|   15:07:40
  יפעת ארליך  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

מחיר החופש:

מה מסתירים השב"ס והמשטרה

הנה המידע ששירות בתי הסוהר לא רוצה שתדעו: עשרות אסירים מסוכנים, בהם רוצחים מורשעים, נמלטו בשנים האחרונות מהכלא הם לא נדרשו לתכנן מבצע חילוץ נועז באמצעות מסוק או מנהרה סודית - רק למלא טופס בקשה ליציאה לחופשה מאז נעלמו עקבותיהם דוח מיוחד
19/10/2009  |   יפעת ארליך   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
משה בן אבגי. יש עוד 84 כמוהו. השב"ס מסתיר מחדליו והם יושבים רגל על רגל בחו"ל [צילום: ערוץ 2]

בערב שמחת תורה לפני 15 שנה התישב שפדיה 'סשה' שבטייב, גבר בן 37, בקיוסק ברחוב רוטשילד בחדרה. בשעה 15:55 ניגש אליו בעל המקום, חיים רייף, וביקש ממנו לצאת מהקיוסק, כי הוא מעוניין לסגור את המקום לפני כניסת החג. לאחר דין ודברים, עזב סשה את המקום לכיוון השוק, ורייף החל לסדר את השולחנות. כמה דקות אחר כך חזר שבטייב כשבידו סכין אבטיחים שגנב מבאסטה בשוק, ודקר למוות את רייף בן ה-58. בית המשפט המחוזי בחיפה הרשיע את שבטייב ברצח בכוונה תחילה, ודחה את טענת ההגנה שלפיה התקיפה נעשתה בשעת גילופין. שבטייב נידון למאסר עולם, אך ישב רק תשע שנים. עקבותיו נעלמו לאחר שבסוף דצמבר 2003 יצא לחופשה מבית הסוהר 'שקמה', ולא שב.

גם מאיר אסור, מי שבשיטתיות זדונית אסף אל רכבו צעירות מצמתים שונים בדרום הארץ ואנס אותן באכזריות, נקט שיטה דומה כדי לזכות בחופש. ב-1 באוגוסט 2001 יצא אסור לחופשה מכלא מעשיהו, לאחר שהחל כביכול תהליך של שיקום בכלא, ואף חזר בתשובה. אסור, שנידון ל-21 שנות מאסר בגין אונס של שלוש צעירות וניסיון לאונס של צעירה נוספת, התאהב במרחבים שמחוץ לסורגים, ולא שב מהחופשה. המשטרה והשב"ס לא פרסמו שעקבותיו של "האנס מהדרום" נעלמו. רק שלושה חודשים מאוחר יותר, כשעלה החשד שבבחורות נוספות ניצודו על ידו, הודו גורמים במשטרה כי אסור ברח. היכן הוא נמצא היום? לאיש אין תשובה.

מאז החלת הנוהל של הוצאת אסירים לחופשות, בראשית שנות השמונים, נרשמו מאות מקרים של אסירים שלא התייצבו בכלא בתום חופשתם. מתוך 13 אלף אסירים פליליים המוחזקים בבתי הסוהר, הוגדרו בשנים 2006-2008 לבדן לא פחות מ-137 אסירים כמי שלא שבו מחופשה. רובם נתפסו או שבו מעצמם אל בתי הסוהר לאחר תקופה קצרה, אבל שניים מהם התווספו לרשימת העבריינים שהאדמה כאילו פערה את פיה ובלעה אותם. השב"ס מוכן להודות שבידיו רשימה של 33 אסירים שנעלמו במהלך החופשה; הנתון הזה מדאיג ככל שיהיה, גם מפתיע: בינואר 2004, כך על-פי תחקיר של עיתונאי ירון פרוסט מאותה השנה, נמנו ברשימה 84 אסירים שהצליחו להימלט, ביניהם 14 רוצחים.

