|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

פראבדה מזרחית

משהו רע עובר על עיתון היהדות הספרדית "יום ליום", שאינו מצדיק את קיומו במתכונת הנוכחית מלבד חוסר המקצועיות העיתונאית מידרדר העיתון מיום ליום (משבוע לשבוע), ולא מספק לקוראיו את הסחורה
06/03/2010  |   עידן יוסף   |   מאמרים   |   תגובות
הרב עובדיה יוסף. קורא נאמן של השבועון [צילום: יום ליום]

ביטאון שס חושף: האסטרטגיה - להילחם בציונות מבפנים
עידן יוסף
במסגרת המתקפה על עמיתיהם החרדים האשכנזים חושפים בשבועון יום ליום כי הסיבה האמיתית להצטרפות המפלגה להסתדרות הציונית נועדה למעשה כטקטיקה מלחמתית ולא מתוך הזדהות עם מטרותיה
לרשימה המלאה

השאלה העיתונאית הישנה האם יש מקום לעיתון מגזרי כבר הוכרעה לחיוב. זה עיתון שנותן במה לנישות שעליהן לא ניתן לשמוע בכלי התקשורת הכלליים, ולכן מן הראוי שגם לציבור הקוראים הייחודי של העיתון יהיה המקום להשמיע את דעתם בשפה שתהיה מובנת לשכמותם.

אלא שאחד מעיתוני הנישה בישראל הפך עצמו לפראבדה. במקום להיות שופרם של קוראיו הנאמנים, העדיף לאמץ סדר-יום עצמאי המנותק מן המציאות. כוונתי לשבועון "יום ליום", שאם בעבר ניסה לנער מעצמו את התיוג כבטאונה של שס ולהיצמד לבטאונה של היהדות הספרדית, הרי שמאז עברו הרבה מים בירדן, והדבר היחיד שחסר בו הוא סמל לוחות הברית של המפלגה לצד הכותרת הראשית.

משהו רע עובר על העיתון הזה, שמפר כל כלל של אמון עם קוראיו. למעט פינות חמד פה ושם (בעיקר במוסף "עונג שבת"), קשה למצוא בחלק החדשותי והפרשני של העיתון משהו מקורי. לא אחת ניתן למצוא שם הודעות יחצ"נים לעיתונות שהוכנסו בעריכה מינימלית בלא שום אמת מידה-של ביקורת. לצד אלה לא מסתיר העיתון את אהדתו למפרסמים שבוחרים לשלם לו - יקבים, חברות משקאות, חברות תחבורה ציבורית ועוד. כך ניתן למצוא בו כתבות פרסומיות במסווה של כתבות עיתונאיות המאדירות את החברות המפרסמות, גם כאשר אין בכך שום ערך חדשותי.

את הדיווחים האמיתיים מן השטח על מה שקורה, מבלי להזדקק לתיווכו של יחצ"ן כזה או אחר, לא תמצאו בעמודי החדשות של העיתון. ידיעות מהנעשה בעולמם של בני עדות המזרח המופיעות ב"יום ליום" שאובות לרוב מן העיתונות הכללית, ומעטות הפעמים בהם מובא חומר מקורי. קורה גם קורה שחלק מן הידיעות על דברים שקרו מופיעות באיחור של שבועות ולעיתים נדירות אפילו חודשים.

גם עמודי הפרשנות הפוליטית והמדינית אינם נוטים לחדש דבר, וכך מוצא עצמו העיתון כסיכום מורחב ולעוס של חדשות השבוע למי שאינו שומע או קורא חדשות. כתבות בלעדיות במוסף השבועי המגזיני נדירות ביותר, וכך מוצא עצמו העיתון מדשדש יותר מדי בין כל מיני אטרקציות עולמיות לסיפורים מן ההיסטוריה או מן העבר הלא-רחוק של נפטרים בעלי שם.

