|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

בחסות אובמה והערבים

מדיניות נתניהו מסוכנת

התנאים הבלתי אפשריים להקמת מדינה פלשתינית שהציב נתניהו ב"נאום בר-אילן" - עלולים להתגלות כ"אפשריים" למדי
29/08/2009  |     |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
הקדים הקפאת התנחלויות למכה האובמית. נתניהו [פלאש 90]

גם אם נתניהו צודק בבקשו להגיע להסכם עם מיטשל - בהקפאתו מראש את הבנייה היהודית, הוא מוכיח לאובמה כי אינו יריב רציני. מדוע שאובמה יתייחס ברצינות לעמדותיו של נתניהו, אם הוא עצמו נוטש אותן עוד לפני שאובמה אפילו מתחיל לאתגר אותו ברצינות?

   רשימות קודמות
  הימור ישראלי בטוח
  אובמה נציב עליון
  לא להמתין עד שארה"ב תחזור לשפיות

לפני שבועיים גילינו כי רימו אותנו. אומנם ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה בעקרון את דרישתו הגזענית של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שישראל תאסור על יהודים ביהודה ושומרון לבנות בתים חדשים ולהרחיב בתים קיימים. אולם הדחייה העקרונית הזאת אינה משקפת את מדיניותו בפועל.

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, הוציא את המרצע מן השק.

אטיאס חשף כי מאז הקמתה לפני ארבעה חודשים, מונעת הממשלה מיהודים לבנות ביהודה ושומרון, בתקווה שעל-ידי כניעה מראש לדרישותיה של ארה"ב, תשפר זו את יחסה לישראל.

וזה לא הכל. בשבוע שעבר דווח כי נתניהו פועל במרץ כדי להגיע עם ממשל אובמה לעסקה שתמסד באורח רשמי את איסור הבנייה, וכי איסור רשמי זה יהיה תקף עד סוף 2010. נתניהו היה אמור לסגור את העסקה בפגישתו בלונדון עם שליחו של אובמה למזרח התיכון, ג'ורג' מיטשל, השבוע וכן על-פי המדווח, נתניהו אכן הציע להקפיא את הבנייה, אם כי "רק" למשך תשעה חודשים.

על דעת מחמוד עבאס בלבד
מפורזת??? [AP]

ארה"ב טוענת שהכוחות שהיא מאמנת יהיו מופקדים על פעילות נגד טרור ועל פעילות שיטור שגרתית, ולכן לא יהיה זה נכון לומר כי היא מקימה צבא פלסטיני. אלא שגם אם זה נכון כעת, אין כל סיבה לא להניח, שכוחות אלה יהוו את עמוד השדרה של צבא פלסטיני עתידי. הרי כבר היינו בסרט הזה.

הסיבה השנייה שהכרזותיו של אובמה על תמיכתו במדינה פלשתינית מפורזת אינן אמינות היא כי אחד מעמודי התווך של המדיניות הפלשתינית של ממשל אובמה הוא מעורבותו בבנייתו ואימונו של צבא פלשתיני בהנהגת פת"ח. רב-אלוף האמריקני קית' דייטון מפקח על בניית צבא זה בירדן ומאלץ את ישראל לאפשר את הצבתו ביהודה ושומרון.

ארה"ב טוענת שהכוחות שהיא מאמנת יהיו מופקדים על פעילות נגד טרור ועל פעילות שיטור שגרתית, ולכן לא יהיה זה נכון לומר כי היא מקימה צבא פלשתיני. אלא שגם אם זה נכון כעת, אין כל סיבה לא להניח, שכוחות אלה יהוו את עמוד השדרה של צבא פלשתיני עתידי. הרי כבר היינו בסרט הזה.

בשנות ה-90' אימן הסי.איי.איי כוחות פלשתינים לשמש כיחידות מודיעין שיפעלו נגד חמאס. אבל עצם העובדה שאומנו ככוחות אנטי-טרור לא מנע מהם לעסוק בטרור כשהגיעו ליהודה, שומרון ועזה. אדרבה, אותם כוחות שימשו כמפקדי מנגנוני הטרור הפלשתינים משנת 2000 ועד שנת 2004, כאשר ישראל סוף סוף הביסה אותם. חוסר הוודאות לגבי טיבם של הכוחות שארה"ב כעת מאמנת הוא ההופך את הצהרתו של אובמה לחסרת משמעות.

וזהו לב הבעיה שבתמיכתו המותנית של נתניהו במדינה פלשתינית. לא רק שזו אינה מקלה על הלחץ המופעל על ישראל לוותר ויתורים נוספים, אלא שהיא ממלכדת את ישראל בעמדה, שאינה משרתת שום אינטרס חיוני שלה.

