|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

מלחמת המדיה בכופרים בקדושתה (א')

מדוע את המאבק התקשורתי בגרסה המופרכת של מות הילד מוחמד א-דורה מנהל אזרח צרפתי ולא איש משרד החוץ הישראלי או עיתונאי ישראלי? ומדוע סרט ישן של אזרחית גרמנייה על הפרשה נחשף בישראל רק לאחרונה?
18/12/2009  |     |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
סמל המאבק הפלשתיני בישראל נתגלה כעריכת וידאו מוצלחת ותו לא

"מהרגע שהתברר שמתבצעת חקירה בנסיבות הירי של א-דורה נקט 'הארץ' עמדה של מטרונית פולנייה מאופרת בכבדות, העומדת לקבל התקף לב: כיצד מישהו מעז בכלל לחקור את המקרה ולהטיל ספק בכך שצה"ל, צבא של רוצחי ילדים, הוא זה שהרג את א-דורה". (אמנון לורד, "העיתונאי והקדוש", מקור ראשון, 23.5.2003)

"מהרגע שהתברר שמתבצעת חקירה בנסיבות הירי של א-דורה נקט 'הארץ' עמדה של מטרונית פולנייה מאופרת בכבדות, העומדת לקבל התקף לב: כיצד מישהו מעז בכלל לחקור את המקרה ולהטיל ספק בכך שצה"ל, צבא של רוצחי ילדים, הוא זה שהרג את א-דורה". (אמנון לורד, "העיתונאי והקדוש", מקור ראשון, 23.5.2003)

סרטה התיעודי של העיתונאית הגרמנייה אסתר שפירא, "הילד המת והאמת", ששודר בשבוע שעבר בערוץ הראשון במסגרת "מבט שני", מנפץ לרסיסים את אגדת הרצח של הילד הפלשתיני, סמלה של אינתיפאדת אל-אקצה. לא היה צריך הרבה, כדי שהילד מוחמד א-דורה יועלה לדרגת מרטיר אולטימטיבי, כדי לשמש כאייקון רב כוח בשירות התעמולה הפלשתינית, הפונה בה בעת לרגישות הנוצרית במערב ולחיבת הדם במזרח: ילד חף מכל פשע, תמים ונקי כפיים, שנטבח באש רובי הסער היהודיים.

בחופזה שערורייתית נטלה ישראל הרשמית אחריות לטרגדיה, וכדור השלג התקשורתי החל מתגלגל במדרון שאין ממנו חזרה. תלמידי בית הספר הפלשתיני גדלים על מורשתו של הילד השאהיד במסגרת תוכנית הלימודים הרשמית. מחבלים יוצאים לדרכם האחרונה ובפיהם שבועת נקמתו. אבי הילד מקדיש בחתימת יד את תמונת הקורבן לעוברים ושבים בבירות ערב. המצפון האירופי נוטף צער ומגיר חמלה למראה האב המתחנן על חיי בנו למול המצלמה, ורואה בסיפור את תמצית התוקפנות הישראלית כלפי הנגזל הפלשתיני.

סרטה של שפירא, עיתונאית גרמנייה מוערכת, יוצא לבחון פרשנויות אחרות שהוענקו לטרגדיה, או במילים אחרות, את כל מה שהוגדר עד לאחרונה כתאוריות קונספירציה מבית מדרשם של בעלי הפרעה נפשית. לא נסקור כאן בשיטתיות את ממצאי התחקירים, אולם המסקנה החד-משמעית העולה מהם היא, כי א-דורה ואביו לא נפגעו, ולא יכלו להיפגע, מאש ישראלית, אלא מירי שמקורו בעמדות שבהן התמקמו צלפים פלשתינים. ממצא נוסף יש בו כדי להטיל ספק בעצם מותו של הנער, לפחות במהלך האירוע שתועד במצלמתו של העיתונאי הפלשתיני שנכח במקום. בשניות האחרונות של צילומי הווידאו המקוריים, שמהם נערכו כתבות הטלוויזיה המרשיעות את ישראל ברציחתו, הוא נראה מתנועע. ולבסוף, יש יסוד סביר לשער, כי הילד שנראה בצילומי ההלוויה ובתמונות מהנתיחה שלאחר המוות אינו מוחמד א-דורה, אלא ילד אחר, שמת בנסיבות מסתוריות באותו יום ואולי אף קודם לכן. מי שמבקש לעמוד על טיבם של הממצאים ושל איכות התחקירים המוצגים בסרט, יכול לעשות זאת באמצעות חיפוש זריז באינטרנט או בצפייה בסרטה של שפירא.