אפרופו נפטרים בעלי שם, כל רב ספרדי בכיר או זוטר שהלך לעולמו זוכה למקום של כבוד על דפי העיתון, הרואה בכך עניין חינוכי. זה מעניין וחשוב. אבל אפילו הרב הגדול ביותר לא זכה לסיקור נרחב כל-כך ולהספדים שנפרסו על-גבי עמודים שלמים במשך שבועות, כמו זה שאליו זכה איש העסקים משה סאבא, שנהרג בהתרסקות מטוס. מלבד העובדה שתמך ביד נדיבה במוסדות תורניים ומפלגתיים של שס, לא הייתה תורתו העיקר בחיים. המסר האנטי-חינוכי המאדיר את בעל הממון על-פני הממיתים עצמם באוהלה של תורה חילחל עמוק לבתיהם של החרדים הספרדיים דווקא מפיו של העיתון האמור להיות אמון על הבדלה בין עיקר (תורה) לתפל (כסף).

לא יושב בתוך עמו

לא נדרשתי לכל זאת אלמלא פגע "יום ליום" בלב, בסיבה המצדיקה את קיומו. אחרי כל כך הרבה מעידות, לא פלא שיום ליום פוסח על העיקר, על הסיבה שלשמה נוסד – לתת ביטוי ליהדות החרדית הספרדית. כך למשל, עניינים פנים-ספרדיים שאינם מתיישרים עם סדר היום המפלגתי או ההשקפתי של העיתון אינם זוכים לסיקור ומצונזרים. רוצים דוגמאות? בבקשה:

  • בעיתון חילוני ניתן למצוא יותר מילים על אריה דרעי;

  • למרות שהיהדות הספרדית נחשבת לחרדית מתונה, לא מנע הדבר מהעיתון לאמץ קו אנטי-ציוני להחריד בסדרה של עשרות ואולי מאות כתבות העושות שימוש בתעמולה ישנה שהקשר בינה למציאות מקרי לחלוטין;

  • העיתון אימץ אשתקד את דעתם של רבנים אשכנזים נגד היתר המכירה בשנת השמיטה, חרף דעתו של הרב עובדיה יוסף התומך בהיתר. למרות שניתן היה לראות באחת הפעמים את מכתבו של מרן בעד ההיתר בכתב-ידו, הרי שהגישה הייתה שמאחר שראוי כי בני תורה יחמירו – מוטב להימנע מלאזכר את הנושא;

  • נושא הגזענות נגד ספרדים עולה רק כאשר זו באה מצד ח"כים או עיתונים חרדיים אשכנזיים. כך למשל, לא תמצאו שם מילה וחצי מילה על הדיון שהיה השבוע בכנסת על הגזענות כלפי תלמידות ספרדיות בבתי ספר. הח"כים של שס, ששולחים את ילדיהם לבתי ספר אשכנזיים נעדרו ברוב חוצפתם מן הדיון הטעון. היחיד שהעז להתייצב ונשא נאום כואב (שעליו אמר חבר הכנסת יואל חסון מקדימה כי היה זה הנאום המרגש ביותר ששמע) היה הח"כ האמיץ חיים אמסלם משס.

לציבור הספרדי מגיע עיתון הראוי לשם עיתון, שיכבד ויהיה נאמן לקוראיו. במצב הנוכחי, את 12 השקלים, מחיר ה"עיתון", מוטב להשקיע בצדקה ולא בקריאת חומר-מִטַעם. במקום שבועון הפך יום ליום לבּוּעוֹן, וכדרכן של בועות גם סופה של בועה זו להתפוצץ.

תגובת יום ליום
עורך יום ליום, יצחק קקון, מסר את התגובה הבאה:
▪ ▪ ▪

"כל מה שנכתב בעיתון נעשה בהיצמדות מלאה לדעת רבותינו. כאשר צריך להגיב ולהתייחס, אם לנהל מלחמה או בדרכי שלום – רק הרבנים מכריעים.

