|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

נאמן למי?

הזדמנות הפז לשינוי ההומוגניות של בית המשפט העליון עומדת לחלוף: שר המשפטים יעקב נאמן פועל נמרצות למינויו של השופט ספי אלון, שהיהין כבר טעם מנחת זרועו מה שמדאיגה יותר היא תגובתם של יתר נציגי הימין בוועדה למינוי שופטים
16/08/2009  |     |   מאמרים   |   הוועדה לבחירת שופטים   |   תגובות
יעקב נאמן. למי בדיוק? [פלאש 90]

ספי אלון. שר המשפטים רוצה במינויו. למה בעצם? [צילום: בוצ´צ´ו]

בחירתו של אורי אריאל לוועדה למינוי שופטים לפני כחודשיים הייתה כמיני מהפך. הניצחון שהושג על חודו של קול בעקבות עבודת נמלים יסודית ומורטת עצבים, בישר, לראשונה בעשרות שנים, כי יתאפשר עתה לפתוח אם לא חלון אז לכל הפחות אשנב במגדל השן של בית המשפט העליון, חמש דקות הליכה מהכנסת, מגדל מהאטומים והשמורים ביותר במדינת ישראל. להזרים דם חדש לכת הכל יכולה והמזדקנת של כוהני המשפט הישראלי. לא זה שאצה רצה הדרך כשלפני היוצאים למסלול לאו דווקא שדות פורחים אלא הרים גבוהים וצונני פסגות. אבל בכל זאת, נפל דבר בישראל.

בחירתו של אריאל שינתה את יחסי הכוחות בוועדה. מבנה הוועדה ידוע: תשעה חברים. שלושה שופטים של ביהמ"ש העליון, כולל נשיא ביהמ"ש, שני נציגי לשכת עורכי דין, ארבעה פוליטיקאים: שני שרים, ח"כ מהקואליציה, ח"כ מהאופוזיציה. שר המשפטים שהוא אחד משני השרים, הוא יושב-ראש הוועדה.

הכוהנים ממגדל השן ידעו לדאוג היטב להנצחת הסטאטוס קוו בבית המשפט העליון. לשר משפטים לעומתי לבית המשפט העליון קשה ביותר לגבש רוב בוועדה. במקרה הטוב יש לו שלושה מובטחים: שני שרים וח"כ מהקואליציה. נכון שנציגי לשכת עורכי הדין נוטים להכניס שינויים, אבל שר המשפטים לא יכול לבנות עליהם במאה אחוז, אפילו בתשעים: לעורכי דין יש גם אינטרסים משלהם. אז לך תכניס למגדל השן שופטים בעלי גישה אחרת.

בכנסת הקודמת כמעט שנזדעזעו אמות הסיפין. ההנחה שהחזיקה לאורך כל השנים האחרונות הייתה שמפלגת העבודה שומרת על האינטרסים של הצמרת המשפטית אז הבעיה יכולה להיווצר רק אם הליכוד בשלטון וגם אז לאו דווקא: או שהעבודה תיכנס לממשלת אחדות כפי שנכנסה אצל שרון ותשמור על הבית, כאמור על מגדל השן, או שבמקרה הקיצוני אפשר להדיח את שר המשפטים (ע"ע יעקב נאמן בקדנציה הראשונה של נתניהו). אלא שהמפץ הגדול טרף את הקלפים. במישור המדיני לא, ביחסים בין הרשות המחוקקת לזו השופטת, דווקא כן. רמון הרים יד אך ידו נגדעה. ואז במקומו מינה אולמרט את דניאל פרידמן.

אלא שלפרידמן לא היה רוב בוועדה. נכון שח"כ מהאופוזיציה, גלעד ארדן, תמך בקו שלו, אבל לעומת זאת נציגת הקואליציה, אורית נוקד מהעבודה, התייצבה לצדה של דורית ביניש. שר המשפטים שחרר הרבה הצהרות וחיזק את דעת הקהל שלא הייתה נוחה גם קודם מהתנהלותו של ביהמ"ש העליון. במעשים פרידמן לא התקדם במיוחד.