לכאורה, נרשם סוף פסוק לפרשה. העיתונאי חנוך מרמרי היכה פומבית על חטא במאמר ב"עין השביעית", שבו קבע לגבי עמיתיו העיתונאים, כי "היום ברור שהיינו צריכים להיות ספקנים יותר באשר למראה העיניים", ואף הכריז כי "פתאום, באיחור ניכר, חוזר הצורך לעשות עליו סיבוב נוסף, בניסיון לרדת לחקר האמת" (10.12.2009). אכן, מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא, אולם, לא רק שנזקה האמיתי של הפרשה כבר נעשה, אלא שהכלים הנחוצים לאותו "ניסיון לרדת לחקר האמת" היו זמינים עוד מיומה הראשון.

האמת אינה משרתת שום אינטרס

חקירתו התמקדה בניתוח גיאומטרי ובליסטי של צילומי האירוע, סרטי מזל"ט, ושחזור של התרחיש במתחם שנבנה במיוחד לשם כך, לאחר שהזירה המקורית פורקה מסיבות ביטחוניות. תוצאות התחקיר העניקו את ההוכחות הראשונות לכך, שאם אכן נפגעו א-דורה ובנו מאש חיה, זו לא יכולה הייתה להגיע אלא מכיוונם של צלפים פלסטינים שהתמקמו בזווית ישרה מולם.

את סימני השאלה הראשונים באשר לגרסה הרשמית של הפרשה העלה הפיסיקאי הישראלי נחום שחף, חתן פרס משרד המדע ליצירתיות מדעית (1997), המתמחה בבליסטיקה ובאלקטרו-אופטיקה. לאחר שפירט באוזני אלוף פיקוד הדרום, יום-טוב סמיה, את השערותיו הראשונות, הוא מונה לעמוד בראש ועדת חקירה מטעם הצבא לבחינת האירוע, שהתרחש בצומת נצרים בסוף ספטמבר 2000. חקירתו התמקדה בניתוח גיאומטרי ובליסטי של צילומי האירוע, סרטי מזל"ט, ושחזור של התרחיש במתחם שנבנה במיוחד לשם כך, לאחר שהזירה המקורית פורקה מסיבות ביטחוניות. תוצאות התחקיר העניקו את ההוכחות הראשונות לכך, שאם אכן נפגעו א-דורה ובנו מאש חיה, זו לא יכולה הייתה להגיע אלא מכיוונם של צלפים פלשתינים שהתמקמו בזווית ישרה מולם.

ממצאי התחקיר הוצגו במסיבת עיתונאים (27.11.2000), אבל זה היה מעט מאוחר מדי. התקשורת הישראלית כבר הפנימה את הנרטיב הפלשתיני, בפרט בעקבות הודאתו התמוהה של צה"ל באחריות. המיתוס כבר הספיק להכות שורש ולזרוע זעם ושאיפות נקם במוקדי אלימות בעזה ובגדה. אולם חמור מכך, מהימנותו של התחקיר בכלל, ומעמדו של נחום שחף, ספגו מכה תדמיתית קשה. הארץ הקדיש לנושא מספר מאמרים בראשית נובמבר 2000, שבהם הטיל דופי במקצועיותו של שחף ובמהימנות הוועדה, שלגביה התנסח במונחים כמו "איוולת נמשכת" או "דרכו המשונה של צה"ל לחקור את הריגת הילד בנצרים". באווירה זו, ממצאי התחקיר התקשו מאוד להתקבל בציבור כאמינים.

שחף המשיך בתחקיר באופן עצמאי, אולם בדרך כלל לא זכה לחשיפה תקשורתית אצלנו, למעט מקרים בודדים, כגון סדרת מאמרים שפרסם אמנון לורד ב"מקור ראשון" בשנת 2002. בחו"ל הוא דווקא עורר עניין. למחקרו הוקדשו מאמרים ב"וול סטריט ג'ורנל" (26.11.2004) וב"אטלנטיק" (יוני 2003), שם פרסם מאמר מקיף ג'יימס פאלווס, מבכירי העיתונאים בארה"ב ומי שהיה מחבר הנאומים של הנשיא ג'ימי קרטר ומקורבו של הנשיא ביל קלינטון. בראשית 2005 הוזמן שחף להרצות בפני הוועידה השנתית של האקדמיה האמריקנית למדעים פורנזיים (AAFS) – אחת הבמות המדעיות המובילות בתחום מדעי המשפט, וכן בפני פורומים מקצועיים דומים באוניברסיטאות אמריקניות. לתחקיר הצבאי שניהל התווספו עם הזמן פרטים וממצאים חדשים רבים.

