ובכן, האם כלו כל הקיצים, האם כך נגזר ואין להשיב? האם איננו יכולים לתקן המעוות ועלינו להסכין עם גחמותיו של נשיא אמריקני, כריזמטי, רטוריקן מוכשר, מפריח סיסמאות נבובות, אסטרטג חלש, אשר ישראל אינה כוס התה שלו?
כמובן שנותר מה לעשות. כמובן שיכולים אנו לפעול לשינוי הגישה העוינת האמריקנית כלפינו. אומנם אין בנמצא נוסחת קסם אשר תיישר ההדורים כבמטה קסם, אך פעולה נחרצת וסבלנית מצידנו אפשר בהחלט שתטה את הכף.
הבה ונבחן מספר אפשרויות לפעולה:
1. כיוון הפעולה העיקרי בו עלינו להשקיע את מירב המאמצים הוא המקום בו הערך המוסף למול השקעת המאמץ יהיה הגבוה ביותר, והמדובר כמובן בנוגע לבתי המחוקקים האמריקנים. ניתן לאפיין ולחלק את הנציגים בשני הבתים בהתאם למדינות מוצאם ולפעול באופן מתמחה למול כל קבוצה כזו. יש להקים ציוותי עבודה ומשימה ישראלים ויהודים אמריקנים בבירה האמריקנית, כל צוות יפעל למול קבוצת אותם הנבחרים שאופיינו. כל צוות יכלול איש יחסי ציבור אשר ינתב וישמור על קשר רציף עם הנבחרים האמריקנים שלמולו. כל צוות יכלול איש/אנשי הסברה המצויים בהוויות המזרח התיכון והסכסוך הישראלי-ערבי והמצטיינים בדיברור הבעיות למול נבחרים אמריקנים. רצוי יהיה לצרף לכל צוות או למספר צוותים איש חוק הבקי בחוקי ישראל וארה"ב כאחת.
לפי הערכה זהירה, יהיה צורך ב-20-10 צוותים כמתואר לעיל על-מנת למלא הצרכים למול בית הנבחרים והסנאט האמריקני. חשיבותו של נציג הלובי היהודי בכל אחד מהצוותים המתוארים, היא בכך שכלל הפעולה תהווה תשלובת של כוחות למען מטרת השתדלנות ותביא לאימוץ הקשרים של ישראל עם הקהילה היהודית האמריקנית. חשוב ביותר יהיה לסנן את המועמדים לשמש בצוותים אלו כאותם אלו החשים מחויבות מיוחדת למדינת ישראל וקיומה כמדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית.
הצוותים יפעלו באורח שוטף לאורך זמן בבירה האמריקנית, ואפשר כי פעולה זו תימשך לאורך שנים ותרוכז מלמעלה על-ידי צוות ממומחים מיוחד, ישראלים ויהודים אמריקנים אשר יכוון ויווסת הפעילות בהתאם לצורך הכללי ובהתאם לצרכים מיוחדים בהתאם להתפתחויות אזוריות וגלובליות.
2. הקהילה היהודית וחוסנה הרב הוא מקור כוחו ועוצמתו של הלובי היהודי בוושינגטון. מאידך-גיסא, זוהרו של לובי זה הועם בשנים האחרונות עקב בעיות גיל של פעיליו והתרחקות הדרגתית אך ברורה של הדור הצעיר היהודי-אמריקני מדרך אבות ונטייה ההולכת וגוברת להתבוללות בקרב האוכלוסיה הכללית.
על כל אלו ניתן להוסיף כי הציבור היהודי נשבה בקסמי הרטוריקה האובמית, וחלקו הולך שבי אחר מפריח הסיסמאות מוושינגטון ואינו רואה עין בעין את בעיות הקיום של מדינת ישראל כפי שנראים הדברים מתוככי המזרח התיכון.