עוד פרט קטן: בקדנציה של שרון - גדעון סער, שהיה אז נציג הקואליציה בוועדה למינוי שופטים, העביר תקנה המחייבת תמיכה של שבעה חברי הוועדה במועמד חדש לביהמ"ש העליון. פרט שמסביר מדוע בחירתו של אריאל לוועדה לפני חודשיים שינתה את יחסי הכוחות בצורה דרסטית שנועדה לנעול את דורית ביניש.

העבודה העריצה נציג משלה לוועדה, נציג מטעם הקואליציה, אבל לא היה לו סיכוי מול דודו רותם שלקח את הבחירות לוועדה בהליכה. נציגה של קדימה לו נבחר מטעם האופוזיציה, היה יכול לעמוד גם מנגד נשיאת ביהמ"ש העליון, שכן בקדימה גישות שונות בסוגייה, אבל מועמדה של קדימה היה רוני בר-און שאינו נמנה עם תומכי האסכולה של דניאל פרידמן. אורי אריאל בתום מספר ימים מפרכים של מאבק פרלמנטארי גבר על בר-און בקול אחד ונבחר כאמור לוועדה כנציג האופוזיציה.

קדימה זעמה אז לראשונה נוכח מה שהגדירה כשבירת כללי המשחק, וטענה שעל נתניהו היה לדאוג לבר-און ולסייע לו להיבחר. בליכוד משכו בכתפיים והשיבו שעל האופוזיציה להיערך ולקדם את מועמדה בכוח עצמה ואם היא מפוצלת זו הבעיה שלה. לכאורה, לראשונה זה שנים רבות, נוצר בוועדה למינוי שופטים גוש ימני מוצק. שני שרים, האחד, יעקב נאמן, מייצג את ליברמן ואת נתניהו; השני, גלעד ארדן, איש ליכוד, שני הח"כים - יושב-ראש ועדת חוקה דודו רותם ואורי אריאל, אינם נמנים עם החסידים של דורית ביניש. מבחינתו של הימין, חזון אחרית הימים. אלא שעתה מתברר ככל הנראה בפעם אינספור שהימין יודע לנצח בבחירות. לא לשלוט.

גם אנשי שמאל בחרו בי
אריאל. לא גיבשנו עמדה [צילום: פלאש 90]

אורי אריאל היה הראשון אותו שאלתי על העסקה המתגבשת בין נאמן לביניש.

אין רוב מספק - אמר אריאל - אם הם, השר והנשיאה, לא נותנים תשובה לרצונותינו לא תהיה עסקה. אנחנו, נניח, שלושה, וצריך שבעה. בלעדינו אין רוב, בתנאי שאנחנו ביחד. כולם צריכים את כולם.

ברור. אבל מהי עמדתכם?
שר המשפטים רוצה את אלון. אנחנו עוד לא גיבשנו עמדה.

עדיין לא? הבחירות ב-21 לאוגוסט.
לא חייבים למנות שלושה. אם כי זה לא מה שאנחנו רוצים, אנחנו רוצים למנות שלושה, יש לחץ עצום בביהמ"ש העליון, זה כבר הפך להיות מביך, העומס, אנחנו רוצים שימנו שלושה, כעת יש רק 12 שופטים במקום 15. השר רוצה את השופט אלון, הנשיאה את פוגלמן. אנחנו רוצים פלוני.

את השופט נעם סולברג?
כן, יכול להיות, אבל זו עדיין המלצה, לא החלטה.

הכוונה למנות את ספי אלון מעוררת מחאה ציבורית רחבה.
אני לא הבעתי עמדה פומבית על שום שופט וכרגע לא מתכוון להגיד לאף אחד מה עמדתי, בוודאי לא לעיתונאי.

אבל אתה לא שופט ולא עורך דין. אתה איש פוליטי ונבחרת לוועדה מתוקף היותך איש פוליטי, נציג הימין. לציבור שהכניס אותך זכות לדעת מהי עמדתך במיוחד כשמדובר בדמות מעוררת מחלוקת דוגמת השופט אלון.
זוהי פרשנות מיוחדת במינה, יוצאת דופן אפילו! בכל מקרה, חלק מהח"כים שבחרו בי לוועדה היו אנשי שמאל.