להתפתחויות אלה כמעט שלא היו הדים בישראל, עד שנת 2007. בשנה זו הגיעה לשיאה בצרפת דרמה משפטית, שהחזירה את הדיון בפרשת א-דורה לכותרות גם בארץ.

דווקא בצרפת, שם שודרה העלילה לראשונה, התנהל המאבק המהותי ביותר על חשיפת האמת. פיליפ קרסנטי, פוליטיקאי צרפתי, נבחר ציבור (המשנה לראש עיריית נואיי) וחוקר תקשורת עצמאי, התבסס על ממצאיו של שחף, אסף עוד ראיות, גבה עדויות ונועץ במומחים נוספים. משסיכם את מסקנותיו, קבע באתר האינטרנט שלו (22.11.2004) כי רשת הטלוויזיה "פראנס 2" שידרה אירוע מבוים, וכי כתב הרשת בישראל, שארל אנדרלן, לא דיבר אמת כשקבע באופן חד-משמעי כי הילד מוחמד א-דורה מת מאש חיילי צה"ל. קרסנטי נתבע, נמצא חייב בהוצאת דיבה, הגיש ערעור על פסק הדין וזכה בו.

בשיחת טלפון שהתקיימה לפני חודשים אחדים, הוא מספר על תחושה של אכזבה מתמשכת. כמרצה מבוקש בעולם וכמי שזכה בבית משפט צרפתי בתביעה נגדו על הוצאת דיבה, הוא עדיין מתקשה להשיג חשיפה הולמת לממצאיו, בעיקר בישראל. דלתות הממסד הישראלי סגורות בפניו. דיפלומטים בכירים ונציגי משרד החוץ מתנערים מפניותיו, על-אף שבידיו התחמושת הנחוצה למלחמה ברדיפת ישראל המתמשכת מצד המדיה המערבית. גם התקשורת הישראלית מגלה היסוס ביחסה לסיפורו. "הקושי הגלום בחשיפת האמת בפרשת א-דורה הוא, שאמת זו אינה משרתת שום אינטרס", הוא אומר לי באירוניה, "זולת האינטרס הכללי וההיסטורי של העם היהודי ושל מדינת ישראל".

בעקבות המשפט המתוקשר, שידר הערוץ הראשון בישראל את סרטו של יורם שפר – "ספין או סמל" (3.3.2008), שהביא לראשונה בפני הציבור בישראל סקירה ממצה של הממצאים, ואת סיפור המאבקים שניהלו שחף וקרסנטי. אולם גם זכייתו של קרסנטי בדין לא הועילה: שחף הוסיף להיות מתויג כ"תמהוני", וההסברה הישראלית הוסיפה להתעלם מגילוייו. ואילו קרסנטי, למרות שהפך לאייטם מבוקש ולנושא הדגל במאבק בכלי התקשורת בצרפת, לא מצא עדיין את הדרך להפוך את עמדותיו לעמדה הרשמית של הדיפלומטיה הישראלית. מדוע את המאבק התקשורתי בגרסה המופרכת של מות הילד מוחמד א-דורה מנהל אזרח צרפתי ולא איש משרד החוץ הישראלי? ומדוע סרט ישן של אזרחית גרמנייה על הפרשה נחשף בישראל רק לאחרונה? האם אף עיתונאי ישראלי אינו מסוגל לנוח לרגע מחשיפת "פשעי" צה"ל בשטחים, כדי לחשוף את השקר הפלשתיני הגדול?

עידן התקשורת הפתוחה - בחזרה לימי הביניים

המרד הזה אינו מקנה לקרסנטי טובות הנאה מיוחדות. כיוון שהעז להפר את המוסכמה החברתית של צרכן התקשורת בעמדת הצופה הפסיבי, הוא מתואר כ"אובססיבי", "חובב תאוריות קונספירציה" או "רדוף תסביכים". מי שמגיב בטוקבק, במכתב למערכת או בלחיצה על שלט הטלוויזיה – אינו מפריע לתקשורת, אך מי שהופך לסוכן אקטיבי, שמעשיו מערערים על המונופול שיש לתקשורת על "האמת", מתויג כפסיכי.

תרומתו העיקרית של קרסנטי אינה בחשיפת פרטים חדשים על הפרשה, שכאמור היו זמינים עוד מראשיתה, אלא בהעזה לצאת כנגד כלי התקשורת, שסמכו את ידם על עלילת הדם. במידה רבה הוא הוכיח, שהדרך אל האירוע המדווח אינה חייבת לעבור דרך "המתווכים".

