|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

בצר להם

שיכון הדר יוסף בצפון תל אביב הוא אחד השרידים האחרונים לשכונות 'של פעם' היזמים מפתים את הדיירים להסכים לפינוי בינוי יש מי שהעדיפו פתרונות יצירתיים
26/05/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   תגובות
האמנם הבית הכי צר בתל אביב? כשהעיריה אינה מאפשרת התרחבות לרוחב, מתרחבים לגובה

"מי לא חתם על טופס ויתור תביעה?"
ענבל בר-און
חתימתו של אדם על מסמך תחייב אותו, למעט כאשר מדובר במקרים של עושק, טעות, הטעיה, כפייה או תנייה מקפחת בחוזה אחיד * זהו מיעוט המקרים * במרביתם המוחלט של המקרים מייחסים בתי המשפט לאדם תבונה, רצון חופשי ורציונליות ו'תופסים אותו על חתימתו' * האמנם רצון חופשי?
לרשימה המלאה

"שלחתי לו SMS שיש לו כרוב"
ענבל בר-און
בגינה האקולוגית השכונתית במעוז אביב התושבים מגדלים ירקות אורגנים * אם הם לא שוכחים להגיע פעם בשבוע ולנכש עשבים * את הזבל האורגני שלהם הם מקפידים למחזר לתוך ה"קומפוסט" - ארגז עם זבל אורגני אשר משמש לדישון הגינה
לרשימה המלאה

במסגרת ארועי 100 שנים לתל אביב קיימה עיריית תל אביב אירוע של "בתים מבפנים" (יום ו', 8.5.09) ואיפשרה לתושבים מן העיר ומחוצה לה לצפות בבתים מבפנים. לחלקם של הבתים ערך היסטורי, לאחרים - ערך ארכיטקטוני. חלקם מסמלים את עברה של העיר, וחלקם - מסמלים את עתידה. "הבית הצר בתל אביב" הינו אטרקציה ארכיטקטונית של תמרון במצב בלתי אפשרי של מגבלות תכנון ובנייה.

הבית מצוי ברחוב קהילת ביאליסטוק בשיכון הדר יוסף, דינוזאור שכונתי אשר בקרוב לא יראו כמותו על פני האדמה. הדר יוסף, כמוה כבצרון בדרום העיר, הינה שכונת עולים אשר נבנתה אד-הוק עם גלי העלייה של שנות החמישים. המאפיין את הבתים בה, הוא נמיכות קומתם ופשטותם. אין מדובר בבתים "צמודי קרקע" בסגנון הנובורישי תאב הבצע, של הישראלי שלא מפסיק לספר לשכנים ולחברים על המפלסים המשופעים בווילה החדשה רבת החדרים ומוחצנת העיצוב, אלא בבתים צמודי קרקע בסגנון פעם נטו. בתים שאין להם מפלסים מיוחדים או צורות חדות, חדרים מרובים או מרפסות רבות, אלא בתים קטנים וצנועים, מלבניים ופשוטים למדי אשר נועדו לאורח חיים סוכנותי לחלוטין: בתוכם יש מקום ללון, להדיח את הכלים, להכין אוכל ולהתקלח. קטנות הבתים מקנה לשכונת הדר יוסף אווירה מיוחדת: בעוד שהצועד ברחוב רקנטי ברמת אביב ג', לדוגמא, חש כאסקופה נדרסת או כנמלה נרמסת, או כאדם פצפון בעולם גלובלי מתוחכם שלו אין רגל בו, ההליכה בשיכון הדר יוסף משרה אווירה מזמינה.

דלתות הבתים פתוחות לרוב, בעיקרון הדר-יוספי לא מובן. מבעד לחלונות ניתן לראות מטבחים מוארים של בתים צנועים, עם לא-עיצוב לא מודרני שכזה (להבדיל ממטבחי הרגבה והרים של בתי רמת אביב ג').

החצרות מלאות בצעצועי ילדים, בכלי גינה ישנים, בפרחים מכל הסוגים, בערסלים ובנדנדות מאולתרות.

