|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שנת ההכרעה

השנה הבאה היא השנה המכרעת בכל הקשור לאיום האירני על ישראל אירן מהווה איום קיומי ממשי על קיום המדינה ובניגוד לפלשתינים, היא קרובה מאוד להשיג את היכולת הגרעינית להשמיד את ישראל למרות המחלוקות עם ממשל אובמה, ישראל חייבת לשמור על קשרים טובים עם ארצות הברית כדי לסכל את האיום על קיומה
26/09/2009  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות

שלושה נואמים סייעו לישראל לעבור בהצלחה את פתיחת הכינוס הכללי של האומות המאוחדות בניו-יורק: הנשיא אובמה, בהבעת עמדותיו האוהדות את ישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא אירן אחמדינג'אד. בנימין נתניהו ידוע כמסבירן מצטיין של עמדותיה של ישראל וכנואם מוכשר, ואילו הנשיא האירני אחמדינג'אד התגלה בשנים האחרונות כ"נשק הסודי" של מערכת ההסברה הישראלית. בחירתו מחדש לנשיא באירן באווירת הזיופים, הופעותיו הפומביות נגד ישראל, קריאותיו להשמדתה, הכחשת השואה והאנטישמיות שהוא מרעיף מעל כל במה, רק משרתות את האינטרס הישראלי וחושפות את פניו האמיתיות של שלטון חכמי הדת הקיצוניים בטהרן.

אולם, למרות ההצלחה המדינית החלקית בזירת האו"ם בניו-יורק, אל לנו לתת לעצמנו לשכוח, ולו לרגע אחד, כי למרות העיסוק הרב בסוגיית חידוש המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים, זהו איננו הנושא המרכזי שצריך להעסיק את קברניטינו בחודשים הקרובים. שעון החול הולך ואוזל והסכנה הקיומית על מדינת ישראל הולכת וגוברת, למרות הצהרתו האחרונה של שר הביטחון בראיון לראש השנה כי "אירן איננה מהווה סכנה קיומית על ישראל". ייתכן ששר הביטחון התכוון להרגיע את אזרחי ישראל לקראת השנה החדשה וייתכן גם שהוא מנסה "להרדים" את האירנים לקראת ההתקפה הישראלית הקרבה על מתקני הגרעין שלהם. לא אופתע אם הנחה זו נכונה; אהוד ברק ידוע כתחבולן ומפתיען ולכן רק טבעי הדבר שהוא ינסה לבלבל ולהטעות את האויב. הצהרתו מצטרפת לדברים נוספים שאמר נשיא רוסיה מדבדב לרשת CNN כי הנשיא שמעון פרס הבהיר לו כי אין בכוונתה של ישראל לתקוף את אירן.

בשבועות הקרובים תתמקד תשומת הלב התקשורתית בערוץ הישראלי-פלשתיני. השליח המיוחד מיטשל ישוב לאזור כדי לנסות ולהביא לחידוש המשא-ומתן בין שני הצדדים, אחריו תגיע למזרח התיכון גם מזכירת המדינה הילארי קלינטון, וייתכן גם שלאחר מאמצי התיווך הרבים תימצא הנוסחה שתאפשר את חידוש המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים.

יושב הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס הגדיר בראיון לעיתון "אל-חיאת" את ממשלת נתניהו במילים "בעיה שאין לרשות הפלשתינית בסיס משותף לשאת ולתת עימה". ומהי הבעיה של ישראל? ובכן, הבעיה האמיתית של ישראל כרגע המאיימת על קיומה איננה הפלשתינים, לא החמאס ולא הרשות הפלשתינית אלא אויב אחר מסוכן יותר, קיצוני ונחוש להשמיד את מדינת היהודים.

מנהיגי ישראל יודעים היטב את מהותה של הסכנה הגרעינית ההולכת ומוקמת במתקנים תת-קרקעיים שונים באירן לקיומה של המדינה היהודית. מערכת התעמולה האירנית טוענת כי מדובר ב"גרעין לצורכי שלום" וכי המנהיג הרוחני העליון חמינאי פרסם פסק הלכה (פתווא) האוסר על המוסלמים להצטייד ולהשתמש בנשק להשמדה המונית, אולם קהיליית המודיעין של המערב וחוקרי אקדמיה נמרצים לא הצליחו לאתר שום פסק הלכה כזה.

תוכן הדוח הסודי של הסוכנות לאנרגיה אטומית על פרויקט הגרעין האירני שהמנכ"ל הפורש בראדעי הסתיר וסירב לפרסם, ידוע לממשלות המערב. הוא עוסק בחשדות כי אירן פתחה בערוץ צבאי חשאי לייצור פצצה גרעינית וכי כבר עשתה ניסויים במנגנון הפיצוץ של הפצצה שאותה היא רוצה לייצר.