מסע הצלב שניהל פיליפ קרסנטי נגד ערוץ "פראנס 2" היא תקדים ייחודי מבחינת היחס שבין התקשורת וההמונים. "אין זה מאבק בתקשורת בכללותה", הוא אומר, "זהו מאבק על אמת פשוטה ומיידית. זהו מאבק כנגד מנגנונים משומנים, המשתדלים ככל יכולתם לחבל במאמציו של אזרח להגיע למקורות שמהם ניזונה התקשורת, לבחון את מהימנותם ולנסות לגבש פרשנות חלופית לעובדות". מאבקו של קרסנטי אינו רק על חשיפת האמת – או השקר, ליתר דיוק. במידה רבה, הוא מהווה דגם למרד צרכנים בכלי התקשורת, מרד שאינו מסתיים במעבר לערוץ המתחרה.

המרד הזה אינו מקנה לקרסנטי טובות הנאה מיוחדות. כיוון שהעז להפר את המוסכמה החברתית של צרכן התקשורת בעמדת הצופה הפסיבי, הוא מתואר כ"אובססיבי", "חובב תאוריות קונספירציה" או "רדוף תסביכים". מי שמגיב בטוקבק, במכתב למערכת או בלחיצה על שלט הטלוויזיה – אינו מפריע לתקשורת, אך מי שהופך לסוכן אקטיבי, שמעשיו מערערים על המונופול שיש לתקשורת על "האמת", מתויג כפסיכי.

הברנז'ה התקשורתית בצרפת התייצבה להגנתו של אנדרלן: על עצומת התמיכה בו ("מזה שבע שנים מתנהלת מתקפה עיקשת ורווית שנאה כנגד יושרתו המקצועית של עמיתנו שארל אנדרלן...").חתומים מאות עיתונאים ואינטלקטואלים צרפתים (נובל אובזרבטור, 17.8.2009), ואילו קרסנטי זוכה ליחס תקשורתי עוין. גם לאחר זיכויו של קרסנטי, הוסיפו החותמים לתמוה בקול רם, כיצד יכול בית המשפט להעניק את אותה מידה של קרדיט לעיתונאי מוערך ומנוסה המכיר את השטח, ול"משמיץ" שאינו בקיא דיו במציאות הסכסוך ובעבודתו של העיתונאי. אומנם אנדרלן אכן הביא איתו לבית המשפט מוניטין מרשימים, אולם ערעורו של קרסנטי התבסס על מחקריו של שחף, שכאמור זכו לתיקוף מדעי, וכן על חוות דעת נוספות של מומחים בעלי שם עולמי. מתוכן העצומה עולה, כי כותביה וחותמיה לא טרחו לעיין במסמכים שהציג קרסנטי בבית המשפט. הם העמידו לרשות אנדרלן את יוקרתם ומעמדם, ללא בדיקה מהותית של העובדות ושל הטענות, והעבירו לציבור מסר חד-משמעי: אין לכפור בדבריו של העיתונאי, שכמו האפיפיור – אינו טועה, וממילא אינו מתנצל.

לכאורה, יש בכך משום סתירה לרוח המנשבת באקדמיה ובמערכת החינוך: שם עוסקים באובססיביות ב"כוחה של המדיה" לעצב סדר יום ומבקשים להעמיד כלים לניתוח האמצעים שבהם היא משפיעה על דעת הקהל; ילדים לומדים בבית הספר כיצד עורכים סרטון וידאו, ואיך משלבים בו מוזיקה, כותרות ואפקטים חזותיים; לכל אזרח ניתנת כיום ההזדמנות להתנסות בעצמו בכלי העבודה של המדיה ואף להפיץ בעצמו מידע ברשת האינטרנט. והנה, דווקא בעידן המודעות-לכאורה לאופני פעולתם של אמצעי התקשורת, נתפס ערעור נוקב על "אמיתותם המוחלטת" של דיווחיה כפעולה פסולה הראויה להוקעה ולגינוי.

