|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

Zoo מציאות חינוכית זו

בלי תמיכה מסיבית של הממשלה, הרשות המקומית, הסביבה והמשפחה, הצלחתם של המורים תהיה מוגבלת מאוד הסביבה זקוקה בדחיפות לרפורמה
08/01/2010  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
ספק אם יהיו לנו בני אדם [צילום: פלאש 90]

מערכת החינוך שלנו נמצאת "על הפנים" אין ביטוי אחר להגדרה לאחר שקוראים ושומעים מה קורה בין כותלי בית הספר. גם אם נרצה להיות אופטימיים לגבי הפן התחומי ומן המסגרת ייצאו אנשי טכנולוגיה, מדע, כלכלה, מינהל עסקים, אדריכלים, מהנדסים מעצבים, משווקים, וכיו"ב, יהיו לנו מומחים אבל ספק אם יהיו לנו בני אדם במשמעות הנעלה של המונח.

התחלחלתי כאשר קראתי בהארץ (27.12.09) את התיאור של פרופ' רון אהרוני מן הפקולטה למתמטיקה בטכניון, שלימד בהתנדבות תלמידים בני 13 כאשר הכיתה "הפכה לגן חיות". במשפט אחד הוא מסכם את החוויה שלו: "אני באתי ללמד והתלמידים באו להילחם". פרופ' אהרוני חזר אל הסטודנטים שלו בטכניון. לאן חזרו התלמידים בחטיבת הביניים שאליהם הוא מתייחס. לג'ונגל האנושי מן הסתם. אם נצרף אל מציאות זאת המצב הכלכלי והחברתי בארץ, שבה לאט, לאט משתלטת הפלוטוקרטיה - שלטון ההון - על המדינה - העתיד רחוק מלהיות ורוד, וזאת בלשון המעטה.

הנתונים הסטטיסטיים שמתפרסמים מדי פעם על רמת החינוך בארץ, במקצועות שונים, ברמת הציונים, בהשוואה למדינות מפותחות אחרות או למדינה שלנו בעבר, מתייחסים ברוב המקרים למקצועות נקודתיים, מקצועות ריאליים כמו מתמטיקה, פיסיקה, כימיה, או לשון, דקדוק, ידיעת הארץ. הם לא מתייחסים בדרך-כלל לבסיס של החינוך והוא חינוך האדם, להיות בן אדם לעצמו ובחברה. זהו הבסיס למסגרת ה"דיסציפלינארית" - המשמעתית בהגדרה הפשוטה ביותר.

כאילו כדי לאזן את התמונה התפרסמו נתונים ב-29.12.09 מטעם המועצה לשלום הילד ולפיהם קיימת אלימות, לרוב מילולית, גם מצד המורים כלפי התלמידים. לאור התיאור של פרופסור אהרוני לא אתפלא אם יש מורים שתעצומות הנפש לא עומדות להם, וחבל. גם זה שייך. בראש המועצה לשלום הילד עומד ד"ר יצחק קדמן. ד"ר קדמן, איש בעל יכולות ויכולת להעביר את המסר. בכל תפקיד שהוא ממלא הוא פעיל מאוד בראש וראשונה בהעברת המסר שלו למדיה. שלום הילד כפי שד"ר קדמן יודע היטב לא מתחיל בבית הספר. הוא מתחיל בבית, הוא מתחיל בסביבה. ובסביבה הכוונה גם בנסיבות שבהן אנשים מוכשרים לא להוטים אחר מקצוע ההוראה. זאת בין משום שהגמול הוא קטן ובעיניהם ובין משום היעדר מוטיבציה אידיאית לשמש מחנך.

אם אנו לא מבחינים במציאות העכורה הזאת, פורצים לנו כל יום מול עינינו מעשים מזוויעים. אבל המדיה אוהבת אנשים כד"ר קדמן שיודעים להתנסח בקיצור ולעניין וזה חוסך מהם עריכה וזמן יקר. אפשר מאוד שיש להעמיד את ד"ר קדמן בראש מועצה ציבורית למען שלום הציבור בכלל והמורה בפרט. אני משוכנע שנשמע נתונים מרתקים. אשר למדיה, היא בעיניי שותף פעיל למה שהייתי קורא העדר "דרך ארץ" והכוונה אינה לכביש מספר 6.

