|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

הזמנה לבית הספר "מרחב"

בית הספר "מרחב" לחינוך סביבתי במושב בית-צבי הוא ביטוי לרצון להשיג חינוך טוב יותר לילדים יחד עם פתיחות לסביבה במטרה ללמוד ממנה, לשמר אותה ולתרום לה והכל מעשה ידי ההורים
18/09/2009  |   גבריאל בן-עמי   |   מאמרים   |   תגובות
האמנם חינוך ממלכתי מהווה את דרך המלך להגשמה אישית ולמצוינות? ספק! [צילום: מוקי שוורץ]

בעולם השלישי, שבו טרם התבססה מערכת חינוך ממלכתית ציבורית מפותחת ועשירה כמו במערב, מתפתח שוק חינוכי משגשג שבמסגרתו מוביל החינוך הפרטי ומתווה במידה רבה את פני מערכת החינוך הלאומית. גם תופעה זו מלמדת על הקשר בין חירות כלכלית לחירות פוליטית

אנשים כמו מייסדי בית הספר "מרחב" לחינוך סביבתי במושב בית-צבי - מצליחים להפיק מתוכם איכויות אנושיות של שיתוף פעולה ותרומה קהילתית, החורגות מן האדישות והניכור המאפיינים חלקים ניכרים בחברה הישראלית בת זמננו.

בית הספר היסודי מרחב נוסד על-ידי חברי עמותת "כלנית", שהוקמה במיוחד לשם כך על-ידי הורים תושבי מושבים בשטח המועצה האזורית מרחבים (הנגב הצפון-מערבי). כמו בתי ספר ייחודיים אחרים, גם מאחורי הקמתו של בית ספר זה עמדה אכזבתם של ההורים מבית הספר הממלכתי הציבורי, הן מההיבט הפדגוגי והן מההיבט הערכי. אולם, הם לא הסתפקו בטרוניות על "מצב מערכת החינוך”, ומשהגיעו למסקנה כי מתוך המערכת המאובנת אי-אפשר לשנות, קמו ועשו מעשה.

הקמת בית ספר יש מאין אינה דבר פשוט. היא מחייבת יכולת עבודה בצוות, נכונות ללמוד, ואומץ להוציא את הילדים ממסגרת, שגם אם אינה משביעת רצון היא ברירת המחדל הקלה יותר. ואם לא די בכל זה, הרי שגם העלויות הכספיות של הקמת בית ספר ייחודי אינן מקלות על משפחה ישראלית ממוצעת.

מבחינה פורמלית, בית הספר מרחב, כרבים כמותו בעשורים האחרונים (יותר מ-200 לפי הערכות שונות), משתייך לחינוך ה"מוכר" שאינו רשמי. ככזה, הוא אינו כפוף ישירות למשרד החינוך ואינו זכאי לתקצוב מלא כמו זה שזכאים לו בתי ספר ממלכתיים. אי-הכפיפות למשרד החינוך מאפשרת חופש פעולה ועצמאות ניהולית רבים יותר. למעשה, המנהלים והמפקחים האמיתיים של בית ספר כזה הם ההורים. היתרונות בכך הם יכולים לקיים קבוצות לימוד קטנות (בנות פחות מ-20 תלמידים), להעסיק ולפטר מורים על-פי בחירת ההורים, תוך בחינת ביצועיהם, והאפשרות לקבוע תוכנית לימודים גמישה וייחודית, המתאימה לצרכים הערכיים של ההורים ושל ילדיהם.

החיסרון הגדול של עצמאות זו הוא עלותה הגבוהה.כל הוצאות התפעול של בית הספר מוטלות על ההורים: מימון סגל ההוראה, תשלום דמי שכירות המבנה, תשלומים לספקים השונים, וכיסוי הוצאות כמו חשמל ומים. מדובר בעלות של כאלף שקלים לחודש לילד, וכאשר יש במשפחה יותר מילד אחד, זוהי הוצאה ניכרת.

ציונות ללא מרכאות
להתחרות בחינוך הציבורי [פלאש 90]

בית הספר מרחב מבטא שילוב של הרצון להשיג חינוך טוב יותר לילדים יחד עם פתיחות לסביבה הטבעית והחברתית במטרה ללמוד ממנה, לשמר אותה ולתרום לה. ההורים שהקימו אותו מקדישים מזמנם וממרצם לרעיון משותף. הם מחליפים ידע ומיומנויות, וכל אחד תורם מהידע ומהיכולת המיוחדים שלו. יש מי שמומחיותו בריתוך, והוא מתקין את הגדר ויש מי שמיומנותה בהוראה, והיא מלמדת את הילדים מקצועות יסוד. יש מי שידו משגת יותר והוא מקדיש יותר כסף ויש מי שפרנסתו קשה יותר והוא משלם פחות. והאין זה חלק מציונות אמיתית בלי מרכאות?

