|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

הסרבנות אינה נושא, הסמכות היא הנושא

כשהחיילים המתנגדים לפינוי מודיעים כי יהודי לא יפנה יהודי, מה הם מודיעים? הפולמוס - לא על הסרבנות אלא על המדינה
26/11/2009  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות
איציק וולף
הסרבנות - סרטן שעלול להתפשט אם לא ייגדע

קוד צה"לי לסרבנות ולהנפת שלטים
הרב ישראל רוזן
משעלתה שאלת הסרבנות הפוליטית במלוא עוזה הימני, הגיעה העת לעגן את הנושא בחוק, או לפחות ב'קוד אתי' * להלן הצעת פתיחה
לרשימה המלאה

מי שכופר בסמכות של בית משפט ואינו מקיים את פסיקותיו מפני שהן בטלות ומבוטלות מעיקרן, אינו סרבן. סרבן מכיר בסמכות להלכה, אולם אינו מקבל על עצמו לבצע הוראה מסוימת מהוראותיה למעשה. המילה 'סרבן' נכנסה ללקסיקון היהודי במשנה במסכת ברכות. היא תמימה להפליא. אם בבית הכנסת מכבדים הגבאים המוסמכים אדם לעבור לפני התיבה, והוא דוחה הבקשה אם מפני שהוא צנוע, אם מפני שקולו בוגד בו באותו יום, אין בכך קריאת תיגר על סמכות הגבאים, אלא מפני שאותו אדם מכבד את סמכותם דנה ההלכה אם הוא רשאי בכל עת או איננו רשאי אלא בנסיבות מסוימות לסרב למלא אחר מצוות הממונים על הציבור.

לעניין הלכתי אחר. בית המשפט, המזמן עד או נתבע או כל כיוצא באלה, ומטעמים שונים אותו אדם המכבד את סמכות בית הדין אינו נענה לזימון, רשאי בית הדין לקבוע שהוא סרבן על כל המשתמע מכך משפטית. אבל מי שמודיע כי אין לבית הדין סמכות לדון אותו לא מלכתחילה ולא בדיעבד, לא לזמן ולא לקנוס, אינו סרבן. אותו אדם קובע כי הוא והמדינה חגים במסלולים שונים סביב למקור אנרגיה שופטת ופוסקת מרכזית שונה והסרבנות אינה נושא כלל. הסמכות היא הנושא.

המחשבה המציקה הזאת מלווה כל מי שעוקב אחר המתרחש בסוגייה שאנו מתעקשים משום מה לקרא לה 'סרבנות' ולוואי שהייתה מלווה גם כל מי שמעורב בגופו ובנפשו במעשים, או בעידודם של מעשים, או בהגנה על מעשים בסוגיית הציות לפקודות צה"ל. מה האמת, הערומה והכואבת, מקבלים את סמכות הממשלה לפנות מתיישבים מהתנחלויות לא מורשות או לא-חוקיות, היינו הך, או לא מקבלים ופוסקים כי לעניין פינוי מארץ ישראל אין לממשלה סמכות כלל והסמכות הקובעת היא רבנית? (בלי להיכנס כמובן לשאלה אם בכאוס הפסיקתי המפלג את שומרי התורה לכתות כתות נאמנות כמובן כולן, יש בכלל משמעות להתלות בסמכות רבנית).

התשובה האמיצה לשאלה הזאת היא קריטית. מה עומד על הפרק? קבלת המערכת הדמוקרטית, השופטת, המבצעת והמחוקקת כמערכת המוסמכת היא לבדה להורות ולקיים הוראותיה, ומיצוי הזכות לא למלא אחר פסיקותיה ולשאת בתוצאות המשפטיות הנלוות בהכרח, או הפקעת נושא ההתיישבות מן המערכת הדמוקרטית מכל וכל והכפפתו למקור סמכות אחר? שלט המונף בצבא מה הוא מודיע או מה הוא שואל אם לא של מי הוא החייל, של המערכת הדמוקרטית בלי תנאי, או של מערכת אחרת, הסובלת את הראשונה על תנאי?

אינני דורש מן הרבנים המעודדים בגלוי או בנגרר או במרומז או במשתמע את הבחורים להציג היום לראווה את החלטתם שלא לציית ביום בו תבוא פקודה למפקדיהם, להודות בריש גלי כי לא מדובר על סרבנות כלל אלא על משהו חמור הרבה יותר. הם יודעים את האמת. הם פועלים על פיה. הם נאבקים על ניצחונה. אבל מן הצעירים המדמים לנפשם כי הם נאבקים בתוך הדמוקרטיה על הדמוקרטיה בלי להעמיד אותה בסימן שאלה שיש לו עוצמה של סימן קריאה, מן הצעירים יש לדרוש מענה על השאלה הקריטית, סרבנות או כבר מעבר לסרבנות. כשהם מודיעים כי יהודי לא יפנה עוד יהודי, מה הם מודיעים? כי הממשלה מוסמכת לפנות יהודים אך הם לא יוכלו לעמוד בפני צו מצפונם ויסרבו למלא פקודה, או כי הם לא יצייתו מפני שהממשלה אינה מוסמכת מלכתחילה להורות על פינוי. זהו הבדל קיומי.

