|   15:07:40
  מרטין שרמן  
מייסד ומנהל המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים (IISS)
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

כה אמר המומחה

ספרו של פרופ' ג'יימס גלווין "הסכסוך הישראלי-פלשתיני: מלחמה בת מאה שנים" אומנם אינו תורם להבנת הסכסוך הישראלי-פסלטיני, אך מבהיר היטב את מידת העיוות שבה מטופל הנושא בעולם האקדמי כיום
29/01/2010  |   מרטין שרמן   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מבצע חומת מגן. המחבר אינו טורח לציין לא את הסיבות לפתיחה במבצע ולא את עצם העובדה ש 23 לוחמים נהרגו בכניסה 'מבית לבית' וזאת בכדי לא להפציץ מן האוויר [AP]

גלווין טוען כי "המדיניות החקלאית של ישראל הרסה את החקלאות הפלשתינית עד כדי כך, שב-1987 עובדו פחות אדמות מאשר ב-1947". אולם למעשה, בתקופה בין השנים 1967 ל-1989 השטחים החקלאיים שבידי פלשתינים גדלו פי 1.6 והתוצר החקלאי בהם גדל פי 12 – בזכות אימוצן של טכניקות השקייה מודרניות ויעילות

"כשהישראלים ניסו בתחילת שנות ה-80' לארגן את הפלשתינים בשטחים הכבושים ל'אגודות כפרים' משתפי פעולה, אש"ף לא יכול היה שלא להתגונן, על-ידי רציחתם של מי ששיתפו פעולה" - כך, בין השאר, כותב ג'יימס ל. גלווין (James L. Gelvin), פרופסור להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת קליפורניה שבלוס-אנג'לס, בספרו השטחי "הסכסוך הישראלי-פלשתיני: מלחמה בת מאה שנים" (The Israel-Palestine Conflict: One Hundred Years of war"), שהוא תיאור חד-צדדי ומוטה להחריד של הסכסוך הישראלי-פלשתיני.

תפיסה חדשנית זו של "רצח הגנתי" מאפיינת את הטון הכללי של גלווין בתארו את הסכסוך: שהרי אם רציחות על-ידי אש"ף מכונות "הגנתיות", אין זה אלא הגיוני שהן תגובות ל"התקפה" מסוג כלשהו. ההתקפה שהולידה את "הרציחות ההגנתיות" האלה היא, יש להניח, ניסיונה של ישראל, בניגוד לתוכניות של אש"ף, למצוא פלשתינים שישתפו עמה פעולה ושניתן יהיה להגיע עמם להבנות.

במילים אחרות, גלווין לכאורה טוען, כי ניסיונה של ישראל לקיים דו-שיח עם פלשתינים שאינם תומכים באש"ף הוא בגדר תוקפנות, שהתגובה היחידה הראויה לה היא רצח אחים.

זוהי גישתו של גלווין לסכסוך כולו: כל צעד ישראלי, שוחר שלום ככל שיהיה, ראוי להתנגדות, לגינוי ואפילו לסנקציות, בעוד שכל צעד פלשתיני, אכזרי ככל שיהיה, ראוי להבנה ואף לתמיכה.

האסמכתא - שירים פלשתינים
התעלמות מן הטרור הפלשתיני [פלאש 90]

האם היו אלה בורות, רמה מחקרית נמוכה או כוונת מכוון, שהביאו אותו להשמיט כל זכר של התקרית, שהייתה האירוע המכונן בעיצוב ההכרה הציבורית בישראל כי יש לנקוט צעדים קשוחים יותר נגד הטרור הפלסטיני?

באורח אופייני גלווין מחליק על פני הפרטים המזעזעים של הטרור הפלשתיני, ומתעכב רק על תגובותיה של ישראל. הוא מקנה את הרושם, שתגובות אלה באו ללא התגרות, מתוך ציניות ועורמה. כך, בתארו את החלטתו של אריאל שרון לפתוח ב-2002 במבצע "חומת מגן", הוא אינו מציין שקדם להחלטה גל של טרור פלשתיני רצחני, שהגיע לשיאו בטבח הפסח במלון פארק. האם היו אלה בורות, רמה מחקרית נמוכה או כוונת מכוון, שהביאו אותו להשמיט כל זכר של התקרית, שהייתה האירוע המכונן בעיצוב ההכרה הציבורית בישראל כי יש לנקוט צעדים קשוחים יותר נגד הטרור הפלשתיני?