הגדיל לעשות בסוגיה זאת ד"ר תום גומפל, ראש מסלול החינוך המיוחד באוניברסיטה העברית. במכתב למערכת הארץ (4.12.09) כתב - התרעם - בין היתר: "האם (פרופ' אהרוני) חשב שהוראה כרוכה אך ורק בחומר אקדמי? האם חשב שזה כל מה שמורה עושה במשך שעות עבודתו. ושאלה לאנשי משרד החינוך, המאפשרים לחובבנים בלי הכשרה להיכנס לבתי ספר. מה חשבתם שיקרה?" שאלה יפה. איך זה שנותנים לבחור ירוק, שאפילו לא ביקר בשמורת "קרוגֶר" בדרום אפריקה להתקרב למתחם. ולא זו בלבד שלא שולחים אותו לאגף בעלי הכנף בגן החיות אלא דווקא לאגף החתולים - צ'יטות, אריות, נמרים, טיגריסים. Zoo מערכת חינוך זו?. אולי בבוא היום כאשר כל מערכת החינוך תעבור לחינוך המיוחד ד"ר גומפל עשוי גם להתמנות למנכ"ל משרד החינוך. בינתיים ראוי שהד"ר יציץ בסביבה, ומה היא עושה, ולסביבה לא צריך מומחים גדולים. אני לא מומחה לחינוך המיוחד וכמוני לא רבבות. אבל יש לנו עיניים שרואות, ואוזניים ששומעות ופה שמדבר. סכינים, אבקה לבנה ואלכוהול לא מוכרים במרכול של בית הספר - ד"ר גומפל.

חברה חולה; לחינוך חסרות מיטות

לדעתי הנושא הזה חייב היה לעמוד על סדר היום הציבורי סמוך מאוד לסוגיית הגרעין של אירן. נגד אויב בחוץ אנו יודעים להתמודד יפה. מפתחים "חץ", "כיפת ברזל" ועוד ציוד משוכלל חשוב מאוד שעולה מיליארדים. נגד "אויבים" בפנים, ולא מדובר רק באנשים אלא ברבי קומות של ערכים שמטים ליפול, אנו חדלי אישים. ב-17 בדצמבר 2009 נערך במרכז ליאו באק בחיפה הכינוס של "התנועה להעצמת הרוח בחינוך". פרופ' ישעיהו תדמור, יו"ר התנועה, איש מחקר וחינוך ותיק, אמר בפתח הכינוס: "מהות החינוך היא, בעיניי, עיסוק באדם, בשאלות האדם, ביחסו של האדם לזולת, לחברה וליקום ובזיקתו למוחלט, למטפיסי, לאלוהים; עיסוק בערכיו, בשליחותו ובמחויבויותיו. נלווים לכך שאלות בדבר קיומיות, אותנטיות, משמעות, רב שיח, אהבה, ערכיות ומוסריות.

מול הגישה הרווחת כיום בציבור, בקרב הורים וגם בקרב ראשי מערכת החינוך - הגישה התכליתנית, המעשית, הרואה את חזות הכל בחינוך, בהישגים ובציונים, הגישה שהלימודים בה שטוחים, מישוריים, נעדרי פסגות, נעדרי חוויות חינוכיות, הגישה שבה ההוראה והלמידה הן טכניות במידה רבה, בלא נגיעה בתלמיד האדם - אנחנו מבקשים להחזיר לחינוך את נשמת החינוך. התשתית לכך היא ההבניה של התרבות הבית ספרית בשישה "מחוזות תרבות": תרבות אינטלקטואלית, תרבות רגשית, תרבות גופנית-פעלתנית, תרבות אקולוגית, תרבות ערכית, תרבות מוסרית, תרבות אמנותית, תרבות רוחנית".