למה בכלל קמים בתי ספר כמו מרחב? האם זו גחמה של תמהונים או של עשירים מסתגרים ואליטיסטיים? נראה כי בתי ספר כמו מרחב, הם חלק מתופעה חברתית ותרבותית שהחלה לצבור תאוצה במחצית השנייה של המאה ה-20. עוד בשנות ה-60' שלה התריע מילטון פרידמן בספרו "חופשי לבחור" מפני משבר בחינוך הממלכתי הציבורי והצביע על היעדר התחרות ועל המונופוליזם של המדינה כגורמיו העיקריים. אנדרו קולסון בספרו "שווקים חינוכיים: ההיסטוריה הבלתי ידועה" חושף את תהליך ההידרדרות המתמדת בחינוך האמריקני ב-100 השנים האחרונות, למרות הגידול העצום במשאבים המוקצים לו. הן פרידמן והן קולסון, כמו חוקרים אחרים, מוכיחים כי מערכות פרטיות ועצמאיות תפקדו באופן משביע רצון למדי עוד לפני ייסוד החינוך הממלכתי הציבורי. כך, שיעור יודעי קרוא וכתוב בשלהי המאה ה-19 בארה"ב היה דומה לזה הנוכחי, אך עלותו של החינוך אז הייתה נמוכה בהרבה ועצמאותו הפדגוגית והניהולית – גדולה בהרבה.

חוקרים כמו פרידמן וקולסון אינם שוללים את החינוך הציבורי לחלוטין. להיפך. בהתאם למסורת של אדם סמית, הם קובעים כי יש לו מקום ותפקיד חשובים במסגרת שוק חינוך תחרותי, שבו יתחרו בתי ספר ציבוריים בפרטיים. ההיסטוריה מלמדת כי מוסד ציבורי אינו חייב להיות כושל, ודוגמה בולטת לכך היא אוניברסיטת קליפורניה הציבורית היוקרתית. נראה, כי ההבחנה הקובעת את הצלחתו של שירות חברתי היא, כלשונו של עמנואל סאבאס (1996) "מונופול מול תחרות ולא ציבורי מול פרטי". מסגרת כזו, שבה מתחרים בתי ספר ציבוריים ופרטיים על ליבם של צרכני החינוך, היא תוכנית השוברים שמציע פרידמן. התוכנית מאפשרת נגישות גדולה יותר של אוכלוסיות עניות לחינוך איכותי יותר ויוצרת תחרות שממנה נשכר בין השאר גם החינוך הציבורי, הלומד להתאים עצמו לדרישות ההורים ולמציאות החברתית.

חירות כלכלית וחירות אישית
למצולמות אין קשר לכתבה [פלאש 90]

אחת התוצאות של אימוץ הגישה הליברלית הקלאסית ושל הכלכלה הקפיטליסטית הנובעת ממנה, היא יציאה של מאות מיליוני אנשים בעולם השלישי מעוני, ופריחה חסרת תקדים של מדינות מרובות אוכלוסין כמו סין והודו. כתוצאה מן הגידול בחירות הכלכלית, ניתן להתרשם במקומות אלה גם מהגידול המתון בחירות הפוליטית.

לא ניתן לנתק את התפוררותה של מערכת החינוך במתכונתה הממלכתית-הריכוזית ואת צמיחתה תחתיה של מערכת חינוך מבוזרת ואינדיבידואלית הרבה יותר, מן ההקשר הרחב יותר של שינויים פוליטיים, כלכליים וחברתיים גלובליים. תופעה זו הינה במידה רבה פועל יוצא של התמוטטות ההסדרים החברתיים הסוציאל-דמוקרטיים כפי שהתגבשו במהלך המחצית הראשונה של המאה ה-20 ושל עליית גישות שמרניות וליברליות קלאסיות. הכוחות הפוליטיים הדמוקרטיים שנבחרו במערב, דוגמת מרגרט ת’אצר בבריטניה ורונלד רייגן בארה"ב, ובעקבותיהם גם כוחות פוליטיים אוטוקרטיים כמו דנג הסיאו פינג בסין, הובילו תהליכים של צמצום במעורבות המדינה במשק, הפרטה של שירותים ציבוריים, גידול התחרות, יוזמה ופתיחה של משקים סגורים לתחרות גלובלית, וזרימה חופשית של משאבים והון ממקום למקום. אחת התוצאות של אימוץ הגישה הליברלית הקלאסית ושל הכלכלה הקפיטליסטית הנובעת ממנה, היא יציאה של מאות מיליוני אנשים בעולם השלישי מעוני, ופריחה חסרת תקדים של מדינות מרובות אוכלוסין כמו סין והודו. כתוצאה מן הגידול בחירות הכלכלית, ניתן להתרשם במקומות אלה גם מהגידול המתון בחירות הפוליטית.

