|   15:07:40
  יורם דורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הציונות ניצחה

רשמים אישיים מכינוס "לימוד מוסקבה" נושא הרצאתי: שמעון פרס
27/04/2010  |   יורם דורי   |   מאמרים   |   תגובות
מימין לשמאל: הרצל מקוב - מנכ"ל מורשת בגין, איתן הבר - לשעבר ראש לשכת רבין, ואנוכי יורם דורי - יועצו האסטרטגי של הנשיא פרס [צילום: רומן קוגן]

הזהות היהודית הלא-מזוהה באוקראינה
יורם דורי
רשמים מכינוס "לימוד ברית המועצות לשעבר", בו נטלתי חלק באוקראינה, כאשר לנוכחים היהודים הצעירים אין כמעט מושג מה קורה במדינת עמם
לרשימה המלאה

יום חמישי

שוב אני בדרך להרצות ב-LIMMUD FSU. טיסת אחר-הצהריים למוסקבה. תהליך הקליטה מהיר מהרגיל. ממש אוטוסטרדה. תוך דקות אני בדיוטי פרי קונה מחשב נייד (כך לא אצטרך לבקש טובות מחברים בכל נסיעה). מזוודה קטנה בידי כי הנסיעה רק ליומיים. את עיקר המשקל בה, נושא ספרו האוטוביוגרפי בן 780 העמודים של שמעון פרס, מפרי עטו של דר' מיכאל בר זוהר. "עוף החול" PHOENIX - קוראים לו. על עמודו הראשון שתי הקדשות שניתנו לי: האחת מפרס: "ליורם - העוקב אחרי העוף ואחרי החול ושומר שלא יסטו מהמסלול", והשנייה מבר-זוהר: "ליורם ידידי, העומד בקו האש ויודע גם לנצח!". אני אמור להרצות לצעירים המוסקבאים על שמעון פרס. "מהשטטייל וישנייבה לקבלת פרס נובל" - הוא נושא הרצאתי. כינוס לימוד מוסקבה הוקדש הפעם לחתני פרס נובל יהודים שנולדו ברחבי בריה"מ לשעבר. שמעון פרס הוא אחד מהם. הפעם יהיו הרצאות גם על מנחם בגין ויצחק רבין שאביו נולד באוקראינה. איתן הבר, שהיה ראש לשכתו של רבין, משתתף יחד עימי וכן הרצל מקוב, מנכ"ל המרכז למורשת בגין. בנוסף אלינו דאגו המארגנים לשתף גם את דליה רבין ודר' צבייה פרס-ולדן - הבנות של...

הגעתי לקראת חצות לשדה התעופה במוסקבה, מין שם ארוך עם הרבה ד' וחולמים מלאים (DO ועוד DO וכן הלאה). את הרכב שאמור היה להמתין לי, איתרתי רק אחרי כמה שיחות טלפון שלי כישראלי נואש שנוחת במקום זר, בו איש אינו דובר אנגלית וצריך להגיע למקום שאין לי שמץ של מושג היכן הוא. אחרי רבע שעה שנראתה לי נצח, קלט אותי הנהג שכמובן אינו דובר אנגלית ולוקח אותי למקום כינוס לימוד "המתקן" - כך תרגמו המארגנים את שם המקום. בתנועות ידיים אני שואל את הנהג כמה זמן זה ייקח? שעה וחצי הוא משיב באמצעות אצבעותיו. אני מבסוט. שעה וחצי במוסקבה הכוונה במשך היום משהו כמו כמה מאות מטרים. הפקקים בדרך-כלל בלתי נסבלים וטורי המכוניות נמשכים לאורך עשרות קילומטרים. הנהג, התברר לי, התכוון לשעה וחצי באמצע הלילה, כלומר 40 קילומטר ממוסקבה. ביום אמרו לי אלו שנחתו בבוקר שלמחרת, שזה לוקח יותר מארבע שעות.

משהתקרבנו ל"מתקן" ראיתי מבעד לגשם ולחושך הרבה וילות שכולן מוקפות בחומות ענק עם קונצרטינות, "דאצ'ות" של מנהיגים. הבנתי שאנו מתאכסנים באזור הנופש של בכירי המפלגה הקומוניסטית בעבר. גם מקום הסמינר מוקף בחומה גבוהה. שומרים בכניסה מנדנדים לנהג, אבל גם מכשול זה הצלחנו לעבור. אני לוקח את מזוודתי הקטנה (זו עם הביוגרפיה של פרס) ואת המחשב הנייד החדש (אוצר בלום), ונכנס ללובי של מבנה גדול שקשה להתרשם ממנו בלילה. רומן קוגן, מהמארגנים, מקבל אותי, דואג לחדר ואני חוזר ללובי להתבשם מניחוח של המולה צעירה. השעה כבר אחת וחצי בלילה ועשרות צעירות וצעירים יושבים וקוראים את חומרי הרקע שניתנו למשתתפים. חוברת מהודרת של כל חתני פרס נובל היהודים שנולדו בבריה"מ לשעבר. 26 חתנים. פשוט מספר מדהים שמסביר שוב שאנחנו אולי העם הכי מעצבן בעולם, אבל גם החכם בעולם. בנימה אופטימית זו של חוכמה יהודית אני הולך לישון.

