|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

להפריד בין התאומים - המחוברים בראש

הסוגיה המשפטית התורנית - האם לחלק את סמכויות היועץ המשפטי לממשלה לשניים? מחד - יועץ משפטי לממשלה - שיבחר ע"י הממשלה, מאידך - תובע כללי, שיבחר ע"י וועדה ציבורית ניטרלית, שייצג את המדינה ואת הציבור
10/09/2009  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות
לאן נעלמה אחריות התקשורת? [פלאש 90]

האם היועץ המשפטי לממשלה - הוא "סיביל סרוויס" קלאסי לאמור: איש מקצועי, ללא נטיות פוליטיות (או שאיפות פוליטיות) וכל כולו נתון ליישום החוק והמשפט בלבד? אין טיפוסים כאלה - ואם ישנם בודדים, אין למנותם לתפקיד, מחוסר התאמה, חוסר אמונה, וחוסר יכולת לתפקד במציאות המתהווה.

כאשר מונתה ועדת שמגר, בעקבות פרשת בראון-חברון, להמליץ על דרך וקריטריונים למינוי יועץ משפטי - פניתי בכתב לוועדה והצעתי להפריד בין התפקידים, תוך הדגשת מספר עובדות. ביניהן - החשש לניגוד אינטרסים בין תפקידו של היועץ - לייעץ ולתת חוות דעת לשרים ומשרדיהם, לבין העובדה שהוא גם המחליט על העמדתם לדין פלילי או העברתם מתפקיד.

להערכתי - יש להפריד בין הדבקים, מהר ובאופן אלגנטי. הגיע העת - למהפך היסטורי.

סמכויותיו הרבות של היועץ המשפטי לממשלה, שהוא גם ראש התביעה הכללית, נתונה לוויכוח ציבורי, משפטי ופוליטי - משכבר הימים.

מספר התומכים בהפרדת הסמכויות כמספר המתנגדים להם - ולכל צד, נימוקים כבדי משקל, המשכנעים את עצמם. אבל הגיע העת, לבצע את הניתוח הכואב הזה אשר נושא בחובו, סמכויות על, ריכוז כוח משפטי ופוליטי, הרבה מעבר לתפקידים הקלאסיים של יועץ משפטי ותובע כללי.

הטענות - שפיצול התפקיד יחליש את שני בעלי התפקיד אינן נכונות ומבוססות. ללא ספק - התפקיד של התובע הכללי, שימונה ע"י ועדה ניטראלית ציבורית, בהשתתפות נציגי ציבור, נציגי האקדמיה, לשכת עורכי הדין, בראשות שופט עליון בדימוס - יכולה ליצור תפקיד עצמאי, עוצמתי וא-פוליטי.

התובע הכללי:

מינוי מעין זה - שלא יעשה ע"י הממשלה, ייתן לתפקיד את האיזון המתבקש, בו יוכל התובע הכללי - לפעול בחופשיות ולהפעיל את סמכויותיו, ללא ניגודי אינטרסים, ללא מורא בהתאם לחוק ובמסגרת החוק.
תפקיד מעין זה - מחייב מומחיות בתחום המשפט הפלילי המובהק, המשפט הפלילי של צווארון לבן וכל הקשור לניהול משפטים פליליים וכלכליים בכל הערכאות המשפטיות. כמובן - שבמסגרת תפקידו זה, יהיה ממונה על כל מערכת התביעה והפרקליטות במדינה, כשלצידו פרקליט המדינה שיבצע את המדיניות בשטח הלכה למעשה.

כך, שבפועל לא רק שמעמדו לא יוחלש - אלא יהפוך לתפקיד עוצמתי, עצמאי מהשורה הראשונה וכדי, שבעל התפקיד לא יצבור כוח רב מדי - ולא יסבול מסינדרום "שכרון הכוח", תוגבל המשרה - לתקופה של 7 שנים, כמקובל לפי החוק החדש לבעלי תפקידי מפתח בשירות הציבורי - אלא אם יתפטר קודם לכן מיוזמתו או לא יוכל למלא את תפקידו מסיבה אחרת.

היועץ המשפטי לממשלה:

תפקיד היועץ המשפטי לממשלה - נגזר למעשה מהשם שהוענק לתפקיד לאמור: לייעץ לממשלה ולכל מוסדות המדינה, תוך שמירה על החלטות ומהלכים מדיניים פוליטיים - שיהיו במסגרת החוק, בהתאם לחוק ושמירה על שלטון החוק. סעיף 54, לחוק לשכת עורכי הדין תשכ"א-1961 - מגדיר את תפקידו של עורך הדין, כמייצגו, נאמנו של הקליינט שלו - במילים אחרות: "במילוי תפקידו יפעל עורך הדין לטובת שולחו בנאמנות, במסירות ויעזור לבית המשפט לעשות משפט".

ובכן בתרגום ללשון משפטית חופשית ציבורית יאמר: "היועץ המשפטי לממשלה, במסגרת תפקידו, יפעל לטובת המדינה והממשלה בנאמנות, במסירות ויעזור לממשלה לפעול במסגרת החוק, תוך שמירה על שלטון החוק".