הרי על-מנת להבטיח את האינטרסים החיוניים שלה מול הפלשתינים, אין ישראל זקוקה להצהרתם של ארה"ב או של הפלשתינים בדבר הסכמתם למדינה מפורזת, או להכרזתו של מנהיג פלשתיני על הכרתו בזכותה של ישראל להתקיים, או על הסכמתו לכך שישראל אינה צריכה להתאבד על-ידי קבלתם של מיליוני מהגרים ערביים. הדבר היחיד שיבטיח את האינטרסים של ישראל מול הפלשתינים לטווח הארוך הוא שידוד מערכות יסודי של החברה הפלשתינית.

כפי שראינו בוועידת הפת"ח בבית-לחם בתחילת החודש, גם אם מנהיג הפת"ח, מחמוד עבאס, היה מסכים לתנאיו של נתניהו, הוא היה עושה זאת על דעת עצמו בלבד. ועידת הפת"ח – כמו מדינת חמאס בעזה – סיפקה לישראל את כל הסיבות להאמין, כי אחרי שיקבלו את מדינתם ביהודה, שומרון וירושלים, יתמידו הפלשתינים במלחמתם בישראל. כתוצאה מכך, משא-ומתן על הקמתה של מדינה פלשתינית לפני שהחברה הפלשתינית משתנה באורח יסודי הוא מתכון לאסון.

יתר על כן, גם אם נתניהו צודק כשהוא מבקש להגיע להסכם עם מיטשל, הרי שבהקפאתו מראש את הבנייה היהודית, הוא מגלה כישורי משא-ומתן גרועים. עתה, כשהציבור יודע כי הוא הוליך אותו שולל, איבד נתניהו מהימנותו מבית. ועל-ידי כך שהוא נכנע מראש, הוא הוכיח לאובמה שהוא אינו יריב רציני. מדוע שאובמה יתייחס ברצינות לעמדותיו של נתניהו, אם הוא עצמו נוטש אותן עוד לפני שאובמה אפילו מתחיל ללחץ עליו ברצינות?

מעבר לנזק שהסבו צעדיו של נתניהו לאמינותו בבית ובעולם, יש גם את הנזק שהם גרמו ליכולתו של נתניהו למקד מחדש את תשומת הלב והנחישות האמריקנית במקום שהן אכן נדרשות.

כפי שראש הממשלה בצדק חוזר ואומר כל הזמן, העניין הפלשתיני הוא עניין שולי. המכשול העיקרי לשלום במזרח התיכון והאיום הגדול ביותר לביטחון הבינלאומי כיום הוא תוכנית הנשק הגרעיני של אירן. אירן גרעינית היא ערובה לכך, שהאזור יהיה מוכה מלחמה תמידית במקרה הטוב או יושמד בעימות גרעיני במקרה הרע.

נתניהו קיווה כי תמיכתו המותנית במדינה פלשתינית ונכונותו העכשווית למנוע מיהודים לבנות בתים ביהודה ושומרון ינטרלו את הלחץ האמריקני על ישראל ויאפשרו לו להקדיש את מאמציו לשכנוע אובמה להכיר בחשיבותו של נושא הנשק הגרעיני האירני ולהתייחס אליו באופן רציונלי. אלא ששגריר ישראל בארה"ב, מיכאל אורן, הבהיר לפני שבועיים כי קרה בדיוק ההיפך.

בראיון ל-CNN אמר אורן, כי ישראל "רחוקה מלשקול" תקיפה צבאית נגד המתקנים הגרעיניים של אירן. הוא גם אמר כי "ממשלת ישראל תמכה בנשיא אובמה בגישתו כלפי אירן בניסיונותיו להידברות וליצירת המגעים עמה".

מדבריו אלה עולה, כי לא רק שישראל לא התקדמה במאמציה לשכנע את הממשל האמריקני להתייחס לאירן ברצינות, אלא שנראה כי ירושלים אף הצטרפה לממשל האמריקני וכעת גם היא משלימה עם אירן בעלת נשק גרעיני.

ייתכן כי אורן הציג במתכוון את עמדת ישראל שלא כהלכה. אך גם אפשרות זו אינה מוסיפה כבוד לממשלה ולעומד בראשה. הרי ישראל אינה מרוויחה דבר משקרים. מצד אחד, הצהרתו של אורן מנטרלת לחץ מבית על הממשל להתחיל להתייחס ברצינות לאירן. ומצד שני, אם אומנם תתקיף ישראל את מתקני הגרעין של אירן בחודשים הבאים, ללא ספק תשמש הצהרתו של אורן ככלי בידי משמיצי ישראל לשם התקפת הממשלה.