הכינוס בליאו באק נחשב כמוצלח, אבל שם ישבו אנשי חינוך, מחקר, אקדמיה, אומנם לא במגדל השן, אבל סיכום מוצלח של דיונים, אינו מועבר במערכת פנואומאטית לשטח. אומנם התוצאה אף שהיא רבת פנים, בסופו של דבר היא רעה, ואילו הנסיבות או המסיבות נובעות משלל של סוגיות, שמערכת החינוך לבדה בשום אופן לא תוכל להתמודד איתן. היא קשורה בתנאים פיסיים של הלימודים, במשיכת כוח אדם מעולה, במשפחה, בסביבה, ברוח הנושבת בחברה, בשאיפות החומרניות ללא מצרים, באגוצנטריות, במיעוט שדולות למען חינוך וחברה, בריקבון במערכת הפוליטית, בחלוקה שערורייתית של תקציב המדינה, בדוגמה המבישה של מנהיגינו ברשות המחוקקת והמבצעת ומאות עשרות מקורות אשר הצד השווה שבהם הוא ניקוז אווירה מורעלת למערכת החינוך.

יובל דרור הוא מן הכותבים הבולטים בעיתונות המקוונת, ובטור היומי שלו ב"עין השביעית", העיתון המקוון שעוסק בתקשורת, הוא מציין בכותרת כי המוסף השנתי של "דה מרקר" (נושאת המטוסים של הארץ - צ.ג) בחר את בני הנוער ש"יעצבו את העשור הבא של ישראל". בתפריט: יח"צנות, שיווק, פרסום, כסף, כסף וכסף - פני הדור כפני העיתון". בשעתו הקדשתי פוסט ארוך מאוד למעמדו של "דה מרקר" - מולֵך-מוליך זה - וכל הנלווה אליו לתרבות הממונית, אף שהמגזין נותן ביטוי גם לתחלואי החברה. הדגל שלו, העניין שהוא מבליט, הגירוי שלו הוא אכן כסף, כסף ועוד כסף... בעבור כסף עובדים קשה, בעבור כסף אובדים, ובעבור כסף משחיתים קשה וגם נרצחים - קל. גם המפולת הכלכלית בשנה שחלפה ופשיטת הרגל של "השוק החופשי", לא לימדה לקח. כסף עונה את הכל, כסף מענה את הכל. הדוניזם ומזוכיזם בכפיפה אחת. החינוך החולה מונח, במקרה הטוב, בחדר המיון.

לפני כמה ימים התבשרנו - מעל דפי העיתונות (אני מציין עובדה זאת שכן הבשורות בתקשורת לא תמיד מתממשות, ורפורמות המוכרזות מדי כמה שבועות נמוגות) על רפורמה בחינוך העל יסודי. במסגרת רפורמה זאת מורה-חונך יהיה אחראי על קבוצה קטנה של כ-16 תלמידים ויעקוב אחר פעילותו האישית של כל אחת ואחד מהם. כמו-כן תיקבע מסגרת זמן מיוחדת לפעילות חברתית. אילו הדבר יוגשם תהיה בו ברכה כפולה והיא מתן תשומת לב רבה יותר לתלמיד הבודד ותשומת לב רבה יותר של התלמיד לחברה. בכך אולי יינתן מענה ולו חלקי לליבה של בעיית החינוך שלנו והיא - הסביבה. בלי תמיכה מסיבית של הממשלה, הרשות המקומית, הסביבה, המשפחה, השכונה, שום מורה או מחנך, גם את יתאים לגזרה של ד"ר גומפל, הצלחתו תהיה מוגבלת מאוד. הסביבה זקוקה בדחיפות לרפורמה.

מעורבות חברתית בדיאלוג

מה שעניין אותי במיוחד כאשר ביקרתי במקום, הייתה השאיפה של החממ"ה להעניק משמעות לכל השותפים בעשייה של תרומה לקהילה ושל מחויבות אישית. דיאלוג חברתי הוא פרויקט בו צוות לומדים, בהשתתפות מנחה, וקבוצה מקבילה בקהילה, מזהים את העוצמות ואת הצרכים של כל צד ויוצרים תהליך של למידה והנחיה הדדית, והפקת תוצר משותף. בדומה לתוכנית "מחויבות אישית" תוכנית הדיאלוג של החממ"ה הינה תוכנית חינוכית ערכית המתבססת על פעילות התנסותית מקיפה במוסדות וארגונים בקהילה. משימה מיוחדת מוטלת על הכיתות הגבוהות.

