|   15:07:40
דלג
  חנה קטן  
רופאת נשים, מומחית לגניקולוגיה ופוריות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

הפלות ועיכוב הגאולה

יש הטוענים כי ריבוי ההפלות בישראל מעכב את הגאולה האם נכון לקבוע עמדה נחרצת כזו, כאשר חלק גדול מהציבור לא מבין בכלל מה הבעיה בהפלות? האם יש לנסות לעורר מודעות ציבוריות לנושא?
12/01/2010  |   חנה קטן   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
הפלה מעכבת? [צילום: AP]


אף אחד לא התחרט על מניעת הפלה

  • ד"ר חנה קטן

ההיריון הוא פלא טבע, אך לא תמיד הוא מגיע אל סופו בשלום. רבים מההריונות מסתיימים בהפלה עצמונית, ומספר ההפלות עולה עם גיל האישה. רוב ההפלות מתרחשות עד השבוע ה-12 להריון (=בשליש הראשון). בהפלות טבעיות מוקדמות נמצא בדרך כלל שהעובר לא היה תקין מבחינה כרומוזומלית; קיים כנראה מנגנון מסוים, שעדיין אינו ידוע, הגורם לגוף לזהות התפתחות לא תקינה של העובר ולגרום להפלתו.

בארבעים הימים הראשונים של ההיריון נחשב העובר על-פי התלמוד כ'מיא [=מים] בעלמא', וגם רבים מן הפוסקים הסוברים שאיסור ההפלה הוא מדאורייתא - נוטים להתיר הפלה מוקדמת כזו, אולם רק כאשר קיים 'צורך גדול' להפיל את העובר. מאידך, כל הפוסקים תמימים בדעתם שאין להפיל עובר 'בר חיות' שנמצא ברמת התפתחות כזו שהוא עשוי לחיות גם מחוץ לרחם. גיל זה הולך ויורד עם ההתפתחות הרפואית והטכנולוגית, והיום הוא כבר אי-שם בסוף החודש החמישי להריון. אין כלל מחלוקת על כך שחיי האם קודמים לחיי העובר כשההיריון מסכן אותה; אולם מרגע שהתינוק נולד, 'משהוציא את ראשו', זכותו לחיים שווה לזכותה של אמו, 'ואין דוחים נפש מפני נפש'. שאלות בנושאים אלו הן כדיני נפשות ממש, ואין להיחפז בהן בקבלת החלטות; חובה להתייעץ גם עם פוסק הלכה לפני כל ההכרעה.

אגודת 'אפרת', שיש לי הכבוד להיות חברת הנהלתה, פועלת למנוע הפסקות הריון שנובעות מקושי כלכלי וטכני, כאשר האם והעובר בריאים; אנשי האגודה מייעצים, ממליצים, מסייעים, מעודדים, ועושים ככל שביכולתם כדי שלא יומתו יהודים קטנים אלו עוד בטרם נולדו. בכל שנות עבודתי זכיתי לראות רק הורים מאושרים לאחר ההחלטה להימנע מהפלה. ידוע הסיפור על 'ילדי המים' של ד"ר שיבא, מייסד בית החולים בתל השומר (שנקרא כעת על שמו): כשהיו באים אליו בראשית ימי המדינה בני זוג, ובפיהם בקשה להפיל את הילד מסיבות של קשיי פרנסה - היה נותן לאישה זריקה ובה מעט מים מזוקקים, ולאחר חודש-חודשיים כשהאישה הייתה חוזרת, היה מתנצל שהזריקה לא פעלה ושעתה מאוחר מדי... לימים התגאה מאוד במאות 'ילדי המים' האלו שזכה להציל; תמיד טען שלא היה אף הורה שבדיעבד כעס עליו על תרמית זו!

ההפלות מעכבות את הגאולה

  • הרב גד מאיר שמחוני

מה משמעות המילה 'הפלה' - להפיל, לגרום למשהו חי ליפול מתוך הגוף הנשי ולמות. התורה שמה דגש על כך בפרשת משפטים פרק כ"א כב: "וְכִי יִנָּצוּ אֲנָשִׁים וְנָגְפוּ אִשָּׁה הָרָה וְיָצְאוּ יְלָדֶיהָ וְלֹא יִהְיֶה אָסוֹן עָנוֹשׁ יֵעָנֵשׁ כַּאֲשֶׁר יָשִׁית עָלָיו בַּעַל הָאִשָּׁה וְנָתַן בִּפְלִלִים".

עצם זה שאנשים פגעו באישה הרה זהו עוון פלילי ויש לפצות את הנפגע. ומיד ממשיכה התורה ואומרת עד כמה האסון קשה: (כג) "וְאִם אָסוֹן יִהְיֶה וְנָתַתָּה נֶפֶשׁ תַּחַת נָפֶשׁ", דהיינו, אם הוולד מת כתוצאה מהפגיעה יש נגד הרוצח דין הורג. מה צריך לנו יותר מכך כדי להבין שוולד במעי אמו חי ונושם? את זה כבר ידעו אבותינו לפני עידן האולטרא סאונד. היום, כשמיד עם תחילת ההיריון רואים את התנועות ואת החיות של העובר יש בכלל שאלה?