מכיוון שלחינוך תפקיד חשוב בהכשרת עובדים מיומנים ואזרחים משכילים, מובנת האכזבה מן המערכת הציבורית, שהיא תוצר הגישות הפרוגרסיביות והסוציאל-דמוקרטיות שלא עמדו בציפיות. פועל יוצא מאכזבה זו הוא השתחררות הדרגתית מכבלי המונופוליזם החינוכי של המערכת הממלכתית והיווצרות פסיפס של בתי ספר פרטיים ועצמאיים המנסים לתת מענה הולם לדרישות ההורים והכלכלה המודרנית. כך הדבר בשבדיה ובצ’ילה, שהחילו תוכנית שוברי חינוך על כלל מערכת החינוך, כך הדבר במדינות רבות בארה"ב. ג'יימס טולי בספרו "העץ היפה", מצביע על תופעה מרחיקת לכת עוד יותר: בעולם השלישי, שבו טרם התבססה מערכת חינוך ממלכתית ציבורית מפותחת ועשירה כמו במערב, מתפתח שוק חינוכי משגשג שבמסגרתו מוביל החינוך הפרטי ומתווה במידה רבה את פני מערכת החינוך הלאומית.

אבל מעבר לכך, הקמת בית הספר "מרחב" על-ידי ההורים, ממש במו ידיהם, היא בעלת משמעות רבה גם מן ההיבט הלאומי-חברתי. זוהי חוויה מרגשת לראות כיצד במדינת ישראל של ימינו, שאמצעי התקשורת שלה מציירים אותה כאוסף של פרטים מנוכרים וקהי רגש לזולתם ולסביבתם, מתקיים שיתוף פעולה כזה, בשם רעיונות וערכים אישיים ולאומיים. בית הספר מרחב מבטא שילוב של הרצון להשיג חינוך טוב יותר לילדים יחד עם פתיחות לסביבה הטבעית והחברתית במטרה ללמוד ממנה, לשמר אותה ולתרום לה. ההורים שהקימו אותו מקדישים מזמנם וממרצם לרעיון משותף. הם מחליפים ידע ומיומנויות, וכל אחד תורם מהידע ומהיכולת המיוחדים שלו.

יש מי שמומחיותו בריתוך, והוא מתקין את הגדר ויש מי שמיומנותה בהוראה, והיא מלמדת את הילדים מקצועות יסוד. יש מי שידו משגת יותר והוא מקדיש יותר כסף ויש מי שפרנסתו קשה יותר והוא משלם פחות. והאין זה חלק מציונות אמיתית בלי מרכאות?

מי שסבור כי בתי ספר כאלו מיועדים לעשירים מפונקים מוזמן לראות את הפשטות ואת הצניעות של בית הספר "מרחב", המבטא יסוד רענן להתחדשות של קהילה ואומה. הוא גם מוזמן לשמוע כמה לא קל היה להקימו מאפס וכמה קשה לתחזקו. ההורים הם אשר שיפצו, סיידו, התקינו מערכות חשמל ומים, בזמנם הפרטי ומכיסם. ללא הכפייה של החינוך הממלכתי המונופוליסטי, מנסים להקנות כאן ערכים של מצוינות, שיתוף, אהבת האחר ותרומה לסביבה, תוך שימוש במסגרת וולונטרית המאפשרת בחירה מושכלת.