את הנושאים הבוערים אנו מעלים כאשר הם עומדים על הפרק בזמנם (למשל האפליה בתקופת פתיחת הלימודים סמינרים). העיתון מנהל מלחמה ביד קשה כשצריך, ולא סתם ביום מן הימים.

אנו פועלים בצורה מקצועית וטובה ביותר. ניתן למצוא אצלנו את מיטב הידיעות על אנשים דגולים, חכמים וטובים, בחיים ובנפטרים, שרק בשל היותם ספרדים אינם מקבלים יחס בשום עיתון. דרכנו להסביר את מעשיו של האיש או להראות את מה שיש ללמוד ממנו.

לעניין החלק החדשותי–אקטואלי, בעיתון כותבים טובי הכותבים והפרשנים הפוליטיים, חלקם גלויים וחלקם נסתרים. בצד הגלוי ניתן למנות את ד"ר מרדכי קידר, שמומחיותו המזרח-תיכונית היא מהטובות שיש במדינת ישראל, הנותן פרשנות מחכימה על הנעשה בעולם הערבי. בתקופת מבצע עופרת יצוקה ומלחמה בצפון היינו העיתון הראשון שנתן דיווחים ממוקדי האש (עורך העיתון מתגורר בשדרות). רק בשבוע האחרון פסלה לנו הצנזורה חומר על עניין שצפוי להתרחש עוד שלושה חודשים.

ההערכות המושמעות בעיתון מתממשות בתוך חודש-חודשיים, ומתבססות על מידע מבפנים, מאנשים הנמצאים בצומת הדרכים וממקבלי ההחלטות ומקובעי המדיניות. בבחירות האחרונות הרכיבו העיתונאים רשימות בסוף ממשלת אולמרט שהתבררו כלא נכונות, מה שאילץ את יואב קרקובסקי (קול ישראל) ואת אילה חסון-נשר (ערוץ 1) להודות שכל מה שקראו ביום ליום אכן התרחש.

הפרשנות והדיווחים שלנו מצוטטים בכלי תקשורת בארץ ובעולם וימשיכו גם בעתיד לצטט אותנו. מי שלא מאמין מוזמן לבדוק בגוגל, מיהו העיתון המצוטט ראשון מבין העיתונים החרדיים. כך למשל, בשבוע האחרון צוטט בתקשורת דיווח שלנו בעניין הסרת ההקפאה ביתר עילית, ושבוע לפני כן צוטטנו בעניין אחר, כאשר מדובר בעיתון שקובע את סדר היום לכלי התקשורת בציבור החרדי והכללי. יום ליום גאה להיות עיתון המשמיע את קולו של הציבור הספרדי והתורני, ומביא חדשות מתאימות נוגעות ללבו ופחות נייעס (חדשות רכילויות) ולשון הרע.

זהו עיתון לכל דבר עם כתבות מסחריות בתשלום. החלק הפרסומי בו תופס אחוזים בודדים, ונועד לתת אפשרות להוציא עיתון. יש ידיעות שלא תופסות תהודה, ואת קוראינו מעניין לדעת מה אגד מחדש על-מנת לנהל את חייהם, אנו שמחים שזה מדור פרסומי. גם יין בהשגחת בד"צ בית יוסף עליה אנו מסתמכים הוא מידע חיוני לא פחות מאשר הפשרת הבנייה בביתר עילית, ומהווה שירות לציבור.

אשר למגזין – זה נחלק לשני חלקים, הראשון לגברים ולנשים כולל בתוכו תחקירים וכדומה. כך למשל, בערב פורים היינו העיתון היחיד שהשמיע את קולם של יהודי אירן שסיפרו מה קורה מול שלטון אחמדינג'אד . בחלק השני יש כתבות חינוכיות לבית וןלמשפחה, ובו אנו נותנים את המירב והמיטב לנשים שתוכלנה לדעת למשל איך מחנכים ילדים בסדר פסח, איך מנהלים בית וכדומה. עצות מיועצים חינוכיים היודעים לכוון את המידע הטוב לקוראי ולקוראות יום ליום.