משה בן איבגי וארז אקרישבסקי, הם רק שני שמות בולטים ומוכרים לציבור, מתוך הרשימה הארוכה. אקרישבסקי נמלט לארגנטינה במהלך חופשה מן הכלא בשנת 2001. משטרת ישראל השקיעה משאבים רבים כדי ללכוד אותו, אך הבקשה להסגירו לישראל נדחתה, וכיום הוא מתגורר כאזרח חופשי עם משפחתו בבואנוס איירס. בן איבגי, אחד מרוצחיו של הנהג דרק רוט, יצא בשנת 2004 לחופשה לרגל חג השבועות, ובמהלכה נמלט אף הוא לארגנטינה. לאחרונה ברח גם משם, כאשר חש כי טבעת ההסגרה לישראל הולכת ומתהדקת סביבו.
בין השמות המוכרים פחות, אך לא בהכרח מסוכנים פחות: גנאדי סוקולוב, שהרג את בן זוגה של גרושתו, נידון ל-20 שנות מאסר, ובאוגוסט 2002 יצא לחופשה שממנה לא חזר; האחים ויאצ'סלב ודוד אברמוב, שהורשעו ברצח ובמהלך חופשה משותפת בנובמבר 2001 נמלטו; לוי בן דוד, רוצח שיצא לחופשה בספטמבר 2000 ולא שב; עמאר שעבן, שהורשע בהריגה, יצא לחופשה בשנת 2000 ומאז נעלמו עקבותיו; עטאללה חוסיין, שהורשע בגרימת מוות, נידון למאסר עולם ונמלט גם הוא במהלך חופשה בשנת 2000; ויחזקאל עזרא, רוצח שנידון למאסר עולם אך עונשו הסתיים טרם זמנו, לאחר שיצא לחופשה במארס 1997 ולא מצא לנכון לחזור.

המידע הוסר מהאתר
אפקט הפרפר [יח"צ]

את העבריין שמתחת לאברך הצליחו לזהות בזכות פרפר קטן; קעקוע ברגל שהפך לסמלו המסחרי של אקרישבסקי. הפרפר נלכד זמנית בידי המשטרה.

למרבה הפלא, השב"ס והמשטרה אינם סבורים שמחובתם ליידע את הציבור בדבר עבריינים שמסכנים את שלומו. עד שנת 2004 התנוססו באתר האינטרנט של השב"ס שמותיהם ותמונותיהם של כל האסירים שניצלו את החופשה מהכלא כדי להימלט. ככל הנראה, הרעש התקשורתי שהתעורר, בעיקר לאחר בריחתו של בן איבגי לחו"ל, הביא להסרתם מהאתר. כיום מסרבים בשירות בתי הסוהר ובמשטרה למסור לציבור את שמותיהם ותמונותיהם של האסירים הנמלטים. יצוין כי בחמש השנים האחרונות עודכנו נוהלי העבודה במקרי בריחה, בין היתר בעקבות דוח מיוחד של המשרד לביטחון פנים. שיתוף הפעולה בין המשטרה והשב"ס במאמץ ללכוד את הנמלטים תרם לצמצום התופעה.

ישראל היא מדינה קטנה וצפופה. זו אחת הסיבות להשערה כי כמו בן איבגי ואקרישבסקי, גם רבים מהנמלטים האחרים שוהים כיום מעבר לים. הדרכים לשם, מתברר, מרובות הן ופשוטות הן. "תמורת 3,000-4,000 דולר ניתן להשיג בקלות דרכון מזויף", מסביר יהודה ויצמן חוקר פרטי ולשעבר איש יחידת "המודיעין" של משטרת מחוז תל אביב. "קל מאוד כבר מתוך הכלא לדאוג שדרכון כזה ימתין בחוץ לאסיר שיוצא לחופשה. ניתן גם להשיג תעודת זהות מזויפת, ואז להגיש בקשה לדרכון על סמך אותה תעודה. זיוף תעודת זהות היא מלאכה קלה ופשוטה, וניתן למצוא באינטרנט הוראות ותוכנות לצורך זה. כל תעודת זהות מזויפת מבוססת על שם ומספר זהות אמיתיים, על בסיס תעודת זהות שנגנבה מארנק או מתוך כלי רכב. בידי הזייפנים יש חומרים כימים, שבאמצעותם ניתן למחוק מילים בתעודת הזהות ולהדפיס מילים חדשות.