לעיתים קרובות תראה בחצרות זקנים ישובים בהן על כסאות. המרפסות בבתים הקטנים של הדר יוסף מלאות בכביסה תלויה (פה אין מייבשי כביסה, כמו ברמת אביב ג'), בעציצים, בכסאות ישנים ובחומרי ניקוי שאין להם מקום אכסון בבתים הקטנים. אילמלא מגדלי רמת-גן תל אביב, אשר מכתימים גם את קו האופק של הדר יוסף, ואילמלא הבניינים הגבוהים הכעורים משכונת אפקה הסמוכה, כמו גם מפרויקט הפינוי בינוי שפרש טלפיו על השכונה, המהלך בשכונה עלול לסבור שהוא 'צנח' לישראל של שנות החמישים, או לפחות לתוך סרט ישראלי נוסטלגי העוסק בתקופה זו.

עם זאת, השיכון אשר נבנה בתקופת ראשית ימי המדינה, לא נטל בחשבון את התרחבות המשפחות ואת הצורך של כל ילד ב'חדר משלו', כמו גם בעובדה שהילדים של היום מאכסנים בחדרם הקטן סוני פלייסטיישן, מערכת סטריאו, פלזמה ענקית ועוד, שלא כמו הילדים של שנות החמישים אשר חלקו את החדר עם האח או האחות ואיכסנו בו לכל היותר את אוסף הבולים והגלויות שלהם.

קטנות הבתים אשר מעניקה לשכונה קסם ייחודי במדינה אשר נופיה האהובים והישנים נאנסים בידי סרסורי נדל"ן אשר הופכים את המדינה למחראת בטון, מייצרים "פרובלמה" לבעליהם: כיצד לאכסן את ה'ריבוי הטבעי' (אותו אחד שגורם לישראל לבולמוס הרחבת התנחלויות, אבל זה כבר נושא לרשומה אחרת). כמובן שהיכן שישנה בעיה אמיתית או מדומה, היזמים אשר כל מעייניהם נתונים לכיעור השכונות הישנות של פעם במפלצות בטון כבר מוכנים עם "הכינותי מראש".

במקרה של הדר יוסף מדובר בתוכנית פינוי בינוי כעורה אשר חולשת על הבתים ואשר מחליפה את בתי החמד הסוכנותיים, שמעוררים צביטת-נוסטלגיה עזה בלב, במפלצות בטון חסרות צורה, אופי או חן, אשר חוסמות את האופק ואונסות את המרקם השכונתי כמו שאדם חסר הקשבה לזולתו משתלט על שיחה קבוצתית בקול רועם.

ברם, לא כולם נכנעים למגמת הפינוי בינוי. יש מי שמרחיבים את בתיהם ובונים קומה נוספת. מגבלות התכנון אשר - בהינתן קטנות הבית - אינן מאפשרות להרחיב את הבנייה לרוחב אלא רק לגובה יוצרות תופעה אדריכלית של בתים קטנים מאוד, וצרים מאוד, אשר מתנשאים לגובה 3-2 קומות. אחד הבתים שבו ה'קומבינציה' נערכה בצורה יותר מופלאה, תחת יותר מגבלות תכנוניות, הוא ביתם של הזוג יחיאלי-בית-און, שברחוב קהילת ביאליסטוק שבשכונת הדר יוסף.

"לא להיאבק, לזרום"

במסגרת ארועי "בתים מבפנים" הוצג ביתם של הזוג יחיאלי כבית הצר בתל אביב. קשה להאמין שבית זה, ברוחב 385 מטרים, הינו הבית הצר בתל אביב, כאשר הן בנווה צדק, הן בכרם התימנים והן בהדר יוסף עצמה ניתן לראות בתים צרים למכביר, בסגנון מזיל-דמעות-הנוסטלגיה של פעם. בכל מקרה, חרף הספק שזהו-אכן-הבית-הצר-בתל אביב (כבר, במהלך האירוע העיר אחד המבקרים את תשומת לב המפיקה כי רוחב ביתו הינו 380 מטרים בלבד), הבית זכה לעדנה תקשורתית הודות לתושייתו של הבעלים, האדריכל אוהד יחיאלי, שניצל בצורה 'איקאית' ומודולרית את מגבלות התכנון של הבית, ויצר וילה ענקית, מוארת ומאווררת, במסגרתן של מגבלות תכנון שאסרו להרחיב את הבית או לפתוח חלונות משני צידיו.

