|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

מהפך: שס - ממפלגה חרדית למפלגה ציונית

שס הצטרפה השבוע לתנועה הציונית, ושינתה לשם כך את תקנונה התרחקותה מהעולם החרדי אינה מבשרת התקרבותה לעולמה של הציונות הדתית
21/01/2010  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   תגובות
שינוי קוסמטי-חיצוני במפלגת שס [צילום: פלאש 90]

   מחלקה ראשונה
הנהלת ההסתדרות הציונית אישרה את בקשתה שס להצטרף להסתדרות הציונית

העיתונות היומית הארצית החמיצה השבוע ידיעה חשובה על היוולדו של מהפך היסטורי מרחיק-לכת בתפיסת עולמה של שס – ממפלגה חרדית, וממילא אנטי ציונית, למפלגה ציונית.

שלושה מבין ארבעת היומונים הגדולים, 'ידיעות', 'מעריב' ו'הארץ', לא מצאו לנכון להקצות מקום כלשהו בעיתוני יום ג', לדיווח על הודעתה המהפכנית של שס ביום ב' השבוע, בדבר הסכמתה לקבל על עצמה את עקרונות הציונות, ועל צירופה מהשבוע להסתדרות הציונית העולמית, ארגון הגג של התנועה הציונית.

רק שני יומונים, 'ישראל היום' ו'מקור ראשון' הבינו את גודל המהפך שחייב את שס לשנות את תקנונה, ולאמץ את 'אמנת ירושלים' הציונית, המכירה ביסודות הציונות ובמרכזיותה של מדינת ישראל בחיי העם היהודי.

'ישראל היום' דיווח כי "ש"ס מצטרפת להסתדרות הציונית", והביא ציטוט קצר מפי שר הדתות יעקב מרגי שניסה לצנן את ההתלהבות: "אין סתירה בלהיות חרדי וציוני"; ו'מקור ראשון' התפייט תחת הכותרת "ש"ס הציונית", וציטט את נציג המזרחי-מפד"ל בהנהלה הציונית גאל גרינוולד: "זהו מהלך נוסף בתהליך האתחלתא דגאולה".

"ציונים = אנטי יהודים"

אין להסיק שהתחברות שס לעטיני התנועה הציונית, תוביל אותה לזרועות האידיאולוגיה הציונית-דתית. להפך. לא מן הנמנע שדווקא ההצטרפות לציונות תדחק בשס לנקוט עמדות המנוגדות לאלה של הציונות הדתית

כאן המקום להזכיר נשכחות: היו זמנים ששס הצהירה על עצמה, בגאווה רבה, אנטי-ציונית למהדרין, והצטרפה בחדווה להשקפה החרדית כשהגדירה את הציונות: "תנועה אנטי-יהודית".

בימים ששס עוד ייחלה ללגיטימיות בעולם החרדי, פרסם בטאונה 'יום ליום' (21.3.02) את מאמרו הנבזי והמרושע של מנכ"ל העיתון רפי מלאכי, שראה אור תחת הכותרת השקרית: "ציונים = אנטי יהודים". מלאכי מצטט מטיף נלעג והזוי בשם אמנון יצחק וטוען כי "ראשי הציונות רצו להקים מדינה אירופית חילונית שתהיה בעלת רוב דמוקרטי אשכנזי". לא נחה דעתו של אותו מלאכי עד שכינה את חוזה המדינה, המייסד והיו"ר הראשון של ההסתדרות הציונית, בנימין זאב הרצל, בתארים "הוזה המדינה" ו"רשע", וסיכם את מאמרו: "העדפנו להמעיט [בתיאוריו של יצחק], כדי לא למלא את עיתוננו ברפש. על הציבור לשפוט אם ראוי לכנות את הרצל חלילה בשם 'חוזה מדינת היהודים'".

מאמרים סהרוריים כאלה ייחסכו מעכשיו מאיתנו, אבל אין להסיק שהתחברות שס לעטיני התנועה הציונית, תוביל אותה לזרועות האידיאולוגיה הציונית-דתית. להפך. לא מן הנמנע שדווקא ההצטרפות לציונות תדחק בשס לנקוט עמדות המנוגדות לאלה של הציונות הדתית, כדי לשדר לציבור החרדי ששס לא נטשה אותו לגמרי, בבחינת "טוב אשר תאחז בזה וגם מזה אל תנח את ידך".

איתות ראשון לכך ניתן למצוא בסוגיית בחירתו של רב ראשי אשכנזי לירושלים. בניגוד להסכמות המוקדמות עם שס ולפיהן ייבחר הרב הספרדי משורות שס והאשכנזי משורות הציונות הדתית, פועל כעת שר הדתות יעקב מרגי באמצעות אקרובטיקה פוליטית חסרת-מעצורים לסיכול בחירת רב ציוני-דתי לירושלים ולסלילת הדרך לבחירת רב חרדי לתפקיד.

קשה שלא לראות בהתנהגות זו של המפלגה הציונית החדשה, משום רמז לבאות: קריצה לעבר המחנה החרדי והתרסה כלפי שאר העולם: "ראו אותי שכשר אני"...

