|   15:07:40
  יצחק מקייטן  
מרכז הטקסים החילוני
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

חולדאי, חנך לתרבות חילונית והומניסטית

קריאה לראש העיר תל אביב, רון חולדאי, ליזום פעולות ממשיות בשטח להעמקת החינוך היהודי החילוני וההומניסטי
05/05/2010  |   יצחק מקייטן   |   מאמרים   |   תגובות
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב
[צילום: יעל צור]

אם יש איום חמור מאין כמוהו על קיומנו כמדינה עצמאית, הוא לא בא מהכיוון הערבי. נגדו אנחנו פקוחי עין, ויודעים להתאגד כשמתרגשת עלינו מלחמה. אבל מול האויב ההרסני מבפנים, אנחנו משולים לעיוורים, לחֵרֵשים ולתתרנים גם יחד

חולדאי: לשקול מרד חילוני נגד החרדים
נועה קושרק
בנאום בכנס חינוך בת"א, תקף ראש העיר בחריפות את החרדים: ישראל מממנת חינוך של ציבורים מתבדלים ובורים, שמספרם גדל
לרשימה המלאה

כבוד ראש העיר שלום,

אנשים שיושבים כמוך בעמדות מפתח בחברה הישראלית, אין להם את הפריבילגיה "לקטר" על חומרת המצב. הם נדרשים לנקוט פעולה. לקחת יוזמה.

הציבור החילוני בארץ כמֵּהַ זה זמן רב למנהיגות חילונית שתייצג אותו נאמנה בכל תחומי התרבות, ובפרט בעיצוב תוכניות חינוך שמעשירות אותנו בכל מרכיבי התרבות הישראלית הקדומה, שביסודה הייתה תרבות חילונית שטיפחה את חירויות הפרט ואת עוצמת האדם שבו - לפני ההשתלטות העוינת של ממלכת יהודה עליה בשיתוף פעולה עם האימפריה האשורית. עם כל הכבוד למר אבי רוט שבתגובתו הוא מכה על חטא הבורות של הציבור החילוני במרכיבי הדת היהודית, אין לו על מה להתלונן. מערכת החינוך הפסיאודו ממלכתית, שוטפת את ראשי הילדים והנוער במושגים דתיים, שאינם רלוונטיים לחייהם, ואין להם ולא כלום עם תרבות ישראל האותנטית. "שמע ישראל", "קדיש", "תרי"ג מצוות", "תפילה", "תפילין", "מזוזה" וכולי - כל אלה הם מושגים שנאסרו במפורש בתורת ישראל, ותודה לאל, שטיפת המוח של מערכת החינוך הפסיאודו ממלכתית לא מצליחה לשבש את הרכיב האוטונומי הטבוע ביסוד איש ישראל מעצם היותו. אפילו יְהֹוָה אומר למשה - רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא: ביטוי שחוזר פעמים רבות כל-כך בתורה, וכל הוראתו היא הדגשת יסוד החירות האישית שבבסיס האיש הישראלי. מה שהזין במשך דורות על גבי דורות תרבות מחלוקת מאוד מפותחת, כנגד הסקציה הרבנית שעשתה את כל אשר לאל ידה כדי לאלף את האיש הישראלי, ולא עלה הדבר בידה.

נכון, תולדות עם ישראל מלמדות שהדגנרציה הרבנית, הביאה לאובדן ציבורים יהודים גדולים שמאסו בהשתלטות הרבנית על חייהם הפרטיים ועל מחשבותיהם, ופנו להתבוללות במספרים עצומים. יחד עם זאת, לא נעלמו היסודות הישראלים בחברה היהודית מאז ועד ימינו. קשיות העורף הישראלית האותנטית התמידה להרים ראש בכל פעם שהדבר התאפשר לה, אפילו בתוך הקהילות החרדיות עצמן. עדויות לכך הן הפילוגים והפיצולים הרבים שמאפיינים את העולם החרדי-דתי אף כי בעיקרון אין להם על מה להכביר מחלוקת. כולם מקבלים את ההלכה וכולם כפופים לה.