לאתר מגזין מראה
ד"ר גבריאל בן-עמי הוא מרצה במחלקה למינהל ומדיניות ציבורית, מכללת ספיר.
תאריך:  18/09/2009   |   עודכן:  11/10/2010
גבריאל בן-עמי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"איך יכולתם להיות כל כך טיפשים ולחתום הסכם עם הנוכל והמושחת הזה? הוא ידפוק אתכם כפי שדפק כל מי שעשה עמו הסכם" - כך קונן בכיר פלשתיני באוזני קציני צה"ל ב-14 בספטמבר 1993, יום לאחר חתימת הסכם אוסלו. באותם ימי אופוריה - שדמוּ מבחינתם של רבים מדי ליום בו הפך חזון ישעיהו למציאות - לא היה סיכוי רב לקול זה, כמו לקולות דומים רבים אחרים, לחדור מבעד למסכי ההדחקה והתרוממות הרוח שהורמו כאן ברוב הדר ובעיוורון חגיגי.
18/09/2009  |  שאול רוזנפלד  |   מאמרים
חברים יקרים, לעולם לא נשכח את ה-11 בספטמבר. אסור לנו לשכוח אותו. לפני שמונה שנים, בדיוק לפני השעה תשע בבוקר של אותו יום גורלי, עמדתי לצאת מביתי לפגישה, כשצלצל הטלפון. זו הייתה בתי, ששאלה אותי: "האם אתה צופה בחדשות?" השבתי לה כי אני עומד לצאת. היא אמרה: "פתח את החדשות". על מסך הטלוויזיה הגדול שלנו נראו מגדלי מרכז הסחר העולמי. עשן היתמר מאחד מהם. המטוס הראשון כבר התנגש בו. אמריקנים כבר נהרגו.
מכירים את הסיפור החסידי על אייזיק והאוצר? יש להניח שאתם מכירים (ומי שלא מכיר - שיָקום!). ובכן, אייזיק, עני מרוד, היה זקוק לכסף למִחיה, אך בידיו אין פרוטה. והנה בחלומו חלם האיש כי הַרחק ממקום מגוריו, בעיר קרקוב, תחת הגשר מסתתר לו אוצר. ביטוי משאלה כמוסה - חשב העני ולא ייחס כל משמעות לחלום. אלא שהחלום חזר ושָנה מדי לילה באובססיביות, ואייזיק שלנו לא יכול היה להתעלם ממנו.
18/09/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
הבמאי קוונטין טרנטינו מראה לנו בסרטו "ממזרים חסרי כבוד" מה הייתה צריכה להיות הפנטזיה שלנו בעקבות מלחמת העולם השנייה, אילו היינו עם נורמלי. פנטזיה, לא יותר. אילו הנאצים היו עושים למוסלמים את מה שעשו לנו, ספק אם היה נשאר גרמני אחד בחיים היום. אילו הם היו עושים זאת לרוסים – ברלין, פרנקפורט ומינכן היו שמות של ערים בצפון מזרח סיביר. אילו היו עושים זאת לאנגלים או לאמריקנים, הפעולה בדרזדן הייתה מתרחבת לכל ערי גרמניה בלי יוצא מן הכלל. אבל הם עשו זאת ליהודים. העם העלוב והחלש שלא יכול היה לנקום (למעט מקרים בודדים מעטים מדי שנעשו בחשאיות). לא לנקום ניחא, אבל אנחנו אפילו לא העזנו לפנטז על נקמה. אפילו היום בריחוק, הסרט של טרנטינו גורם לנו למבוכה.
18/09/2009  |  קובי לירז  |   מאמרים
התייחסתי בעבר להסברה הישראלית ולמונח הסברה, שאין לו אח ורע בשום מקום בעולם אך הוא ייחודי לישראל ובצדק. מתי מסבירים? במקרה הטוב כאשר העניין לא מובן. במקרה הרע כאשר הפרסום השלילי עשה את שלו, ושום הסברה לא תעזור. ככה התייחסתי בשעתו לשבחים שהעניק לעצמו דובר צה"ל כשלא לאפשר לעיתונאים להיכנס לעזה ולראות כיצד החמאס משתמש במבנים ציבוריים, או פרטיים שבחסותם הפיסית הוא יורה לשטח ישראל. ככה התייחסתי לסירובה של ישראל לשתף פעולה עם ועדת גולדסטון לאירועי עזה, מכיוון שזה יפעל כבומרנג ואכן כך זה פעל.
18/09/2009  |  צבי גיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
המכות שספגנו בגולה גרמו לפירוק החברה ליחידיה, לעומת זאת המלחמות והמכות בארץ גרמו לגיבושם של היחידים לעם    על משמעותו ההיסטורית של הקמת כוח מגן עברי לאור המלחמה הנוכחית
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ראיתי בגיליון של "מקור ראשון" לרגל יום העצמאות כי גם סיעת הדתיים הלאומיים שותפה לעמדתנו, על החרדים לשרת    כך גם הדתיים הלאומיים ואחים לנשק
פרופ' דני בן-שחר, שי אהרונוביץ ורוית הוברפלד [צילום: יעל צור]
מחלקה ראשונה  |  
כנס של מכון אלרוב לחקר הנדל"ן שהתקיים (7.5.24) בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג  |  
נאום נשיא המדינה בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יד ושם ירושלים [כ"ז בניסן תשפ"ד, 5.5.2024]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il