|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

רוחניות, עסקים, פילנטרופיה: אריסון מדברת ב'ידיעות'

כתבת ידיעות אחרונות, אמירה לם, יוצאת בכתבת שער לרגל צאת ספרה של שרי אריסון "לידה" הכתבה מספקת במה לסגנון ניהול עסקים שונה וחדשני אך היא שותקת באשר לשאלות מטרידות אשר נוגעות למסירת הספירה הציבורית לטוב ליבם של אנשי העסקים
19/06/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   תגובות
שרי אריסון. שילוב של חזון חברתי בעסקים [צילום: פלאש 90]

שרי אריסון: "נותנת אמון מלא בדנקנר"
עופר וולפסון
בפגישה שהוגדרה כמתוחה הביע הנגיד את מורת רוחו מההתנהלות החפוזה בה בוצעה החלפת המנכ"לים, כמו גם מהיו"ר דנקנר * אריסון פרסמה הודעת תמיכה בו
לרשימה המלאה

כתבת השער של גליון '7 ימים' של 'ידיעות אחרונות' (יום ו', 19.06.09), "אני אנווט" ( מאת אמירה לם), חושפת לקוראים צוהר לשרי אריסון שלא הכרתם. שרי אריסון שהתפרסמה באחרונה שלא בטובתה בשל נישואיה/גירושיה לגלזר, ובשל המאבק הסוער מול נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שביקש להדיח את יו"ר בנק הפועלים דני דנקנר, חושפת פן אחר באישיותה בספר פרי-עטה: "לידה". לדבריה, כפי שהופיעו בכתבה, "היא אינה מוכנה יותר לפעול מתוך פחד", אלא מתוך אמת. היא הגיעה לנקודת זיכוך.

בראיון מספרת אריסון כיצד, כנגד כל הלחצים, התעקשה על האמת שלה והחליטה להשאיר את דנקנר בבנק (היא מאמינה שתפקיד הרגולציה הינו לפקח, לא לנהל), תוך שהיא מבקרת את החלטת הנגיד להדיחו, החלטה שנבעה לשיטתה מתרבות ארגונית של אינטריגות, מניפולציות וכוחניות. בסופו של דבר נאלץ דנקנר להתפטר ולסיים תפקידו תוך חודשיים, וזאת לאחר שהנגיד הסכים לנוסח הודעה לדירקטוריון הבנק שבה יאמר, כי הוא מתפטר בשל חילוקי דיעות מקצועיים עם הנגיד וכי אין מדובר חלילה בעניינים הנוגעים לטוהר מידות.

פרשת דנקנר, שבה התעקשה אריסון לעמוד "על האמת ועל הערכים שלה", כנגד הלחצים מכיוון הרגולטור, היוותה עבורה סגירת מעגל, ונקודת ציון הופכית לנקודת הזמן שבה פגשה את גלזר, אז הייתה שנואת נפשם של עובדי בנק הפועלים, עקב פיטורי 900 העובדים: "התגרשתי מעופר בדיוק בשבוע שכל העובדים היו איתי", היא מספרת בכתבה. המהפך הרוחני שעברה אריסון ניכר היטב ברטוריקה הגודשת את הדפים לאורך כל הכתבה: היא רואה בכל שינוי, יהא 'רע' או 'טוב' (בקודים של העולם החומרני) "סגירת מעגל" או "שיעור". עם זאת, את הספר כתבה, לדבריה, כשהיא טובלת בעושר, בים ובגלים, בעת שהותה על היאכטה.

עסקים, תקשור ומסרים
דני דנקנר

בעצם ימים אלו, מלאה התקשורת האלקטרונית והכתובה במסרים אשר מעלים על נס את איש העסקים הצעיר, בוגר מכללה/אוניברסיטה זו או אחרת למנהל עסקים (רצוי גם MBA יוקרתי מחו"ל), חנוט בחליפה ועניבה, פיו נוטף מושגים מעולם המימון, הבורסה והבנקאות, הוא מנוי על 'דה מרקר', והוא תמיד בדרך ל"איזושהי הזדמנות עסקית". הדימוי המופלץ והמאולץ משהו הזה, מככב, לא בכדי, בפרסומות למכללות למנהל עסקים.