בית זה, אשר ממקם את חדרי השינה בסמוך לחלונות הצדדים, ואשר פתח את החלונות הצידיים למקסימום גודלם, מהווה דוגמה ליכולת התמרון במסגרת מגבלות תכנוניות. יחיאלי לא בחר להתקומם כנגד מגבלות התכנון של העירייה תוך הליכה למאבקים משפטיים סיזיפיים אלא דווקא 'לזרום' עם מגבלות אלו, אשר חילצו ממנו פתרונות מודולרים להפליא. דומה כי בעצם ימים אלו כאשר ישראל רואה ביוזמה הסעודית מיטת סדום מאלצת ומציפה בפליטים, ומחמיצה לה פנים, במקום לתמרן במסגרתה ביצירתיות – קברניטי המחדל של פספוס יוזמה זו היו יכולים ללמוד דבר או שניים מאוהד יחיאלי על הפיכת מכשול להזדמנות. בעזרת חורים פעורים בקירות (חלונות גג) שטף יחיאלי בקרני שמש ובזרימת אוויר את מרכזה של הדירה, תוך שבאמצעות תמרונים אדריכליים הוא פתח חלונות פנימיים בכל הבית, באופן שהאור והאוויר שחסומים על-ידי שני הקירות הראשיים, יזרמו אל תוך החללים הפנימיים של הבית בדרכים עקיפות. או במילותיו של יחיאלי עצמו:

"בכל פעם שאני נתקל במצב קיצוני שכזה עלי להחליט עם אני הולך עם החלל ומנצל את תכונותיו הייחודיות או נלחם בו ומנסה לתכנן בית רגיל. עוד לפני שרכשנו את הבית ראינו מספר בתים בשכונה שבתכנונם בחרו להילחם בפרופורציות המיוחדות של הבית. בניגוד לבתים אלו, בחרתי ללכת עם הפרופרציות המיוחדות ואף להשתמש בגובה הבית בכדי להעניק תחושה מורחבת של חללים שונים על-ידי יצירת חללים כפולים, חלל במרכז הבית, ובו עוטף מהלך המדרגות את פינת האוכל, וכן בחדר ההורים".

שטוף באור
חלונות בגג

יחיאלי ממשיך ומספר:

"חלק מלימודיי לתואר אדריכל העברתי באוניברסיטה הטכנולוגית של דלפט (TUDELFT) שבהולנד. בסביבה זו, בה משאב האור נדיר בהרבה מאשר בישראל, פתיחת חלון לחזית היא פריבילגיה השמורה לחדרי מגורים ושינה בלבד. אין "מבזבזים" חדר חזיתי לפונקציות השירות בבית ובחדרי המקלחת, בשירותים וכדו'. איוורור חדרים אלו נעשה באמצעות שאיבת אוויר ושחרור הרטיבות והריחות אל האוויר החפשי.

"בעת בחינת חלופות התכנון הוברר כי חלופה ברוח התכנון ההולנדי היא הרלוונטית ביותר לביתנו. לכן חדרי המגורים והסלון הופנו כולם אל החזית וחדרי השירות הוכנסו לעומק הקומה. אבל פתרונות האווורור והארת חללי השירות נעזרים באור שמש ישיר המוחדר אל הבית מגג הרעפים.

"שלושה פתרונות עקריים מיישמים עקרון זה: 1. פטיו החודר את גג הרעפים ומכניס אור לעומק הבית, פינת האוכל והמטבח שבקומת קרקע, מקלחת ההורים בקומה א', וחדר העבודה והמשפחה בעליית הגג. 2. התקנת חלון המיועד לגגות רעפים - חלון הנפתח באמצעות מנוע חשמלי, בתקרת חדר מקלחת הילדים. חלון זה הופך את המקלחת למוארת וזורחת במרבית שעות היום. 3. שילוב רעפי זכוכית בגג הרעפים מאיר את חדר המדרגות".

