוון שייתכן ואין ברשותו נשק כזה, כאשר הוא כבר עשה בו שימוש נגד עמו ונגד אירן...

עטואן טוען כי "ארצות הברית היא בעלת הניסיון הגדול ביותר בעולם... בזריעת חורבן והיא הכושלת ביותר בהבאת שגשוג ובהשכנת שלום. כך הותירה חורבן בסומליה, באפגניסטן ועתה בעירק..."

[מר עטואן], ההיסטוריה מלמדת אותנו כי לא היתה מדינה שארצות הברית התערבה בענייניה והיא לא שבה לתחייה. במקום לומר סומליה, שארצות הברית לא פיקחה כלל על ענייניה, מדוע לא להביא כראייה את יפן, גרמניה וצרפת שלאחר מלחמת העולם השניה..? יפן וגרמניה לא התלוננו על הכיבוש האמריקני מכיוון שהבינו כי נוכחות האמריקנים תתרום, בסופו של דבר, לאינטרסים של עמיהן... בתקשורת הערבית [אין מציגים] שום נקודת אור חיובית באשר למתרחש באפגניסטן ובעירק. [אבל] די בכך שהמשטר התיאוקרטי הגרוע בתולדות האנושות נמחק מן המפה ושחרב המשטר הערבי הגרוע ביותר בימינו הוסרה מצווארנו. בקרוב נחזה בתוצאות [השיקום] השקט המתחולל בעירק...

לו היה בידי הערבים נשק להשמדה המונית הם היו משמידים את העולם
לטענת עטואן "הממשל האמריקני... המשתדל להרוס את כלי הנשק להשמדה המונית שוכח כי ארצות הברית היא המדינה היחידה בהיסטוריה שעשתה שימוש בנשק להשמדה המונית... ובעודה מניחה לישראל... להחזיק ברשותה נשק כזה היא מאיימת על עירק, איראן וסוריה אם רק תעזנה לחשוב להחזיק בבעלותן נשק להשמדה המונית."

כנראה שהסיבות שעטואן מציין, הן אלו שהביאו את ארצות הברית לחוש יותר מכל מדינה אחרת את הסכנה הטמונה בכך שנשק להשמדה המונית יהיה בהישג ידם של משטרים חסרי שיקול דעת ושל כנופיות טרור... ארצות הברית מחזיקה ברשותה ארסנל ענק של נשק להשמדה המונית אך היא לא עשתה בו שימוש לאחר מלחמת העולם השניה. לעומתה, אנו הערבים, איימנו להשמיד מחצית ממדינת ישראל כאשר לרשותנו עמד קמצוץ של נשק מסוג זה ולאחר שהשתמשנו בו נגד אחינו הערבים... מה היה קורה אילו עמד לרשותנו נשק אמיתי להשמדה המונית? בצל השנאה המבעבעת בנו כלפי עצמנו וכלפי העולם כולו ייתכן והיינו משמידים את כל כדור הארץ פעמיים או שלוש...

עלינו להגיע להכרה אמיתית בקיומה של מדינת ישראל
עטואן טוען כי "ארצות הברית היא היחידה בעולם הנוהגת בתוקפנות ובשחצנות. כאשר העולם מגנה את מדיניות הטרור של ישראל... ארצות הברית מטילה וטו על החלטות הגינוי ומעניקה ערבויות בסך 9 מיליארד דולר כגמול לישראל על חיסול הנהגת החמאס... ועל בניית הגדר הגזענית..."

אדוני היקר, אלמלא ארצות הברית היו ערפאת ומשטרו המושחת מגורשים זה מכבר אל מעבר להרי החושך. אלמלא פעולות ההתאבדות וההתנהלות האווילית [של הפלשתינים] היתה ארצות הברית כבר מגשימה את מאווייהם על אפה ועל חמתה של ישראל... אולם אנו דורשים הרבה מדי, רוצים שארצות הברית תשחרר לנו את פלשתין ותשליך את ישראל לים. כל עוד לא נכיר בקיומה של ישראל מעומק ליבנו אנו נישאר תמיד במרדף אחר חזיונות תעתועים.

