|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

האם הנחות היסוד של 'תהליך אוסלו' עדיין תקפות?

מדוע דחו הפלשתינים את תוכניתו הנדיבה של אולמרט האם הם מאמינים שהזמן משחק לטובתם? ומה מתרחש בחברה הישראלית בפרק הזמן שעובר מהחמצה אחת למשנתה? בשבי הקונספציה
05/08/2009  |   זכי שלום   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
חזון לדורות או בכיה לדורות? [צילום: לע"מ]

הצענו
'אולמרט הציע את בינאום העיר העתיקה וסביבתה. כלומר לוותר על ריבונות ישראל בכותל המערבי, בהר הבית, בכנסיית הקבר, בהר הזיתים ואולי גם בעיר דוד, ולמסור אותה לוועדה שבה יהיה רוב למדינות ערב. שום מנהיג ישראלי לפני אולמרט לא תמך בבינאום ירושלים או חלק ממנה. אפילו בהסכם ז'נבה של יוסי ביילין דובר על חלוקת הריבונות בעיר העתיקה בין ישראל לפלשתין ולא על מסירתה לוועדה בינלאומית'.

החמיצו
דחיית ההצעות – הן של ברק והן של אולמרט – משתלבת עם הערכה מקובלת בקרב חוגים רחבים בישראל ולפיה בנקודות הכרעה מתקשים הפלשתינים לקבל החלטות של פשרה פרגמטית, ומחמיצים, כמעט באופן כפייתי, הזדמנויות לממש את שאיפותיהם הלאומיות. בכך הם נותנים אישוש לאמירה הרווחת בישראל מזה שנים ולפיה: 'הערבים לעולם אינם מחמיצים הזדמנות להחמיץ הזדמנות'.

בראיון לניוזוויק ( 22 ביוני 2009) סיפר ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, כי במהלך השיחות שניהל עם מחמוד עבאס הוא העביר אליו הצעות מפורטות למדי בסוגיית הסדר אפשרי ישראלי-פלשתיני. ההסדר כלל את המרכיבים העיקריים הבאים:

א. נכונות מצד ישראל להעביר לידי הפלשתינים בין 93.7-93.5 אחוז מהשטחים. בנוסף יקבלו הפלשתינים 5.8 אחוז מהשטח במסגרת חילופי שטחים.
ב. הפלשתינים יקבלו 'מעבר בטוח' בין הגדה והרצועה. אולמרט לא פירט את סוגיית הריבונות והשליטה על המעבר הזה.
ג. ישראל אינה מקבלת את העיקרון של זכות השיבה. יחד עם זאת, במסגרת של 'מחווה הומניטארית' היא תהיה מוכנה להחזרתם של מספר מוגדר של פליטים. אולמרט לא פירט את המספר. עם זאת הבהיר כי המדובר במספר מוגבל מאוד (very very limited number).
ד. בסוגיית ירושלים הציע אולמרט כי 'האגן הקדוש' יהיה ללא ריבונות וכי ינוהל במשותף על-ידי ישראל, ירדן הפלשתינים, סעודיה וארצות הברית.

סאעב עריקאת האחראי על המשא-ומתן עם ישראל מטעם הפלשתינים אישר את נכונות הדברים.

אין ספק כי מדובר כאן בהצעה מרחיקת לכת, אולי יותר מכל ההצעות האחרות שהועלו בפני ההנהגה הפלשתינית. הפרשן אלוף בן קבע, בצדק (הארץ, 26 ביוני, 2009), כי, 'אולמרט הציע את בינאום העיר העתיקה וסביבתה. כלומר לוותר על ריבונות ישראל בכותל המערבי, בהר הבית, בכנסיית הקבר, בהר הזיתים ואולי גם בעיר דוד, ולמסור אותה לוועדה שבה יהיה רוב למדינות ערב. שום מנהיג ישראלי לפני אולמרט לא תמך בבינאום ירושלים או חלק ממנה. אפילו בהסכם ז'נבה של יוסי ביילין דובר על חלוקת הריבונות בעיר העתיקה בין ישראל לפלשתין ולא על מסירתה לוועדה בינלאומית'.

