|   15:07:40
  חננאל ובר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

הדילמה של האבות

לאבותינו הקדושים הייתה דילֶמה אחת ומשותפת שהתגלתה בנקודות זמן קריטיות ביותר בהתנהלות חייהם לספר או לא לספר?
03/12/2009  |   חננאל ובר   |   מאמרים   |   תגובות
כיצד הייתה נראית ההיסטוריה

בניסיון העקידה צווה אברהם אבינו על-ידי הקב"ה לקחת את בנו, יחידו, אשר אהב - את יצחק - ולהעלותו לעולה. בגדולתו של אברהם (ולא פחות מכך של יצחק) - הוא נענה לציווי הקשה מכל הזה, מיד, וללא עוררין. ברם, משהו בפרשת העקידה צורם לליבי.

מדוע בציווי לאברהם פנה אליו הקב"ה עצמו, ברם אחרי שאברהם הוכיח את נכונותו לשחוט את בנו, מי שקרא לו לעצור - "אל-תשלח ידך אל-הנער" (בראשית כב', יב') לא היה הקב"ה כפי שהיינו מצפים, אלא מלאך ה'. מדוע? ומדוע לא שיבח אותו ובירך אותו הקב"ה עצמו עבור אותו מעשה נשגב ונפלא, אלא שליחו של ה'?

כדי לחדד את השאלה, יש להבין שיש הבדל גדול מאוד בין קשר שבין אדם להקב"ה ובין קשר שבין אדם למלאך. והראיה: כאשר עם ישראל חטא בחטא העגל, חלק מן העונש שה' הטיל על בני ישראל התבטא בהחלטתו להעביר את משימת העלותם אל הארץ המובטחת ממנו אל מלאך. "ושלחתי לפניך מלאך וגרשתי את-הכנעני האמֹרי והחִתי והפִרִזי החִוִי והיבוסי... כי לא אעלה בקרבך כי עם-קשה-עֹרף אתה" (שמות לג', ב'-ג'). תגובתם של בני ישראל לבשורה הזו הייתה קשה ביותר: "וישמע העם את-הדבר הרע הזה ויתאבלו" (שמות לג', ד'). משה לא קיבל את תשובתו של ה' כסופית, ובסופו של "דיון" ביניהם, הקב"ה התרצה והכריז: "פני ילכו והנחֹתי לך" - ומשה הגיב בשביעות רצון "אם-אין פניך הֹלכים אל-תעלנו מזה" (שם, לג', יד'-טו').

כל הדברים הקשים הללו מראים את גודל הפער שבין קשר ישיר עם הקב"ה וקשר עם שליחיו. ולכן, השאלה בפרשת העקידה, שבה המעשה האדיר של אברהם נענה בירידה מקשר אלוקי לקשר מלאכי, רק מתעצמת.

בפרשת 'חיי שרה' אנו מגלים נתון חשוב מאוד לגבי העקידה. על הפסוק "לספֹד לשרה ולבכֹתה" רש"י מסביר, ש"נסמכה מיתת שרה לעקידת יצחק, לפי שעל-ידי בשורת העקידה, שנזדמן בנה לשחיטה וכמעט שלא נשחט, פרחה נשמתה ממנה ומתה". מדבריו של רש"י אנו למדים, ששרה לא ידעה מראש על העקידה, קרי, אברהם לא סיפר לה על הציווי הנורא ההוא.

לכן, בנוסף לדילֶמה של קיום הציווי הקשה מכל, נאלץ אברהם להתמודד עם פן נוסף של אותו ציווי: מצד אחד, ה' ציווה אותו, ורק אותו, להקריב את יצחק; מצד שני, ישנו בנוסף לבנו עוד אדם הנגוע בעניין - שרה אשתו - אמו של יצחק. האם אין לה את הזכות לדעת על ציווי ה' ולהחליט עמו כיצד להגיב? מצד שלישי, ה' ציווה בעבר "כל אשר תֹאמר אליך שרה שמע בקֹלה" (בראשית כא', יב'). ומה אם שרה לא תסכים לעקידת בנה?