לטענת עטואן "ארצות הברית היא המדינה הסחטנית הגדולה ביותר בהיסטוריה. כך היא סחטה מלוב 3 מיליארד דולר כפיצוי לקורבנות [אסון] לוקרבי בעוד שהיא מסרבת לשלם, ולו אגורה שחוקה, לקורבנות מלחמתה בעירק ולאחר שמיליון וחצי עירקים ניספו בעטיו של המצור..."

[מר עטואן], מדוע אתה מותח ביקורת על ארצות הברית ומאשימה בסחטנות בשל מאמציה לפצות את אזרחיה? דמה לעצמך שאתה או אחד מבני משפחתך נוסע במטוס המופל בידי טרוריסט? במקום למתוח ביקורת על קדאפי המבזבז את עושרו של עמו בכדי לכפר על טעויותיו אנו מאשימים את ארצות הברית הפועלת להגשים את זכויותיהם של אזרחיה!

מדוע ארצות הברית צריכה לפצות את העירקים? ארצות הברית עשתה לעירקים שירות שאין לו מחיר בסלקה משטר שאם העירקים כולם היו מקריבים את עצמם לסילוקו הם היו נכשלים? מי יפצה את ארצות הברית על מיליארדי הדולרים שהוציאה בגלל עירק, על חייליה ההרוגים והפצועים שנפלו למען העם העירקי, הביטחון הלאומי האמריקני ולמען הגשמת עקרון החירות..?

על טענת עטואן כי "ערוצי הלווין הערביים סובלים ממחסור חמור בקולות ובאישים המוכנים להגן על מדיניות ארצות הברית...מכיוון שלא ניתן להגן עליה..." עונה אל-מאורי: "באמצעי התקשורת הערבים יש אנשים רבים המגינים על ארצות הברית אך בג'ונגל התקשורתי הערבי - הנשלט בידי קיצוניים או בידי אלה המפחדים מהם - לא ניתנת למגינים על ארה"ב הזדמנות... האם ארצות הברית מבינה כי עליה להילחם בנשק ההטעיה וההונאה ההמונית קודם שתחסל את הנשק להשמדה המונית?"

העולם הערבי מוצף בידי ריאקציונרים חדשים

"מאז נפילת ברית המועצות מתחבטים אנשי השמאל הערביים ומגששים כסומים באפילה אחר דרך חדשה... מרביתם מעדו והם רוכבים עתה על קטר הפונדמנטליזם של המפלגות האסלאמיות... שכבר הוליכו בעבר את תומכיהן אל המוות...

בהיאחזם בפורמליזם חלול שוכחים הלאומנים והסוציאליסטים הערבים את העיקר ביחס לעובדות [המציאות] החדשות..., הם דבקים באיבה למערב ובגידופה של ארצות הברית ושוכחים... את המכנים המשותפים הקושרים אותם לתרבות [המערב], [לחברה] האזרחית, למודרניזם ולקדמה. אישים אלה כרתו ברית עם הריאקציונריות, עם הפיגור, עם הקיצוניות ועם חסידי אידיאולוגיית ההתאבדות בתואנה המופרכת של קיומו של אויב משותף [הניצב בפניהם], וכוונתם לארצות הברית.

מנגד, לאחר אירועי ה-11 בספטמבר הבינו האמריקנים... כי הקיצוניות והפיגור אינם מבחינים בין ערבי לבין אמריקני, הודי או ברזילאי. סכנתם אופפת את הכל ועקירתם מהשורש היא חובה החלה על כל עמי העולם... מה שיפה באמריקנים הוא שהם לומדים מן הניסיון ומשנים את מדיניותם בהתאם למציאות החדשה. למזלם של העמים הערביים שולטים בארצות הברית השמרנים החדשים. נראה כי הם הבינו כי מדיניות העבר של ארצות הברית הוליכה להתחזקות הקיצונים ולהרס הכוחות הנאורים בעולם הערבי ולכן הם פתחו בשינוי מדיניותם.