כך לדוגמה הפרסומת לקרייה האקדמית אונו מציגה דמויות של "אנשי עסקים" (אשר נראים יותר כמו ילדים אשר לבשו את החליפה של אבא ותקעו מקטרת בפיהם) פונים לנמען, המועמד לרישום ל'מנהל עסקים', ודורשים ממנו "להחליט עכשיו". הייצוגים של "איש העסקים הנמרץ וההחלטי" וה"מצליחן" מזינים לא רק את ציידי הסטודנטים למכללות למנהל עסקים, אלא גם את אופרות הסבון והטלנובלות הישראליות (ראה ערך "מסודרים"), שם תמיד רומנים רומנטים מתרחשים בין אנשי עסקים מחויטים, מעונבים ו"מוצלחים". דווקא מי ששולטת בנתח עצום מן המגרש הזה, מתעקשת לנפץ את הייצוג ואת הדימוי: לא אשת עסקים חנוטה בחליפה, נתונה בשולחנות מהגוני בישיבות "מנהלים" בהם מדברים 'עסקית' ו"מקבלים החלטות תוך חמש שניות", אלא אישה אשר חושפת את עולמה הפנימי, מצהירה שהיא 'חווה תקשורים', ומנווטת את עסקיה לעיתים קרובות לאור המסקנות המתבקשות מתקשורים אלו.

למעשה, דווקא מיקומה באחד מקודקודי הפירמידה הזו, ולא באחת מנקודות התחתית שלה, איפשר לאריסון לערוך דה קונסרוקציה לדימוי הכל כך פלצני של 'איש העסקים המתקתק עבודה' תוך שהיא שמה ללעג, באורח חייה, את הפלצנות שבדימוי החקייני-לעולם-העסקים האמריקני, של איש עסקים "מתקתק" עסקות, ניירת, אנשי קשר, מניות ועוד.

בעצם חשיפת עולמה הרגשי ואף הרוחני, היא קוראת תיגר על עולם הייצוגים המיכניים שעולם העסקים מייצר, ואף מחברת את הצעירים של היום להשתלב בו, תוך שהם לוקחים את עצמם ברצינות תהומית מידי.

ילדה מושתקת

"בילדותי לא הרגשתי שייכת, לא הרגשתי מובנת, לא הרגשתי שיש לי קול. וגם כשניסיתי להעביר את מה שאני רוצה להעביר, תמיד נתקלתי בהתנגדות. השתיקו אותי, ירדו עלי, כל הסביבה שלי מאד לא הבינה אותי. זה לא היה בית חם, מחבק", מספרת אריסון, בלא כל כעס ("אמא שלי באה בעליית הנוער, ברחה מרומניה, בגיל אפס היא ראתה עיירות שלמות מושמדות"). מי שמכיר אותה כיום כבעלת השליטה בבנק הפועלים, אינו משער כי אביה כלל לא התכוון להשאיר לה את נכסיו.

בשנת 1996 פגשה מתקשרת, אשר ניבאה לה כי בבוא היום יוריש לה אביה את כל עסקיו בישראל. הנבואה הייתה שם, אך המציאות פעלה, לדבריה, בכיוון ההפוך: "הוא במשך שנים לא רצה להוריש לי שום דבר. כל שיחה שהייתה לי איתו לא עזרה". אריסון החליטה לעצב את המציאות שלה במו ידיה: מהראיון עימה עולה כי היא פנתה לעורך דין והכינה הסכם לגבי כל עזבונו של אביה.

גם שכשהתרצה והוריש לה את כל החברות שבבעלותו שבישראל, ביקש שתמכור אותם, ולא פילל שתהפוך לאשת עסקים אשר מתריסה כלפי הרגולטור של הבנקים.

"תפקיד הבנק הוא ליצור חירות כלכלית לאזרח"
הבנק של העם?