נכון, אבל ראיתי אנשי ימין מתרוצצים במסדרונות ופועלים לבחירתך. קול אחד הביאו לך לפחות ולבטח יותר, נבחרת ביתרון של קול אחד, כל הקולות שווים אבל הכרטיס שלך הוא כרטיס של איש ימין.
אני לא מתכוון לתת טיעונים ולהסביר מהי עמדתי בעניין של השופט אלון.

אתה בטח מודע לטענה שמדובר בתופעה פרוטקציוניסטית. שאלון, בן למשפחה דתית מיוחסת שבעצמו אפילו אינו חובש כיפה, מקודם בשל היותו הבן של והאח של. שהוא מונה בזמנו לשופט מתוקף היותו אח של חבר בוועדה למינוי שופטים...
את יודעת, את יכולה לעבוד בשב"כ. שאלת אותי את אותה השאלה מכמה כיוונים, ועכשיו כמעט ועניתי לך אבל ברגע האחרון נעצרתי, אבל אם היית משתמשת בשיטת הטלטולים אולי הייתי נשבר.

טוב, אולי בפעם הבאה... אבל דבר אחד תוכל לפחות להגיד לי - תשתפו פעולה, שלושתכם?
אני מקווה מאוד.

לציבור, אתה יודע, יש זכות לדרוש שבתור איש ימין תתנגד למינויו של שופט שפסק באופן גורף נגד מתנגדי ההינתקות.
אני לא אשיב לך על זה.

לכבות אש באמצעות בנזין
ביניש. רוצה במינויו של פוגלמן [פלאש 90]

השופט ספי אלון הכניס למעצר באופן גורף שישים מפגינים נגד ההינתקות ששהו בכפר דרום. למעשה, עצרה המשטרה 120 מפגינים, אך הטיפול בעניינם חולק בין אלו ןלשופטת נוספת. זו ניסתה להבחין מי השתתף בעימות עם שוטרים ומי לא. אלון הכניס אל מאחורי הסורגים את כולם, כולל ילדים מתחת לגיל בר-מצווה

ב-21 לאוגוסט אמורה הוועדה למינוי שופטים לבחור שלושה שופטים חדשים לביהמ"ש העליון. הוועדה לא מחויבת למנות את כל השלושה אבל יש שלושה תקנים פנויים. לאחרונה נודע כי מסתמנת עסקה בין שר המשפטים לנשיאת בית המשפט בעליון. מינויו של השופט עוזי פוגלמן המקורב לביניש תמורת מינויו של השופט יוסף (ספי) אלון.

כשחלף ההלם הראשון, ארגוני הימין החוץ-פרלמנטארי זעמו וארגנו עצומות. שכן אם כבר מדברים על איזון (אא"כ העסקה המסתמנת נועדה לשרת אינטרסים אישיים בלבד של שני הבכירים), מי שמתיימר לאזן את מינויו של פוגלמן במינויו של אלון, מנסה לכבות אש במנה נדיבה של בנזין. שכן במים לא מדובר כאן. במקרה הטוב, בחומץ בן יין. שתי דוגמאות בלבד: השופט ספי אלון הכניס באופן גורף למעצר שישים מפגינים שנעצרו בכפר דרום. נעצרו 120, אבל העבודה חולקה בין אלון לשופטת נוספת. זו ניסתה להבחין בקרב העצורים מי להערכתה השתתף בעימות עם שוטרים ומי לא. אלון הכניס למעצר את כולם, כולל ילדים מתחת לגיל בר מצווה. דוגמה נוספת: השופט אלון דחה את הערעור נגד קידומו של קצין משטרה ניסו שחם שהטיף ערב ההינתקות לאלימות קשה נגד מתנחלים. זה השופט שאמור לתפוס את הכיסא הימני מול נציגה של ביניש, עוזי פוגלמן. אז הוא בנו של השופט בביהמ"ש העליון ומומחה למשפט העברי מנחם אלון. אחיו של שר וח"כ לשעבר בני אלון שהיה יושב-ראש "מולדת". נו, אז מה? כל משפחה ואיש שמאל משלה. אברום בורג. האחים יתום כשאהוד נלחם נגד שרון ערב ההינתקות ודני כיהן מטעם מפלגת העבודה. למשה ארנס היה אח שמאלני שחי בארה"ב, פרופ' וילאם ארנס. שלא לדבר על ציפי לבני.