האם באמת אנו חיים בעידן של תקשורת חופשית ופתוחה? נראה כי מבחינות מסוימות תקשורת ההמונים דווקא מקרבת אותנו לימי הביניים: ממעמד של מתווכת בין ידע המציאות לבין הציבור, הפכה המדיה לשומרת סף. היא הסמיכה עצמה לכהונת כומר קתולי, שאינו רק מתווך בין האל לאדם הפשוט, אלא גם חוצץ, מפקח ושולט באופן שבו מועברת האמת הדתית לקהל המאמינים. לפיכך, כל ערעור על "האמת" שמייצרת התקשורת מתקבל ככפירה בקודש ומעמיד את הכופר בפני סנקציות מצד ההיררכיות הדתיות החדשות. אלה מוקיעות את המעז לערער על סמכותו המקודשת של העיתונאי ומגינות בחמת זעם על קדושתם של כתבי הקודש שלהן.

מוקדם לשאול האם קרסנטי חולל מפנה ביחסים שבין קהל המאמינים והממסד התקשורתי, אולם הצעד הראשון כבר נעשה: נחום שחף חיבר את הטקסט, פיליפ קרסנטי תקע את המסמרים על דלתות הכנסייה. כעת יש לקוות שיימצא מי שיקרא את הפמפלטים.

לאתר מגזין מראה
במאמר הבא: סרטה של שפירא הוא רק נקודת ההתחלה – מדוע אנו מפחדים ללכת עם המסקנות עד הסוף?
איתן אורקיבי הוא דוקטורנט בחוג לצרפתית באוניברסיטת תל אביב
תאריך:  18/12/2009   |   עודכן:  19/12/2009
איתן אורקיבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלחמת המדיה בכופרים בקדושתה (א')
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלישמע
18/12/09 22:25
2
אריק1
18/12/09 22:40
3
א מ רול
19/12/09 01:11
4
כל הוכחה ממשית
19/12/09 23:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערב חנוכה הזה לא יכול היה להיות יותר משמעותי עבורי. נחתתי בטיסה מבריסל, שם הייתי מוקף בקישוטי חג המולד ובכיסויי ראש מוסלמיים. נחמד להיות בבית בדיוק בזמן לקראת חג יהודי, המנציח את הישרדותנו בעולם הלא-יהודי.
18/12/2009  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
נציגי אומות העולם התקבצו לעיר קרירה באמצע החורף, לדיון בהתחממות כדור הארץ, שבמרכזו התאוריה הבלתי מעורערת, המאוששת על-ידי זכייה בפרס נובל, שכדור הארץ מתחמם, ושהאשם בכך הוא האדם. תאוריית התחממות, כתופעה הקשורה בפעילות האדם, נחשבת מוצקה לפחות כמו תורת היחסות של איינשטיין וכמו תורת הכבידה של ניוטון. לכבוד האירוע התמרקה העיר קופנהגן והפכה למעין פיונג-יאנג של דת הירוקים, שאליהם נספחו כל ה"איזמים" למיניהם, מן הפמיניזם ועד האנטי-גלובליזם.
18/12/2009  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בתוכנית הבוקר של ערוץ 22 התנהל לפני ימים אחדים דיון קצר בעקבות תערוכת כרזות אמנותיות המוצגת בחולון, שרובן ככולן מציגות את צ"הל באור גרוע בהרבה מדוח גולדסטון. אזרח ישראלי המשרת במילואים, שמצא את הכרזות פוגעות ומעליבות, התעמת לרגע קצר עם נציגה הזחוח של מחלקת התרבות של עיריית חולון, שהיא בין מממנות התערוכה, אשר טען בזכות החופש האמנותי.
18/12/2009  |  קובי קמין  |   מאמרים
הצעת פקודת העיתונות התש"ע שמוביל ח"כ יואל חסון אינה אלא פעילות פרלמנטרית חנֵפה, ואין לה דבר וחצי דבר עם ההגנה על הדמוקרטיה. הסיבה והמסובב להצעה המגונה הזאת באו לחסום את העיתון 'ישראל היום', ותו לא.
18/12/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
דומני שהסוגייה הזו היא כספר הפתוח: דברי ההסבר לחוק ברורים (הצורך להשוות מבחינה חוקית ולוגית בין העיתונות הכתובה לכלי התקשורת האלקטרוניים באשר לבעלות זרה), וכך גם המניעים לחוק (התעצמות "ישראל היום" והקשר הבוטה בין בנימין נתניהו לשלדון אדלסון, שבאה לידי ביטוי צורם בתודתו של ביבי, בהזמינו את הזוג אדלסון להכתרתו בבית הנשיא).
18/12/2009  |  ד"ר דוד אדלר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
ישראל נמנעת מהכרה ברצח העם הארמני, למרות ששליש מבני הארמנים נרצחו    האירוע האסוני שפקד את העם הארמני במלחמת העולם הראשונה לא יוזכר בנוכחות נציג רשמי של ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il