במסגרת פעילות זו אמורים התלמידים להציג לתושבי העיר את הסוגיה, דרכים לפתרונה ויפעלו לקבל משוב ממספר גדול ככל האפשר של תושבים. בסיום יציגו לראשי היישוב את הצעותיהם. התלמיד גם לומד לבצע הערכה אישית על ביצועיו התלמידים כולם יוצאים אחת לשבוע לקהילה ופועלים כחונכים ושותפים לפעילות של ילדים וקשישים. הדבר מפוקח באופן הדוק והדגש המתמשך הוא על פעילות איכותית תוך יצירת דיאלוג, כלומר המקבל הוא הנותן ולהפך.

המטלה של בית הספר מחוץ למסגרת הפנימית היא בין היתר לסייע בשירות לפיתוח מנהיגות חינוכית יישובית ובטיפוח מורים בעלי חזון חברתי, חינוכי ומקצועי שיניעו ויובילו שינויים בבתי הספר שלהם. הילדים מתנסים כל העת בלמידה חקרנית אישית וקבוצתית. בחלק מהזמן הופך התלמיד לחוקר והמורה למומחה תוכן על-פי צורך ולא למרצה. התלמיד רוכש יכולת חקר, ניתוח ובירור מידע, הבנת עיקר וטפל, תיכנון מערכתי של פרויקט עם חבריו, ביצועו והצגתו בדרך מקצועית וראויה. כאמור המערכת פועלת, נקודתית, ואני יכולתי רק להציץ ולהתרשם, ולקבל מושג או חזון לעתיד לבוא. אבל ברעיון הזה לעצמו טמונה ליבת העניין - הפיכת חינוך לאימפליקטיבי ואפליקטיבי. לאמור המשמעות הרחבה של החינוך, כולל החינוך לערכים והיישום שלו בסביבה, במשפחה ובחברה.

חינוך בעבורנו, ויסלחו לי על השמעת תקליט חוזר, הוא השקעה במשאב החשוב ביותר שלנו - האדם. אם לא נשכיל לתקן את העיוותים מהר, הפציינט לא ימות. הוא יישאר נכה, וזאת תהיה פצצת זמן בעוצמה לא פחותה מזאת של הגרעין בידי האייטולות בטהרן.

ניסיונות נקודתיים

חינוך הוא דבר שאין לא סייג, לא בגיל, לא במסגרת ולא בתחום. בעצם, החינוך מלווה אותנו מן הינקות ועד למוות. מכאן שהאמירה "מכל מלמדיי השכלתי", תמיד יישומית. מערכת החינוך הראשונית היא הבית. אין לו תחליף. כאשר בבית חסרים הגורמים האנושיים והסביבתיים לחינוך מחפשים חלופה. במעגל השני מצויה הסביבה הפיסית והאנושית ורק במעגל השלישי מצויה מערכת החינוך. אחריה האקדמיה בלימוד חופשי או דיסציפלינארי ובמקביל האוטודידקטיות למידה עצמית באמצעות ספריות, מחקרים, תקשורת וכיו"ב. בעידן שלנו, הן בשל ההתפתחות האנושית והמדעית והן בשל תנאים אובייקטיביים וסובייקטיביים, מסגרת אשר ממזגת חלק מן האלמנטים הללו. מתבקשת. ואכן מצאנו כזאת, או השאיפה לכזאת, ביישוב "אור יהודה" שמצויה במרכז גוש דן, לא רחוק מצומת כביש 4 בצומת רמת אפעל.

שמעתי על ה"חממ"ה" - ראשי תיבות של חינוך, מוביליות, מחויבות, הישגיות, והחלטתי לבקר בה. המבנה בחוץ אינו מרשים, אבל כבר ראינו מבנים לא מרשימים שבהם הלמידה מרשימה מאוד. זאת אכן מסגרת חינוכית חברתית מיוחדת במינה. היא בנויה על עמותה שחזונה הוא שליחות חינוכית וחברתית למובילות, מחויבות, אחריות ושותפות בת קיימא עם הקהילה והרשות המקומית. היא בחזקת תוכנית ניסויית - pilot, אבל בתור שכזאת היא נראית כמשהו רענן. היא מושתתת על ארבעה עמודים ערכיים. חברה וחינוך, מעשה ותכלית, מעורבות וערכים, הישגיות ובגרות. מתוך גישה חינוכית ממוקדת בלומד ובייחודו, שותפים חברי קהילת ה"חממ"ה" ביצירת זירות הצלחה שיעניקו לכל אדם מערכת כלים אישי וצוותי להמשך לימודיו ולאחריהם. הסיסמה: קיבלתי אחריות קולקטיבית, עבודת צוות - למען מטרה אחת גדולה: ללמוד איך להשתמש בחכה במקום לבקש דגים.

