|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הזמן לעשות סדר בהסדר

ישיבת הסדר היא צבאית ואינה יכולה לרכוב על שני העולמות ולהתנהל ככל העולה על רוחה ברצונה ליהנות מחופש? עליה לוותר על מנעמים ולהפוך לישיבה גבוהה
19/12/2009  |   עידן יוסף   |   מאמרים   |   תגובות
ישיבות-הסדר. סימפטום להתנהלות לא-אידיאלית [צילום: י"ב]

הרב חיים דרוקמן תומך במכתב הרבנים הסרבנים
איציק וולף
בכיר רבני ישיבות ההסדר שניסה עד כה לגשר בין הישיבות למשרד הביטחון תומך בקריאה לתלמידים שלא לציית לפקודות
לרשימה המלאה

ערב ההתכנסות במרכז שפירא של ראשי ההסדר, כדאי להביט על אופן ניהול המשבר. שר הביטחון אהוד ברק, בכוחניות ובשחצנות כהרגלו, קובע עובדות בשטח תוך התעלמות מההשלכות של מעשיו הדורסניים. מנגד, ראש ישיבת-הסדר, הרב אליעזר מלמד, עיקש לא-פחות, שאצלו יקוב הדין את ההר מול עריצותו של ברק הפך לעיקרון.

ראשית אקדים ואומר כי אין לי עמדה בנושא שלילת ההסדר מהמוסד בהר ברכה, ואיני יודע כיצד תסתיים הפרשה. יותר משבא אני לעסוק במה שכבר קרה, חשוב לי להציע דרכים כדי להימנע ממשבר דומה בעתיד. פטור בלא כלום אי-אפשר, ובהערת אגב אומר כי מה שיאמר/לא יאמר, יחתום/לא יחתום הרב מלמד, אינו משנה בכהוא זה - שכן ענייננו בתלמידי ההסדר ובישיבה כמוסד. דווקא העמדת כבוד התורה מול כבוד המפקד זה מול זה ולא כמשלימים זה את זה החטיאה את מטרתה.

יש אלטרנטיבה להסדר

כאשר מודיע הרב רפי פוירשטיין כי "יש הכרח להגיע להגדרות ברורות בסוגיות שעל הפרק: התבטאויות ראשי הישיבות בנושאי צבא, מעורבות הצבא בפעולות אכיפה בשטחים, מהי פקודה בלתי חוקית ומהי פקודה הסותרת את ההלכה ועוד" - זו אמירה מתנשאת

בני גילם ה"סרוגים", שבחרו לפנות לאפיק של לימוד בישיבה גבוהה, מתגייסים במסלול המכונה "הסדר מרכז הרב". בינו לבין ההסדר אין דבר וחצי דבר, שכן מדובר במושג שאוּל. הישיבות הגבוהות אינן מקבלות אפילו שקל אחד ממשרד הביטחון, למרות שהתלמידים שיוצאים מהן מתגייסים ליחידות קרביות ומשובצים לא-אחת בתפקידי פיקוד. תלמיד ישיבה גבוהה אינו זוכה לפריווילגיות של ההסדרניקים, ומשלם על נסיעה בתחבורה הציבורית מחיר מלא. כל תלמיד בישיבה שכזו מתקדם במסלול אישי ומתגייס מתי שהוא מוצא לנכון, כיחיד ולא כקבוצה מאורגנת והומוגנית. רובם הגדול משרתים שלוש שנים מלאות, ואינם זוכים להנחות ולקיצורי דרך כלשהם. תלמיד בישיבה גבוהה אינו מקבל תעודת של"ת, אך זוכה להגנה זמנית מפני גיוס מיידי בדמות תעודת דח"ש (דחיית שירות).