מיטת סדום תכנונית

בסוף השבוע שבו הציגו הזוג יחיאלי בית-און את ביתם (בינתיים בהליכי בנייה) לקהל הרחב, ביקרו כ-600 איש בתוך הבית (אל תוכו נכנסו לאחר שחתמו על טופס ויתור תביעה). "המבקרים הרבים, כמו גם תגובותיהם המופתעות של רבים מאנשי המקצוע אשר עבדו וביקרו בבית, מצביעים על ההבנה והנכונות של הקהל הרחב לפתרונות ורעיונות מקוריים אשר משדרגים משמעותית את איכות התכנון והיכולת לנצל משאבים שלרוב הינם מוגבלים בצורה טובה בהרבה מהמקובל בבנייה הרווחת. תגובות מסוג זה קיבלתי בביתנו ובבתים אחרים שתכננתי".

מדוע העירייה אינה מאפשרת להתקין חלונות גם בצידי הבתים?

"הת.ב.ע. מאפשרת לכל 4 היחידות להתרחב לגובה. בכדי לא ליצור מצב של פגיעה בזכויות השכנים (קניין) לא ניתן לפתוח פתחים לחזיתות הצדדים ב"קו בניין צידי 0" שזה אומר קו של קיר משותף בבית טורי או דו-משפחתי. מצב אחר היה גורם לפגיעה של הבונה הראשון ביכולות ההתרחבות ויישום הזכויות של האחרים, ובמיוחד בסיטואציה שממילא מוגבלת כל כך".

"לשמר את האופי של השכונה"

האם הפתרון שהצעתם אמור להיות אלטרנטיבה מוצעת לפינוי בינוי?

"הרעיון של פינוי בינוי בשכונה כל כך ייחודית כהדר יוסף מהווה פגיעה בשני מובנים. 1. הבינוי אינו מתאים לאופי השכונה ומכניס למרקם השקט מבנים חסרי פורופורציה. יתר על כן, במבנים שכבר נבנו בצורה זו לא ניכר מאמץ להכניס אופי או התייחסות כלשהי לקיים בשכונה 2. ישנם מקרים של תושבים אשר מעוניינים להרחיב ולפתח את נכסיהם ונתקלים בהתנגדות שכניהם היות שקיבלו הבטחות מיזמים שונים לביצוע פינוי בינוי. כך שבמקום לקדם את פיתוח השכונה למעשה הפרויקטים הללו גורמים בעקיפין להרעה.

"אין כאן חלופה לפינוי בינוי במובן הזה שבכדי לקבל בית איכותי ובשטח מתאים לדיור, על בעלי הדירה יהיה להשקיע משאבים בעוד שהפיתוי בפינוי בינוי מצוי בכך שהמשתכן לא משקיע כלל משאבים, וכל המאמץ הארגוני והבירוקרטי נמצא בידי אחרים.

"יש כאן בהחלט חלופה בראיה איכותית שמאפשרת לשמר את המרקם ואת אופי השכונה ולהשאיר את התושבים בשכונה לאורך מהלך חייהם.

"אחת הסיבות שהנושא הגיע לידי פינוי הוא בגלל שאין התארגנות מסודרת ומוסכמת של הבעלים גם בגלל שחלק מהדירות מושכרות והבעלים אינם גרים בהן. כך שבסופו של דבר, האפשרות להציג דוגמה חיובית לפיתוח חשובה.

"הדר יוסף היא השכונה היחידה מצפון לירקון אשר ניתן בה לשמור את האופי השכונתי-קהילתי ואפילו עממיות מסוימת במבנים צמודי קרקע. התפתחות מקבילה קיימת בשכונת ביצרון וברמת ישראל. דווקא בגלל המגבלות בבנייה שאינן מזמינות בינוי רחב היקף, כפי שניתן לראות ברמת החייל לדוגמא, ובגלל הצמידות שכן לשכן יש כאן תנאים שמזמינים שיתוף וקשר. הבחנתי בזה כבר בימים הראשונה של הבנייה בתגובות וההתעניינות בסביבה ובעזרה שניתנה לנו להכניס ציוד כבד ואספקה אשר לא אחת חייבה שיתוף פעולה מצד השכנים.