מבקרים אחדים של נתניהו ממחנה הימין, כמו ראש עירית אריאל,רון נחמן, טוענים כי ייתכן שהגיעה העת להתחיל להפיל את ממשלת נתניהו. הם טועים. בנתיב הזה כבר הוליכו אותנו שולל. ב-1992 הפיל הימין את ממשלתו של יצחק שמיר והעלה לשלטון את ממשלת רבין-פרס, שהביאה את ערפאת לשערי ירושלים. ב-1999 הפיל הימין את ממשלת נתניהו ונתן לישראל את קמפ-דיוויד ואת מלחמת הטרור הפלשתינית.

יש אולם דרך אחרת, ואותה מקדמים אנשים כמו סגן ראש הממשלה, משה יעלון, מצד אחד, ומושל ארקנסאו לשעבר, מייק האקבי, מצד שני.

יעלון טוען כי אי-כניעה ללחץ אמריקני היא אפשרות מדינית ישימה מבחינת ישראל. אין שום סיבה להגיע להסכמה עם מיטשל על דרישתו הגזענית והמפלה של הממשל האמריקני, שיהודים לא יבנו ביהודה, שומרון וירושלים. אם ארה"ב מעוניינת במאבק עם ישראל, הרי שמאבק באפליה האמריקנית האנטי-יהודית אינו מאבק שישראל צריכה לחשוש ממנו.

טיעונו של יעלון הוכח כנכון במהלך ביקורו בשבוע שעבר של האקבי בירושלים, ביהודה ובשומרון. סיורו של האקבי הראה כי הממשל האמריקני אינו פועל ברִיק מדיני. יש תמיכה אמריקנית איתנה בממשלה ישראלית, שתתייצב מול הממשל האמריקני גם בעניין הפלשתיני וגם בעניין האירני.

מדיניותו של נתניהו סטתה מן המסלול הנכון. אך מוקדם עדיין לוותר על נתניהו. נתניהו אינו ציפי לבני או אהוד אולמרט. הוא אינו אידיאולוג ואינו אופורטוניסט. הוא מבין מדוע מה שהוא עושה אינו נכון. הוא רק צריך להשתכנע שעומדת בפניו דרך אחרת.

על הכוונת - תוכנית הגרעין של ישראל
נשיקת מוות לישראל [AP]

תמציתה של תוכנית "שלום" זו, שאותה אימץ אובמה, היא התאבדותה הלאומית של ישראל תמורת לא-כלום. התוכנית הערבית – לשעבר "התוכנית הסעודית" ולפני כן התוכנית "לדפוק את ישראל" של הפובליציסט הפוסט-ציוני טום פרידמן מה"ניו יורק טיימס" – קוראת לנסיגת ישראל לקווי שביתת הנשק של 1949 הבלתי ניתנים להגנה ולגירושם של מאות אלפי יהודים מבתיהם ביהודה, שומרון, ירושלים ורמת הגולן. תוכנית זו כרוכה גם בהסכמתה של ישראל לחדול מלהיות מדינה יהודית על ידי נכונותה לקבלתם של מיליוני ערבים עויינים כאזרחיה בתוך גבולותיה המצומקים.

למרבה הצער, כתוצאה מנכונותו של נתניהו לוותר על זכותם הבסיסית של יהודים לחיות ולבנות את ביתם בארץ ישראל, לא רק שממשל אובמה לא עומד לשפר את יחסו לישראל, אלא אף עתיד לדרדר אותו עוד יותר. פקידי ממשל אמריקניים הצהירו, כי במידה ויושג הסכם עם נתניהו על הקפאת הבנייה היהודית, הצעד הבא שלו יהיה לקבוע תאריך לוועידת שלום מזרח תיכונית בראשותו של אובמה. בוועידה זו תבוּדד ישראל ותותקף ללא הרף, בעוד שארה"ב, הערבים, האירפאים, האו"ם והרוסים יתנפלו על נציגינו וידרשו מישראל לקבל את מה שמכונה "תוכנית השלום הערבית".

