בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
נפגשנו בהצגה, אני ומולייר, זה שחשף את צביעות השלטון ב-1664. הקהל התפקע מצחוק ואני לא. לשאלת מולייר מדוע איני צוחק השבתי: אני מכיר את העלילה. פעם קראו לה טרטיף, היום קוראים לה מערכת המשפט
|
|
|
|
|
אשת המארח מספרת לבעלה שטרטיף לוחץ עליה לנאוף איתו, ומציעה לו להסתתר מתחת לשולחן בעת שהיא מזמינה את טרטיף לשיחה, כדי שייווכח במו עיניו ואוזניו מיהו איש המוסר העליון שהוא מעריץ. ואכן, ברגע המלחיץ, הבעל יוצא מתחת לשולחן ותוך צעקות רמות דורש מטרטיף להסתלק מביתו, אלא שהוא שוכח שבעצם הבית כבר לא שייך לו אלא לטרטיף (כפי שהממשלה שכחה שהיועץ שלה כבר מזמן הפך לשופטה) | |
|
|
|
|
לפני מספר ימים, הלכתי לטרטיף. לידי ישב אדם מבוגר עם מבטא צרפתי. הוא הציג את עצמו. מולייר. כן, זה שכתב ב-1664 את הקומדיה שהכנסייה סילקה מהגוּגל. הוא שאל אותי מדוע אני יושב משועמם בעוד כל הקהל מתפקע מצחוק. השבתי לו שאני מכיר את העלילה. פעם קראו לה טרטיף, היום קוראים לה מערכת המשפט. טרטיף הוא כומר שגילה כיצד הדת מסייעת לעסקים, ובמחזה הוא מתארח אצל בעל אחוזה. כשהוא לוקח או מבקש משהו, הוא עושה זאת בקדושה, תוך הצמדת כפיים והרמת עיניים. זה "רצון האל" הוא מנמק. אט-אט, עוטה גלימת מוסר ודת, הוא משתלט על מארחו וזה כה מוקסם ממנו, עד שהוא אפילו מפציר בו שייאות לשאת לאישה את בתו הצעירה, והאליון [בן האל] כמובן נעתר ל"שלטון האל". בין דרי הבית יש מי שמנסים להזהיר את אבי המשפחה מפני תחמנותו של טרטיף, אך הוא אוטם אוזניו, משתיקם בצעקות רמות ואף מגרש אותם לרחוב, ממש כפי שנוהגים אצלנו במבקרי מערכת המשפט, ובצדק! הייתכן שחוטאים כמותנו נבקר שופטים, לאחר שהם עצמם כבר כתבו כמה פסקי דין ובהם הם קבעו והוכיחו (!) שהם בעלי מוסר אדיר ומבקריהם הם עבריינים (או פוליטיקאים)? עם התקדמות העלילה, המארח מחליט להעביר את כל נכסיו, עוד בחייו, לבעלותו של טרטיף שהוא קדוש, הגון וישר כמעט כשופט עליון. ושוב טרטיף נעתר באצילותו ל"רצון החוק" והבעלות על נכסי המארח עוברת לידיו, יחד עם ארגז של מסמכי סוד שחבר הפקיד בידי המארח. אומנם יש מי שצועקים לו שאם הח"כים יתערטלו מנכסיהם ויאפשרו לבג"צ לבטל חוקים וגם הכל יהיה שפיט, אז הכמרים ישתלטו על החקיקה. ומיד קופצת קבוצה ענקית של שופטים, ח"כים, עיתונאים וארכיבישופים מהאקדמיה ובראשם המארח, וצועקת יותר חזק שאסור לסמוך על הח"כים ולמען "חוק האל" צריך שהשופטים המוסריים יפקחו על החקיקה. הסברתי למולייר שאצלנו זה כמובן הרבה יותר מזה: "אנשי מערכת המשפט יושבים אצלנו בוועדות איתור וממנים זה את זה ואת נאמני המערכת לתפקידי מפתח ורגולציה ואוי לך אם תתעסק עם אחד מהם כי בכך תוכיח כוונה לפגוע ב'שלטון החוק'; הם יושבים בוועדות חקירה וחוקרים את מחדלי חבריהם; הם שופטים ומבקרים את עצמם ואת בני משפחותיהם והתלונות עליהם נבדקות על ידם; ועדות משפטנים - שהרי אין לסמוך על מי שאינו משפטן - ממליצות אלו סמכויות להעניק למשפטנים; הם בוחרים עבורנו יועצים משפטיים לממשלה או לכנסת; אין עליהם בקרה חיצונית; אפילו מבקר המדינה הוא שופט לשעבר - לא עניין של הכרח אלא של מסורת המשקפת את האמון שנותנים בהם הח"כים - וכך הביקורת נראית; הם קובעים עבור אחרים כללי אתיקה וגם עבור עצמם (אם כי את הכללים של עצמם הם לא מקיימים); הם שופטים בתיקים שבהם יש להם אינטרסים - כפות מוצמדות, עיניים למרום ומלמול על אודות מרות הדין - אך מספרים לכולם שמשוא פנים זו בעיה של בני תמותה רגילים והם לא; הם מתראיינים בתקשורת ומסבירים מדוע אין לאפשר לאחרים להתראיין בתקשורת; הם דורשים מגוגל 1 לסלק אתרים שלא נוהגים בהם מנהג בני אלים, ובכלל...". בשלב זה של המחזה, אשת המארח מספרת לבעלה שטרטיף לוחץ עליה לנאוף איתו, ומציעה לו להסתתר מתחת לשולחן בעת שהיא מזמינה את טרטיף לשיחה, כדי שייווכח במו עיניו ואוזניו מיהו איש המוסר העליון שהוא מעריץ. ואכן, ברגע המלחיץ, הבעל יוצא מתחת לשולחן ותוך צעקות רמות דורש מטרטיף להסתלק מביתו, אלא שהוא שוכח שבעצם הבית כבר לא שייך לו אלא לטרטיף (כפי שהממשלה שכחה שהיועץ שלה כבר מזמן הפך לשופטה). בקטע הזה, בעוד הקהל כולו דרוך לקראת ההתפתחויות, פרצתי בצחוק רם ומתגלגל. "למה כאן אתה צוחק?", שאל אותי מולייר בסקרנות מהולה בתרעומת. "פשוט מאוד", הסברתי לו. "כשמדובר במערכת המשפט, אצלנו כמעט אף אחד לא היה מעז לצאת מתחת לשולחן, עד שהמערכת תגמור".