"בשלב מאוחר יותר בבנייה ביקרו אותי כמה וכמה שכנים לעתיד אשר רכשו נכסים דומים בשכונה ונמצאים בהליכי תכנון ורישוי.

"בארוע 'בתים מבפנים' פנו אלינו שכנים רבים, מבוגרים וצעירים כאחד, והציגו את עצמם, נראה שיש כאן שמחה על ההתחדשות והפיתוח וגם גאווה על תשומת הלב שהופנתה לבינוי הייחודי. זו הסיבה, יותר מכל, בגללה בחרנו לגור בשכונה זו, היותה "שכונה" אמיתית. מבחינתי, השמחה הגדולה ביותר שלי תהיה אם לתושבים ובעלי נכסים בשכונה יתעורר הרצון לבנות ולפתח על בסיס הבינוי הייחודי ולא להסתפק בדירות מגורים סטנדרטיות המוצעות להם בפרויקטי הפינוי. ישנם לא מעט בעלי נכסים בשכונה שאינם גרים בה בין היתר בגלל שנדמה להם שאי-אפשר לתכנן בינוי איכותי במתווה הקיים, כן בגלל הקושי הבירוקרטי והטכני, ולכן הם נרתעים מהעניין. אני מאמין שההתעניינות בבית שלנו נובעת גם בגלל שיש בו פתרונות שמראים עד כמה איכותית יכולה להיות התוצאה".

תאריך:  26/05/2009   |   עודכן:  26/05/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החדשות של מחר
26/05/2009  |  אורן פרסיקו  |   מאמרים
יבלת ויראלית (Verruae/Wart) הינה תוצאה של דלקת ויראלית בעור. הוירוס גדל בתנאים לחים ויכול לעבור במקומות ציבוריים, דוגמת: בריכות שחייה, מקלחות וחדרי הלבשה, מקוואות וגם בתדירות פחותה במקומות כמו: חדרי כושר, קאנטרים ומועדוני ספורט.
26/05/2009  |  דניאל וייס  |   מאמרים
אם איאלץ לבחור בין לידה לבין הובלת דירה. אבחר במסע בכל פעם שאשאל. שתיהן אומנם, יכולות להיות חוויות מאוד לא נעימות ויקרות. אך ביום ההובלה, אף אחד לא ייתן לך אפידורל. וצירי לידה נוטים להפיק בסופו של דבר איזה מאורע מרגש וחיובי והובלות מותירות אותך מוקף בארגזים.
26/05/2009  |  יואב לוי  |   מאמרים
שלום רב לך גברתי ציפי לבני, יושב-ראש האופוזיציה,
26/05/2009  |  אברהם שרון  |   מאמרים
אחד מעקרונותיו המוצהרים של האיחוד האירופי בזירה הבינלאומית הוא לדאוג לכך שזכויות אדם תשמרנה בכל מדינות העולם ובעיקר באותן מדינות שיש להן קשרי מסחר ענפים עם אירופה. בועידות הפסגה שמקיימים ראשי האיחוד עם מנהיגי רוסיה וסין עולה, למורת רוחם של האחרונים, שאלת זכויות האדם בארצותיהם.
26/05/2009  |  ד"ר שלמה פרלה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גיל לימון. עדיין פקיד [צילום: גדעון שרון]
מיכאל דבורין
מי הסמיך את מר לימון לעשות לימונדה מתפקידו ולציין את הרפורמה של הממשלה בצורה נגטיבית?
אלי אלון
אלי אלון
ב-7-8 באפריל 1980 בחג שביעי של פסח בוצע בקיבוץ משגב עם פיגוע מיקוח, שמטרתו הייתה שחרור מחבלים הכלואים בישראל    בפיגוע נרצחו 3 ישראלים ובהם חייל צה"ל ו-5 מחבלים חוסלו
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il