הזית והחמאה

בדיונים שהתקיימו בבית הרב עובדיה יוסף לפני שנים אחדות, הוחלט אז שמקומה של שס אינו במחנה הציוני. שס העדיפה אז להמשיך ולהיות חלק מן המחנה החרדי, חרף רחשי הבוז וההתנשאות שמקרין המחנה החרדי האשכנזי כלפי אחותו החורגת שס

אולם טועה מי שחושב שההצטרפות לתנועה הציונית, חוללה מהפך אידיאולוגי מרחיק לכת בשס. בסך-הכל מדובר בניסיון מתוחכם להתחבר לעטיני ההסתדרות הציונית, ולהשיג משאבים שעד כה נמנעו מהסיעה החרדית-מזרחית. אומנם נכון שעל-אף חרדיותה של שס היא הייתה פחות מקובעת בעולם החרדי, ולעיתים גילתה פעילות ציונית רח"ל (כמו למשל מעורבותה בסוגיית השטחים, נושא שהמפלגה החרדית האשכנזית יהדות התורה נמנעת מלגעת בו, כדי שלא להיראות שותפה לסוגיות המדיניות של המדינה הציונית).

ועל-אף זאת, עצם ההחלטה של שס להצטרף להסתדרות הציונית, בבחינת "קום עשה", מסמלת בהכרח התקרבות מסוימת לחוגי הציונות והתרחקותה מהעולם החרדי, בעל תפיסות עולם רדיקליות, אשר נעות בין גישה אנטי-ציונית קיצונית לבין עמידה מן הצד בנוסח "שב ואל תעשה".

לא קלה הייתה דרכה של שס אל חיקה של ההסתדרות הציונית. שס התלבטה ארוכות בסוגייה זו, ובדיונים שהתקיימו בבית הרב עובדיה יוסף לפני שנים אחדות, הוחלט אז שמקומה של שס אינו במחנה הציוני. שס העדיפה אז להמשיך ולהיות חלק מן המחנה החרדי, חרף רחשי הבוז וההתנשאות שמקרין המחנה החרדי האשכנזי כלפי אחותו החורגת שס. אבל למרות כל זאת העדיפה שס להידבק בחרדיות האשכנזית, בחינת יהיו מזונותיי מרים כזית ובלבד שאזכה לחיבוק החרדי, ואל יהיו מזונותיי בשפע ורווחה מידם של הציונים.

בסופו של דבר הבינה שס באיזו צד של הפרוסה מרוחה החמאה: ההסתדרות הציונית, מה לעשות, מצ'פרת רק תנועות יהודיות בארץ ובעולם המאוגדות בתוכה. זה מתחיל בהקצבות לבניית מוסדות חינוך ותרבות, ומסתיים בהשפעה של ממש על התנהלותה היומיומית של התנועה הציונית, בארץ ובעיקר בתפוצות.

מי שברך לחיילי צה"ל

נוהג הרב עובדיה בבית הכנסת שלו, שלא לומר בשבתות את התפילה לשלום המדינה, אבל משמיעים אצלו מדי שבת את תפילת "מי שברך" לחיילי צה"ל (בניגוד לציבור האשכנזי החרדי הפוסח על שתי תפילות אלה בנימוקים שונים ומשונים, שהצד השווה שבהם, הסתייגות מן המדינה הציונית)

נכון אומנם שתפיסת העולם הבסיסית של שס לא הייתה מעולם אנטי-ציונית רדיקלית. אבל היא גם לא ראתה עצמה ציונית. שס צעדה במסלול ביניים בין שתי התפיסות.

כך למשל נוהג הרב עובדיה בבית הכנסת שלו, שלא לומר בשבתות את התפילה לשלום המדינה, אבל משמיעים אצלו מדי שבת את תפילת "מי שברך" לחיילי צה"ל (בניגוד לציבור האשכנזי החרדי הפוסח על שתי תפילות אלה בנימוקים שונים ומשונים, שהצד השווה שבהם, הסתייגות מן המדינה הציונית). שס תומכת בשירות בניה בצה"ל וביציאתם לעבודה המפרנסת את בעליה, והיא נמנעה מלהצטרף לחרם החרדי על האינטרנט, על העולם הסלולרי ועל...העדה האתיופית.

גם בשדה הפוליטי הפגינה שס עצמאות רעיונית: בניגוד לחרדים, המסרבים להשתתף מיניסטריאלית בממשלת המדינה הציונית, כדי שלא יזוהו עם הציונות, מיוצגת שס ליד שולחן הממשלה וזוכה לעמדות השפעה. כך הצליחה לחולל מהפך חינוכי בישראל עם הקמת רשת חינוך ספרדית חדשה. והיא גם השפיעה בפועל על מהלכים מדיניים מכריעים, כמו למשל תמיכתה העקיפה בהסכם אוסלו (ששת ח"כיה נמנעו בהצבעה המכרעת ב-23.9.93, ובכך איפשרו השגת רוב של 61 ח"כים לאישור ההסכם השגוי על חודו של קול!).