אולם, למרבה הצער, המפלגות הפרוגרסיביות בעולם הערבי לא הבינו את המסר. הן ממשיכות לפתוח את פצעי העבר... ולהתייחס באופן אווילי להתפתחויות [בעולם] במקום להפיק תועלת מפרותיהן. בשנים האחרונות הופיע [בעולם הערבי] הזרם האסלאמי הלאומי... שהדבר המאחד בין שתי צלעותיו הוא רק השינאה כלפי ארצות הברית ולכל מה שקשור בה. לו היו הלאומנים או הסוציאליסטים הערביים מעיפים מבט סביבם, הם היו מבינים כי הסכנה אינה באה מארצות הברית ולא מהשמרנים החדשים, אלא מאלה המצויים בקרבתם, מן הארגונים ומן הגופים הפוליטיים הטרוריסטיים שהם מנסים להתקרב אליהם ולכרות עמם ברית על-מנת להילחם בסכנה המדומה."

תאריך:  21/10/2003   |   עודכן:  21/10/2003
ממר"י
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ממשלת ישראל שכחה כנראה כבר מזמן מה זו ציונות. נראה שאף אחד משריה, שהיו עסוקים מרבית זמנם בהופעות בתקשורת ובהכנת מסעי שיווק ופרסום שהובילו לבחירתם, לא קרא מעולם את ספרו הידוע - והדק - של הרצל, "מדינת היהודים", שיצא לאור בשנת 1896 בוורשה.
20/10/2003  |  אורי נטע  |   מאמרים
מוסד "השימוע", או הסדר "השימוע", אינו בבחינת דבר חדש בפרקטיקה הישראלית והוא קיים מזה כמה עשורים בגלגולים שונים, עד שלאחרונה קיבל מסגרת מוסדית. גם בארה"ב, על-פי הפרוצדורה הפלילית - קיים "שימוע" עם הגשת כתב אישום (בשינויים המחוייבים במדינות השונות) ולאחרונה זכה בהדים רחבים, שחקן הכדורסל הידוע קובי בריאנט, שהואשם באונס עובדת מלון צעירה, בו התאכסן השחקן.
20/10/2003  |  אברהם פכטר, עו"ד  |   מאמרים
לאחרונה עולה נושא עישון מריחואנה חוקי, טיפולי אפילו, לכותרות - ולא רק בישראל. אולי אף בעיקר בחו"ל: בארה"ב נדון לאחרונה הנושא ביתר שאת, ואף עלתה השאלה המשפטית: האם
20/10/2003  |  הדר פרבר  |   מאמרים
במידה שהתקיפה בסוריה בתחילת אוקטובר אינה מסמנת אסטרטגיה חדשה ועקבית שניתן להעריך אותה, ייתכן שהייתה חסרת רציונל אסטרטגי. מי הוא קצין המודיעין שהכניס מטרה כזו לרשימת מטרות מומלצות? מי קצין המבצעים שתכנן תקיפה על מטרה כזו ללא הקשר למדיניות כוללת? מיהם קציני אג"מ, ח"א, ואג"ת שהרשו לתכנון כזה לעבור את סף דלתו של הדרג הצבאי הבכיר? אנשי צבא חייבים להיאבק על דעתם גם בהקשר המבצעי (לא רק המוסרי), המאבק העיקרי אמור להתרחש בשלבי המודיעין, התכנון וההמלצה ולא ברגע מתן ההוראה לביצוע. אולם כנראה כמעט שאינו קיים. מדוע?
20/10/2003  |   שמואל גורדון  |   מאמרים
משה קינן איבד את בנו אביהוא בערב ראש השנה האחרון.
20/10/2003  |  משה איפרגן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il