דחיית הצעות אולמרט כמו גם הצעות קודמות של ראש הממשלה דאז, אהוד ברק בקמפ דיוויד (יולי 2000) ומתווה קלינטון, מציבים, לדעתי, סימני שאלה כבדים סביב הנחות היסוד שליוו את 'תהליך אוסלו'. אתמקד בשתים מהן:

א. ההנחה הראשונה הייתה שהרשות הפלשתינית, המיוצגת על-ידי אש"פ, פועלת להגשמת זכות ההגדרה העצמית של העם הפלסטינ על-ידי כינון מדינה פלשתינית בשטחים שישראל כבשה במלחמת ששת הימים.
ב. ההנחה השנייה הייתה שהרשות הפלשתינית פועלת במסגרת זו על בסיס של נכונות להגיע לפשרה היסטורית, וכמובן טריטוריאלית, עם מדינת ישראל והתנועה הציונית.

דחיית ההצעות - הן של ברק והן של אולמרט - משתלבת עם הערכה מקובלת בקרב חוגים רחבים בישראל ולפיה בנקודות הכרעה מתקשים הפלשתינים לקבל החלטות של פשרה פרגמטית, ומחמיצים, כמעט באופן כפייתי, הזדמנויות לממש את שאיפותיהם הלאומיות. בכך הם נותנים אישוש לאמירה הרווחת בישראל מזה שנים ולפיה: 'הערבים לעולם אינם מחמיצים הזדמנות להחמיץ הזדמנות'. נראה שהערכה זו מציבה לנגד עיניה את המודל של התנועה הציונית, שמתוך שאיפה להשיג 'פיסת קרקע' כלשהי לעם היהודי, הנתון תחת רדיפות וסכנת השמדה, פיתחה גישה פרגמאטית עד כדי קיצוניות, שבמסגרתה הייתה נכונה לקבל כמעט כל תוכנית מדינית, ובלבד שתינתן לה האפשרות להקים במסגרת זו מדינה יהודית ריבונית.

ההתנהלות של ההנהגה הפלשתינית שונה באורח קיצוני מגישה זו. היא הולכת, כפי שזה משתקף כלפי חוץ, על בסיס העיקרון של 'הכול או לא כלום'. התנהגות זו אינה יכולה שלא להעלות ספקות באשר לכנות שאיפתה של ההנהגה הפלשתינית להקים מדינה ריבונית עצמאית בשטחים כתוכנית מדינית קונקרטית להבדיל מ'חזון לדורות'. קשה שלא לתהות האם טחו עיניה של ההנהגה הפלשתינית מראות כי חלום המדינה פלשתינית הולך ונגוז לנגד עיניה. כל זאת, למרות העובדה שבחודשים האחרונים הודו גם אישים פלשתינים בכירים, כי השאיפה להקמת מדינה פלשתינית הולכת ונשחקת על קרקע המציאות:

א. ההתיישבות היהודית בגדה המערבית הולכת ולובשת מימדים רחבי היקף. העובדה היא שהגידול בהתיישבות היהודית נמשך תחת כל ממשלות ישראל, כולל ממשלות שמאל מובהקות. משמע, מדובר כאן בתהליך המושרש עמוק בחברה הישראלית, ברשויות השלטון שלה, במבוכי הביורוקרטיה והמערכות הפוליטיות על כל גווניהן. בראיה מציאותית, חייבים היו הפלשתינים להגיע למסקנה שאם לא יתרחש בעתיד הקרוב מהלך דרמטי בעל אופי דראסטי ומרחיק לכת, ההתיישבות ביהודה ושומרון תלך ותתרחב במשך הזמן וממילא החלום של מדינה פלשתינית ילך וידעך.

ב. המציאות הביטחונית שנוצרה בישראל לאחר הנסיגה מלבנון במאי 2000 ומרצועת עזה באוגוסט 2005, במסגרת תוכנית ההינתקות, שחקה במידה מסוימת את האמונה שרווחה בחלקים רחבים של בציבור הישראלי לאחר מלחמת ששת הימים, בדבר תקפותה של הנוסחה: שטחים תמורת שלום. הסתבר כי בניגוד להערכות האופטימיות שתיווצר רגיעה לאורך זמן, הנסיגות הובילו להסלמה ולשני עימותים מלחמתיים קשים ועקובים מדם. ייתכן מאוד שתוצאות הבחירות האחרונות שיקפו מפנה זה.

ג. כל מהלך של הסדר שיביא לכינון מדינה פלשתינית, ולו מינימאליסטית, יחייב, קרוב לוודאי, פינוי של כמאה אלף ישראלים משטחי יהודה ושומרון. המציאות הפוליטית ההולכת ומתקבעת במדינת ישראל מעלה ספקות קשים בדבר הסבירות שממשלה שתקום בעתיד הנראה לעין תוכל לממש מהלך כזה בזירה הפוליטית בישראל.