גלווין גורם לקורא להאמין, כי הדבר שאיפשר לשרון לנקוט תגובה רחבת היקף נגד ארגוני הטרור ביהודה ושומרון היה האווירה בוושינגטון בעקבות מתקפת ה-11 בספטמבר ולא האווירה הציבורית בישראל. הקורא נרמז ברמז עבה, כי מלחמתו של בוש בטרור היא שלמעשה סיפקה לשרון את ההזדמנות לשלֵח בשמחה את צה"ל בפלשתינים. והרי במשך קרוב לשנה שרון היה נחוש בסירובו לנקוט צעדי תגמול כלשהם נגד הפלשתינים, למרות הלחץ הציבורי הגובר להגיב לזוועות הטרור הבלתי פוסקות. הוא דבק בעקשנות במדיניות של "איפוק הוא כוח". ואז התרחש הטבח במלון פארק – שבו נרצחו 30 יהודים שישבו לשולחן ליל הסדר – אשר הפך את המשך ההבלגה לבלתי אפשרי.

חד-צדדיותו של גלווין נחשפת גם בהתייחסותו למבצע צה"ל בג'נין, באמצו כלאחר יד את תיאורו על-ידי משלחת האו"ם כ"מחריד מעבר לכל דימיון". הוא כלל אינו מציין כי התיאור הופרך, וכיום המספר המוסכם של פלשתינים שנהרגו בג'נין עומד על 50, רובם חמושים – מספר הזהה למספר הישראלים שנהרגו במתקפות הטרור בדולפינריום ובמלון פארק, אשר סימנו את תחילתה ואת סופה של מדיניות "איפוק הוא כוח".

בדומה, נראה כי בעיני גלווין מיותר להזכיר ש-23 חיילים ישראלים נהרגו במהלך הלחימה (מן הסתם, לא בידי אזרחים בלתי חמושים) – מחיר דמים שנגבה כתוצאה מהחלטת ישראל שלא להפעיל את חיל האוויר שלה ולמזער את מספר הקורבנות הפלשתינים הבלתי לוחמים. נראה כי בעיניו מיותר גם לציין דיווחים – כמו זה של מגזין "טיים" מתאריך 16.9.2009 – שתמונות "מחרידות" רבות בג'נין נגרמו מהתפוצצות פצצות ממולכדות, שפיזרו לוחמים פלשתינים ברחבי המחנה.

אך מאפיין של ספרו של גלווין, המתיימר להיות פרי של מאמץ אקדמי, הדורש התייחסות מיוחדת, הוא היעדר כמעט מוחלט של הפניות למקורות. כלומר, בעודו מציג טענות חריפות על אירועים הנתונים במחלוקת, אין הוא מביא להן סימוכין. המובאות היחידות שהוא מביא הן טקסטים אנקדוטליים או שירים פלשתינים, שבהם הוא מאשש חלק מגרסאותיו לאירועים ההיסטוריים.

כך, למשל, הוא מאשים את ישראל במניעת מים מתושבי יש"ע הערבים, כמו גם בהרס החקלאות והתשתיות שלהם – וזאת בסתירה מוחלטת לנתונים הקיימים. וכך, האשמתו כי ישראלים תושבי יהודה ושומרון "היטו את מקורות המים להשקיית דשאים ולמילוי בריכות שחייה", מתעלמת מכך שחברת "מקורות" (על-פי דוח משנת 2008) מזרימה ליו"ש מים מן האזורים שהיו בשליטת ישראל לפני 1967 בכמות גדולה יותר מזו שמנצלות ההתנחלויות.. אומנם נכון כי צריכת המים לנפש של הישראלים גבוהה הרבה יותר מזו של הפלשתינים, אך הדבר נובע משוני בסגנון החיים. הבדל דומה בצריכת המים קיים גם בתוך תחומי הקו הירוק – בין האוכלוסיה היהודית לבין האוכלוסיה הערבית, ובין שכבות חברתיות-כלכליות שונות בחברה היהודית עצמה, ואיש אינו חושד כי הדבר נובע מקיפוח מכוון. באשר להפסקות באספקת המים (המתרחשות תדיר בערי בירה ערביות כמו רבת-עמון ודמשק), אלה נגרמות כמעט תמיד ביוזמת החברות הפלשתיניות, המקבלות את המים מישראל ומספקות אותם לצרכנים. הפסקות מים אלה הן כמעט תמיד תוצאה של גניבות, תחזוקה לקויה של תשתיות או אי-תשלום חשבונות על-ידי הצרכנים.