והיה, אם תכתב חוקה, בה יאספו חוקי היסוד הקיימים - יהיה תפקידו של היועץ לשמור על חוקי היסוד והחוקה, בכל מאודו ובכל כוח תפקידו.

המינוי של היועץ המשפטי לממשלה: יעשה ע"י הממשלה, באמצעות וועדת איתור, ותקופתו לא תוגבל בזמן אלא בשירות הממשלה.

כלומר: אם תתחלף הממשלה, יכולה הממשלה החדשה, לבחור יועץ חדש או לאשר מחדש את מינוי של היועץ הקיים. להזכיר לציבור - בארה"ב עם מינויו של נשיא חדש ממפלגה שלא הייתה בשלטון, מתחלפת בבת אחת כל הצמרת השלטונית והמוסדית, שפירושה בין 15,000-10,000 עובדי מדינה של המפלגה המפסידה - וביניהם כמובן גם שר המשפטים, שהוא היועץ המשפטי והתובע הכללי.

בתקופתו של היועץ המשפטי אלייקים רובינשטיין, (כיום שופט עליון), היה מתח גלוי בינו לבין פרקליטת המדינה, עדנה ארבל (כיום שופטת עליונה), שהתנהלה כיועץ משפטי שני ועצמאי - תוך מתן ופרסום חוות דעת נוגדות לאלו של רובינשטיין.

מני מזוז - כאשר מונה ליועץ משפטי לממשלה, הכריז במסיבת העיתונאים הראשונה שלו - שבראש הפירמידה המשפטית יעמוד רק אדם אחד - היועץ המשפטי - והתופעה של שתי חוות דעת מנוגדות - לא תחזור על עצמה. הטוענים בלהט - שפיצול התפקיד יביא לפוליטיזציה של התפקיד צודקים - והשאלה היא מה רע בכך. למה שממשלה, בעלת אוריינטציה ימנית, תמנה או תישאר, עם היועץ בעל אוריינטציה שמאלנית או להיפך.

האם היועץ המשפטי לממשלה - הוא "סיביל סרוויס" קלאסי לאמור: איש מקצועי, ללא נטיות פוליטיות (או שאיפות פוליטיות) וכל כולו נתון ליישום החוק והמשפט בלבד?

אין טיפוסים כאלה - ואם ישנם בודדים, אין למנותם לתפקיד, מחוסר התאמה, חוסר אמונה, וחוסר יכולת לתפקד במציאות המתהווה.

לדעתי - אין אזרח ישראלי, ללא דעה פוליטית או לפחות נטייה או נהייה פוליטית - זה טוב, זה בריא, זה מראה על אכפתיות ואזרחות, בתנאי כמובן - שאינו חותר תחת יסודות המדינה קיומה ובטחונה.

סקירת היועצים המשפטיים, שהיו בישראל עד מני מזוז - מצביעה שכולם היו עם אג'נדה, פוליטית, חברתית, מוסרית ומשפטית - דבר שעזר להם להצליח בתפקיד, גם אם לא הצהירו על כך בפומבית ובחוכמה רבה.

פרשנות החוק ויעוץ משפטי - לא סותרות בהכרח תפיסות עולם ודעות פוליטיות, ויכולים לחיות בשלום זה בצד זה - כפי שמוכיחה המציאות לפרקים.

לדעתי הגיע הזמן למהלך ההיסטורי, כאשר מונתה ועדת שמגר, בעקבות פרשת בראון-חברון, להמליץ על דרך וקריטריונים למינוי יועץ משפטי - פניתי בכתב לוועדה והצעתי להפריד בין התפקידים, תוך הדגשת מספר עובדות. ביניהן - החשש לניגוד אינטרסים בין תפקידו של היועץ - לייעץ ולתת חוות דעת לשרים ומשרדיהם, לבין העובדה שהוא גם המחליט על העמדתם לדין פלילי או העברתם מתפקיד. שנית - זכותה של ממשלה נבחרת לבחור לה יועץ, ומזדהה עם מטרותיה, מדיניותה וביצוע החלטותיה - שהרי הממשלה שריה ומשרדיה הם הלקוחות של היועץ - ויועץ בוחרים כמו רופא לפי הידע, המקצועיות, המיומנות והאמון שנותנים בו. מהלך מעין זה - מאפשר כמובן, לממשלה חדשה להחליף את היועץ עם החלפת השלטון, כמקובל בהרבה מדינות כולל ארה"ב ויש לכך יתרונות רבים.

לסיכום: נראה לי שזכותה של ממשלה נבחרת, לבחור לה יועץ משפטי - בתנאי שיהיה מקצוען, נאמן, בעל אישיות עצמאית וחזקה ושמירה על שלטון החוק יהיה נר לרגליו.