מדוע דוחף יעקב נאמן בכל הכוח את המועמד המעורר התנגדות עזה ברקב המחנה שבראשו עומד ראש הממשלה שלו? התנהלות זו של יעקב נאמן היא נושא לכתבה נפרדת, שבמסגרתה יש להעלות שאלות רבות, בין היתר מה היו עמדותיו של נאמן כשהתמנה לשר המשפטים בממשלת נתניהו, כיצד השפיע עליו משפט שהתנהל נגדו, הסתיים בזיכויו המוחלט אך מנע ממנו את התפקיד אליו חזר רק היום; איפה הוא ממוקם על המפה הפוליטית ומדוע ליברמן דרש למנותו ונתניהו אימץ את הרעיון ברצון רב. מדוע הוא, מועמד הימין לכאורה, מתעקש לגזול מהימין את כבשת הרש שלו, את האפשרות להכניס למגדל השן שופט או שניים שישנו, ולו במקצת, את הרוב המוחץ שאינו משקף את יחסי הכוחות ברחוב הישראלי?

אלא שגם ללא שר המשפטים עדיין לימין עמדות חזקות בוועדה. ללא גלעד ארדן, דודו רותם ואורי אריאל, ספי אלון (ואף מועמד אחר) לא ימונה לשופט. שכן הם שלושה מתוך תשעה ודרוש רוב של שבעה.

אבל תראו מה הפלא: נציגי הימין בוועדה למינוי שופטים אינם ממהרים להציב תמרור אזהרה. ערב סגירת הגיליון ניסיתי להשיג מהשלושה תשובה ברורה: האם יתנגדו למינויו של השופט ספי אלון. על פניו, הבטחה מתבקשת ומובנת מאליה. במציאות...

פגם מקצועי
גלעד ארדן [צילום: פלאש 90]

גלעד ארדן נמצא עם משפחתו בחופשה בצפון. בסביבתו מעריכים שדבר אחד ברור: עמדתו תהיה מתואמת עם זו של רותם ואריאל.

מהדורה חוזרת נוסח 2009. הליכוד עולה לשלטון ואינו יודע לשנות את יחסי הכוחות בצמרת ולהחדיר בעלי השקפה אחרת למעוזי השמאל. השמאל, כשמנצח בבחירות אינו מתבייש לומר כי בא לשלוט. הימין מתבייש ומצהיר כי בא לשרת את המדינה. למנות שופטים טובים. כאילו בעלי השקפת עולם ימנית אינם מקצועיים.

נציג העבודה לא היה מהסס לדפוק על השולחן ולהגיד, כן, אני לא מתבייש, יש לי רוב ואני אקח את מה שמגיע לציבור בוחריי. לשם כך שלחו אותי לכנסת. גם נציג החרדים לא - וכבר היו הדברים מעולם. נציגי הימין, איך לא, הם יפי נפש. בפוליטיקה זה לא יתרון. זה פגם מקצועי.

שינוי לארבע שנים
רותם. חשובים הכישורים [צילום: פלאש 90]

"תשאלי את שר המשפטים למה הוא רוצה את ספי אלון. לגבי היותו הבן של והאח של, בעיני זה לא מעלה ולא מוריד. לא הייתי באותה מפלגה לא עם אבא שלו ולא עם אח שלו"

ח"כ דודו רותם, השוהה בחופשה, אומר שאינו מודע לסערה הציבורית סביב המינוי המסתמן של אלון. באשר לצפוי בוועדה הוא אומר: "אנחנו נפגש ונדון. לא בטוח שאנחנו שלושה - אולי ארבעה או חמישה".

אולי גם עורכי הדין ישתפו פעולה, אתה מתכוון?
יכול להיות.

למה למנות את ספי אלון? רק בגלל הייחוס המשפחתי שלו שמצייר אותו לכאורה כדתי וכאיש ימין?
תשאלי את שר המשפטים למה הוא רוצה אותו. לגבי היותו הבן של והאח של, בעיני זה לא מעלה ולא מוריד. לא הייתי באותה מפלגה לא עם אבא שלו ולא עם אח שלו.