הניסיון מראה כי אותם אנשים מבינינו הנשלחים לאימוץ הקשר עם יהדות הגולה אינם עוברים סינון מתאים וכך ישראלים רבים, הבאים דווקא ממיעוט שולי בעם אשר נבחרו בשיטת "חבר מביא חבר", מטיפים את דעותיהם האישיות, שטופות אג'נדה קיקיונית, לפזורה האמריקנית, הנוגדות לעיתים קרובות את הקו המדיני וצרכי קיומה של ישראל. יש לרתום את הסוכנות היהודית למשימה זו מתוך הגישה של העברת ערכים ישראלים, יהודיים, ציוניים ודמוקרטיים של הרוב במדינת ישראל.
יש ליצור לשכות קשר וקישור עם בני הקהילה היהודית בערים אמריקניות מרכזיות אשר ינתבו פעילות למען ישראל באורח רציף, שיטתי ומקצועי. פעילות זו חייבת להיות מונחה ממקור אחד המפקח על פעילות כל הצוותים ברחבי היבשת ואף מכוונם לתגובה מתאימה עקב ארועים באזורנו. משרד הקישור הישראלי לקהילה והלובי היהודי חייב להיות משרד מושקע אשר יהיה מסוגל לנהל ולנתב את קשרי ישראל עם הקהילה היהודית תוך הקמת צוות תגובות אשר יפעל גם הוא במסדרונות הממשל ובתי הנבחרים באופן מתואם.
3. גורמי ממשל ישראלים יפעלו ישירות למול גורמי ממשל אמריקנים רשמיים ובאורח טבעי לא נתייחס אליהם במאמר זה.
4. פעילות הגורמים הישראלים בבירה האמריקנית, הנוגדים את מדיניות ישראל ומנסים לכפות עליה קו שולי-אג'נדתי, מהווה מורסה מוגלתית בתוך כלל פעילות ישראל בבירה האמריקנית, ויש לטפל בה מהשורש. פעילותם של גורמים אלו בשנה האחרונה בבירה האמריקנית מגלה כי הינם מהווים סכנה אסטרטגית קיומית לישראל. בספר "משנאי החינם בינינו" אשר הקישור אליו מצורף בסופו של המאמר, קיים תיאור מורחב ומדוקדק בנוגע לפעילותם של אותם גורמים חתרנים ישראלים בתוך תוכנו.
ארגון "
שלום עכשיו" פעל כל שנות קיומו ועדיין פועל לכאורה באורח לא חוקי הן בישראל והן בארה"ב. חוקי שתי המדינות מחייבים כי תרומות המועברות לגופים כגון אלו, אפשריות אך ורק למטרות חינוכיות. ארגון "שלום עכשיו" פועל, כידוע, לכל כיוון למעט פעולות חינוכיות. הארגון אומנם מכנה עצמו "ש.ע.ל. מפעלים חינוכיים", אך מובן כי המדובר בכסות נכלולית למען מטרות אנטי ישראליות. אומנם נערכה חקירה נגד הארגון בשנת 2008 על-ידי רשם העמותות והוצא צו פירוק, אך זה - אינו נאכף. יש ליידע את השלטונות האמריקנים בעניין שאלת החוקיות של הארגון ולפעול להוצאתו מחוץ לחוק בארה"ב כמו גם בישראל תוך הוצאת צווי מניעה מיידיים.
"יוזמת ג'נבה" ממומנת כולה ובנדיבות מפליגה על-ידי האיחוד האירופי כמו גם "הקרן החדשה לישראל" האמריקנית. בדיקה מעמיקה תגלה בוודאי חוסר חוקיות בכל נושא התרומות. קיים חשד לכאורה כי כלל ההתארגנות פועלת בנוסח של "סוכן עוין זר" בישראל, ומכאן שחייבת היא בצו פירוק והעמדת פעיליה לדין. משרד 'רשם העמותות' הישראלי חייב בשידוד מערכות כללי ויסודי מפאת שחוסר פעילותו התמוה בכל נושא מימון העמותות בישראל (שאינן לגיטימיות), הביא כבר על ראש כולנו צרה גדולה. הלכה ולמעשה הפכו עמותות מסוימות לשלטון של מדינה בתוך מדינה, בהכוונתם של גופים ומדינות אשר טובתנו אינה מהווה כלל גורם בשיקוליהם.