למרות שיציאתה לאקרני התקשורת לוותה בנעימות הצורמות מאד של פיטורי 900 עובדים בבנק הפועלים (לטענתה, לא היא פטרה אותם אלא "היו"ר והדירקטוריון דאז"), היא מדברת בכתבתה של אמירה לם על החזון שלה: להפוך את הבנק לכלי המעצים את הלקוחות ואשר מאפשר להם לשלוט בתקציבם ("הבנתי למה שונאים את הבנקים.... הבנק נתפס כחזק מול החלש"), וזאת כחלק מתפיסה כלכלית רחבה ("הבנקים בעולם שלא הייתה להם עמה מוסרית, קרסו"), אשר תקפה לעולם העסקים בכללו ("אנשים התעוררו והבינו שאי-אפשר לחלוב כל הזמן"). עם זאת, הכתבת אמירה לם נמנעת מלהמשיך ולחקור ולדרוש בפער בין הצהרות על העצמת האזרח באמצעות מוסד הבנקאות (בין אם אזרח זה הינו עובד בנק או לקוחו), לבין אותם פיטורים, אשר בהחלט לא עלו בקנה אחד עם התיאוריה. הכתבת לם פשוט עוברת לנושא הבא, מותירה לאריסון את הבמה ומדלגת בקלילות נוסח "הכל מתחיל בתוכי" על נושאים שאינם מסתדרים היטב בפאזל ששרי אריסון מציגה, או נוחים.

תיקון עולם וכסף
הכוח לשנות? [צילום: פלאש 90]

בכתבתה סוקרת אמירה לם את מגוון עיסוקיה הכלכליים והרוחניים של אריסון: ביד אחת היא מגדילה את שליטתה בבנק הפועלים, ובידה השניה מנווטת יוזמות חברתיות אשר טבולות במנה גדושה של רוחניות ("יום מעשים טובים" "השלום מתחיל בתוכי", ועוד). לשיטתה "היא רוצה להוביל משהו, ואת זה אפשר לעשות אך ורק דרך מקומות של השפעה". כך למשל יזמה תפנית בחברת 'שיכון ובינוי' והיום הבנייה שם הרבה יותר ירוקה והרבה פחות מזיקה לסביבה.

הכתבה מסתיימת במוטו של אריסון "לכל אחד מאיתנו יש את היכולת לשנות, והשינוי מתחיל בתוכנו". אך האמנם לכל אחד מאיתנו יש את היכולת לשנות? אריסון אשר נולדה לתוך עושר עצום ואשר זכתה בשליטה בנתחים מהשוק בישראל, יכולה לדבר. מהי "יכולתו לשנות" של האדם אשר נאבק בקשיי משכנתה (ואשר למשל, הבנק ממהר לממש את המשכנתה שלו בלא לאפשר לו את ההזדמנות להתגבר על המשבר בדרך שלו, לדוגמא, על-ידי הארכת פרק הזמן אשר בו הוא יכול למכור את הדירה, פריסת ההלוואה מחדש וכדומה), בקשיי פרנסה, בגובי חובות (כאלו העובדים עבור הבנק), בשחיקת הזכויות של העובדים?

דומה כי כתבתה של לם מציגה לנו חזון נוצץ אשר מקנה את אותה תחושת נינוחות וכמיהה לחיים טובים אשר משתקפת מאופרות סבון, אך נעדרת תשובות לשאלות מטרידות: האם פילנטרופיה פרטית אינה מוסרת את ההכרעה בסדרי עדיפויות חברתיים לגחמותיהם של בעלי הון בודדדים? האין ההפרטה והענקת השליטה בנכסים ציבוריים לאנשים וגופים פרטיים מותירה את זכויותיו הסוציאליות של הציבור שבויות בגחמותיהם של 'מלאכים מטעם עצמם מעולם העסקים'?