יום שבת
דורי מספר שבחי הנשיא למשתתפים [רומן קוגן]

סיפרתי על האורח מישראל שהביא לבלרוס תפוז שריחו הביא להתאהבות פרסקי הילד בארץ ישראל. סיפרתי על סבו אהובו שהועלה על המוקד בבית הכנסת עם כל בני הקהילה על-ידי הנאצים. על אביו שהתנדב לצבא הבריטי ולחם נגד הנאצים

הבוקר נפתח עם שלוש אפשרויות: שחרית אורתודוכסית, שחרית רפורמית או שחרית מאוחרת במיטה. אני בחרתי במיטה.

על ארוחת בוקר אי-אפשר לוותר והפעם ביקשתי חביתה לבנה משלוש ביצים עם הסבר מפורט ומדויק. הבקשה מולאה בקפדנות. הגישו רק תה ואחרי דיון בהנהלה המצומצמת של הפוליטבירו הצלחנו גם לקבל קפה. על חלב ויתרנו כי הבנו שלכך נדרש אישור כנראה מהקרמלין. אגב, אסור לטעות, האוכל היה טעים והשירות מעולה.

הרצאות מעניינות היו בבוקר. איתן הבר סיפר על לבטי רבין ערב חטיפת מוסטפה דיראני. הוא שם דגש על תכונתו הבולטת של רבין והיא לקיחת אחריות. גם מקוב סיפר על בגין. גם אילת ליבר, מנכ"ל בית עגנון בירושלים, מנהלת שיחה על יצירתו ועל זכייתו של ש"י עגנון, יליד בוצ'ץ' באוקראינה בפרס נובל.

לקראת הצהריים הגיע תורי לדבר על פרס. הצגתי את הספר הביוגרפי וציינתי כי אותם 780 העמודים הם רק קצהו של המזלג של העשייה של הפנומן הקרוי פרס. החלטתי לשתף את מאזיניי בסיפורים קצרים המלמדים הרבה. פתחתי ואמרתי כי ביומי הראשון עם פרס, לפני כעשרים שנים, אמר לי הנשיא דהיום: יורם, זכור, בחיים תמיד יש עוד דקה". בעבודתי עימו למדתי עד כמה הוא צודק. גם הדגשתי כי עוד בוישנייבה, עיירת הולדתו, למד לאהוב את ארץ ישראל אהבה ללא גבולות והבין את הצורך בעוצמה מחד-גיסא ובהידברות מאידך-גיסא.

סיפרתי על האורח מישראל שהביא לבלרוס תפוז שריחו הביא להתאהבות פרסקי הילד בארץ ישראל. סיפרתי על סבו אהובו שהועלה על המוקד בבית הכנסת עם כל בני הקהילה על-ידי הנאצים. על אביו שהתנדב לצבא הבריטי ולחם נגד הנאצים. יצחק, גצל, פרסקי שנפל פעמיים בשבי ונמלט לפני הוצאה להורג. על שמעון פרס הנער שבר-המצווה שלו התאפיין בפוגרום ביהודי ארץ ישראל בעיקר ביפו (מאורעות 1936) ובהכרח לבנות נמל בתל אביב במקום זה שביפו הערבית - מה שהביא אצל פרס להכרה שעלינו להגן על עצמנו ולבנות את ארצנו בכוחות עצמנו.

על נפלאות פרס ברכש: צרפת, הכור בדימונה, טילים מגרמניה ושיקום צה"ל אחרי מלחמת יום הכיפורים. על מבצע אנטבה. והכל מוביל למחויבותו לשלום. הבנתו כי עוצמה צבאית מאפשרת לוותר. כוח יוצר פשרה. הדרך לאוסלו. על הוויתורים שהצליח להוציא מערפאת. על הטקטיקה בניהול מו"מ שלמדתי ממנו. היה אריה בעור כבש ולא פופוליסט, כלומר כבש בעור אריה. על טקטיקה כזו משלמים מחיר אלקטוראלי אך משיגים שלום.