"אם עבריין שיצא לחופשה מגיע לשדה התעופה כשבידיו דרכון מזויף, אין סיבה שיצליחו לזהות אותו. גם אם יש נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ, תמונתו לא מתנוססת בכל פינה בשדה התעופה. אסיר שבכל זאת חושש שיזהו אותו במסוף, יכול בקלות לשנות מראה. לא צריך מסכות מתוחכמות, מספיק לגדל שער וזקן ולהרכיב משקפיי ראיה. גם צביעת שיער היא כלי יעיל מאוד לשינוי המראה החיצוני. כחוקר פרטי נתקלתי כמה וכמה פעמים באנשים שעשו זאת כשרצו לצאת מהארץ בזהות מזויפת. קל מאוד גם להתחפש לחרדי".

כשארז אקרישבסקי ניסה להימלט מיידי המשטרה לאחר מעורבותו בניסיון חיסול, הוא אימץ את האופציה החרדית. השוטרים מצאו אותו בבית מלון בירושלים כשהוא מחופש לאברך ובידו דרכון מזויף על שם רפאל כהן וכרטיס לבריסל, בטיסה שעמדה להמריא בעוד שש שעות. את העבריין שמתחת לאברך הצליחו לזהות בזכות פרפר קטן; קעקוע ברגל שהפך לסמלו המסחרי של אקרישבסקי. הפרפר נלכד זמנית בידי המשטרה. השופט סטרשנוב שלח אותו אל מאחורי סורג ובריח ל-21 שנה, וזכה בתמורה לנעל שהתעופפה לעברו. שלוש שנים אחר כך, התעופף לו גם אקרישבסקי אל מחוץ לתחומי ישראל.

"ניתן להימלט דרך האוויר גם בטיסה פרטית לקפריסין", מוסיף ויצמן. "תוך שעה מגיעים משדה התעופה בהרצלייה לקפריסין. גם בנתיב הזה זקוקים לדרכון מזויף, מפני שיש ביקורת גבולות בשדות תעופה של מטוסים פרטיים". טיסה לקפריסין במסגרת חבילת נופש רומנטית בקפריסין תעלה לעבריין 3000 דולר. אם הטייס שותף לפשע ויודע את מי הוא לוקח למסע בשחקים, המחיר שידרוש יהיה גבוה יותר – "משהו כמו 15 אלף דולר", מעריך ויצמן.

עבריינים שסובלים מפחד גבהים יוכלו לברוח מהארץ גם דרך הים וליהנות על הדרך מאדות הגלים. "לא צריך היום להתגנב לספינה או לשחד דייגים כדי להימלט", אומר ויצמן. "הדרך הקלה ביותר היא לשכור יאכטה, ולצאת בה לקפריסין או לטורקיה, ומשם להמשיך הלאה. מי שעוגן בנמל מסודר זקוק כמובן לדרכון מזויף וגם מסתכן בהשארת עקבות, לכן עדיף לעגון בנמל לא מוסדר. זה קל ופשוט". היעד הסופי של הנמלטים, ולא משנה באיזו דרך יבחרו, יהי תמיד מדינה שאין להם הסכם הסגרה עם ישראל, כמו רוב מדינות דרום אמריקה.

אל החושות
נתיב הבריחה [פלאש 90]

"אסיר שהצליח להימלט לחו"ל, או כזה שמסתתר בארץ בזהות בדויה, צריך לנתק כל קשר עם המשפחה שלו, משום שהיא נמצאת במעקב. הוא יכול להעלים את עקבותיו רק אם יידע לפעול לבד. כדי להימלט מהכלא הוא זקוק לעזרתו של אדם אחד לפחות בשלבי הבריחה הראשונים, אבל אחר כך הוא חייב לנתק קשר גם עם אותו חבר קרוב, שיהיה הראשון שהמשטרה תתיישב עליו".

גורם ביחידת המודיעין של המשטרה מספר כי נתיב בריחה נוסף, שמתאים בעיקר לעבריינים ממוצא ערבי, הוא הנתיב היבשתי. כשם שהבדואים מבריחים לישראל דרך הגבול עם מצרים סמים ונשים, וכשם שפליטי דארפור נכנסים מבעד לגבול הפרוץ - כך גם בורחים העבריינים בכיוון המנוגד. מקטעים רבים בגבול שבין ישראל למצרים אינם מגודרים, מה שמקל מאוד על תעשיית ההברחות הדו-כיוונית. משדה התעופה בקהיר יוכל האסיר להעלות על מטוס לכל נקודה שיבחר. במקרה הזה הוא אפילו לא זקוק לדרכון מזויף. גם בריחה לרשות הפלשתינית, וממנה לירדן, זמינה ונפוצה מאוד. הרשות הפלשתית כמובן לא ממהרת להסגיר לישראל עבריינים נמלטים.