ההודעה המפתיעה של אירן על מתקן העשרת אורניום נוסף שהיא בנתה בקום הקפיץ, בצדק, את מדינות המערב, והוא מוכיח כי אירן מסתירה חלקים חשובים מפרויקט הגרעין שלה. אם אכן מדובר בפרויקט לצרכי שלום, מה יש לה להסתיר?

האם יש סימנים ראשונים לשינוי בעמדותיהן של רוסיה וסין שהן המתנגדות העיקריות להטלת סנקציות על אירן? ייתכן שכן; הנשיא הרוסי מדוודב התבטא השבוע בהתייחסו לאירן כי "במקרים מסוימים, סנקציות הן בלתי נמנעות" כאילו ניסה לרמוז כי מוסקבה עשויה לרכך את התנגדותה להטלת סנקציות בינלאומיות על אירן. לא ברור עד כמה דבריו הם בבחינת "מס שפתיים" או שהם מהווים תחילתו של שינוי במדיניותה של רוסיה, אבל ברור שנושא האירני הולך "ומתחמם" לקראת תחילת החודש הבא שהוא מועד התחלת הדיאלוג בין אירן למדינות המערב.

סין, לעומת זאת, אומרת בגלוי כי לא בטוח שהסנקציות יביאו את האירנים לנטוש את תוכנית הגרעין. משרד החוץ הסיני פרסם הודעה האומרת כי "הפעלת לחץ איננה תורמת למאמצים הדיפלומטיים בסוגיית הגרעין האירני".

ישראל פועלת בשקט ובחשאי בכל הקשור לסכנה האירנית. אין זה סוד כי המוסד בראשותו של מאיר דגן העמיד את הנושא בראש סולם העדיפויות שלו ולנושא הוקצו תקציבים בלתי מוגבלים. גם צה"ל עשה את כל ההכנות הדרושות וערוך לכל התרחישים האפשריים ולא נרחיב את הדיבור על כך מסיבות מובנות.

ממשלת נתניהו עוסקת ברצינות רבה בנושא האירני מאז הקמתה. למעשה, אחד ההישגים של ממשלת נתניהו היה הצלחתו לשכנע את ממשל אובמה להירתם ברצינות לאפשרות של פעולה נמרצת יותר מול אירן. ההישג תורגם לשפה מעשית של הקמת צוות פעולה בראשותו של היועץ לביטחון לאומי עוזי ארד, המרכז ומתאם את הפעילות מול צוות אמריקני רם דרג בראשותו של הגנרל ג'ים ג'ונס, היועץ לביטחון לאומי. הפעילות המשותפת הישראלית אמריקנית בנושא זה היא טובה ורצופה.

בעוד כשבוע יתכנסו בז'נבה נציגים של אירן ושל שש המעצמות כדי לפתוח בדיאלוג. מטרת הדיאלוג מבחינת המערב היא לנטרל את יכולתה הגרעינית של אירן. מבחינת האירנים יהיה זה ניסיון נוסף להרוויח זמן, למתוח את החבל, ללכת על הסף מבלי לתת למערב את מבוקשו.

התחושה בישראל היא כי בממשל האמריקני החדש החלו להבין כי רבים הסיכויים שהדיאלוג עם אירן ייכשל וכי מדובר בבזבוז זמן. לכן החלו גורמים בכירים בממשל בהיערכות לנקיטת מהלך גדול של הטלת סנקציות על אירן. ארצות הברית תנסה להעביר את המהלך זה דרך מועצת הביטחון אך היא נערכת גם לאפשרות של הטלת סנקציות על אירן מחוץ למסגרת האו"ם בשל ההתנגדות הצפויה של רוסיה וסין למהלך הזה.

שנת 2010 היא השנה המכרעת בנושאי אירן.

הסנקציות החדשות שארה"ב מתכננת נגד אירן מכוונות נגד מגזר האנרגיה. להלן כמה מהרעיונות לסנקציות:

א. הגבלה משמעותית של יצוא תזקיקי נפט לאירן. למרות מאגרי הנפט הגולמי האדירים שלה היא מוגבלת מאוד ביכולת הנפט שלה ונאלצת לייבא תזקיקי נפט כמו בנזין.

ב. הטלת סנקציות פיננסיות כגון איסור על "ביטוח עסקות" שיכביד על סחר החוץ של אירן עם מדינות אחרות והטלת סנקציות על כל חברה שסוחרת עם אירן.