הזמן פועל לטובתם?
הכי רחוק שאפשר [ערוץ 2]

בראיה היסטורית ההנהגה הלאומית הפלסטינית יכולה להביט בסיפוק רב על הישגיה בעשורים האחרונים. שילוב של פעילות מדינית ופעילות אלימה הוביל תנועה לאומית דחויה ומוחרמת בזירה הבינלאומית ובעולם הערבי למעמד של ארגון בעל עוצמה ניכרת, התופס מזה שנים מקום של כבוד בסדר היום העולמי. פעילותו של ארגון זה עיצבה במידה רבה את המפה הפוליטית בישראל וגרמה אולי יותר מכל גורם אחר לעלייתם ונפילתם של מנהיגים בישראל בעשורים האחרונים. פעילותם של הפלסטינים עיצבה במידה רבה את העמדות הפוליטיות בישראל.

דחיית 'תוכנית אולמרט' יכולה להצביע על כך שההנהגה הפלשתינית אכן רואה בהקמת מדינה פלשתינית חלק מן החזון הלאומי לטווח הארוך אך לא מרכיב בתוכנית עבודה קונקרטית שלה. אם (וזהו "אם" משמעותי) אכן זו העמדה של ההנהגה הפלשתינית, ניתן, אולי, להסבירה, בין השאר, על-רקע חששות כבדים שלה שהקמת מדינה פלשתינית תלווה בהכרח בנסיגה כמעט מוחלטת של כוחות צה"ל מיהודה ושומרון. משמעות הדבר היא שתיפסק כמעט לחלוטין פעילות המנע המאסיבית שצה"ל וזרועות הביטחון מנהלים מדי יום ביומו ברחבי הגדה נגד 'ארגוני הטרור' הקיצוניים. בנסיבות אלה בהכרח ייחלש מאוד מעמדה של ההנהגה הנוכחית וקיימת סבירות גבוהה שתוך זמן קצר יצליח החמאס לסלק את ראשיה מן השלטון. אם אכן זהו התרחיש הצפוי על-ידי ההנהגה הנוכחית, יש להניח שזו תפעל למנוע הגשמתו הלכה למעשה, הגם שלעולם היא לא תוכל לאשר זאת.

הסבר אפשרי אחר הוא, כי ההנהגה הפלשתינית פועלת על בסיס של אמונה והערכה ש'הזמן פועל לטובתה'. בראיה היסטורית ההנהגה הלאומית הפלשתינית יכולה להביט בסיפוק רב על הישגיה בעשורים האחרונים. שילוב של פעילות מדינית ופעילות אלימה הוביל תנועה לאומית דחויה ומוחרמת בזירה הבינלאומית ובעולם הערבי למעמד של ארגון בעל עוצמה ניכרת, התופס מזה שנים מקום של כבוד בסדר היום העולמי. פעילותו של ארגון זה עיצבה במידה רבה את המפה הפוליטית בישראל וגרמה אולי יותר מכל גורם אחר לעלייתם ונפילתם של מנהיגים בישראל בעשורים האחרונים. פעילותם של הפלשתינים עיצבה במידה רבה את העמדות הפוליטיות בישראל. היא זו שגרמה לתזוזה דרמטית של הימין בישראל לעבר המרכז, ואפילו לשמאל. נאומיהם של ראשי ההנהגה הפלשתינית בוועידת הפתח (אוגוסט 2009) מצביעים בעליל על כך כי הם עדיין רואים בשילוב שלפעילות מדינית עם 'התנגדות עממית' נוסחה מנצחת.

מבחינה זו ייתכן מאוד שההנהגה הפלשתינית מעריכה שאין לה שום סיבה לקבל הצעות 'פשרה' ולו מרחיקות לכת כמו אלה של אולמרט, למרות 'רוחב הלב' וה'נדיבות' שלהן. מנקודת ראותה, הניסיון ההיסטורי מצביע על שחיקה הולכת וגדלה בעמדות ישראל בסוגיית 'השטחים'. בנסיבות אלה, בעתיד, הם יכולים להעריך, ממשלות ישראל תהיינה חייבות להגיש לפלשתינים הצעות הרבה יותר נדיבות. פעילותו הנמרצת של הנשיא אובמה להפסקת ההתנחלויות בגדה, כולל בירושלים, תוך התעלמות מופגנת מהבנות עם הממשל הקודם בסוגיה זו, השחיקה בעמדות תנועת הליכוד בסוגיית הקמתה של מדינה פלשתינית כפי שבאו לידי ביטוי בנאום בר-אילן של בנימין נתניהו, עשויים בהחלט לחזק הערכות אלה בקרבם.