העבריינים המתוחכמים והמקושרים היטב לעולם הפשע יתכננו כבר מתוך כתלי הכלא את בריחתם, והם גם אלו שימהרו לברוח לחו"ל. האחרים, אלו שהחלטה שלא לשוב לכלא התקבלה אצלם באופן ספונטני במהלך חופשתם, או אלו שחסרים את האמצעים והקשרים כדי לפרוש כנפיים ולהיעלם, יסתתרו בארץ או ינהלו את חייהם בזהות בדויה.

"חלק גדול מהאסירים שברחו מסתובבים באזורים של שכונות פשע, כמו למשל שכונת הרכבת בלוד או שיכון סלע בנתניה", אומר החוקר הפרטי חיים פנחס, לשעבר ראש מחלק בילוש ביחידה המרכזית בתל אביב. "בכל עיר יש שכונות כאלה, שבהן קל להסתתר בכתובת לא קבועה, בכל מיני 'חושות'. עם זאת, כל זמן שהאסירים הנמלטים ימשיכו להסתובב בחברת עבריינים, במוקדם או במאוחר הם ייתפסו".

ניתן היה לצפות שכל הימלטות של אסיר תעמיד את המשטרה על הרגלים ותוציא אותה למצוד באותן שכונות פשע עד ללכידתו, אך פנחס מספר שלא כך הם פני הדברים. "המשטרה לא רצה לחפש כל אסיר שנמלט, גם לא אם הוא רוצח. אם למשל מדובר ברוצח שכבר אמור להשתחרר בקרוב, המשטרה לא תצא מגדרה כדי לאתר אותו. יש רוצח ויש רוצח. אם זה אדם שביצע רצח על-רקע כבוד המשפחה, ברור שלא מדובר ברוצח סדרתי, וגם כשהוא מסתובב בחוץ הסכנה לציבור קטנה יחסית. המשטרה במקרה כזה ממתינה למידע מודיעני, ואז היא פועלת".

"אם אסיר רוצה להישאר לאורך זמן מחוץ לכלא, הוא חייב להתרחק מעולם הפשע ומהמשפחה שלו, ולפתוח דף חדש, נקי לחלוטין", אומר ויצמן. "אסיר שהצליח להימלט לחו"ל, או כזה שמסתתר בארץ בזהות בדויה, צריך לנתק כל קשר עם המשפחה שלו, משום שהיא נמצאת במעקב. הוא יכול להעלים את עקבותיו רק אם יידע לפעול לבד. כדי להימלט מהכלא הוא זקוק לעזרתו של אדם אחד לפחות בשלבי הבריחה הראשונים, אבל אחר כך הוא חייב לנתק קשר גם עם אותו חבר קרוב, שיהיה הראשון שהמשטרה תתיישב עליו".

בית המשפט אישר, האסיר נמלט
ניצול לרעה [פלאש 90]

גם משה בן איבגי וחברו ארבל אלוני, רוצחיו של דרק רוט, ניצלו חופשה מהכלא כדי לשדוד חנות מכולת, תוך שהם מאיימים על המוכרת באקדח וסכין. השניים דקרו אותה בידה ואיימו לשסף את גרונה אם לא תשתף פעולה. למרות המקרה הזה יצא בן איבגי לחופשות נוספות. המשטרה והשב"ס סרבו תחילה להעניק לו זכות זו, אך הוא עתר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, שם הורה השופט אברהם טל לאפשר לו לצאת לחופשה.

גם אם רוב מוחלט של האסירים הנמלטים מוצאים את עצמם במוקדם או במאוחר מאחורי סורג ובריח, לא פעם הם מספיקים לגרום בתקופת שהותם בחוץ נזקים בלתי הפיכים לחברה. במקרה אחד המחיר היה רצח של שופט בישראל.