תמציתה של תוכנית "שלום" זו, שאותה אימץ אובמה, היא התאבדותה הלאומית של ישראל תמורת לא-כלום. התוכנית הערבית – לשעבר "התוכנית הסעודית" ולפני כן התוכנית "לדפוק את ישראל" של הפובליציסט הפוסט-ציוני טום פרידמן מה"ניו-יורק טיימס" – קוראת לנסיגת ישראל לקווי שביתת הנשק של 1949 הבלתי ניתנים להגנה ולגירושם של מאות אלפי יהודים מבתיהם ביהודה, שומרון, ירושלים ורמת הגולן. תוכנית זו כרוכה גם בהסכמתה של ישראל לחדול מלהיות מדינה יהודית על-ידי נכונותה לקבלתם של מיליוני ערבים עויינים כאזרחיה בתוך גבולותיה המצומקים.

אין ספק כי היום שבו תקבל ממשלה ישראלית תוכנית זו – שכאמור תהווה את הבסיס ל"וועידת השלום" של אובמה – הוא היום שבו תחתום מדינת ישראל על תעודת הפטירה של עצמה.

ויש לאובמה עוד תוכנית בצנרת. הוא גם מתכוון לארח במארס 2010 ועידת פסגה בינלאומית בנושא ביטחון גרעיני. מדינות ערב כבר לוחצות להציב את תוכנית הגרעין של ישראל על סדר היום.

לקראת הוועידה, כבר חודשים קוראים גורמי ממשל באופן רשמי לישראל להצטרף לאמנה לאי-הפצתו של נשק גרעיני – דבר שייאלץ את ישראל לוותר על הנשק הגרעיני, שעל-פי פרסומים זרים מצוי ברשותה. כמו-כן, פקידים רשמיים של הממשל גם מביעים עניין באילוץ ישראל לחתום על האמנה לאי-העשרת חומר גרעיני (הפסקת חומרים בקיעים), אשר תחייב את ישראל להתיר פיקוח בינלאומי על מתקנה הגרעיני בדימונה. לאור זאת, אין כל ספק כי הוועידה המתוכננת של אובמה בנושא הגרעין תציב את ישראל בעמדה אפשרית.

בהכירו בעוינותו המובנית חסרת התקדים של ממשל אובמה כלפי ישראל, ביקש נתניהו להתחמק מלחצו על-ידי נשיאת נאום בר-אילן שלו ביוני. שם הוא נתן את הסכמתו המותנית ליעד החשוב ביותר של אובמה בזירת מדיניות חוץ – הקמתה של מדינה פלשתינית בלב מדינת ישראל.

תנאיו של נתניהו – שהערבים בכלל והפלשתינים בפרט יכירו בזכותה של מדינת ישראל להתקיים כמדינה יהודית; שהם יוותרו על דרישתם שישראל תקבל אליה כאזרחים מיליוני ערבים עויינים במסגרת מה שמכונה "זכות השיבה"; שהמדינה הפלשתינית תהיה "מפורזת"; ושמדינות ערב יכוננו יחסים מדיניים עם ישראל – אמורים היו לתקוע מקלות בגלגלי מדיניותו של אובמה, הבנוייה על העקרון שיש להפעיל לחץ בלתי פוסק על ישראל.

היות שברור כי הערבים אינם מקבלים את התנאים הסבירים מאוד הללו, הניח נתניהו כי אובמה ייאלץ לחדול מלחציו.

אבל ראש הממשלה החמיץ משהו בדרך להפסקת הלחץ. הוא לא לקח בחשבון את האפשרות, שאובמה והערבים יתנהגו שלא בתום לב – שהם יעמידו פנים כאילו הם מקבלים חלק מדרישותיו, על-מנת להכריח אותו לקבל את כל דרישותיהם, ובכך להתמיד בלחץ ממוקד ובלתי פוסק על ישראל.

לרוע המזל, זה בדיוק מה שארע.

לפני פגישתו של אובמה עם נשיא מצרים, חוסני מובארק בתחילת החודש, דיווח "אל-קודס אל-ערבי" כי אובמה קיבל את קריאתו של נתניהו לפירוזה של המדינה הפלשתינית המיוחלת. אף על-פי שנתניהו מצביע על עמדתו החדשה של אובמה כהוכחה לסגולות הדיפלומטיות של עצמו, האמת היא שעמדתו החדשה של אובמה היא גם שקרית וגם חסרת משמעות.

תמיכתו לכאורה של אובמה במדינה פלשתינית מפורזת היא כוזבת משני טעמים. ראשית כל, כבר היום החברה הפלשתינית היא אחת החברות המיליטאריסטיות ביותר בעולם. לפי דיווחי הבנק העולמי, 43 אחוז מן המשכורות המשולמות על-ידי הרשות הפלשתינית מיועדות למיליציות הפלשתיניות. היות שאובמה מעולם לא קרא לעריכת שום שינוי יסודי במערכת החברתית הפלשתינית או לרפורמה בסדרי העדיפויות התקציביים של הרשות הפלשתינית, ברור שאין הוא רואה כל בעיה עם מדינה פלשתינית מזוינת עד צוואר.