התשובה על השאלה הקריטית מפחידה, ועל כן לא רוצים לשאול אותה, לא בממשלה ולא בציבור, ומעמידים את המחלוקת כאילו מי יפנה הוא ליבת הפולמוס, צבא ההגנה שלא נועד אלא לאסור מלחמה על האויב, או כוח שיטור שהוא היחיד המוסמך לאכוף את החוק על האזרחים. מדוע? כי כל עם ישראל הוא צבא אבל לא כל אחד הוא שוטר? ושוטר הסר למצוות רבניו, יפנה ויציית לממשלה? ויניחו לו? ולו כל ישראל הוא משטרה, יכשירו הפינוי הכשרה הלכתית?

ברור לכל כי אם יש לממשלה סמכות להורות על פינוי היא אינה יכולה לאכוף סמכותה על-ידי המשטרה בלבד, ומי שדורש כי תעשה כן דורש כי תוותר על זכותה לאכוף את החוק מכוחה היא מושלת. על כן, גם מן הבחינה הזאת, צבא העם או משטרה אינם אלא הסוואה לשאלה הגדולה המוצבת זה מכבר לעינינו באותיות גדולות, שכל יודע קרוא אינו יכול להתעלם מהן אלא אם כן הוא עוצם את עיניו - יש מדינה או אין מדינה, היום, כמות שהיא, לא לעתיד לבוא, לא רק בתנאי שהרוב המושל בה הוא הרוב הנכון. זה מזמן איננו מתפלמסים עוד בתוכנו על המדינה הפלשתינית בלבד. אנו מתקרבים והולכים למצב בו ניאלץ להודות, בפני עצמנו ובפני כל חולמיה ומקימיה ובוניה ומגיניה של הארץ הזאת, כי הפולמוס הוא על המדינה היהודית.

ואל תתהו מה עושים. צעירי ישראל, אם אך תוצג לפניהם באומץ, בנקיות הדעת, בלי רטוריקה מניפולטיבית, בהגינות, השאלה הקריטית - יש מדינה או אין מדינה - לא יתנו, גם אם הם נאמניה הגדולים של ארץ ישראל, להכות בה חלילה את מדינת ישראל. זאת עשו. דברו עימהם דברי קשט ואמת וסימכו עליהם. הם לא יכזיבו.

תאריך:  26/11/2009   |   עודכן:  27/11/2009
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסרבנות אינה נושא, הסמכות היא הנושא
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מטאטא
26/11/09 22:39
2
יהודי כואב
26/11/09 22:44
3
יגאל הירושלמי
26/11/09 22:51
4
פלפול ביצים
27/11/09 07:19
5
אלישמע
27/11/09 08:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מבחינתי בנק ישראל הוא תעלומה גדולה והנגיד של בנק ישראל - חידה. להדיוט כמוני מצטייר הנגיד כדמות זחוחה שמופיעה אחת לכמה שבועות בטלוויזיה וממלמלת משפטים לקוניים במבטא אנגלוסקסי. מלמול לעידוד והרגעה ומלמול לנזיפה ואזהרה.
26/11/2009  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
על מה קמה כל המהומה? בג"צ בהרכב תשעה שופטים קבע בהחלטה עקרונית של שמונה נגד אחד, כי יש לפסול את היוזמה של הקמת בית הסוהר פרטי, בשל היות הסעיף בתיקון חוק בתי הסוהר (שאפשר זאת), כבלתי חוקתי. יתרה מכך, על-פי החלטת בג"צ, יש בתיקון החוק שנעשה על-ידי הכנסת, המאפשר הקמת בית הסוהר פרטי, משום פגיעה "בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו".
26/11/2009  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
קצת מהקורה במדינה...
26/11/2009  |  בעז העצני  |   מאמרים
הבדיחה הישנה שואלת: "למה הכנסת עגולה", וגם עונה: "כי היא קרקס". הדגמה לכך אנו מקבלים בימים אלה, בעקבות הרעיון הבעייתי לחשוף את מצב חשבון הבנק ואחזקות הנכסים של חברי הכנסת. כך נדע אחת ולתמיד מי הוא חבר הכנסת הכי "מלייאן", מי הוא הדלפון מכולם, מי גר בדירה הכי שווה, ומי נמצא במינוס וראוי להקלות בהזמנות לשמחות.
26/11/2009  |   ח"כ אנסטסיה מיכאלי  |   מאמרים
על-כך שיעקב אבינו זכה להיקרא בכינויי שבח רבים, כגון: בחיר האבות, קדוש, חסיד, צדיק וכו' עקב התנהגותו, מעשיו וצדיקותו הגדולה לית מאן דפליג ויעידו דברי תורתנו בכמה דוכתי, כמו גם, מדרשי חז"ל רבים מאוד בספרותם "הרחבה מיני ים".
26/11/2009  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
דרור אידר
דרור אידר
המכות שספגנו בגולה גרמו לפירוק החברה ליחידיה, לעומת זאת המלחמות והמכות בארץ גרמו לגיבושם של היחידים לעם    על משמעותו ההיסטורית של הקמת כוח מגן עברי לאור המלחמה הנוכחית
דן מרגלית
דן מרגלית
בקצה הדרך, במוצא הנהר היהודי אל הים האנושי, נמצא צידוק לדרכנו ונראה את אחינו באים אל הארץ המובטחת מי בלהט ההכרה ומי במנוסת אימה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il