בספטמבר 1996 הרשיע בית המשפט המחוזי בחיפה את רפי נחמני ברצח מתווך הדירות פיני הרוש, ונגזר עליו מאסר עולם. נחמני נשלח לכלא איילון, אך ב-28 לאפריל 2003 הוכרז כנמלט, לאחר שלא שב מחופשה בת 24 שעות שקיבל. הוא הצליח להישאר מחוץ לכותלי הכלא שבעה חודשים, שבמהלכם רצח את השופט עדי אזר.

זהו אולי המקרה הקיצוני ביותר שבו עבריין מדופלם ניצל את חופשתו לביצוע מעשה פשע, אבל גם עבריינים 'קלים' יותר שיוצאים לחופשה עלולים להוות סיכון. המאגרים המשפטים עמוסים בפסקי דין כנגד עבריינים שברחו ממשמורת חוקית ונתפסו בעבירות שונות. ביולי 2008, לדוגמה, יצא סייד אחמד ענאן לחופשה בת 48 שעת מכלא כרמל, לשם נשלח בעקבות הרשעתו בנהיגה פרועה ומסוכנת ללא רישיון תוך בריחה משוטר. פחות מחודשים היה ענאן מחוץ לכלא, ובזמן הקצר הזה המשיך לנהוג בפרעות ללא רישיון, תחת השפעה של סמים ואלכוהול. כשניסה שוטר לעצור את הרכב המשתולל בכבישי נצרת, תקף אותו ענאן באופן קשה.

בפסק הדין שמתאר את מעלליו הרבים בעת שהאריך על דעת עצמו את חופשתו מן הכלא, נכתב: "במטרה למנוע את בריחת הנאשם מן המקום, הכניס השוטר את פלג גופו העליון אל תוך הרכב וניסה להרים את ידית הבלימה. תוך כדי כך, תקף הנאשם את השוטר במכות אגרוף על ראשו ופניו, קילל אותו, לחץ על דוושת הדלק, ובעוד השוטר נשען בגופו על דלת הנהג התחיל בנסיעה וגרר את השוטר למרחק של כעשרה מטרים".

כאן לא נסתיימה מסכת מעלליו של ענאן. לאחר שנעצר, המשיך להתל במשטרה ובבית המשפט כאשר הציג את עצמו בשם אחר, וכך הצליח להשתחרר. אף שנעדר באותה עת מבית הכלא, ואף שלטענת השב"ס מקבלת המשטרה עידכון על כל עבריין שלא שב מחופשתו - לא זיהו השוטרים בנצרת את ענאן כעבריין נמלט. חלפו כמה ימים נוספים עד שהמשטרה הניחה עליו את ידיה.

גם משה בן איבגי וחברו ארבל אלוני, רוצחיו של דרק רוט, ניצלו חופשה מהכלא כדי לשדוד חנות מכולת, תוך שהם מאיימים על המוכרת באקדח וסכין. השניים דקרו אותה בידה ואיימו לשסף את גרונה אם לא תשתף פעולה. למרות המקרה הזה יצא בן איבגי לחופשות נוספות. המשטרה והשב"ס סרבו תחילה להעניק לו זכות זו, אך הוא עתר לבית המשפט המחוזי בתל אביב, שם הורה השופט אברהם טל לאפשר לו לצאת לחופשה. ביוני 2004, כאמור, ברח בן איבגי מהארץ בעזרת דרכון מזוייף, היישר אל חופי הזהב של אמריקה הלטינית.

בשרות בתי הסוהר טוענים בין השאר כי מערכת המשפט בישראל לוקה בליברליות-יתר בסוגיית החופשות. "חלק מאלו שלא שבו מחופשה בשנים האחרונות, הוצאו לחופשה בפקודת בית המשפט למרות התנגדות משטרת ישראל ושב"ס, כמו למשל משה בן איבגי", אומרים שם. בתגובה מסרה דוברת מערכת בתי המשפט, עו"ד איילת פילו: "צר לנו שגורמי אכיפת החוק מלינים על גישה ליברלית במדינה דמוקרטית במקום למלא את תפקידם כיאות וכנדרש".