הערות בענייני דיומא: היום בו נעלם נתניהו, מ"הראדאר" של התקשורת.
1. הבלבול בלשכת נתניהו - היה לא מקצועי, לא מתואם, מיותר ומזיק.
2. הודעה פשוטה קצרה, אחידה, מגורם מוסמך בנוסח: "ראש הממשלה היה עסוק בישיבות ופגישות חשובות במסגרת תפקידו" - היו פותרים את הפלונטר.
3. אבל מאחר ונתניהו נעלם "מהרדאר" של התקשורת ליום אחד - החלה מהומה, ספקולציות פראיות שהעלו את האירוע לדרגה של כמעט אסון לאומי ופגיעה בבטחון המדינה.
4. הגדיל לעשות עיתון מעריב והכתבים מאיה בן-גל ובן כספית בכותרות ענק, שנתניהו שקרן, לא הגון, (מה היה לא הגון?), לא שולט בלשכה. נתניהו הישן כמו החדש לא השתנה - מה הקשר?
5. ובכן סקופ: האמת היא שנתניהו נעלם ליום ועסק בהלבנת כספים, קבלת מעטפות, ונסיעה לשוויץ לכספות סודיות.
6. יש כתבים ועיתונאים - שלא יסלחו לנתניהו על הצלחותיו ועל כך שנבחר לראש ממשלה.
7. התקשורת הוכיחה שוב, שהיא לא מפרגנת, לא מאוזנת, לא אובייקטיבית, שבוייה בתדמית שהיא יוצרת ולא מוכנה להתנתק ממנה. מסקנה - חוצפה וגועל נפש.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  10/09/2009   |   עודכן:  10/09/2009
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להפריד בין התאומים - המחוברים בראש
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עידןסובול
11/09/09 09:32
 
הפטיש והעט
12/09/09 02:32
2
היום פכטר שכיר עט
11/09/09 10:16
 
הצדק ואתה
12/09/09 02:27
3
מרק_טווין
11/09/09 10:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באוקטובר 1997 ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית-הכנסת של המקובל הרב כדורי כדי לבָרכוֹ לרֶגל החגים. נתניהו היה אז בעיצומה של קדנציה סוערת ומרובת קלקולים, ממשלתו קִרטעה. נתניהו ניגש אל הרב כדורי ולחש על אוזנו את המשפט המדהים: "אנשי השמאל שכחו מה זה להיות יהודים". נתניהו, שנתפס כמי שמנהל מלחמה בָּאֶליטות הישנות, נראה כִּמְפלג, זורע שנאה ודה-לגיטימציה נגד קבוצה מסוימת בעם. הלחישה הזו הפכה לסמל של "ביבי הישן" - משל לתכונותיו הגרועות ביותר של ראש-הממשלה.
10/09/2009  |  אברשה טנא  |   מאמרים
כאשר אני שומע בתקשורת את המילה "כיבוש", היא תמיד נאמרת בהקשר של ישראל כצד התוקפן ואילו הפלשתינים המסכנים, רחמנא ליצלן, הם המותקף והאומלל.
10/09/2009  |  יניב אקרמן  |   מאמרים
כאשר כינה יושב-ראש העבודה את קבוצת המורדים כאימפוטנטים שלא מסוגלים לבצע כלום בתוך המפלגה ולא יצליחו גם מחוץ למפלגה, הוא יכול להראות קבלות. תקופת מנהיגותו של עמיר פרץ בעבודה ובהסתדרות הצטיינה ברטוריקה גבוהה על זכויות העובדים - תוך הסכמה לשחיקה מתמדת בזכויותיהם. לדוגמא, כדי לקבל מחברות כוח האדם תשלומים שיסייעו לקיום ההסתדרות, נתן עמיר פרץ את ידו להגבלת זכויות העובדים המועסקים על ידן. הכנסת העבירה הליכי חקיקה ששחקו את זכויות השכירים, והאוצר חגג ללא כל הפרעה בהפרטות והעברת הון לעשירונים העליוניים - תוך הכבדת המיסוי על השכירים בשכבות החלשות.
10/09/2009  |  יגאל לביב  |   מאמרים
"כאן נלחמים בזבובים", הכריז שלט שהוצב בפתח מסעדה קהירית. צעיר נכנס למסעדה, וגילה שהיא רחשה להקות זבובים המעופפות בחלל באין מפריע. "סלח לי", הוא פנה אל אחד המלצרים, "איך זה מסתדר עם השלט בחוץ?". "אדוני", ענה לו המלצר, "הייתה מלחמה. הפסדנו"...
10/09/2009  |  ד"ר יוסי אמיתי  |   מאמרים
השבוע פורסמו נתוני סקר ההכנסות השנתי של ישראל. הפערים בין העשירון העליון לבין התחתון ממשיכים לגדול - זה לא מפתיע אף אחד. כולנו ערים לכך שבמדינת ישראל הפער בין עני לעשיר הולך וגדל בצעדי ענק. התחושה הרווחת, שכעת מעוגנת שוב גם בנתונים רשמיים, היא שהעשירים מתעשרים והעניים הופכים לעניים יותר.
10/09/2009  |  תמי מולד-חיו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il