באשר לשימוש עירוני, צריכת המים במשק הבית הפלשתיני גדלה במידה דרמטית תחת שלטון ישראל בין השנים 1967 ל-1989 – פי 600 אחוז, לעומת גידול של 230 אחוז בערי ישראל. צריכת המים המתוקים הכללית של הפלשתינים עלתה בין השנים 1967 ל-2006 פי 300 אחוז – מ-60 ל-180 מיליון מ"ק – בעוד שצריכת המים בישראל ירדה באותה תקופה מ-1,411 ל-1,211 מיליון מ"ק, וזאת בעקבות גידול במיחזור מי הקולחין לחקלאות והתפלת המים לצריכה ביתית.

כמה קל לקבל שבחים
החקלאות הפלשתינית השתפרה [AP]

"הכיבוש הישראלי שינה באורח יסודי את החקלאות המקומית. הוא הכניס טכנולוגיה מודרנית, הכוללת מיכון, עיבוד מדויק, הדברה, כיסוי גידולים בפלסטיק כבקרה מפני שינויי הטמפרטורה, זנים בעלי תנובה גבוהה, עיבוד התנובה, שיווק וייצוא. הוא גם הכניס שיטות השקייה מודרניות, כולל ממטרות וטפטפות. כתוצאה מכך התנובה גדלה מאוד, וחקלאות לצרכי קיום הפכה לענף מסחרי".

גלווין גם מאשים, שוב – מבלי לציין מקורות, כי "המדיניות החקלאית של ישראל הרסה את החקלאות הפלשתינית עד כדי כך, שב-1987 עובדו פחות אדמות מאשר ב-1947". קביעה זו סותרת לחלוטין את הנתונים הישראלים הרשמיים, שלפיהם בתקופה שבין 1967 ל-1989 כלל השטחים החקלאיים שבידי פלשתינים גדלו פי 1.6, בעוד שהתוצר החקלאי בהם גדל פי 12. צמיחה זו נזקפת לאימוץ טכניקות השקייה מודרניות ויעילות, כמו ממטרות וטפטפות, במקום השקייה בתעלות פתוחות או באמצעות מי גשם שהייתה נפוצה באזורים אלה בתקופה שלפני השלטון הישראלי. נתונים אלה נתמכים אפילו על-ידי ספרו הפרו-ערבי של ד"ר דניאל הלל "נהרות עדן: המאבק על המים והמאמץ לשלום במזרח התיכון" (Rivers of Eden: The Struggle for Water and the Quest for Peace in the Middle East) המבוסס על מחקר נרחב, שבו מצויין, בין השאר, כי "הכיבוש הישראלי שינה באורח יסודי את החקלאות המקומית.

הוא הכניס טכנולוגיה מודרנית, הכוללת מיכון, עיבוד מדויק, הדברה, כיסוי גידולים בפלסטיק כבקרה מפני שינויי הטמפרטורה, זנים בעלי תנובה גבוהה, עיבוד התנובה, שיווק וייצוא. הוא גם הכניס שיטות השקייה מודרניות, כולל ממטרות וטפטפות. כתוצאה מכך התנובה גדלה מאוד, וחקלאות לצרכי קיום הפכה לענף מסחרי".

אבל גלווין – בשלו: "מדיניות ההשקעות של ישראל...יצרה תוהו ובוהו בתשתיות (הפלשתיניות)", הוא קובע. והרי ביהודה ושומרון שלפני 1967 – עקב מדיניות ירדנית מכוונת – היו מעט מאוד תשתיות מודרניות, שניתן היה בכלל לחולל בהן תוהו ובוהו: ב-1967 רק 50 מבין כ-450 ערים וכפרים ביהודה ושומרון היו מחוברים לרשת המים, ואילו באוקטובר 1991 עלה מספרם ל-260.

אפילו כשגלווין מציין כי ישראל הרחיבה את רשת החשמל שלה, כדי לספק חשמל לפלשתינים – גם בכך הוא מוצא טעם לפגם: לדעתו, זהו עוד אמצעי של ישראל לשלוט בפלשתינים.

קשה להבין גישה נרגנת זו, שהרי אחת מן השתיים: אם ייתכן דו-קיום בין ישראל והפלשתינים, תשתיות משותפות יכולות רק לתרום ליציבות היחסים, ולאור יתרונה הברור של ישראל, הן בגודל והן בטכנולוגיה, אין זה אלא הגיוני שהיא זו שתספק תשתיות לפלשתינים ולא להיפך; ואם דו-קיום אינו אפשרי, האם גלווין מציע שישראל תאפשר לישות עוינת לייצר חשמל עצמאי שבעזרתו תופעלנה המחרטות לייצור הנשק אשר יופעל נגדה?

