|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

סט אחד של מצוות וכולן בין אדם למקום

העבירות שבין אדם לחברו אינן עברות שבין אדם למקום? מי שדוהר בטרוף בכביש, פושע רק בין אדם לחברו או גם ואולי בעיקר בינו לבין האלוהים עצמו, שטיבו הוא שאי-אפשר לירא אותו אם לא יראים לחטוא לאדם? יש בכלל חלוקה רציונלית בספר הגדרת החטאים בין אלה שפוגעים בכבוד האדם לבין אלה שפוגעים בכבוד שמיים, בהשגחתו הפרטית על מעשה כל אדם ואדם?
23/09/2009  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות

העניין הזה שיום הכיפורים מוחק את העוונות שבין אדם למקום, בין ילוד אישה מתוודה ומתחרט ומתחייב לא לשוב אל חטאו לבין הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו, אבל עוונות שבין אדם חברו אין הוא מוחק אלא אם כן האנשים המעורבים באותו עוון מוחלים וסולחים זה לזה - הוא נאה מאוד. הוא מסב הנאה מרובה לכל מי שלמד מכך שהאלוהים רוצה בכבודן של הבריות אפילו יותר מאשר בכבודו שלו. חסד גדול הוא להימנות עם עדת המאמינים באל אחד ויחיד כזה, בורא הכל, השולח לנו ביום הקדוש את המסר ההומניסטי המופלא הזה.

אולם הבה נודה, החסד הזה מעורר שאלה שלא קל כלל ועיקר להתמודד איתה. העבירות שבין אדם לחברו אינן עברות שבין אדם למקום? הנה מי שדוהר בטירוף, צעיר או בגיר, שתוי או פיכח, יהיר לשמה של ראוותנות, או בוזה חוק לשמה של עליונות על כל חוק, מה הוא? רק בין אדם לחברו, בינו לנדרס, בינו לקרובי משפחתו של המת, בינו לבין הנכה כל ימיו, או גם ואולי בעיקר בין אדם למקום, בינו לבין האלוהים הוא עצמו, שטיבו הוא שאי-אפשר לירא אותו אם לא יראים לחטוא לאדם? הוא אל סלח למה שהאדם עצמו לא יכול לסלוח לו? יש בכלל חלוקה רציונלית בספר הגדרת החטאים בין אלה שפוגעים בכבוד האדם, בחרותו, בזכויות היסוד שלו, לבין אלה שפוגעים בכבוד שמיים, באדנותו, בהשגחתו הפרטית על מעשה כל אדם ואדם? זה קשה, הבה נודה.

תלבושות אחידות שונות לבנות יוצאות עדה שאבותיה למדו והרביצו וקיימו תורה בארצות השמש הקרויות יחדיו מזרח ותלבושות אחרות, מציינות, מזהות לבל חלילה ייכשל איש בטעות טראגית וידמה לנפשו שבת ספרד היא בת אשכנז, ותלבושות אחידות שונות באותו בית ספר באותה חצר לבנות יוצאות עדה שאבותיה למדו והרביצו וקיימו תוארה בארצות הכפור של ביאליק, מה זה? בין אדם לבין חברו או בין אדם לבין האלוהים שציווה ואהבת לרעך כמוך, קרי ואהבת לרעך מפני שהוא כמוך?! היש בעולם מישהו שחושב שלקדוש ברוך הוא באמת איכפת אם בת ספרד מחלה להנהלת בית סיפרה או לכל קהל עסקני אותו בית ספר ובתי הספר הדומים לו או לא? היש במקומותינו אדם סביר המאמין כי האלוהים מניח לבעלי העברה למחול למי שעוו לו ואינו נוטל הוא עצמו את החוק שלו עצמו בידו ואומר כי גם אלה ימחלו, הלוואי, אני, אל שדי, לא אמחול עד שלא תיעקר האפליה המבישה הזאת מן העולם? יש קוראים לעוון הזה "גזענות" אבל יתכן כי הוא חמור מגזענות, כי אין בישראל גזע, יש בני ברית שקיבלו על עצמם עול מלכות שמיים, ובהם בני גרים, ובהם יוצאי כל שבטי האדם באשר הוא אדם, שעמדו הם או נפשותיהם במעמד הר סיני. מי מעז להחציף פנים ולהחדיר גזע לתוך עם הרוח היהודית?