ישנה רק עוד פעם אחת בתולדותיו של אברהם אבינו שבו הקב"ה התקשר אליו דרך מלאך - בהיותו בן תשעים ותשע בפרשת ברית המילה. בסוף אותה פרשה ה' בישר לאברהם שעוד שנה שרה תלד לו בן. ברם, משהו מדהים קרה בשלושת הימים הבאים. אברהם, שחיכה יחד עם שרה, כל חייו לבן לא העביר לה את הבשורה הניסית שהוא קיבל זה עתה ישירות מה'. והראיה, ה' נאלץ לחזור אליו שוב, והפעם על-ידי מלאך שהכריז שוב בשם ה', שלשרה יהיה בן, והפעם כדי ששרה תשמע את הבשורה בעצמה.

מהי המסקנה המתבקשת מהשתלשלות האירועים הללו? נראה שאברהם חשב לתומו שמה שה' אמר לו עליו לשמור לעצמו - למרות רצונו לשתף את אשתו - כי לו רצה ה' להודיע על כך לאשתו הוא היה עושה זאת בעצמו. ברם, העובדה שבשני האירועים היחידים בחייו של אברהם שה' הנמיך את עוצמת קשרו עמו, מקשר ישיר לקשר בתווך מלאך - פה אחרי מילתו ושם בעקידה - רומזים לו ולנו שה' לא הסכים לשיקול דעתו של אברהם בקשר לאותו כלל שהוא אימץ. באירוע המילה, היה על אברהם לשמח את אשתו העקרה מיד. ובעקידה היה עליו לשתף אותה בניסיון ההוא, ובכך לזכות גם אותה בהצלחתם שלו ושל בנו לעשות את רצון ה'. אולי גם על זה בכה אברהם, במותה של אשתו היקרה.

כפי שאמרו חז"ל, מעשה אבות סימן לבנים. ואכן, אותה דילֶמה ממש פקדה את רבקה אמנו כאשר ה' הצהיר בפניה "שני גֹיים בבטנך... ורב יעבֹד צעיר" (בראשית כה', כג'). נראה שלו הייתה רבקה מספרת את אותה נבואה ליצחק כל המחלוקת ביניהם על אופי גידול בניהם, יעקב ועשו, הייתה מסתיימת ביתר הסכמה, שיתוף פעולה, הרמוניה משפחתית, וכל ההיסטוריה הייתה אחרת. ברם, כמו אברהם, גם רבקה האמינה שלו רצה ה' שיצחק ידע מה שהוא גילה לה, הוא היה מודיע לו זאת בעצמו.

דילֶמה קשה ביותר נחתה על יצחק אבינו כאשר יוסף נמכר ויעקב שוכנע שהוא נהרג על-ידי חיה רעה. "ויקרע יעקב שמלֹתיו וישם שק במתניו ויתאבל על-בנו ימים רבים... ויבך אֹתו אביו" (בראשית לז', לד'-לה'). על הסיפא הזה מסביר רש"י (על-פי ב"ר) ש"אביו" היה יצחק, "בוכה היה מפני צרתו של יעקב, אבל לא היה מתאבל, שהיה יודע שהוא חי". במילים אחרות, הקב"ה גילה ליצחק שיוסף חי, אבל הוא, יצחק, האמין, כאברהם וכרבקה, שעליו לא לידע בכך את בנו, למרות הצער והיגון שהוא יחסוך לו בכך, ולמרות ההלכה ש"לפני עִוֵר לא תתן מכשֹל" (ויקרא יט', יד').

המסקנה הנראית זהירה ונכונה הינה שבהבנת רצון ה' לא תמיד כלל אחד מתאים לכל הנסיבות. במקרה דנן, לא כל פעם שה' מסר נבואה פרטית לנביאיו היה עליהם לשמור אותה בקירבם. על בסיס מבחן התוצאות אפשר להניח שכאשר ה' מדבר עם איש הוא לא רק רשאי, אלא גם חייב לספר על כך לאשתו, כי אחד הם. כאשר ה' מבשר דבר מה לאב הנוגע לבנו, המצב יותר מסובך ועליו לשאול את רצון ה'. לנו יש רק לתהות מה היה קורה, וכיצד הייתה ההיסטוריה היהודית שונה, לו אברהם, רבקה ויצחק היו מספרים את מה שהם קיבלו מהקב"ה. לספר או לא לספר? זו דילֶמת האבות.