הקלות הישראלית
האמנם מקפידים? [שב"ס]

בשב"ס מסבירים כי כאשר מוגשת בקשה מצד אסיר ליציאה לחופשה, מתכנסת ועדה אשר בוחנת את כלל המרכיבים הרלוונטיים לגביו: מסוכנות, כוונות בריחה, סוג העבירה שבה הורשע, עמדתם של גורמי הרווחה, וכן המלצת משטרת ישראל וגורמי ביטחון נוספים.

האם נאה ונדרש שאסירים יזכו לצאת לחופשה? ברוב מדינות ארצות הברית, וגם בחלק ממדינות אירופה, התשובה שלילית. לעומת זאת, בישראל גם אנסים ורוצחים יוצאים לחופשה בתנאים מסוימים.
פקודת בתי הסוהר בנוסחה משנת 1971 קובעת כי השר לביטחון פנים "רשאי, על-פי בקשת אסיר או על-פי המלצת הנציב, לתת לאסיר, בתנאים שייראו לשר, חופשה מיוחדת שלא תעלה על 96 שעות". סמכותו זו של השר מופקדת כיום בידי שב"ס והמשטרה. תקנה 19 לתקנות בתי הסוהר קובעת שהחופשה אינה זכות מוקנית, אלא היא טובת הנאה הנתונה לשיקול דעת. החופשות אמורות להינתן לאסירים פליליים המשתלבים כיאות בין כותלי בתי הסוהר ושאושרו על-ידי משטרת ישראל כאלה שאינם מסכנים את שלום הציבור ובטחונו.

לכל אסיר שנידון ליותר משנת מאסר אחת מצמידה המשטרה אחת מארבע קטגוריות, המסומנות באותיותA-D . אסירים שנמצאים בקטגוריה A אינם זכאים להגיש בקשה לחופשה. גם יתר האסירים אינם יכולים לבקש חופשה בטרם ריצו רבע מתקופת מאסרם. אסיר שנידון למאסר עולם ועונשו לא נקצב, יוכל לצאת לחופשה רק לאחר שריצה שבע שנים בכלא. כל זמן שמוצמדת לאסיר התווית של 'סג"ב' – כלומר סיכון גבוה לבריחה - התיק שלו כלל לא יעלה לדיון.

בשב"ס מסבירים כי כאשר מוגשת בקשה מצד אסיר ליציאה לחופשה, מתכנסת ועדה אשר בוחנת את כלל המרכיבים הרלוונטיים לגביו: מסוכנות, כוונות בריחה, סוג העבירה שבה הורשע, עמדתם של גורמי הרווחה, וכן המלצת משטרת ישראל וגורמי ביטחון נוספים. רק לאחר שקלול כלל הנתונים מתקבלת ההחלטה. עוד טוענים בשב"ס כי בשנים האחרונות הוחמרו נהלי יציאה לחופשה, וכיום מקפידים יותר מבעבר על מילוי כלל התנאים הכרוכים בכך. סג"ד ירון זמיר, ראש מחלקת תקשורת והסברה בשב"ס, מוסר כי מספרן הכולל של חופשות האסירים פחת במהלך השנים - מ-35 אלף בשנת 2000, עד כדי 22 אלף בשנת 2007. בשנת 2008 מספרן הצטמצם והגיע ל-19,651.

בשב"ס פועל צוות בנושא איתור אסירים אשר לא שבו מחופשה", מוסיף זמיר. "מאז תחילת 2009 נתפסו חמישה אסירים כאלה והושבו אל בית הסוהר. אסיר שלא חזר מחופשה, יפתח כנגד האסיר תיק פלילי בגין בבריחה ממשמורת חוקית. שב"ס מדווח למשטרת ישראל תוך כמה שעות על אי-החזרה מהחופשה, ומביא לידיעתו את הפרטים הרלוונטיים. משלב זה עובר הטיפול בנושא למשטרת ישראל, כמובן, ששב"ס מעביר כל מידע מתוך הכלא, לידיעת גורמי המודיעין המשטרתיים".

המשטרה בעקבות הכלב
מפחיתים את הצפיפות [פלאש 90]

"המדיניות שמאפשרת יציאה מרובה לחופשות גורמת לכלא להיות שקט יותר. כשאסיר מבין שפעם בחודש הוא יוצא הביתה, זה משפיע על כל ההתנהגות שלו. הוא יודע היטב שאם ינהג באלימות, יבטלו לו את הפריבליגיה הזו".