תתנגד למועמדותו?
אשכנע את חבריי להצביע לשופטים ראויים.

אלון הוא איש שמאל חילוני ובבית המשפט העליון חייבים לעשות אפליה מתקנת, לאחר עשרות שנים שלא הייתה כניסה לימין.
חשובים כישורים ולא קשרים.

חשובות העמדות.
עמדות זה גם חלק מהקישורים.

לכולם עמדות משלהם - מדובר בשופטי עליון ולא במלאכי עליון.
הם צריכים לדעת להתעלות על ההשקפות שלהם.

נו, באמת...
אנחנו ניפגש בשבוע הבא ונדבר.

אבל אתה איש פוליטי. לציבור זכות לדעת מה דעתך לגבי השופט אלון שמועמדותו מעוררת מחאה.
זה את יכולה להגיד לאורי אריאל, לא לי ולא לגלעד ארדן. אלה שעושים רעש נגד מינויו של אלון לא הצביעו בשביל ארדן ולא בשבילי, הם הצביעו לאריאל.

ואתה לא חושב שצריך אפליה מתקנת?
לא. זה לא שאם מחר יבואו חמישה שופטים מהימין ודתיים, זה יהפוך את הפסיקות. בעוד ארבע שנים תבוא קואליציה אחרת ותשנה את ההרכב.

אבל המפלגה שלך תומכת בהקמת בית משפט לחוקה, כמו בארה"ב ושם יש איזון.
לא כמו בארה"ב - שם זה פוליטי. אנחנו רוצים בית המשפט לחוקה עם פרופסורים, עם רבנים. ועכשיו - נצביע לשופטים ראויים. שופט צריך לדעת להתעלות על דעותיו.

לפחות תשתפו פעולה, שלושתכם?
שיתוף? אני לא בטוח שכולנו חושבים אותו דבר. נתייעץ ונראה האם נגיע לשיתוף הפעולה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  16/08/2009   |   עודכן:  17/08/2009
סופיה רון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בג"צ קציר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נאמן למי?
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
17/08/09 01:52
 
זו בעיה גנטית
17/08/09 10:28
 
בני בנקר
17/08/09 10:47
2
נחום שחף
17/08/09 07:36
 
לגיל בר-מצווה
17/08/09 10:37
3
קרטופל
17/08/09 12:30
4
עידןסובול
17/08/09 13:52
 
הנ"ל
18/08/09 08:30
5
ברוריה מקרית חיים
17/08/09 16:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבל גבי איננו עימאד. עימאד הוא קצין שטח מצטיין, איש נטול פוזות ונטול שמץ של פוליטיקה.
16/08/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
פרשת תרומת הביציות מרומניה הצביעה על הסכנה שביציאה לחו"ל לקבלת תרומה ללא בדיקה מראש שהפעילות מותרת באותה מדינה. הנשים, שהגיעו לטיפול קצר ופשוט, מצאו עצמן לפתע מול רובים שלופים של שוטרים רומנים ומסובכות בסאגה משפטית מול השלטונות.
16/08/2009  |  ד"ר איליה בר  |   מאמרים
"אמש חלמתי שחזרתי ל'מנדרלי'", כך פותחת דפנה דה מוריה את ספרה, "רבקה". אמש שבתי גם אני וחלמתי (לא על "מנדרלי" של "רבקה") אלא על ביקורי האחרון ב"גוש קטיף" - זמן קצר לפני חורבנו בהוראתו של ראש ממשלת ישראל דאז, אריאל שרון. והזכרונות צפו ועלו:
16/08/2009  |  יוסף עברון  |   מאמרים
תסמונת הפיל
16/08/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
לפי הנאמר מקיים נתניהו מזה כמה חודשים מאז נבחר, דיונים וקבוצות חשיבה מסודרות ומאורגנות להפליא כדי לדון ולהיערך לתקיפה אפשרית באירן. מטרת קבוצות הדיון והחשיבה לסרוק את מגוון האפשרויות הקיים ולבחון את כל התרחישים האפשריים כתוצאה מתקיפה דרמטית כזו. יופי. כל הכבוד על עבודת המטה המסודרת והמרשימה.
16/08/2009  |  עדי שטרנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il