הרצאתי הסתיימה ואז התברר לי כי ענן אפר מכסה את אירופה ועוצר טיסות. די נבהלתי. חששתי להישאר ברוסיה. לראשונה בחיי, קוננתי, איעדר מטקס יום הזיכרון. 37 שנים אני מגיע לבית העלמין בקריית שאול לקברו של חברי, משה מילדינר. 37 שנים בלי פספוס. הפעם, חששתי, איתקע במוסקבה. אחרי בירורים מצאנו כי אל על - המוביל הלאומי - אומנם החליט שלא לטוס ממוסקבה מסיבות השמורות עימו. שדה התעופה פתוח וחברות אחרות - לא המוביל הלאומי שלנו - טסות לישראל. רצתי יחד עם דליה רבין וירון דקל מקול ישראל, קנינו כרטיס ממש בשנייה האחרונה והמראנו לארץ. נחתנו לקראת חצות. השדה ריק. כבר הרבה שנים לא שמחתי כל-כך כשרגליי חצו את מפתן שרוול המטוס. למחרת הייתי בבית העלמין. שם היה צעיר אחר. משה בן ה-23 ששוכב בקרב חבריו. "הייתי במוסקבה, בלימוד FSU וראיתי שהציונות ניצחה", לחשתי לו ברגע שאיש לא ראה.

יום שישי
צביה, הרצל ואני [צילום: רומן קוגן]

ולדן: "אנשים צעירים לוקחים את גורלם בידיהם ומחליטים לעצמם את דמותם כיהודים. הם עושים את זה מלמטה ובלי הממסד. שלל הנושאים שהם עוסקים בהם הם הדברים שמטרידים צעירים באופן כללי"
מתיו ברונפמן, זה שמוכר לציבור כבעלים של איקאה וגם של בנק דיסקונט. תדמיתו בארץ היא של נער שעשועים, עשיר כקורח ואיש עסקים נוקשה. יומיים במחיצתו מגלים כי הוא יהודי חם, ציוני נלהב, פילנתרופ גדול שעדיין מאמין ב"מתן בסתר"

בבוקר יש כמה מנייני תפילת שחרית למעוניינים. יש מניין אורתודוכסי. יש מניין רפורמי ויש מניין של הממשיכים לישון. הכל פתוח. הכל חופשי. בלי כפייה. זו רוח לימוד.

בחששות כבדים אני הולך לאכול ארוחת בוקר. הזיכרונות של ארוחות לימוד באוקראינה עדיין לא משו ממני. אלו שבאוקראינה הזכירו לי את שירי הילדות: "ביום ראשון - תפוחי אדמה, ביום שני - תפוחי אדמה, וכן הלאה, עד שביום שבת הפתעה נעימה - שתי מנות תפוחי אדמה". מתברר שבמוסקבה אין עודפי תפוחי אדמה, ארוחת הבוקר דווקא טעימה. דייסות לאוהבים (אני לא אכלתי מימיי ואין בכוונתי להתחיל בכך במוסקבה). חביתה מעניינת מעורבת בחיטה וירקות. אני, שמקפיד שלא לאכול מוצרים עתירי כולסטרול, מבקש חביתה לבנה (רק חלבון). התהליך במתקן ששימש לחופשות ולנופש של בכירי המפלגה הקומוניסטית - קצת מסובך. צריך לבקש מהאחראית ולא מהמלצרית. גם אז אני מניח (לפי משך הזמן) שהתקיים דיון עקרוני בהנהלה המצומצמת של "המתקן" לקבלת אישור. האישור הנכסף הגיע והמלצרית, הפעם זאת היא, שואלת: 'מביצה אחת, שתיים או שלוש?'. אני משיב משלוש ואחרי כמה דקות מגיעות, נכון ניחשתם, שלוש חביתות לבנות. מילא, נראה שלפעמים הקומוניזם נשאר בנשמה גם אצל מי שנולדו אחרי קריסתו.