הקרמינולוג ד"ר אורי תימור מאוניברסיטת בר-אילן וממכללת אשקלון סובר כי המדיניות הישראלית לגבי הוצאת אסירים לחופשה אכן 'רכה' לעומת המקובל במדינות אחרות – אך לדעתו זו גם המדיניות הנכונה. "המדיניות שמאפשרת יציאה מרובה לחופשות גורמת לכלא להיות שקט יותר. כשאסיר מבין שפעם בחודש הוא יוצא הביתה, זה משפיע על כל ההתנהגות שלו. הוא יודע היטב שאם ינהג באלימות, יבטלו לו את הפריבליגיה הזו".

"צריך לזכור גם שבתי הכלא בישראל צפופים מאוד וכשיש סבב קבוע של יציאות לחופשה, זה מקל על הצפיפות. היציאה גם מאפשרת לאסירים לפרוק מתח מיני. במדינות כמו ארצות הברית, שבהן אסירים לא יוצאים לחופשות, התופעה של אונס אסירים בידי חבריהם נפוצה מאוד. זו תופעה שלא קיימת בבתי הסוהר בישראל, כי האסירים יוצאים לחופשה ויכולים לפרוק את הצרכים המיניים.

אסירים שנמצאים בבידוד מהחברה ולא יוצאים לחופשה, הופכים למפלצות. צריך לזכור שביום מן הימים הם ייצאו לחופשי, לאחר שירצו את עונשם. אם רוצים להעביר את האסיר תהליך שיקומי, צריך לשמר את הקשרים שלו עם המשפחה ועם הקהילה, ואת זה ניתן לעשות באמצעות חופשות. ישראל היא אחת מהמדינות בעלות היחס ההומני ביותר כלפי אסירים, ואני אומר זאת על סמך ביקורים בבתי סוהר רבים בעולם. היהודים היו תמיד עם רחמן, וטוב שכך".

הרחמנות הזו עולה בהימלטות של אסירים, שמנצלים אותה.

"מדבור באחוז נמוך מאוד. רק בודדים מצליחים לבורח מן הארץ, ולכן אין בזה סיכון רב".

גם עו"ד אבי עמירם, שבין לקוחותיו עבריינים כבדים, תומך בהוצאת אסירים לחופשות. "שרות בתי הסוהר מעביר דרך פילטרים ומסננת מאוד צפופים את כל הבקשות הללו", אומר עמירם. "דבר לא שנעשה עם יד קלה על ההדק. אדרבה, מערכת השיקולים בנוגע להוצאת אסירים לחופשה מוגזמת לחומרה. משטרת ישראל משתמשת בכל מיני מניפולציות, כמו מדובבים בתוך בתי הכלא ומשתפי פעולה, כדי למנוע את יצאה לחופשות. אסיר יכול לצאת רק לאחר בדיקה מדוקדקת מאוד, גם של השב"ס וגם של משטרת ישראל".

עמירם מספר שחלק נכבד מהעתירות שמגישים אסירים נגד שב"ס נוגע לחוסר אישורן של חופשות. לדבריו בתי המשפט הם כמעט חותמת גומי במקרים הללו. "אני מעריך שתשעים אחוזים מהעתירות נידחים. בדרך כלל המשטרה מגישה לשופט מידע מודיעיני, שהסנגוריה מנועה מלראותו. השופט נבהל ואפילו לא בודק את אמינות המידע, ודוחה די בקלות את העתירה. מהניסיון שלי, פעמים רבות מדובר במידע לא נכון. קרה כבר שהגישו מידע כביכול-מודיעיני על לקוח שלי, כאילו היה שותף לרצח, אף שבזמן ותוך אירוע הוא היה בתוך הכלא. בתי המשפט מקבלים את המידע המודיעיני כ'כזה ראה וקדש'. בודדים השופטים שמעיזים להציב סמני שאלה מעליו. לי זכור מקרה אחד שבו השופט צבי גורפינקל העז לערער על מידע מודיעיני, ואישר ללקוח שלי, אבנר הררי, לצאת לחופשה. הררי התייצב חזרה בכלא כמו שעון שוויצרי, ואף שערה משערות ראשם של אזרחי ישראל לא ניזוקה במהלך חופשתו. התחזית האפוקליפטית של המשטרה התבררה כעורבא פרח.