מוזר שהוצאה לאור אקדמאית מכובדת כמו Cambridge University Press פרסמה את כתב ההאשמה המופרך הזה. ניתן היה אולי לסלוח על האמינות המפוקפקת של רבות מן העמדות המובעות בו; ואולי גם על העובדה שעמדותיהם של בני-סמכא רבים אינן זוכות להתייחסות בו. אולם, היעדרן המוחלט של אסמכתאות לביסוס עמדותיו נוטל ממנו את הזכות להיחשב מחקר אקדמי רציני. אבל כנראה שבימינו אין זה מפריע למחבר ספר שכזה לזכות לשבחים מפי עמיתיו, דוגמת ביקורתו על הספר של קרל ל. בראון, פרופסור (אמריטוס) ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת פרינסטון בכתב העת Foreign Affairs: "מאוזן, הוגן ..סינתזה היסטורית ראויה... ספר לימוד אקדמי משובח".

לסיכום, זהו ספר שיש לקרוא דווקא בשל מגרעותיו המרובות: הוא לא יתרום דבר להבנת הסכסוך הישראלי-פלשתיני, אך יבהיר את מידת העיוות שבה מטופל הנושא בזרם המרכזי של העולם האקדמי.

לאתר מגזין מראה
פורסם לראשונה ב-Middle East Quarterly
ד"ר מרטין שרמן הוא חוקר-אורח של מכון שוסטרמן ב-University of Southern California וב-Hebrew Union College.
תאריך:  29/01/2010   |   עודכן:  29/01/2010
מרטין שרמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כה אמר המומחה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
dodel
29/01/10 21:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לכבוד טו' בשבט הלך נתניהו לכפר עציון לנטוע עץ, וכבר בעצם בואו ליישוב שאותו "הקפיא" אך לפני חודשיים, יש מן ההעזה. בטכס שחרר ראש הממשלה הבטחה חגיגית, שגוש עציון יישאר במדינת ישראל לנצח והוסיף עוד אמירה, לגמרי לא מקרית, ולפיה הכוונה להחזיק בגוש עציון משותפת לרוב המכריע של אזרחי ישראל, כלומר - גוש עציון הוא ב"קונסנסוס". קהל הנוכחים בטכס אולי לא שם לב, שמכלל הן אתה שומע את הלאו: חברון, בית אל, שילה ואלון מורה, הם מחוץ לאותו קונצנזוס. על כן תמוה הדבר, שמי שחגגו שם עם ראש הממשלה לא שמו לב שהם משמשים תפאורה לאמירה מדינית, שרק באותם 5-6 אחוזים משטח יהודה ושומרון הקרויים "גושים", והמקובלים על השמאל, מתכוון נתניהו להחזיק. נתניהו נסע לנטוע נטיעות גם במעלה אדומים ובאריאל ובכך שרטט את מפת חלוקת הארץ על-פי תוכנית פרס-ברק-אולמרט.
29/01/2010  |  אליקים העצני  |   מאמרים
שעה שרב מובל כבול בידיו וברגליו לעיני מצלמות מתקתקות כראשון העבריינים - אמצעי חזותי מרשים להעמקת השפלתו בציבור ולהטיה אפשרית של דעת השופטים - זוכה רב אחר במינוי צבאי עליון כיקיר אותו ממסד.
29/01/2010  |  רפי פרידמן  |   מאמרים
הרהורים בעקבות יום השואה הבינלאומי:
29/01/2010  |  מאיר אינדור  |   מאמרים
הפגיעה בכבוד נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, יתכן והעירה "דובים" משנתם. בצדק רב מאוד, הארץ ורועשת וגועשת, כי אם ניתן לפגע בקלות כה רבה בנשיאת העליון, בבית המשפט העליון, מה עלול לקרות לאזרח הקטן? הבעיה היא שהאלימות הנוראה פשטה בכל המדינה, והארץ כולה היא תוהו ובוהו.
29/01/2010  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
למרות הנעל
29/01/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
עבדאללה: לקיפאון השלכות על האזור כולו  /  איציק וולף
"הממשלה גזלה מהפלשתינים כ-1.3 מיליארד שקל"  /  עופר וולפסון
יוזמת השלום של מובארק  /  עידן יוסף
פרס בשירות אירן  /  בעז העצני
מה חדש אצל השכנים? כלום!  /  רמי הלפרין
אני עם תושבי שייח' ג'ראח  /  איתן קלינסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il