אני יוצא לחצר הענקית לראות היכן אני נמצא. אני מתבונן על הבניין - 'הסנטוריום' קוראים לו ברוסית העובדים במקום - ונזכר בלימודיי האקדמיים, בשיעור על האליטות בבריה"מ לפני כמעט 35 שנים, על סמלי השלטון הקומוניסטי. הבניין ענק, 11 קומות, בולט ומבליט כוח ועוצמה. כולו חד-גוני - מן חום אדמה. הרבה חלונות קטנים וכולם זהים. ממש קומוניזם במיטבו. אני פוסע ואומר לעצמי עד כמה יכולה ההיסטוריה להיות אירונית. המשטר הבולשביקי רצה בחיסול הזהות היהודית, בחיסולנו התרבותי כעם. ופתאום בשנת 2010, במעוז קומוניסטי, מתכנסים 600 צעירות וצעירים יהודים כדי לחפש את זהותם היהודית וכדי לחזקה. אחח, כמה הניצחון מתוק. המחיר היה כבד - משפט הרופאים, הריגת הסופרים היהודים, רדיפת הציונים, מאסרים, הרעבות ועבודות פרך - אך הרוח לא נשברה. הקומוניזם נעלם, והיהדות קיימת ונושמת. פוליטבירו אאוט [OUT], ולימוד אין [IN].

בתוך המתקן ההרצאות נמשכות. אוכל יהודי מהו, שירה יהודית, הפוליטיקה בישראל, אבל לא רק. גם נושאים גלובליים זוכים להאזנה מרובה, בעיקר נושאים מדעיים, אבל גם תרבותיים וחינוכיים. מעניין היה לראות את עיניהם של הצעירים מבריקות כאשר שמעו את הרצאתו של דוד מרקיש, בנו של פרץ מרקיש שהוצא להורג על-ידי סטאלין.

בשעות אחר-הצהריים המאוחרות מתקיים טקס הפתיחה (כדי לא לגרום לחילול שבת אצל אלו ששומרים). לא להאמין, בלב המתקן הקומוניסטי לשעבר מתכנסים יהודים לחזות בשלושה סרטונים קצרים על שלושה מנהיגים ישראלים: מנחם בגין ויצחק רבין זכרם לברכה, ושמעון פרס ייבדל לחיים ארוכים. השלושה ינקו חלב מאדמת רוסיה הצארית והגיעו לשיא גדולתם במעוז הציונות - מדינת ישראל. אחרי הסרטון על רבין עולה על הבמה דליה בתו, ומספרת על בית אבא. הצעירים קונים בשקיקה את דבריה. אחרי הסרט על פרס מופיעה ציקי (צביה) ולדן - הבת - ובחן רב מביעה מספר תובנות הכובשות את לב הקהל.

ולדן: "אנשים צעירים לוקחים את גורלם בידיהם ומחליטים לעצמם את דמותם כיהודים. הם עושים את זה מלמטה ובלי הממסד. שלל הנושאים שהם עוסקים בהם הם הדברים שמטרידים צעירים באופן כללי: לידה וגידול ילדים, שבעת ימי הבריאה, טקסי מעבר, היסטוריה יהודית, תיאטרון וספרות ועוד. ההרצאות והסדנאות בפרויקט הלימוד מקיפות את שלל הנושאים הללו".

ולדן נרגשת מהמפגש עם המשתתפים בפרויקט. "הם אומרים: 'אנחנו עייפים מהפרשנים, מהמתווכים ומהממסד. אנחנו רוצים למצוא בעצמנו את המשמעות של להיות יהודי". אחריה הסרט על בגין ומספר דברים מפי הרצל מקוב, מנכ"ל מורשת בגין. כאן ההקשבה מרובה. אין שיעולים ואין חריקת כיסאות. כולם באולם מאזינים. עוד קודם לכן מברך מתיו ברונפמן, זה שמוכר לציבור כבעלים של איקאה וגם של בנק דיסקונט. תדמיתו בארץ היא של נער שעשועים, עשיר כקורח ואיש עסקים נוקשה. יומיים במחיצתו מגלים כי הוא יהודי חם, ציוני נלהב, פילנתרופ גדול שעדיין מאמין ב"מתן בסתר" ולא בתרומה לצורך יחסי ציבור. הלוואי היו רבים כמוהו. וכמובן נאום תודה של חיים צ'סלר הבלתי נלאה, היו"ר המייסד של לימוד בריה"מ לשעבר, מי שהיה מזכ"ל המועצה למען יהודי בריה"מ ושעימו שיתפתי פעולה בלא מעט מבצעים "מטורפים" למען מסורבי עלייה, מי שהיה ראש שליחי העלייה בבריה"מ ואחר-כך ראש מחלקת העלייה בסוכנות וגזברה, ועתה מקדיש את כל זמנו בהתנדבות (כי לימוד בנוי רק על מתנדבים) להחדרת זהות יהודית וקרבה לישראל לצעירים יהודים דוברי רוסית ברחבי העולם. פעם הוא מארגן לימוד בניו-יורק, פעם בבירוביג'אן, בטרוסקבץ שבאוקראינה, באשקלון, ובחודש יוני מופע ענק של לימוד בירושלים בהשתתפות הנשיא פרס. בין לבין, האמן ליאוניד פטשקה בנגנו על הקלידים. הקהל מתלהב ומצטרף בשירה.

