כל מי שטוען כי מינהל מקרקעי ישראל נוהג בדרך אחת לגבי קרקעות המינהל במגזר הערבי ובדרך אחרת במגזר היהודי - אינו מכיר את המציאות. האמת שונה לחלוטין. המינהל, יחד עם משרד השיכון ומשרד הפנים, נוקט באותן דרכי פעולה המקובלות במגזר היהודי גם במגזר הערבי. זאת, כמובן, בנוגע לקרקעות מינהל, שהרי ברור שאין למינהל יכולת להתערב בכל הקשור לקרקעות פרטיות.
כדי להמחיש את המציאות הזו ניתן להציג מספר דוגמאות. למשל:
- באום אל-פאחם אנו עוסקים בשיווק קרקעות בערך ל-4000 יחידות דיור;
- לגבי אזורי תעסוקה - המינהל מטפל בשטחים בהיקף של מאות אלפי מטרים רבועים, שחלקם כבר מצויים בהליכי שיווק וחלקם בתכנון מתקדם;
- באזור הערבי של נצרת הערבית, מצויות יותר מ-4000 יחידות דיור בהליכי סיום של התכנון;
- בפרדיס, בפרויקט משותף של המינהל והמועצה המקומית, אנו מצויים בהליכי סיכום אחרונים של תהליכי פיתוח. שיתוף הפעולה בפרויקט מוצלח, ויכול לשמש דוגמה לרשויות מקומיות אחרות. המועצה המקומית לקחה על עצמה את ביצוע הפיתוח ועושה את המלאכה ברמה נאותה, יוצאת מן הכלל, בהשתתפות פעילה של כל התושבים שמשתתפים בפרויקט, בתשלום מלא של הוצאות פיתוח.
ואלה רק דוגמאות.
יתכן כי המינהל נכשל בכך שאינו מפרסם די הצורך את כל פעולותיו, אבל האמת בשטח שונה לגמרי מן התדמית שמנסים לשווק מבקרי פעולות מינהל מקרקעי ישראל.
___________________________________________________________
הכותב הוא מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל
מתוך - "קרקע" - ביטאון המכון לחקר מדיניות כלכלית ושימושי קרקע של קק"ל, מס' 57 (ינואר 2004)