הילדים שלומדים במערכות חינוך ההולכות ומשתעבדות בקול וברואה לבעלי עניין ועסקים במיני הפרטות ההופכות תלמידים לאמצעים להתעשרות זולתם, בני ההורים מעוטי היכולת הרואים בעיניים כלות את הנגישות לעתיד בעולם טכנולוגי ותעשייתי הנסגר והולך בפניהם כי אין להם הממון לקנות בו חינוך מבטיח יותר, מה הם? לא ילדים שאנו חוטאים להם בין אדם לחברו או שמא, בין אדם למקום אנו חוטאים להם, כי האלוהים עושה משפט יתום ואלמנה וחלכא ומדוכא ואינו מבדיל אלא בין מי שממעט את צלם האלוהים בו נברא לבין מי שמשמר אותו בזהירויות מוקפדות. קשה להאמין שהאלוהים קונה את הרציונל של אליטיזם הנוטה לראות בהצלחות של רושמי פטנטים ומקדמי טכנולוגיות עילית מדד להצלחה לאומית ובבורות המתגלה בסקרים בינלאומיים את המחיר שיש לשלם בעבור ההצלחה הזאת. אני לא מכיר אלוהים שכזה. אז מה, הפערים הדרוויניסטים האלה, הם בין אדם לזולתו שאינו חברו עוד, כך ברור ונעלה הוא מעל כל ספק, או בין האדם לבין המקום, המקום בו מתאחדים כל המקומות, צפון תל-ביב והפריפריות, והרצליה ונתיבות, ופתח תקוה אחת עם פתח תקוה שנייה?

אבוא איפא ל"קול נדרי" ול"על חטא שחטאנו לפניך" ואעמוד שם ואשאלה ממנו האם אומנם יכפר ויסלח לעמך בית ישראל על כל-כך הרבה בין אדם לחברו גם אם אדם שאינו מכיר יותר את חברו לא מחל, וחבר שלא מכיר יותר את האדם לא ידע מי חטא לו. זו בעיה, אומר לו בתפילה של לחש שלי; הלא הגיעה השעה שייכתבו בכל ספרי הקודש שאנו הוגים בהם יומם ולילה ואין אנו מניחים אותם בלי שנלמד מהם מה ישר ומה מעוות, באותיות גדולות, כי הרחקנו לכת. כי לאמת יש סט גדול אחד של מצוות, וכולן בין האדם לבין קונו, כולן בין האדם לבין אלוהינו, אלוהי כולנו יחדיו, שברא אותנו על-מנת שנהיה כולנו אגודה אחת העושה את רצונו בין אדם לחברו בלב שלם.

תאריך:  23/09/2009   |   עודכן:  23/09/2009
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סט אחד של מצוות וכולן בין אדם למקום
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אטימות השמאל הישראלי אינה זקוקה להוכחות. זה מכבר הם מדברים אל עצמם ומשכנעים את עצמם ומרוצים מעצמם ומחבקים ומנשקים את עצמם ומטורפים על עצמם ואין כמו עצמם בעולם ושייחנקו כל היתר! יש להם מונופול משלהם להגדרת המציאות על-אף מציאותם בתוך בועה ממנה רואים בהכרח תמונה מעוותת. ובכל זאת, נעים מדי פעם לגלות רשימה עיתונאית מביכה כל-כך באטימותה כמו רשימתה נוטפת השנאה של אבירמה גולן 'פעלול חדש מימין' (הארץ, 23.9.09).
23/09/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
שרי אריסון מינתה את דני דנקנר לתפקיד מנכ"ל אריסון השקעות. המינוי הפתיע רבים וטובים, ובעיקר את ראשי בנק ישראל, שהשתמשו לרעה בכוחם לפני מספר חודשים כדי להביא להתפוטרותו של דנקנר מראשות בנק הפועלים - בלא שפעלו כמתחייב מהחוק ובלא שנימקו כדבעי את עילת דרישת ההדחה.
23/09/2009  |  יואב יצחק  |   מאמרים
איש לא אוהב את צחוק הגורל, בייחוד כאשר הגורל צוחק על חשבונו. השבוע סבלה תל אביב מנחת זרועו של צחוק הגורל, משני כיוונים שהם אחד.
23/09/2009  |  ד"ר יובל ברנדשטטר   |   מאמרים
כידוע, אי ודאות היא חלק אינטגרלי מהמציאות הכלכלית ולפיכך, שינויים בסביבת אי-הוודאות משפיעים באופן משמעותי על התנהגותם של השחקנים הכלכליים. מכאן, קצרה הדרך למסקנה המוטעית כי תפקידן של ממשלות לנסות ולנטרל שינויים באי הוודאות בהתעלם מהמחיר הכרוך בהתערבותן. למעשה, הניסיון הכלכלי לאורך השנים מוכיח כי המחיר הכרוך בהתערבות עולה לרוב על התועלת הצפויה, בפרט אם ההתערבות אינה מקטינה את אי הוודאות אלא מנסה לנטרל את השפעתה באופן מלאכותי.
23/09/2009  |  ד"ר ירון זליכה  |   מאמרים
צודקים ראשי ציבור המתנחלים באומרם שההתנחלויות אינן מכשול לשלום. יישובים לעולם אינם יכולים להיות מכשול לשלום אלא המנהיגים. במדינות אחרות, כשלון או הצלחה נמדדים לפי סולם ערכים שונה לחלוטין מזה הקיים בישראל: יכולתה של המנהיגות להוביל ולהכריע. בישראל אשמים העצמים המכונסים אל תוך מה שמכונה ישובים.
23/09/2009  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il