מחבר המאמר הינו הינו רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים.
תאריך:  03/12/2009   |   עודכן:  03/12/2009
חננאל ובר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משהו טוב קורה לפלשתינים. אינני יודע מה מקור השינוי. אינני יודע מי השפיע על האסטרטגיה החדשה שלהם, כפי שפורסמה בהארץ של יום ראשון, 22.11.09. הפלשתינים מדברים בריש גלי על אינתיפאדה-לא-חמושה. באמצעותה יפגינו יום-יום ליד ההתנחלויות, ואף יכתרו התנחלויות בכתר אנושי. אני תוהה כיצד ומדוע מתחיל לחלחל רעיון המאבק הפאסיבי הזה - מבית מדרשו של מהאטמה גנדי, המשכו במרטין לותר קינג, וכלה בנלסון מנדלה והארכיבישוף דזמונד טוטו - לחשיבה הפלשתינית. זהו בהחלט אלמנט חדש ומבורך באסטרטגיית ההתנגדות העממית הפלשתינית. ייתכן שגם תולדות המאבק העברי הפאסיבי בבריטים בימי ההעפלה והצלחתו, עמדו לנגד עיניהם של מנהיגי הדעה הפלשתינים. סמי אל ג'ונדי, שישב בכלא עשר שנים אחרי שהיה מעורב בפיגוע, קרא הרבה בכלא על נלסון מנדלה ועל תנועת האי-אלימות, והגיע למסקנה שזו הדרך להגיע להגשמת היעדים הפלשתינים, ובכלל זה שלום.
03/12/2009  |  מנשה בן-מאיר  |   מאמרים
רבות נכתב ונאמר על תקופת גיל ההתבגרות, המאופיינת בשינויים גופניים, מיניים וקוגניטיביים המתרחשים אצל המתבגר. שינויים אלה דורשים מהמתבגר להתארגן מחדש מבחינת האופן שבו הוא תופס את עצמו ומבחינת יחסיו עם עולם המבוגרים ובני גילו - ובתוך-כך גם עם הוריו.
03/12/2009  |  איריס אהרון  |   מאמרים
אני אומנם שרוף כבר. כולם יודעים את דעותיי הבלתי הולמות, ואפילו לתפקיד ימני מחמד לא אצלח, משום שאינני מתנחלת עטוית שביס המדברת במבטא אמריקני מאנפף. אבל זה לא אומר שגם אתה, ידידי העיתונאי המתחיל חייב לחוות את מר גורלי. עתידך לפניך. הנה כמה עצות שיעזרו לך לשרוד בעולם העיתונות האמיתי.
03/12/2009  |  קובי לירז  |   מאמרים
כאשר נפגשנו ב"פרלמנט" של יום שישי, סיפרו זוג חברים שהוזמנו לחתונה משפחתית בלונדון - ההזמנה הגיעה במעטפה עבה בגודל 4A ובתוכה כריכת קרטון עם שולי זהב ותא ובו הזמנות לכל אחד מהאירועים. אבל המוזמנים מתלבטים: כתוב "בלק טיי". כלומר, תלבושת ערב רשמית. לאישה לא הייתה בעיה. שמלת ערב, ששימשה אותה בחתונה בישראל, טובה גם לחתונה בלונדון. אבל איזה גבר ישראלי מחזיק בארון סמוקינג [חליפת ערב]?
03/12/2009  |  יאיר דקל  |   מאמרים
מאתר משרד החינוך: "משרד החינוך אחראי למערכת החינוך, ובכלל זה גנים, בתי ספר, השכלה גבוהה וחינוך בלתי פורמלי. פעילות המשרד מתמקדת בחקיקה ותכנון שירותי החינוך וההשכלה, רישוי בעלי מקצוע בתחום החינוך וההוראה ופיקוח על מוסדות החינוך. פעילותו של המשרד מצטיינת במגוון שירותים לציבור, לתלמידים והורים, לסטודנטים ולעובדי הוראה: מאגרים מקוונים של מידע ופעילויות חינוכיות, ביצוע מחקרים ופרסומם, וניהול רשת ענפה של קבוצות דיון מקצועיות. בדף זה תמצאו ריכוז של שירותים מקוונים ומידע שימושי מאתר המשרד, וקישורים לתשלומים ולטפסים הנוגעים לפעילות המשרד".
03/12/2009  |  איתן גנור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il