כל פוליטיקאי גורר אחריו שובל של שלדים אשר ברגיל מנסה הוא לטמנם עמוק בתוך ארונותיו. גם החבורה "הישראלית-יהודית" המקיפה את אובמה אינה יוצאת מכלל זה. ניתן להקים צוותים אמריקנים בהכוונה ישראלית אשר יעלו לאור השמש המחטא את נכלוליהם הפוליטים והאחרים של
רם עמנואל וכנופייתו. לא יקשה לאתר ולתמוך בעיתונאים חוקרים אמריקנים, בלתי תלויים הידועים כאובייקטיבים, אשר יהיו שמחים לחפור את שלדיו של רם עמנואל וחבר מרעיו ולהביאם לידיעת הציבור האמריקני, ובכך לגמד עד לבטל את השפעתו בבית הלבן. "כנופיית עמנואל" הינה מסוכנת מאויבי ישראל מוצהרים, באשר נחשבת היא לבשר מבשרנו בעוד אשר היא לא.
ברי הוא כי "כנופיית עמנואל" חותרת, תחת הכוונת "שלום עכשיו" ו"יוזמת ז'נבה", להפיל את ממשלתה הימנית של מדינת ישראל לטובת ממשלה אחרת כנועה ומתרפסת, המייצגת אך שוליים בעם, אשר תמלא את גחמות האנטישמים והאוטו-אנטישמים בוושינגטון. האם עלינו, כמדינה ריבונית-דמוקרטית, לאפשר להם זאת בלא תגובה?
5. באשר לשני הזרמים הבאים "הקהילה האוונגליסטית" ו"הקהילה השחורה", הרי שהשקעת מאמץ מיוחד בהם הינה מיותרת. "הקהילה האוונגליסטית" הינה גוף משוכנע כבר למען ישראל וכל טובה נוספת לא תצמח מפעולה ביניהם. מאידך-גיסא, חשוב כי ישראל תפתח משרד קישור מיוחד לקהילה זו על-מנת לתחזק את היחסים הטובים בינינו. באשר ל"קהילה השחורה", הרי היא ברובה המכריע פועלת כנגד ישראל או למצער חשה יחסי קירבה עם העולם האיסלאמיסטי על פני ישראל וכך התועלת שתצמח מפעולה בקרב קהילה זו תהיה בוודאי שולית, למצער לטווח המיידי. מאידך-גיסא, גם במקרה זה חשוב ליצור משרד קישור ויחסי ציבור על-מנת להכין את הקרקע לשינוי גישה, אם וכאשר, של קהילה זו בעתיד.
6. האמור לעיל אינו סותר ובא בנוסף להסברה הכללית הישראלית בארה"ב אשר ניכר בה כי מנוהלת על-ידי חובבים והינה מושא לתלונות וגינויים עקב חוסר יעילותה והישגיה, משך שנים ארוכות.
מזה זמן רב ניכר כי בפעולות ישראל בארה"ב אינן יעילות ואף מכשילות את הדרג המדיני בארצנו בפעולותיו הבינלאומיות. כפי שהדרג הצבאי תפקידו לאפשר למדינאים מרחב תמרון ופעולה לכל כיוון שימצאו לנכון בשטח הצבאי אם המדיני, כך גם פעולות משרד חוצנו. מוטל עליו לאפשר את אותו מרחב הפעולה המדיני וגמישות צבאית לעת הצורך, נושא אשר כשל בעבר וכושל הוא בו פעם אחר פעם.