|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

האם עישון וקפה מגנים בפני פרקינסון?

מחקרים אשר התפרסמו בעשורים האחרונים, מצביעים באופן עקבי על השפעתם המטיבה של קפה, תה וסיגריות על הסיכוי ללקות במחלת פרקינסון להלן סקירה תמציתית של מחקרים אלה
19/07/2009  |     |   מאמרים   |   תגובות
קיים קשר בין סיגריה לפרקינסון? [צילום: AP]

מחלת פרקינסון היא אחת המחלות הנוירולוגיות הידועות ביותר. המחלה מאובחנת בכל רחבי העולם ומספר הלוקים בה מוערךבכ-4 מיליון איש. הסימפטומים למחלה מופיעים בדרך-כלל אחרי גיל 50 והסיכון לחלות במחלה עולה עם הגיל. 3% מכלל האוכלוסיה מעל גיל 65 מושפעים מהמחלה, כאשר ישנה עלייה דרמטית בגילאים 85-70.

תסמיני המחלה

הסימפטומים העיקריים הם נוקשות בשרירים, תנועה איטית ורעד והם מתחילים להופיע כאשר 80%-60% מתאי העצב בחומר השחור, אשר מייצרים דופמין, מתים. מדענים משערים, שהגורמים למחלת פרקינסון הם שילוב של תורשה, אורח חיים וגורמים סביבתיים.

עישון ופרקינסון

הקשר בין עישון ושכיחות נמוכה יותר של מחלת פרקינסון צוין לראשונה על-ידי Dorn בשנת 1958 ואושר על-ידי 4Kahn ועל-ידי 5Hammond. מאז, התפרסמו במדינות שונות עשרות מחקרים המחזקים את התצפית שאמנם מעשנים לוקים פחות בפרקינסון.

עם זאת, היו שהטילו ספק במִמצאים אפידמיולוגים אלה. ההשפעות המזיקות של עישון העלו את הטענה של תמותה סלקטיבית. טיעון זה מעלה את הסברה שמעשנים מתים צעירים יותר ולכן הסיכון שלהם ללקות במחלה זו קטן יותר, שכן מחלה זו היא מחלה מובהקת של הגיל המתקדם.

אחרים סבורים, כי השילוב של עישון ומחלת פרקינסון מהווה סיכון גדול יותר לתמותה. עם זאת, למרות ההשפעות השליליות של עישון, מספר קטן יחסית של מעשנים נפטר לפני הגיל שבו חלה עלייה חדה בהיארעות של מחלת פרקינסון (שנות ה-50 וה-60).

כמו-כן, מחקרים אשר בדקו את הקשר בין כמות העישון לשכיחות מחלת פרקינסון הראו באופן עקבי השפעה מגינה לא רק עבור מעשנים כבדים, אלא גם עבור מעשנים קלים או כאלה שהפסיקו לעשן לפני שחלו במחלת פרקינסון. בנוסף, הקשר המגן הוצג אף בתאומים מונוזיגוטים, כאשר אחד מהתאומים עישן והשני לא.

הטענות המוצקות ביותר נגד תמותה סלקטיבית מתקבלות ממחקרי עוקבה, שבהם מעשנים ולא מעשנים מסווגים לפי מצב עישון ולאחר-מכן נמצאים תחת מעקב במשך הזמן לאיתור מקרי מחלת פרקינסון או אירועי מוות הקשורים למחלת פרקינסון.

מחקר הונולולו

דוגמה לכך מהווה "מחקר הונולולו", אשר בדק במשך 26 שנים נושאי בריאות ותחלואה. בסקר השתתפו כ-8,000 גברים ובסיומו נמצא, כי למעשנים ולצרכני קפה היה סיכוי נמוך יותר משמעותית לפתח מחלת פרקינסון. טענה נוספת שעלתה כביקורת נגד הרעיון שעישון מהווה אפקט מגן גורסת, כי מחלת פרקינסון גורמת לירידה בעישון ולא ההיפך.