האכסניה לפרויקט היא אור יהודה והצטרפו למיזם קרן רש"י ומשרד החינוך. המטרה העיקרית שהציבו לפניהם היזמים, היא להעניק ללומדים סביבה לימודית שבה הם יכולים ללמוד את השימוש בכלים העשויים לעזור להם להשיג את מטרותיהם. לכן, תפקיד המורה מתעדכן וממוקד בהקניית אחריות, בתכנון ובניהול.

המייסדים הם הָל קוברינסקי, יו"ר העמותה - איש עסקים בהיי-טק, צבי לירז מנהל פדגוגי - מפתח גישות חינוכיות, תוכניות לימוד והכשרת מורים. יורם רובינפלד מנהל ארגוני, איש חינוך ומינהל בכיר בחברות עסקיות. ד"ר צביה ולדן פסיכו בלשנית, מתמחה באוריינות ובשילוב מחשבים בחינוך. ההנהלה פותחת את כתלי בית-הספר אל המציאות החוץ דיסציפלינארית תוך התחברות עם הקהילה החברתית והעסקית, הרשות המקומית וההורים. מדובר בעשייה המשלבת פעולה בין חברים, בוגרים, מנחים ומורים, המובילה לאחריות חברתית, ואשר במסגרתה נרכש ידע מתוך חיפוש אחר משמעות בכלל, והמשמעות שבלימוד ובהשכלה, בפרט.

המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור".
תאריך:  08/01/2010   |   עודכן:  08/01/2010
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ים של דמעות
08/01/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
זמן לא רב לפני ניסיון הפיגוע בטיסה מאמסטרדם לדטרויט, הזדמן לי לשמוע בדרך של שמועה על נער שהביא עמו בטיסה מחו"ל מעט זיקוקי די-נור. זיקוקים, למי שלא יודע, עשויים מחומר נפץ. חומר הנפץ לא נחשף, והטיסה עברה בשלום. לכן, לא ממש הופתעתי כשהתברר שמחבל די חובבן הצליח להעביר חומר נפץ לטיסה, ואף כמעט להשתמש בו. המסקנה מהשוואה בין שני המקרים היא, שלא המטען מפוצץ את המטוס, אלא המחבל שנושא אותו.
08/01/2010  |  קובי לירז  |   מאמרים
לאחרונה, אנו עדים לתופעה חמורה, ההולכת ומתפשטת בתקשורת הישראלית של ניהול משפטים בעלי אופי ציבורי תקשורתי, בטלוויזיה, ברדיו ובפנלים שונים במסגרות דיוניות בתקשורת.
08/01/2010  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
אנו קרובים היום יותר מתמיד לרקע המשטמה, שייצרו בכירי ה"ביטחון", הפוליטיקאים משמאל וחבריהם בתקשורת, סביב צווארו של ה"ימין" הישראלי 1995.
08/01/2010  |  רפי פרידמן  |   מאמרים
בעוד יזמים מתכננים קניונים גדולים בכל רחבי הארץ, ורבים שואלים האם יש הצדקה לכולם, הולך יהודה שגיב בכיוון אחר: חברת הבנייה הוותיקה ישקו, בבעלות משפחת שגיב, פותחת בימים אלו, בהשקעה של 80 מיליון שקלים, מרכז מסחרי שכונתי ב"נוה שקמה" במערב ראשון לציון. זהו המרכז המסחרי השני שלו באיזור. שני המרכזים, בשטח כולל של 8,000 מ"ר, נותנים שירות בלעדי לכ-100 אלף תושבי מערב העיר, משום שהם היחידים.
08/01/2010  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il