|
|
1. לפי ידיעה מאת נורית רוט, הארץ, 9.3.09, פנה מנהל בתי המשפט, השופט משה גל, לגוגל במכתב, וביקש שמנוע החיפוש יקבע דירוג נמוך לאתרים מסוימים שמבקרים את מערכת המשפט, ושהסגנון שלהם בוטה מדי לטעמו. ההיסטוריה חוזרת. בזמנו, הכנסייה אסרה על העלאת המחזה טרטיף ובמשך חמש שנים הוא הוצג בגרסאות פרטיות ומקוצרות. המלך לואי ה-14 התערב רק ב-1669 והאיסור בוטל. בישראל, כידוע, אין מלך.
|
|
|
הכותב הוא מהנדס תעשיה וניהול, יו"ר נפגעי מס רכוש (נמ"ר), מחבר הספר "מערכת המשפט במשפט הציבור" [קישור].
|
|
תאריך:
|
03/03/2010
|
|
|
עודכן:
|
03/03/2010
|
|
שבתאי עזריאל
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מרק_טווין
|
3/03/10 12:54
|
|
2
|
|
עידן סובול
|
3/03/10 16:58
|
|
לבוא לביתו של קטין בן 12, להוציא אותו ממיטתו בארבע בבוקר, להביאו לתא המעצר כבול בידיו - זו התנהגות עבריינית בלתי נסלחת ומחפירה מצידם של מי שאנחנו מצפים מהם, שמלאכת אכיפת החוק תעבור גם את הסף של שיקול הדעת.
|
|
|
אם לא די בגלי הצונאמי ורעידות האדמה, שפקדו באחרונה אתרים שונים בעולם, נשקפת עכשיו סכנה קיומית של ממש גם לעיר האיטלקית הבלתי-מציאותית, ונציה, שבנויה כולה על כלונסאות של עבר מפואר. בטרם שתשקע בים המקיף אותה, כדאי להזדרז ולפקוד אותה בהקדם, ובלבד כדי להספיק ולראות את ארמונות השיש שלה, את כלי השיט הצבעוניים השטים בתעלותיה, את הנשים העורכות קניות בגשר ריאלטו ואת הזוגות המאכילים יונים בכיכר סן-מרקו המפוארת שלה.
|
|
|
במבט מן הצד ניתן לומר כי בשבועות האחרונים רק שפע הפרטים המופצים מכיוונה של דובאי מתחרים בשפע המידע וקטעי המידע הזולגים מכיוונם של מחפשי הנפט והגז בישראל. כמו שם, גם כאן קשה להבחין מה אמת ומה חזיון תעתועים. אבל יש בכל זאת הבדל משמעותי: קיים סיכוי גדול שפרשת החיסול בדובאי תחלוף מן העולם תוך פרק זמן סביר ותהפוך לאפיזודה נוספת במלחמה החשאית הבלתי פוסקת המתנהלת רחוק מן העין. חיפושי הנפט והגז ימשיכו לככב אצלנו לעיני כל עוד הרבה מאוד זמן.
|
|
|
לתשומת לב נשיא המדינה שמעון פרס: מחמוד אחמדינג'אד מסכים איתך בעניין מזרח תיכון חדש שייכון בקרוב במדינת ישראל, אך בהבדל אחד - לפי "מקור ראשון" (כותרת ראשית) מיום 26 לפברואר 2010, יהא זה מזרח תיכון חדש ללא היישות הציונית, ללא יהודים.
|
|
|
מקרי האונס האחרונים שנחשפים בחודשים האחרונים מציגים מספר בעיות בחברה הישראלית שבמצב רגיל לא היינו נחשפים אליהן.
|
|
|
|