ודי לראות את פירושו של הריב"א ולהבין בעברית פשוטה שיש כאן רצח של ממש.: "לאו מפילות נינהו וא"כ לחייב מיתה נוגף אשה על הולדות שהרג, וי"ל דאין חייבין מיתה על שום בריה עד שיצא לאויר העולם כדמוכח בערכין כפ"ח. וא"ת והלא נהרג עליו דכתיב שופך דם האדם באדם דמו ישפך ואמרינן איזה הוא דם האדם שהוא באדם הרי זה עובר שבמעי אמו ומי איכא מידי דבן נח מוזהר עליו וישראל לא, וי"ל שאני בן נח דאזהרתו זו מיתתו ולכך נהרג על מה שישראל אינו נהרג".

הוולד שנוצר במעי אמו יצור חי הוא, וניתן היום במכשירים המדויקים שיש בידינו לראות זאת ולהיווכח בכך שמדובר ביצור חי. יש גם ארגון אפרת שמסביר ומרצה בנושא ותומך לכל מי שרוצה שלא לעשות הפלה, כך שלא ניתן להתחמק בתירוץ 'לא ידענו שזה עובר חי' כולם מודעים לכך ולכן דין הרוצח המבצע הפלה רע ומר.

אין יכולת לומר שביצוע ההפלות מעכב גאולה, אבל האכזריות שמלווה במעשים אלו, אכזריות הרופאים לשקר לבחורות הצעירות שמאמינות לו רק בגלל שהוא רופא, הם הגורמים לעיכוב הגאולה, וליד זה ככלל, הקלות הבלתי נסבלת בה רוצחים ילדים לחיים על-ידי ריטלין הניתן ביד חופשית והנלקח על-ידי הורים ללא מחשבה קלה על חומרת המעשה גם היא מהמעכבות גאולה.

שפה מקולקלת שמרחיקה את הציבור

  • הרב שמואל ריינר

"ההפלות מעכבות את הגאולה" - וכי ההפלות מעכבות את הגאולה באופן מיוחד?! האם הזלזול בשפיכות דמים ברשות הרבים, בכבישים, גם על-ידי יראים ושלמים איננו מעכב את הגאולה?! האם שפיכות הדמים ברחובותינו שאין יום בלא רצח, רצח רודף רצח, תמיד האחרון אכזרי מקודמו. האם זה לא מעכב את הגאולה?!

האמירה "מעכב את הגאולה" מסוכנת משני היבטים. בחברה שמונעת על-ידי היגיון אפשר לדבר על עיכוב כשיודעים מתי הזמן. אנחנו יודעים על גאולה רק שיש "בעיתה" ויש "אחישנה", איננו יודעים על ה"בעיתה" אז קשה לדבר לא על "אחישנה" ולא על מעכבים כאלה או אחרים.

אני חושש שבכל מקום בו ההתמודדות קשה אנו מגייסים בצו שמונה את המשיח. אנחנו יודעים שככל שאנו מרבים טוב בעולם, אנחנו מתקרבים אל משיח צדקנו ומקרבים את הגאולה, שהרי עולם גאול הוא עולם שבו יש הרבה הרבה טוב. כל מעשה רע באשר הוא מרחיק אותנו מהגאולה. זו יכולה להיות הפלה, הונאה או הונאת הגר. הניסיון לימד שעדיף לדבר על טוב שמקרב ועל רע שמרחיק ולא לנסות ולפרק את המילים - לקבוע זה רע מאוד ומעכב וזה מצויין ומחיש.

האמירה שדבר מסוים מרחיק ודבר אחר מקרב את הגאולה, מפחידה אותי לא רק מפני שאני חושב שאיננה נכונה אלא שבסופו של חשבון היא אינה עומדת במבחן והנזק רב על התועלת. יתירה מזאת, באוזני ציבור רחב בחברה הישראלית שחשוב להשמיע באוזניו את ההתנגדות להפלות, אם אנו מדברים על גאולה וכד' אז איבדנו אותו.

האיום או הפיתוי בעזרת משיח וגאולה פוטרים אותנו מההתמודדות האמיתית, לשכנע את החברה הישראלית בבעייתיות שבהפלות, שהרי הכל הוא רק להביא גאולה.

עלינו לדבר בשפה שגם מי שאיננו מצפה למשיח יבין שיש בעיה בהפלות. בנושא זה יש לנו מה להגיד גם לישראלית והישראלי החילוני. להציג את הבעיה בשפה ישראלית-יהודית האומרת שריבוי ההפלות יוצר זילות של חיי אדם בטווח הארוך. שהקלות הבלתי נסבלת של הפלות יוצרת קשרים לא אחראים בין גברים לנשים, יחסים מזדמנים, זו מציאות מקולקלת בכל חברה דתית או חילונית.