הנוקשות, השליטה המוטורית החלקית והירידה בתפקוד המאפיינים את מחלת פרקינסון, עלולים לגרום לירידה במספר המעשנים בקרב חולי פרקינסון. מחקרים רטרוספקטיביים עלולים להיות מועדים במיוחד לביקורת זו עקב הקושי לזכור אם המחלה החלה לפני הפסקת העישון או להיפך. אולם, אף מחקרים רטרוספקטיביים הגנו באופן עקבי על הטענה בהקשר של חולים אשר חדלו לעשן זמן רב טרם אבחון מחלת פרקינסון.

אישיות פרקינסונית

יש שטענו שההשפעה המגנה היא תוצאה של הבדלים באישיות הקשורים למחלת פרקינסון. מחקרים שנערכו בחולי פרקינסון, ייחסו לחולים אלה תכונות אופי של חוסר גמישות ויצירתיות, זהירות-יתר וחוסר-שאיפה-להתחדשות כמאפיינים תכונתיים טרם הופעת סימני המחלה. המחקרים הראו שאנשים שפיתחו מחלת פרקינסון נטו קודם-לכן פחות לעשן, להרבות בשתיית קפה או בצריכת אלכוהול.

הרעיון של "אישיות פרקינסונית" קשה להערכה מדעית עקב היותו סובייקטיבי ועדיין אין מחקרים פרוספקטיביים אשר ינתחו רעיון זה באופן עצמאי או כערפלן לעישון סיגריות.

ביקורת נוספת שצוינה כנגד התיאוריה שעישון מגן מפני מחלת פרקינסון גורסת, כי עישון יכול למסך או לעכב את הסימנים והסימפטומים הראשונים של מחלת פרקינסון וכך, חולי פרקינסון יסווגו בטעות ככאלה שאינם חולים במחלה. מכאן יכול להיווצר הרושם המוטעה שעישון מגן מפני המחלה מפני שיהיו פחות חולי פרקינסון בקבוצה הנחקרת לעומת קבוצת הביקורת. רעיון זה ניתן לבחון בקלות: אם ההנחה נכונה, גיל תחילת מחלת פרקינסון יידחה.

גישה מעניינת בהקשר לכך התפרסמה במחקר ישראלי שהתפרסם לאחרונה. מחקר זה התבסס על קבוצת מדגם של חולי פרקינסון בלבד (278 במספר) ללא קבוצת בקרה. בגישה זו ניתן "לנטרל" חלק מהביקורות שהוזכרו לעיל בדבר ההתאמה בין קבוצת המחקר לקבוצת הבקרה. המחקר בדק, בין השאר, את השפעת העישון על גיל תחילת מחלת פרקינסון ומצא שעישון אכן מעכב את הופעת המחלה.

שתיית קפה ומחלת פרקינסון

גם לשתיית קפה יש אפקט מגן בכל הקשור לתחלואה בפרקינסון. אולם, ההשפעה המיטיבה נמצאה בגברים, כאשר בנשים הממצאים ברורים פחות. אחת ההשערות לכך היא שהשילוב בין שתיית קפה וטיפול הורמונלי בנשים בגיל המעבר מעלה באופן משמעותי את הסיכוי לפתח מחלת פרקינסון.

שני מחקרי עוקבה שנערכו לאחרונה מצאו אף הם השפעה מגינה. המחקר האחרון היה מקיף ביותר וכלל 47,000 גברים ו-88,000 נשים ללא מחלת פרקינסון, מחלות סרטן ומקרי שבץ בתחילת המחקר. זמן המעקב היה 10 שנים בגברים ו-16 שנים בנשים. בתום תקופת הסקר אובחנו 288 מבין המשתתפים עם מחלת פרקינסון.

ההשפעה נצפתה באופן דרמטי יותר בגברים, כאשר אפילו שתיית ספל קפה אחד ליום גרמה להפחתה משמעותית (relative risk=0.42). אצל הנשים, לשתיית קפה בכמות נמוכה הייתה השפעה מגינה, אך ככל שעלתה הצריכה, כך עלה גם הסיכון למחלת פרקינסון.

בשונה ממחקרים קודמים, במחקר שנעשה על ידינו בארץ נמצא ששתיית קפה דווקא מקדימה את הופעת המחלה. לגבי קפה נטול-קפאין, אין כל הבדל בשכיחות פרקינסון בין הלוגמים קפה זה, לנמנעים ממנו.