בתום האירוע אנו הולכים לקבלת פנים קצרה לקראת שבת. קבלת שבת מתקיימת בחדר האוכל בשני נוסחים: האורתודוכסי והרפורמי. אחר-כך מרק אטריות חם כמו בבית ושאר מטעמי השולחן היהודי, ולסיום עורך מיכה ינון, מי שהיה מנכ"ל רשות השבת, עונג שבת שהוא ממש תענוג למשתתפים.

הלילה יורד והצעירים אינם הולכים לישון. רובם התקבצו בלובי ומקיימים משחקי חברה. אני כאלו לא ראיתי מימיי. עד הבוקר הם יושבים ועסוקים ב"קזינו אינטלקטואלי". שעות ניסו להסביר לי במה מדובר, אך לא הבנתי. רק ראיתי שמושקעת מחשבה, נדרשת יצירתיות ואין רולטה או "בלק ג'ק". מין בילוי שהרס לגמרי את תדמית הדור הצעיר בעיניי. לא גומאים אלכוהול, לא מעשנים סמים קלים, לא משחקים קלפים ולא מהמרים. עוסקים במהות. חושבים ויוצרים. אי-שם לפנות בוקר עזבתי אותם והלכתי לישון.

תאריך:  27/04/2010   |   עודכן:  27/04/2010
יורם דורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הציונות ניצחה
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיקי מחיפה
27/04/10 13:14
2
יהודית, ירושלים
27/04/10 13:25
3
שמואל וברברה
27/04/10 15:45
4
סיימון
27/04/10 15:50
5
אחד העם
27/04/10 20:41
6
ויקה
27/04/10 21:07
7
י.ש
27/04/10 21:25
 
י.ד
27/04/10 22:43
8
ט ל י
27/04/10 22:01
9
מירב ר.
27/04/10 23:36
10
Shimon Briman
28/04/10 00:10
11
שמעון111
28/04/10 00:18
12
מד' ליונה עיוורת
28/04/10 02:19
13
דנה .ו.
28/04/10 08:30
14
שרון מהגבעה
28/04/10 10:07
15
רוני ג.
30/04/10 05:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מעצרה של שולה זקן, לאחר גל המעצרים של החשודים האחרים בפרשת הולילנד, מעורר כמובן מיד את שאלת מעצרו האפשרי של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט החשוד אף הוא במעורבות בפרשה.
27/04/2010  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
מנחם בן, בעל הטור "קו המשווה" בתרבות מעריב, הוא אחד מאנשי "הכתיבה הקלה" בתחום הביקורת הספרותית והחברתית, והוא, מאידך, גם משורר "רציני" (אני זוכר אותו כנער נחמד למראה, שבמחצית הראשונה של שנות השישים, בהיותו עדיין תלמיד בתיכון, ישב בחברת המשוררים בבתי הקפה ושתה בצמא את דבריהם. אחר-כך גם כתב שירים בעצמו ואף תירגם, בגיל צעיר מאוד, את המשורר האמריקני-אנגלי "הכבד" ת. ס. אליוט).
27/04/2010  |  משה שפריר  |   מאמרים
בימים הקרובים יתקיים "כינוס צפת למשפט ודמוקרטיה - אלימות נגד מערכת המשפט - עד מתי?" ירצו בו רק משפטנים - שופטים, נציגי הפרקליטות, נציגי עורכי הדין, נציגי הסניגוריה הציבורית, נציגי פקולטות למשפטים וכמובן, אנשי סגל ממכללת צפת. חלקם, מייצגים גופים שמפעילים אלימות קשה כנגד הציבור.
27/04/2010  |  שבתאי עזריאל  |   מאמרים
כנראה שאילת עושה טוב לשר המשפטים, עורך הדין פרופ' יעקב נאמן. אווירתה המיוחדת של העיר משחררת את חרצובות לשונו והוא משמיע אמירות חריגות שאינן חופפות את ההתחייבות הכתובה שנטל על עצמו אחרי שנכנס לתפקידו.
27/04/2010  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
לפני שנתיים, בגיל 85, הלך לעולמו מארק פאלט, מי שהיה סגן מנהל ה-CIA בארצות הברית. ענת קם, פקידה זוטרית בלשכת אלוף פיקוד בצבא הגנה לישראל ומארק פאלט, סגן מנהל של ה-CIA בארצות הברית עשו למעשה אותם המעשים.
27/04/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il