פורסם במקור: מקור ראשון
הרב שמואל ריינר הוא מראשי ישיבת מעלה גלבוע.
ד"ר חנה קטן היא מומחית ברפואת נשים ופריון במרכז הרפואי 'שערי צדק' ירושלים.
הרב גד מאיר שמחוני הוא מאבחן בעיות רגשיות ומטפל רב-תחומי במרכז לבריאות המשפחה "כוכב מאיר".
תאריך:  12/01/2010   |   עודכן:  12/01/2010
הרב ש. ריינר, ד"ר ח. קטן, הרב ג.מ. שמחוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפלות ועיכוב הגאולה
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
12/01/10 15:22
2
ע. בן-יוסף
12/01/10 16:18
3
אחד העם
12/01/10 16:23
4
זו בדיחה ??
12/01/10 18:32
5
ע.ג2
12/01/10 22:19
 
ישמעאל
12/01/10 23:06
6
אליהו חיים
12/01/10 23:24
7
האתר הזה השתגע?
13/01/10 08:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבועות האחרונים אני מוצא עצמי יותר ויותר צופה בתוכנית הריאליטי המשודרת בערוץ 2 - האח הגדול. זה התחיל מתוך סקרנות ורצון לראות ממה מתרגשים כל-כך הרבה אנשים בארץ ובעולם (חוץ מזה, בעשרות התחנות העומדות לרשות מינויי הכבלים אין ממילא מי יודע מה לראות) ונמשך מתוך הכרה שאולי יש משהו מאוד מעניין בכל הקשור להבנת טבעו של האדם.
12/01/2010  |  עמוס עמירן  |   מאמרים
כנראה שנפל הפור. בנימין נתניהו נותן לאבו מאזן כל שביקש עוד טרם החל המו"מ, ובצורה האופיינית לו: כלפי חוץ מכריז "בלי תנאים מוקדמים", בעוד מכתב-ערבויות אמריקני לאבו מאזן, שכל מילה בו סוכמה מראש עם נתניהו, יבטיח לערבים מראש את גבולות 67' "עם תיקונים". אחר-כך יאמר לשני ה"תמים", בני ובוגי, שהערבות האמריקנית בלתי-הפיכה, ושני החלילנים מהמלין יצעידו את הליכוד אחריהם לתוך המים, כמו שעשו ב"הקפאה". לולא היה נתניהו מתעתע ומאחז-עיניים, היה מודיע לאמריקנים עכשיו, שאם יבטיחו לערבים מראש את 67' ואת ירושלים - לא יהיה מו"מ, כי שום ערבי שפוי לא ייקח פחות ממה שהאמריקנים כבר נתנו לו. וכך, המשחק מכור, ובאפס מחיר. מפני שה"תמורה" האמריקנית - ערבות ל"יהודיות" המדינה היא בדיחה. מנין ייקח עכשיו נתניהו שטחים לתת תמורת שירת "התקווה" או אמירת קידוש לבנה?
12/01/2010  |  אליקים העצני  |   מאמרים
עמותות וארגונים חברתיים, השכילו להבין בשנים האחרונות את חשיבות חשיפתם בתקשורת. ככל גוף עסקי או פוליטי, נמצאות עמותות בזירה של שוק פעיל ובו תחרות דינמית על משאבים, על היכולת לסייע ועל ההכרה הציבורית.
12/01/2010  |  הילה אפרתי  |   מאמרים
מסעודה שקטה עכשיו. היא מוגנת. גם היא צפתה, כמשוער, בסרט התדמית המרשים של חברת רפא"ל, בשלב הסופי של ניסוי תוכנית ההגנה "כיפת ברזל". בהיעדרה, מי כמוה חשה וידעה זאת, היא חשה עצמה כאימא אווזה, הנתונה למטווח ברווזים. לא עוד? הלוואי. תש כוחה של מסעודה, אבל היא יודעת שעליה להיות חזקה. היא יודעת שהיא תידרש לאזור כוח מכל מקור אפשרי – פנימי או חיצוני - ולאגור אותו, שיהיה שמור לבטח, לימים הנוראים שמן הסתם עוד צפויים.
12/01/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
אבידת ההולכים בראש
12/01/2010  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
נתניהו מתמהמה נוכח הנצחת המחבלת ממישור החוף  /  אסף גבור, סופיה רון-מוריה
שיאן הגירושין: התגרש 11 פעמים  /  אורי פז
זמן קסם  /  בן עמי פיינגולד
סכנה, כאן בונים  /  דוד שריקי
בני נוח בדורנו  /  מ. ברוד, מ. עמיאל, ש. סלוטקי
ynet הוא החינמון של מוזס  /  אמנון לורד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il