בכך למעשה שומרת הישיבה הגבוהה על עצמאות רעיונית מוחלטת לומר את דברה, וכאמור משלמת מחיר לא-מבוטל. בישיבות ההסדר מתקנאים בעצמאות רעיונית זו (או כפי שהיו שכינו זאת: "חופש אקדמי"/"חופש ביטוי"), וביקשו לאמץ לעצמן את החופש לומר מה שירצו, איך שירצו ומתי שירצו, אפילו כאשר מדובר בהשמעת ביקורת על הצבא ופעולותיו. הגולם קם על יוצרו.

המחשבה כי מישהו בצה"ל יעז לשבור את ההסדר נדמית בעיניהם כמהלך חד-צדדי, בנסותם להשכיח את הצד שלהם במטבע. ראשי ההסדר מבקשים לרכוב על שני העולמות ואינם מפנימים את הסתירה הפנימית. רוצָה לומר הכל על הכל? בבקשה, אבל התכבדי והיפכי קודם כל לישיבה גבוהה וותרי על המנעמים.

כאשר מודיע הרב רפי פוירשטיין כי "יש הכרח להגיע להגדרות ברורות בסוגיות שעל הפרק: התבטאויות ראשי הישיבות בנושאי צבא, מעורבות הצבא בפעולות אכיפה בשטחים, מהי פקודה בלתי חוקית ומהי פקודה הסותרת את ההלכה ועוד" - זו אמירה מתנשאת. אין שום הכרח לדון בכך, ומוטב כי לא ידונו בכך. העובדה שבישיבות ההסדר מחנכים תלמידים אינה מקנה להם שום זכות להתערב במדיניות הצבא, ככל מוסד חינוכי אחר השולח תלמידיו לצבא. פה ושם אפשר להתערב בבעיות נקודתיות של תלמידים, אך לא במדיניות, גם אם מדובר במדיניות דתית. בשביל כך יש את הרבנות הראשית לצה"ל, ואמירות שכאלה רק מחלישות את מעמדה.

ישיבת הסדר זה צבא

לגופם של דברים - לטעמי, נושא ההסדר לא צריך להיות נשלט בידי משרד הביטחון, ובוודאי שלא להיות מרוכז בידי איש אחד – שר הביטחון. מי שצריך לקבוע את טיב ההתקשרות הוא צה"ל, בהיותו גוף א-פוליטי, כאשר את הנושאים התקציביים עליו להסדיר מול משרד הביטחון כגוף ממשלתי. הימנעות של משרד הביטחון מנגיעה ישירה לעניין עשויה לשרת את ניתוק צה"ל מהפוליטיקה, קרי: את ניתוקו של ההסדר מהשפעה פוליטית.

למוסדות בהם לומדים חיילי ההסדר קוראים "ישיבות הסדר", בעוד שלמעשה מדובר בהסדר צבאי במסלול ישיבתי. כלומר, בניגוד לעמיתיהם מהציונות הדתית הלומדים בישיבות גבוהות – ההסדרניקים נחשבים כחיילים בלבוש אזרחי. בין שתי הקבוצות קיים הבדל מהותי: בעוד שיוצאי ישיבות גבוהות נחשבים תלמידי ישיבה בצבא, הרי שההסדרניקים (ובלשון העממית בני"שים) הם למעשה חיילים בישיבה.

כתוצאה מן המעמד המוקנה להם ע"י צה"ל, זוכים תלמידי ההסדר לשורה של הנחות, ובהן: נסיעות חינם בתחבורה הציבורית, פטורים ממיסים והטבות אחרות. נוסף לכך, מתוקצב כל מוסד של ההסדר מדי שנה במאות אלפי שקלים. כל תלמיד מקבל תעודת של"ת (שירות ללא תשלום). במילים אחרות: עצם השהות בישיבה היא חלק בלתי נפרד מהשירות הצבאי.

למלא את השליחות כראוי
ישיבת הר ברכה [צילום: פלאש 90]

לצד הערכה רבה לתרומת חיילי ההסדר, חשוב להניח את הדברים על השולחן. עם כל הכבוד אליהם, ויש כבוד, אסור שהדבר ימנע מאיתנו להצביע על מוּמֵי ההסדר ועל הפלייתם לטובה לעומת חיילים אחרים בצה"ל.