"למשטרה כמובן נוח שהאסירים ייצאו לכמה שפחות חופשות, למה לה לקחת סיכונים? לפעמים גם מבטלים חופשות ממש ברגע האחרון בגלל 'מידע מודיעיני'. הרושם שנוצר כאילו שאסירים נמלטים בקלות לחו"ל בזמן חופשות מהכלא, הוא מוטעה. מתוך עשרות אלפי אסירים שיוצאים מידי שנה, רובם המוחלט מתייצבים חזרה בכלא מיד בתום החופשה. רק מקרים חריגים ביותר הסתיימו בבריחה, אבל אלו כמובן המקרים המתוקשרים. לא יכול להיות שבשל כמה מקרים חריגים, כל האסירים יסבלו ויימנעו מהם חופשות. יש דרכים למנוע בריחה. אם רוצים להיות בטוחים שהאסיר לא יברח מן הארץ, אפשר למשל להצמיד לו אזיקים אלקטרוניים".

הפיתרון של איזוק אלקטרוני, המשדר אותות למוקד שעוקב אחריו 24 שעות ביממה, נמצא עדין בשלב ניסויי בישראל. כיום משתמשים בו מפעם לפעם, ולא באופן גורף, כאשר משחררים עצורים למעצר בית. מדובר באמצעי יקר, ומתברר שגם לא תמיד יעיל. "לאחרונה היה מקרה של עציר שהשתחרר לביתו עם אזיק אלקטרוני", מספר גורם מאגף המודיעין של המשטרה. "המוקד עקב אחריו כל הזמן, אלא שהוא הצליח להעביר את האזיק לכלב שלו. הכלב המשיך להסתובב ולשדר אותות, אבל העציר נעלם".

פורסם ב'מקור ראשון'
תאריך:  19/10/2009   |   עודכן:  05/11/2009
יפעת ארליך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה מסתירים השב"ס והמשטרה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ש'
27/10/09 00:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
  • אורנה אבני:
אחד הזכרונות המצחיקים ביותר שלי מאישיות בכירה מאוד בישראל של שנות השמונים קשור לביקור ממלכתי קצרצר בבריסל. האיש הבכיר ופמלייתו הכבודה לא נשארו ללון בבירת הקהילייה האירופית אך קומה שלמה בהילטון המקומי נשכרה עבור השעות הספורות שבילו שם לרגל פגישה. בסוויטה המהודרת פוזרו מיטב מעדני בלגיה, אך אחת מנורות הניאון לא חדלה לרצד והפריעה לשיחה עם עיתונאים ישראלים ומקומיים. הבכיר קם ברוגז וחיפש את מתג החשמל, ולפתע התפרץ על עוזריו המבוהלים: "בכלל למה מדליקים אור באמצע היום? אני תמיד דורש לחסוך בחשמל!".
19/10/2009  |  עפרה ישועה-ליית  |   מאמרים
"המחרשה והחרב הם שני יסודות הקיום של כל אומה;
19/10/2009  |  חי בנימיני  |   מאמרים
מן האוב
19/10/2009  |  אורן פרסיקו  |   מאמרים
מחלת חניכיים היא מחלה זיהומית, כרונית, הנובעת מפעילות חיידקים פתוגניים (הנמצאים ב-פלאק/רובד), המפרישים רעלנים הגורמים לתגובת המאכסן ולהרס הרקמות סביב השן -ובעיקר ספיגה של העצם התומכת. השיניים מעוגנות בתוך מכתשיות עצמות הלסת, ואמצעי החיבור הוא סיבים הקרויים הליגמנט הפריודנטלי. סיבים אלה מכוסים על-ידי רקמה רכה - החניכיים.
19/10/2009  |  ד"ר עירן פרונט  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   סדום ועמורה  /  מי ומי    / 
מבריאות הגוף לבריאות הנוף  /  יעקב ידיד
התעמלות או התעלמות  /  חיים פריד
שריד לאליליות   /  חגי לונדין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il