ג. איסור על עגינת ספינות אירניות בנמלים במערב ואיסור על נחיתת מטוסים אירניים במערב, דבר שיקשה על הסחר האירני.

ארצות הברית ביקשה מישראל "להוריד פרופיל" בעניין האירני ולא להתלהם בפומבי. ישראל מכבדת את הבקשה האמריקנית ועוקבת בדריכות אחר המהלך האמריקני ה"שקט" של גיבוש תוכנית הסנקציות. ישראל שותפה למהלך הזה באופן מלא והוא נעשה בהתייעצות עימה. לכן מאוד חשוב שהממשלה הנוכחית לא תתעמת עם ממשל אובמה בחודשים הקרובים אלא אם הדבר הוא הכרחי ומסכן את ביטחון ישראל.

חשוב מאוד לשמר את היחסים המיוחדים עם המעצמה החשובה הזו, כיוון שהסכנה הקיומית מרחפת מעל ראשנו בדמותה של אירן. החודשים הקרובים יקבעו אם ישראל צריכה לצאת למתקפה צבאית על מתקני הגרעין של אירן או שהיא יכולה להסתפק במשטר הסנקציות שארצות הברית מתכננת להטיל על אירן כדי לעצור את תוכניתה הגרעינית. בשני התרחישים ישראל זקוקה לתמיכה האמריקנית במאבקה נגד התוכניות הגרעיניות האירניות. הבה נשמור על יחסים טובים והוגנים עם הטובה והחשובה שבידידותינו.

למאמר במקור
תאריך:  26/09/2009   |   עודכן:  26/09/2009
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שנת ההכרעה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלון ה
27/09/09 06:05
 
אלי שמעון
27/09/09 09:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדיין לא! - נשיא ארצות הברית אמר שהמשך מפעל ההתנחלויות הוא בלתי לגיטימי וזה כמובן דבר אחר לגמרי. זו אמירה הצופה פני העתיד ואינה מתייחסת לעבר. עם אמירה כזו נתניהו והמתנחלים יכולים לישון לא רע. אין להתפלא שנתניהו יצא מרוצה מהביקור האחרון.
26/09/2009  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
יש לי חבר לעבודה, עיתונאי ועורך ידוע בעיתונות הכתובה, שנוהג לדבר איתי יידיש בכל פעם שאנו נפגשים. שליטתו בלשון זו טובה - ירושה מסבתו שנולדה ברחובות של תחילת המאה ה-20 - ומאחר שיש לו גם חוש הומור, אני נהנה להחליף איתו מילים ב"לשון האם". שנים רבות הייתי בטוח, שהדיבור שלו ביידיש נובע מרצונו להשתעשע, ולא רק איתי, עד שבאחרונה התברר לי שהסיבה היא אחרת.
26/09/2009  |  עמוס גורן  |   מאמרים
עירא הוא היחיד מבין גיבוריה של שושי בריינר שלא הוקדש לו פרק נפרד ברומן ”ספר הפרידות הגדול". ולכן חייב הקורא להשלים את הביוגרפיה שלו מהפרקים המוקדשים לדמויות האחרות. על פערי המידע הנוצרים עקב כך התגברה המחברת על-ידי שילוב ציטוטים מספרו האוטוביוגרפי "הנוקם", שאת עותקיו הותיר עירא בארון הבגדים בדירתו. הציטוט החשוב מכולם הוא זה שבו נפתח הרומן: "שלושים שנה לאחר תום מלחמת העולם השנייה שבתי לאמסטרדם, העיר שבה התגוררתי עם אבי ואמי ואחי ואחותי לפני המלחמה, ורצחתי את האיש שהלשין על בני משפחתי".
26/09/2009  |  יוסף אורן  |   מאמרים
לקראת תום הימים הנוראים ובערב יום הכיפורים אני מוצא לנכון לפנות באורח אישי בפומבי אל תריסר מבכירי לקוחותיי שכולם נושאים כיום את התואר המכובד "לשעבר" ולבקש את סליחתם. אני מלקה את עצמי על חטאים כבדים מנשוא שחטאתי כביכול כלפיהם, בגלל עודף המוטיבציה שלי ובשל מחסור בחומרי טיוח ומריחה להסתרת מעלליהם.
26/09/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
במאמרנו "ה'שלפן' מהבית הלבן" כתבנו לפני חודשיים כי "באפגניסטן מתרחשת תופעה מוזרה: ככל שהמלחמה מתארכת, וככל שמתרבות 'הצלחות' נאט"ו נגד כוחות הטאלבאן, כך מתרחב השטח שבו שולטים אנשי הטאלבאן, ומיגורם וחיסול שלטונם מתרחק מהישג ידם של כוחות במערב".
26/09/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il