בשנים האחרונות חל גידול בתפוצת העיתון, וזוהי התשובה הנכונה לכל ביקורת טובה ובונה המתקבלת בהערכה. כמו בכל עסק, תמיד יש מה לשפר, אבל חשוב להבין ולרדת לסוף דעתם של הקוראים. זהו ציבור איכותי וענק שמחפש את החדשות הללו, שלא קורא עיתונים יומיים חילוניים ולא שומע רדיו. ולכן בא העיתון כדי להעשיר את השבוע הבא עליהם לטובה".

תאריך:  06/03/2010   |   עודכן:  07/03/2010
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פראבדה מזרחית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליהו חיים
7/03/10 21:52
2
שלום1000
5/12/10 20:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע החליט הרמטכ"ל גבי אשכנזי בצעד חסר-תקדים להדיח את תת-אלוף צ'יקו תמיר, זאת לאחר שתמיר סירב לפרוש מהצבא מרצון. ההחלטה נתפסת כמקצועית בעיני גורמי הביטחון הממונים (שר הביטחון וסגנו), וכהליך פוליטי מצד הקצינים בצבא.
06/03/2010  |  רועי אורן  |   מאמרים
פרשת דני דנקנר הנחקרת בימים אלה על-ידי המשטרה, מעוררת עניין רב. ולא בכדי. מדובר בדמויות הבכירות ביותר בקהיליית העסקים בישראל. כלי התקשורת מסתערים על כל שביב של מידע, בניסיון להקדים ו/או ליצר סנסציות שיימשכו קוראים/צופים.
06/03/2010  |  יואב יצחק  |   מאמרים
החלטת בג"צ מיום 4.3.10 הינה תולדה של תסבוכת רעיונית/משפטית/מדינית, שהבג"צ מצא את עצמו (שלא בטובתו) כמחויב לספק פיתרונות לכל בעיה אפשרית. (הכל שפיט). פיתרונות אותם הוא מתקשה לייצר מכובד הבעיות שהטיל על כתפיו במו ידיו. בג"צ תמרן את עצמו לדרך צרה ללא מוצא ומתקשה להיחלץ משם.
06/03/2010  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
הסקטור המוניציפלי בישראל הכולל עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות, סמוך על שולחנה של ממשלת ישראל. מרבית הרשויות המקומיות תלויות במענק ומימון ממשלתי ואינן מתנהלות באורח עצמאי או עם תקציב אוטונומי משלהן.
06/03/2010  |  ד"ר דויד שוורץ  |   מאמרים
מדינת ישראל הכירה באחד עשר ישובים במגזר הבדואי בנגב בשנת 2002, מינתה להם מועצה אזורית בשם "אבו בסמה", ומינתה למועצה ועדה ממונה בראשות עמרם קלעג'י, לשעבר מנכ"ל משרד הפנים. בוועדה הממונה כלולים שלושה נציגים מהמגזר הבדואי. אחד עשר הישובים במועצה הם אם-בטין, תראבין, קסר-אלסר, דריג'את, אבו-קרינאת, ביר-הדאג', אלאטרש, מולדה, אלסייד, אלפורעה, ומקחול. חלק מהישובים נמצא לצדי כביש באר-שבע-ערד, וחלקם - לצדי כביש באר-שבע-מצפה-רמון. לכל אחד מהישובים מינתה המועצה האזורית ועד מקומי, ולכל ועד - יושב-ראש, המקשר בין המועצה לישוב. למרות שיש מועצה, עדיין אין אישורי בנייה, וחסרים שירותים בסיסיים כרשתות מים, חשמל וטלפון, ושירותי תברואה, כנדרש מכל מדינה הדואגת לרווחת תושביה. בינתיים הילדים חולמים שיום אחד ביתם יואר בחשמל, כמו שאר ילדי ישראל, ושהם ישחקו על מחשב, כמו שאר ילדי העולם.
06/03/2010  |  חסן גדוע אלהוזייל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
דן מרגלית
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il