בעוד שכאשר עולם העבודה או המקרקעין נשלט או מפוקח בידי המדינה, הזכויות הקרקעיות או הסוציאליות של פרטים בציבור מעוגנות בתקנונים נוקשים, הרי ככל שהשליטה תועבר יותר לידיים פרטיות, כך שליטתו של האדם על סביבתו (באמצעות נגישותו לעיצוב המרחב התכנוני דרך יכולתו להשיג השגות בועדות לתכנון ובניה) או בעולם העבודה שלו (על-ידי יכולתו להתאגד, לשבות או לתבוע את זכויותיו בבתי דין לעבוה) תהפוך תלויה יותר בגחמות טוב הלב של העשירים.

גם אם כוונותיה של אריסון טהורות (ובהחלט דבריה משדרים קו מחשבה חדשני, וניסיון כנה לשלב חזון חברתי בעולם עסקי), השאלות המטרידות של הפקרת הטוב הציבורי לרצונם הטוב של בעלי ההון אינן נשאלות, והכתבה מחניפה, ומתעטפת בשתיקה מתקתקה ונינוחה אל מול מה שהיו יכולות להיות שאלות חקרניות מטרידות. פרשת פיטורי 900 העובדים בבנק הפועלים מלפני כמה שנים, אשר עמדה בסתירה גמורה לכל החזון הרוחני, נותרה בכתבה זו, אשר נמנעה מלהעלות שאלות הנוגעות להפרטה ולשליטה פרטית בסדרי עדיפויות ציבוריים, בלא מענה.

באופן דומה גם עמידתה של אריסון מאחורי גלזר, אשר הורשע במעשים מגונים בעובדות, מעשים אשר מנוגדים לכל תפיסת עולם רוחנית אשר מבקשת לכבד את האוטונומיה של הזולת ולא לפרוץ אותה בכוח, נותרה בלא מענה או דיון בכתבה.

תאריך:  19/06/2009   |   עודכן:  19/06/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רוחניות, עסקים, פילנטרופיה: אריסון מדברת ב'ידיעות'
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מוישה גרו'יס
20/06/09 00:49
2
קורא
20/06/09 01:50
3
עופר שיפמן
20/06/09 04:12
4
יהוידע
20/06/09 08:07
 
אלון ה
20/06/09 13:01
 
יהוידע
20/06/09 15:15
 
לא מאמין ברוחות
20/06/09 15:42
5
חנה איסלר
20/06/09 13:54
6
ססס
20/06/09 15:21
7
XXX
20/06/09 15:38
8
יוסף הצדיק
20/06/09 17:25
9
זהבהמניויורק
21/06/09 01:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום רביעי 10.6.09 נפתח אירוע חגיגי ומיוחד בבית קהילת יהדות תוניס שברחוב מקדונלד בנתניה, הנקרא בית "עמית". בבית נמצא בית כנסת, וכן מוזיאון למורשת יהדות טוניס. במקום מתקיים לאורך השנה מועדון גמלאים בו מתקבצים יוצאי העדה לכוס תה, למשחקי חברה ולשיחות חברתיות. הבית מטופח מאוד ורחב ידיים. ויטראז'ים מעטרים את חלונות הבית. אנדרטה לזכר הנספים מקרב קהילת יהדות תוניס במאורעות הרדיפות בתקופת הנאצים חקוקה על קיר הכניסה המערבי. יש תוכניות לבנות קומה נוספת למבנה ועד אשר יאספו תרומות, מתקיימים חיי קהילה ערים במבנה הקיים.
19/06/2009  |  שושנה ויג  |   מאמרים
כיצד עושים מחלוקת?
19/06/2009  |  אריה יואלי  |   מאמרים
היום, כשסוף סוף מגלים כמעט כולם את הטבע, כשרוצים לחזור לראשוניות, לטבעיות שלנו. כשכבר ידוע כמעט לכל שסיבת המחלות היא בנפש רצוצה ועייפה, כדאי להכיר את רפואת הרמב"ם.
19/06/2009  |  צפורה בראבי  |   מאמרים
ועדת החקירה הבאה
19/06/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
פירוז שכזה
19/06/2009  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il