שתיית תה ומחלת פרקינסון

נמצא, כי גם שתיית תה יכולה להגן מפני מחלת פרקינסון ואף לדחות את גיל הופעת התסמינים המוטורים. במחקר עוקבה מקיף שהתפרסם לפני שנה, נבדקה ההשפעה של תה שחור לעומת תה ירוק על הסיכון לחלות במחלת פרקינסון. התוצאות הראו, כי תה שחור הגן מפני המחלה. לעומת זאת, לא נמצא קשר בין תה ירוק לסיכון לחלות במחלת פרקינסון.

כיצד משפיעים מרכיבי הסיגריה, הקפה והתה על דיכוי מחלת פרקינסון?


ידוע, כי עשן סיגריה מכיל אלפי חומרים כימיים, מהם נבדק ניקוטין בצורה היסודית ביותר. ההשפעות הפרמקולוגיות של ניקוטין כוללים גירוי של שחרור דופאמין, עיכוב רעילות לתאי העצב אשר נגרמת על-ידי גלוטמט, ירידה בנזק שגורם הרעלן 36MPTP ועיכוב פעילות האנזים Monoamine oxidase B) MAO-B) שעלול לפרק את הדופמין וכך, על-ידי עיכוב MAO-B, לא יווצרו מטבוליטים תוצרי פירוק של אנזים זה, שחלקם רדיקלים של חמצן הגורמים לעקה חמצונית.

קפאין מעודד השפעת דופמין על-ידי חסימת הקולטנים של adenosine A2A המרוכזים באזורי מוח עשירים בדופמין. אדנוזין גורם להפחתת הפעולה הנוירוטרנסמיטורית של דופמין ומפחית את היעילות של אגוניסטים מסוג D2. במחקר שהתפרסם לאחרונה נבדקה השפעת קפאין במודל של מחלת פרקינסון בעכברים. עכברים אשר טופלו בקפאין טרם חשיפה לרעלן העצבי MPTP איבדו פחות תאים דופמינרגים בסטריאטום ופחות אתרי קישור לטרנספורטרים דופמינרגים.

תה ירוק מגן מפני המחלה

מספר מחקרים הצביעו על אפשרות ששתיית תה ירוק עשויה להגן מפני מחלת פרקינסון. אחדים ממרכיבי התה הירוק: EGCG ו-ECG מעכבים את האנזים Catechol-o-methyltransferase הנקרא COMT ובכך מעכבים את המטבוליזם של levodopa, דופמין וקטכולאמינים אחרים.

אחד המסלולים של האנזים COMT הוא בהפיכת levodopa, שהוא קודמן של דופמין, לנגזרת שלו הידועה כ-O-methyldopa 3. מעכבים של האנזים COMT מגבירים ריכוזי הדופמין בסטריאטום על-ידי מניעת המטבוליזם ופירוקו של מוליך עצבי זה לחומצה HVA.

תה שחור - מוריד הסיכון ללקות במחלה

ההשערה היא שתה שחור עשוי לסייע בהגנה על הנוירונים המוחיים דרך מסלול הקשור לאסטרוגן. מחקרים מצביעים על כך שאסטרוגן, הן אנדוגני ואקסוגני, עלול להוריד את הסיכון למחלת פרקינסון והדבר עולה בקנה אחד עם ממצאים מניסויים אשר מצאו כי לאסטרוגן יש השפעה מגינה על תאי עצב דופאמינרגים. בנוסף, דווח כי רמות האסטרוגן בדם היו גבוהות בקרב נשים אשר צרכו תה שחור באופן רגיל, בינוניות באלה שלא שתו תה כלל ונמוכות ביותר בקרב הנשים ששתו תה ירוק.

לסיכום, נתונים אפידמיולוגים אלה מוצאים ביטוי באופן כמעט אחיד בעשרות מאמרים לאורך עשרות שנים ואינם יכולים להיחשב כמקריים או כחסרי משמעות. חשוב להבין כיצד צריכת סיגריות, קפה ותה נראית כמונעת באופן יעיל התפתחות מחלת פרקינסון - הדבר עשוי לסייע בהבנה מעמיקה יותר של המנגנון הפתולוגי שבבסיס מחלה זו ולעזור בפיתוח תרופות חדשות.