לאתר מגזין מראה
מאמר זה התפרסם במקור ב-Jerusalem Post תחת הכותרת: Netanyahu's perilous statecraft.
קרולין גליק היא פובליציסטית בכירה בג'רוסלם פוסט ועמיתה בכירה למזרח התיכון ב"מרכז למדיניות ביטחון" בוושינגטון
תאריך:  29/08/2009   |   עודכן:  29/08/2009
קרולין גליק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדיניות נתניהו מסוכנת
תגובות  [ 26 ] מוצגות   [ 26 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א מ רול
29/08/09 13:56
 
אלטע קאקער
29/08/09 16:02
 
דוד צימרמן
29/08/09 16:21
 
אלטע קאקר ישראלי
29/08/09 18:02
2
דוד צימרמן
29/08/09 15:22
3
זרו בבל
29/08/09 16:17
 
איציק שפיציק
30/08/09 14:58
4
שרון הראל
29/08/09 16:19
 
אוהב אותך
29/08/09 18:18
 
היה להם תחליף
29/08/09 18:43
 
גדעון אמיר
29/08/09 22:09
 
סווטלנה
30/08/09 10:38
5
הניה
29/08/09 16:23
6
ירחמיאלי
29/08/09 16:27
7
פלצן אלטע קעקר
29/08/09 18:08
8
ציוני
29/08/09 19:56
9
אלטע קאקער
29/08/09 20:01
10
מני הזועם
29/08/09 20:45
 
פלצן אלטע קעקר
30/08/09 10:27
 
אלטע קאקר ישראלי
30/08/09 10:32
 
יורם רובין, מאבטח
11/09/09 12:06
11
קורןנאוה טבריה
30/08/09 08:26
 
תגובת מנוולת ימני
5/09/09 13:20
 
אוהד נתן זהבי
5/09/09 13:25
12
זרו בבל
30/08/09 12:31
13
מני הזועם
30/08/09 17:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בים הכותרות המתלהמות נגד הרפורמה המתוכננת במחירי האלכוהול שיוזם האוצר, קשה היה להבחין בדגל השחור המתנוסס מעליה. "העיתון של המדינה", שקפץ על הרפורמה כמוצא שלל רב באמצעות הכותרת "גן עדן של שותים", מיקד את מחאתו בהוזלת האלכוהול המיובא והיקר יחסית ובטענה, כי אין די בקיזוזהּ על-ידי ייקור האלכוהול המקומי והזול יחסית.
29/08/2009  |  עידו שטרנברג  |   מאמרים
באמתלה צינית מצמררת שחררה סקוטלנד את סוכן המודיעין הלובי לשעבר, עבדל באסט עלי אל מגרהי, אשר בדצמבר 1988 פוצץ את מטוס חברת "פאן אם" האמריקנית, שהיה בטיסה 103, מעל לוקרבי שבסקוטלנד. ה"חמלה" שהופגנה כלפי האזרח הלוּבי, החולה במחלה סופנית לכאורה, הסתירה רק בקושי את הסיבה האמיתית לשחרור - הנפט הקבור עמוק בחולותיה של לוב.
29/08/2009  |  רחל אהרנפלד  |   מאמרים
"ביוזמתו של שר החינוך ישובצו בעתיד בתוכנית הלימודים בבתי הספר שיעורים להגברת ערכי הציונות והדמוקרטיה ומאבק נגד אלימות" (מן העיתונות).
29/08/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
משה יעלון כינה את "שלום עכשיו" וארגונים אחרים בכינוי "וירוס". הצעקה בעקבות דבריו עלתה השמיימה: הרי זה בדיוק כמו ערב רצח רבין, שדברי ההסתה המבחילים של מטורפי הימין העלו את מפלס הרצחנות בין אנשיהם לשיא, שבעקבותיו נפלה עלינו השואה הנוראה של רצח ראש הממשלה.
29/08/2009  |  עו" ד משה מכנס  |   מאמרים
בועות סבון
28/08/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
עורך ביטאון חמאס: עסקת שליט עומדת בפני השלמה  /  איציק וולף
מרקל: על נתניהו לגלות יותר נכונות לפשרה  /  מאיה שני
"לקיים מו"מ משמעותי"  /  איציק וולף
פלשתין – ישראל 0:1  /  יואב לוי
אני וירוס  /  איתן קלינסקי
נינט בשירות החמאס  /  נרי אבנרי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il