חייל רגיל בסדיר משרת פי שלושה מהסדרניק מצוי (6 חודשי הכשרה + 30 חודשי שירות פעיל, לעומת 6 חודשי הכשרה + 10 חודשי שירות). הוא מחויב בלבישת מדים, וגם כאשר פושט את מדיו נאסר עליו להביע את דעתו הפוליטית. תלמיד הסדר, לעומת זאת, מביע את דעתו הפוליטית מעל כל גבעה ותחת עץ רענן, ואף יוצא להפגנות פוליטיות – גם על חשבון הלימודים. הוא אינו כפוף לכללי משמעת נוקשים, משתמט רבות מהגעה לשיעורים ומהתייצבות לסדרי הלימוד, רובץ שעות בחדרו, יוצא ובא כל אימת שמתחשק לו ושלל מעשים שמקומם לא יכירם בכל מסגרת צבאית אחרת.

צה"ל אינו נוקט עמדה בנושא ונמנע מחיכוכים שעלולים להציג אותו כשק חבטות של פוליטיקאים ואישי ציבור. התרת הרסן באי-הפיקוח הצמוד על ההסדר היא שהובילה, לדעתי, למצב הנוכחי של עימות חזיתי. דווקא מהעומדים בראש ישיבת הסדר מצופה כי במקום לדבר על סרבנות יזומה ידברו על כיצד למנוע חיכוכים וכיצד להימנע מלהגיע לעימותים חזיתיים בין החייל למפקדו באופן שיגרום לליכוד הצבא ולא לפירור שלו.

יש לומר כן לריסון ולא לפירוק. יש להתנגד בחריפות לסגירת ישיבות ההסדר. הן מצמיחות חיילים טובים לצבא. למרות שמדובר במסלול נוח עבור התלמידים שזוכים לשירות מקוצץ, עדיין רבה התועלת שיש למסלול לא-אידיאלי זה. אולם אין להרשות את כל שאר הפינוקים להם זוכים תלמידי ההסדר, ואת זה יש לעשות בוועדה משותפת לצה"ל ולראשי ההסדר.

משמעת בסיסית

חובה כי לצד הגזר יהיה גם המקל. על ישיבות ההסדר לאכוף כללי התנהגות בסיסיים לפחות כמו בבית ספר ולא להתנהל בהפקרות, ואמנה כמה דוגמאות: תלמיד בהיותו על אזרחי שייתפס מפגין בהפגנה פוליטית צריך לצאת מיידית מהמסלול, ולהתחייל לשלוש שנים. ישיבת הסדר שמתחומה או בארגונה/ביוזמתה ייצא אוטובוס להפגנה, תיקנס וכיו"ב.

לא נוכל למנוע התבטאויות פוליטיות של רבנים בשיעורים, ולו בשל העובדה שהדבר בלתי אפשרי, שלא לדבר על כך שהרבנים עצמם אינם כפופים לצה"ל, ואת שירותם הצבאי סיימו מזמן. אולם נוכל להטיל סנקציות שימנעו ניסיונות מצד תלמידים לפגוע בצבא.

תלמיד שיפגין בצבא או יגלה סרבנות באופן מופגן מקומו בכלא, כמו כל חייל אחר. כאשר המניע לאותה הפגנתיות הוא אידיאולוגי יש גם לשלול ממנו הטבות הניתנות לו כאשר ימשיך כחייל ללא מדים במסלול ההסדר, ובהן זכאות להנחות במס ובתחבורה ציבורית. הוצאת חייל ממסלול ההסדר וחיולו לשלוש שנים היא מהלך קיצוני מדי אם מביאים בחשבון את כל סערת הרגשות בה נתון בחור בן 20 בסך-הכל.