בין כך ובין כך, דחיית הצעות אולמרט מצביעה על כך שתקפותה של ההנחה בדבר נכונות ההנהגה הפלשתינית ל'פשרה 'היסטורית-טריטוריאלית,' עם מדינת ישראל, שעמדה בבסיס ההכרעה על אימוץ 'תהליך אוסלו' ניצבת תחת סימן שאלה. המונח 'פשרה היסטורית-טריטוריאלית' הוא בבסיסו מונח ערטילאי וקשה מאוד לתרגם אותו למונחים פיזיים ב'שטח'. מה שנראה בעיני ישראלים רבים כ'פשרה' או אפילו 'פשרה מרחיקת לכת' אינו נראה כך, בהכרח, בעיני הפלשתינים. יחד עם זאת, דומני שלא נטעה אם נאמר שבעיני חוגים מגוונים של הציבור במדינת ישראל עקרונות 'תוכנית אולמרט' אינם מייצגים פשרה אלא קבלת תכתיבי הרשות הפלשתינית.

פורסם במבט על, גיליון 122, 5 באוגוסט 2009.
תאריך:  05/08/2009   |   עודכן:  05/08/2009
זכי שלום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם הנחות היסוד של 'תהליך אוסלו' עדיין תקפות?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרגע הולדתו של אדם, מנסה הוא להיטיב עם עצמו. יוצא תינוק לאוויר העולם, כולם מביטים בהתרגשות, הוא בוכה. עד עתה היה לו חם ונעים. מוגן בתוך רחם אימו, מקבל את מזונו בסדירות בדרך כלל, מקבל אוויר. נראה כאילו כך יחיה מוגן ושמור. פתאום משבר גדול. עולמו מתפרק. הוא יוצא החוצה. חש חשוף ולא מוגן. עתה עליו לנשום בכוחות עצמו. עליו להשיג אוכל, להשיג שתייה. גופו נמצא במרחב פתוח. הוא חש אוויר זר נוגע בו. מה שעבורנו הוא רוח נעימה ואוויר צח – עבורו זו חשיפה לכוחות זרים ולא נעימים. לאט לאט הוא מסתגל...
05/08/2009  |  צפורה בראבי  |   מאמרים
יותר מש"נערי הגבעות" מסייעים לביסוס ההתיישבות היהודית ביו"ש, הם מזיקים לה. יותר משהם מקשים על הסכנה של פינוי התנחלויות בעתיד והקפאת בנייה, תחת לחץ אמריקני גובר, הם מגבירים זעם ורוגז הן בממשלה והן בציבור הישראלי משני צידי הקו הירוק. הם מתנתקים משאר אזרחי ישראל ומעצימים את ההסכמה, שמתגרים אלה ברשויות החוק - יש לפנותם בכוח.
05/08/2009  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
משפרץ סיפור הרצח במועדון הקהילה במוצאי שבת ידעתי כי על הבוקר אקבל טלפונים מן התקשורת. הרי אני אחראי לרצח. הנה צלצול טלפון מתחקירן ערוץ 1: "האם אתה מוכן להתראיין?" כן! - "מה אתה הולך להגיד"? - הרצח הוא מתוך הקהילה. תחקירן ערב חדש: קיבל תשובה כנ"ל והנה דממה! לאחר יום ההסתה הראשון שהיה אמור להיות גל נושא כמו ההסתה אחרי רצח רבין, הבינה "הקהילה" כי המציצנות הופנתה נגדה. המשטרה מרמזת על כיווני חקירה אחרים: קנאה, נקמה.
05/08/2009  |  פרופ' הלל ויס  |   מאמרים
מטומטם ומטומטם עוד יותר
05/08/2009  |  אורן פרסיקו  |   מאמרים
המדינה, כחלק מהמלחמה בתאונות הדרכים, הציבה רף עליון של לא יותר מ-375 הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2009. אנו מקשיבים ברדיו לפרסומות של "תנועת אור ירוק" וממשיכים בנהיגה, אולי חלקנו מורידים לשנייה את הרגל מדוושת הגז, אך חיינו ממשיכים. כל הרוג והרוג ממיט אסון על המשפחה ומשאיר את בני המשפחה להתמודד לבדם עם הטראומה בהמשך החיים. לצד הטראומה והצער, נפער גם בור כלכלי שיש להבין ולקחת אחריות עליו מבעוד מועד.
05/08/2009  |  אריאל מונין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il