גם קהילות ספרדיות חשובות בעולם, למן קהילת יהודי צרפת ועד לקהילות בדרום אמריקה, לחצו על שס להצטרף לתנועה הציונית. רובם המכריע של יהודי קהילות אלה מזדהים אומנם עם שס, אבל מפגינים יחס חם ואוהב למדינה ולסמליה: הם נוהגים לשיר בהתלהבות את "התקווה" בהתכנסויותיהם, מניפים בהן בגאווה את דגל המדינה, חוגגים את יום העצמאות וכדומה, מעשים שטרם השתרשו בשס הישראלית.

תאריך:  21/01/2010   |   עודכן:  21/01/2010
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מהפך: שס - ממפלגה חרדית למפלגה ציונית
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
in the army ? i
21/01/10 15:23
 
choose one
21/01/10 21:26
2
אליהו חיים
21/01/10 16:03
3
הטפטוף-עטין-גואל
21/01/10 17:19
4
מוחמד רבינוביץ
21/01/10 18:09
 
אליהו חיים
21/01/10 18:45
 
מוחמד רבינוביץ
21/01/10 21:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"אווטאר", הסרט הרווחי ביותר בהיסטוריה, מפלס את דרכו לאוסקר. בטקס גלובוס הזהב שנערך זו השנה ה-67, זכה "אווטאר" בפרס הסרט הטוב ביותר; ולרוב, גלובוס הזהב הוא הקדמה לאוסקר ומרמז על הבאות. ג'יימס קמרון, במאי הסרט, קטף גם את פרס הבמאי הטוב ביותר.
משלחת ההצלה של ישראל בהאיטי היא טיפה בים, אבל טיפה יפה, גבישית. טיפה שהיא פנינה. ישראל במיטבה האנושי, הטכנולוגי. ישראל המוסרית, המצפונית. ישראל שמממשת את העליון שבערכים האנושיים – אדם לאדם – אדם.
21/01/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן משתלח בישראל. משתלח בלשון המעטה. זורה הסתה וארס תהיה הגדרה קרובה יותר למציאות. קרובה גם מאוד לאידיאל אליו הוא מכוון – מיודענו מחמוד אחמדינג'אד. (אגב, כלפי אחמדינג'אד אין בפי ארדואן מילת ביקורת ודבריו בהקשרו הם נופת צופים צרופה. כך הם עסקי האהבה שכידוע מסמאת את עיני הבריות.)
21/01/2010  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
הכול היה מוכן לטקס אפיית המצות בקייטנת הפסח של המתנ"ס ביישוב להבים: הקמח, המערוכים, אפילו באר נבנתה לצורך הדגמת שאיבת "מים שלנו". אלא שיממה לפני שהפעילות עם ילדי היישוב הייתה אמורה לצאת אל הפועל, קיבל הרב יוסי ביסטריצקי, שליח חב"ד בלהבים, הודעה מהמועצה כי הפעילות מבוטלת. אחד התושבים שחשש מהשתלטות החרדים על היישוב הפסטורלי כתב מכתב לראשי המועצה, ובו מחה על קיום טקס אפיית המצות במסגרת המתנ"ס המקומי. במועצה נלחצו, וביטלו את האירוע. "בכל מקום יש אנשים קולניים ואנשים שמפחדים מכל דבר חדש, זר", אומר ביסטריצקי. "אבל כשאנשים מכירים אותנו מקרוב הם מבינים שאנחנו אנשים בדיוק כמוהם. שלא באנו להזיק אלא לקרב".
21/01/2010  |  ריקי רט  |   מאמרים
זה בא בהפתעה, גם כשאתה מצפה לו. מסביבך הכל יבש וצחיח להפליא. את השקט חותכים מדי פעם קולות ציפורים. אתה יכול לשמוע את בטישת הנעליים שלך, שעה שאתה נע במקומך בחוסר סבלנות. ואז אתה שומע רעש עמום מעבר לגבעה שהולך ומתגבר בכיוונך, ופתאום רואה מחזה של פעם בחיים: זרם אדיר של מים חומים כבירים גועש ומאיים כלפיך וכל הנקרה בדרכו אומר לו בוא והיסחף איתנו. ואין אדמה, ולא שממה, ולא שקט; המים שוטפים ומכסים וזורמים בעוד, בביטחון משונה, כמו לא היו אורחים כאן, כאילו היה זה סדר הדברים מאז ומעולם.
21/01/2010  |  דרור אידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
בין אם הוא ידע ונתן את הפקודה ובין אם הוא לא ידע על הפקודה, מדובר בהוכחה נוספת לנפסדות ולסכנה הקיימת שהמשך שלטונו של בנימין נתניהו מהווה סכנה לחטופים, הנמקים בגיא ההריגה של החמאס ה...
עדנה ויג
עדנה ויג
המשורר הרצל חקק היה בן כשנתיים בעלייתו לארץ, אך הוא מתאר בשיר את העלייה    הוא זוכר את כל שאירע    הם הגיעו מעירק "מבבל בהסתר" לפרס "לארצה של המלכה אסתר"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il