המאמר באדיבות
הכתבה פורסמה לראשונה בכתב העת נוירולוגיה, בעריכת פרופ' עמוס קורצ'ין, גיליון מספר 11, מאי-יולי 2009 MEDICINE
מחבר המאמר הינו תלמיד מחקר בחוג לפיזיולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב
תאריך:  19/07/2009   |   עודכן:  20/07/2009
בוריס קנדינוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם עישון וקפה מגנים בפני פרקינסון?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בסופו של יום מכל הטענות שהעלו המבקרים שלא קראו קרוב לוודאי את פסק הדין של השופט דרורי נותרה לה הטענה הקשה מכל, טענת הגזענות המושמעת תוך ציטוט סלקטיבי מפסק הדין ובהתעלמות מכוונת וזדונית מהקשר הדברים.
19/07/2009  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
מאז נאום ראש הממשלה בבר-אילן השתררה בקרב כמה מומחים ועיתונאים תחושה שהנה מר נתניהו עבר את הרוביקון: המשפט האלמותי "שתי מדינות לשני העמים" הפך את נתניהו, באחת, ליקיר הממסד "השמאלני", ומאידך-גיסא, לאויב בפוטנציה של ה"מחנה הלאומי". כן, עיתונאים שעד תמול-שלשום ראו בנתניהו לאומן בלתי נלאה, לפתע שינו את עמדתם, אפילו החלו לחפש בנרות הוכחות שהפלשתינים הכשילו את הניסיונות הרבים שנעשו על-ידי ממשלות אחרות . הכל, כאמור, בגלל אותו משפט.
19/07/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
גם מי שחרד לעברית וניצב איתנות על משמר השפה לא יוכל לבלום אוצר בלום של מילים לועזיות, שהצליחו להשתרש בה ללא חלופות. טלפון, בנק, אוטובוס ואיצטדיון הן רק דוגמאות מובהקות, וכל ניסיון לעברת אותן פשוט יעלה חרס.
19/07/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
הנהייה המודרנית אחר רוחניות ומיסטיקה בכלל, מביאה אנשים רבים להתעניין בלימוד תורת הקבלה היהודית. ייתכן שמדונה היא שיצרה את ההילה האופנתית, והחיפוש המודרני רק חיזק את הדרישה. וכך, הביקוש מעודד הקמת מכונים נוספים. המכונים מעודדים לומדים חדשים, ועוד מעט כל הארץ קבלה.
19/07/2009  |  צפורה בראבי  |   מאמרים
בשני חלקיה הראשונים של סדרת מאמרים זו צוין, בין השאר, כי השקפת השאננות לציון הגיחה לעולם כתגובה לתוצאות מלחמת תש"ח; כי יזהר סמילנסקי היה מראשוני השאננים לציון בספרות הישראלית הצעירה; כי מול ההשקפה של ס. יזהר הציג משה שמיר השקפה מנוגדת; כי במשמרת הסופרים שאליה השתייכו, משמרת "דור בארץ", לא עלה בין השנים 1973-1967 מספר בעלי ההשקפה של סמילנסקי על מספר בעלי ההשקפה של שמיר, וכי רק ממלחמת 1973 ואילך גדל מחנה השאננים לציון בהתמדה, עד שזכה לתמיכתם של רוב סופרי המשמרות שהצטרפו לספרות הישראלית אחרי משמרת "דור בארץ"; וכי בתחילה הסתפקה השאננות לציון בהכתמת צחותו המוסרית של דגלנו, דגל החרות הלאומית, שהונף בתש"ח, אך ממלחמת ששת הימים ואילך התרחבה ההכתמה, שהחלה בטענת הנישול שהדביק יזהר למלחמת השחרור - לתיאור זוועות "הכיבוש".
19/07/2009  |  יוסף אורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
חברון [צילום: משה מילנר/לע"מ]
שירה אדרי
בשנת 1929, במהלך מאורעות תרפ"ט (1929), הרבה לפני "הכיבוש", נשים וילדות יהודיות רבות נאנסו על-ידי הפורעים הערבים
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il