חשוב כי נשיאת האחריות לכך תבוא מצד ישיבות ההסדר עצמן ולא מתוך צה"ל או משרד הביטחון שימאסו בהתנהלות הנוכחית של כפיפת ידיים. הנחת הצעה ברוח זו בישיבת ראשי ההסדר ביום ראשון, יכולה להוות גילוי של רצון טוב למרות הוויתורים הלא-קלים אך המתחייבים שבה, ואפשר שתביא גם לפתרון המשבר הנוכחי, ולהורדת הנושא הטעון מן הכותרות.

תאריך:  19/12/2009   |   עודכן:  20/12/2009
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הזמן לעשות סדר בהסדר
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מטאטא
19/12/09 22:58
2
שרה.א
19/12/09 23:50
3
אברימל'ה מלמד
20/12/09 00:23
4
על הצבא ולהם מותר
20/12/09 00:51
5
אמנון לביא-לוי
20/12/09 01:22
6
יבטלו גיוס נשים
20/12/09 01:37
7
השירות בצבא זהה
20/12/09 01:49
8
אליהו חיים
20/12/09 10:07
9
יעל בסין
20/12/09 12:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עכשיו הירוקים יכולים להירגע: הנשיא שמעון פרס נסע לסיכום הוועידה בקופנהגן. כמי שמומחה בנאומים ריקים מתוכן הוא ימצא את עצמו שם בחברה הולמת, לצד האבירים הירוקים מישראל - חברי הכנסת אופיר פינס, ניצן הורביץ ודב חנין שהתגייסו להצלת העולם.
19/12/2009  |  בועז ארד  |   מאמרים
כשהכומר סרגיי נילוס מהכנסייה האורתודוקסית הרוסית, כתב את הזיוף המפורסם ביותר "הפרוטוקולים של זקני ציון" (שהופיע ב-1905) הוא לא ציפה להצלחה הגדולה לה זכו "פרוטוקולים" אלה. הספר נפוץ בעולם כולו, ועדיין הוא מוצא לאור בארצות אנטישמיות ואנטי-ישראליות (כמו ארצות ערב). הוא גם לא חשב אף לא לרגע שהוא נביא, אך הנה נבואתו מנסה לרקום עור וגידים דווקא במדינת היהודים.
19/12/2009  |  פרד כהן-קידר  |   מאמרים
רשעות, נבזות, אטימות, מוסר לקוי, חוסר מקצועיות - אלה רק מקצת התכונות השליליות שצריך הפעם ליחס לעיתונאי מרדכי גילת, מחמת כתבתו הבעייתית בעיתון ישראל היום (יום שישי, 16.12.09). כתבתו נועדה במקור לעסוק ביושב-ראש הכנסת לשעבר, ח"כ דליה איציק, אך בפועל הוציאה דיבה חמורה נגד היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד נורית אלשטיין, ופגעה בה באופן מזעזע ושלא לצורך.
19/12/2009  |  יואב יצחק  |   מאמרים
כאנתרופולוגית אני יכולה להעיד על הנזק האדיר הטמון בהשתה של מדדים כמותניים, הלקוחים מעולם המושגים של כלכלה ניאו ליברלית, למצוינות ולחדשנות אינטלקטואלית. לפני אוניברסיטה אלטרנטיבית, אני קוראת לכולנו להתגייס לשנות את הקריטריונים באוניברסיטאות הקיימות, ולא לתת לשיח התועלת הכלכלית להרוס כל חלקה טובה.
19/12/2009  |  ד"ר עמליה סער  |   מאמרים
הייתה לי השבוע חוויה מצמררת כאשר השתתפתי מטעם תנועת אומ"ץ בכנס חירום שארגנה השבוע ההסתדרות הרפואית בהשתתפות נציגי ארגונים המטפלים בחולים, איגודים מקצועיים רפואיים וגופים חברתיים כדי למחות על החלטתו של סגן שר הבריאות חבר הכנסת יעקב ליצמן לקצץ עשרות מיליוני שקלים מ"סל הבריאות" הממלכתי ולהעבירם לטיפולי שיניים לילדים שמהם ייהנו בעיקר ילדים במגזר החרדי.
19/12/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il