מנגד, הבורות והאינפנטיליות הן דווקא נחלת הציבור החרדי-דתי. מושגי יסוד כמו: "היציאה מן החומות", "אם המושבות", "הקונגרס הציוני", "השומר", "ייבוש הביצות", "ישובי חומה ומגדל", "ההגנה", "האצ"ל", "לוחמי חירות ישראל", "ההעפלה", "מלחמת הקוממיות", "דמוקרטיה", "מבצע סיני", "מלחמת ששת הימים", "יום ירושלים", "יום השואה", "יום הזיכרון", "יום העצמאות" וכולי - מאות מושגים שכל ילד ישראלי צריך לדעת, אבל הם לא חלק ממכלול חומרי הלמידה במגזר הדתי-חרדי.

יצירות ויוצרי התרבות הגדולים של עם ישראל אינם מוכרים להם. לא פילון האלכסנדרוני, לא יוסף בן מתיתיהו, לא ענן בן דוד, לא חווי הבלכי, לא הרמב"ם, לא אוריאל דה-קוסטה, לא ברוך שפינוזה, לא יל"ג, לא משה הס, לא אברהם מאפו, לא הרצל, לא א"ד גורדון, לא אחד העם, לא יוסף חיים ברנר, לא ז'בוטינסקי, לא בן-גוריון, לא ברל כצנלסון, לא אלברט איינשטיין, לא עמנואל לווינס, לא וודי אלן, לא יהודה עמיחי, לא נתן זך, לא יונה וולך ועוד רבים אחרים - רשימה אינסופית מכל תחומי היצירה: פילוסופיה, שירה, מחול, ספרות, מוזיקה, ציור ואמנות, קולנוע... קצרה היריעה.

טומי לפיד כבר ידע...
אמר וידע מה הוא אומר. לפיד ז"ל [פלאש 90]

יחד עם זאת, המאמץ המיסיונרי המתמשך של המגזר הדתי-חרדי, לדרדר את החברה הישראלית מחברה חילונית דמוקרטית למדינת הלכה, מפיל יותר מדי חללים בתוכנו. לנו ברור שערך בסיסי בחברה הדמוקרטית הוא חופש הביטוי והמחשבה. לכן, איננו מונעים ממיסיונרים רבניים שפועלים בתוך האוכלוסיה החילונית במימון ציבורי גדול. אבל, גם ברור לנו שחינוך לאוטונומיה ולשחרור יהודים תמימים ממלתעות הרבנים בחברה הדתית-חרדית הוא דבר אסור. למה? כי הם מגדירים את עצמם כחברה לא דמוקרטית, ולכן הם מונעים זאת בכוח ובאלימות. כל ניסיון לפקוח את עיני צאן מרעיתם לעוול ולניצול הציני שנעשה בהם בשם התורה, נתפס כקריאת תיגר על מנהיגותם וכפגיעה בזכותם לחנך את ילדיהם על-פי אמונתם. אין חילול קודש יותר חמור מזה. ואנחנו ברוב טיפשותנו, מקבלים את הטיעון הזה כאילו הוא נכון. מעשה אנחנו מפקירים יהודים תמימים וטובים לחסדי מנהיגות מפוקפקת שמקפידה לשמר אותם חסרי יכולת פרנסה עצמית, ובכך מנציחה את מנהיגותה.

מטעמים של נוחות פוליטית, אנחנו מספקים להם את כל הכלים לכלות אותנו כחברה דמוקרטית. הם משמשים כלשון מאזניים בכל הקואליציות שמנהלות את המדינה מאז הקמתה.

הם יודעים לנצל את גיוון הדעות, התפיסות והשקפות העולם בתוך האוכלוסיה החילונית בארץ, כדי לקדם את האג'נדה שלהם לקצץ בדמותה הדמוקרטית של ישראל. חוק אחרי חוק, לאט-לאט, אבל בכיוון מבטיח, הם מצליחים להפוך אותנו למדינת הלכה טפילית שתיפול למעמסה על כתפי העולם היהודי, והכי חמור - תפגע קשות בכושר העמידה שלנו כמדינה, הן כלכלית והן ביטחונית.

אם יש איום חמור מאין כמוהו על קיומנו כמדינה עצמאית, הוא לא בא מהכיוון הערבי. נגדו אנחנו פקוחי עין, ויודעים להתאגד כשמתרגשת עלינו מלחמה. אבל מול האויב ההרסני מבפנים, אנחנו משולים לעיוורים, לחֵרֵשים ולתתרנים גם יחד. הבית בוער סביבנו, ואנחנו מתעקשים שלא להבחין בכך. טומי לפיד הגדול ז"ל, ידע להבחין היטב בגודל הסכנה. עלייתו המטאורית במרחב הפוליטי בישראל, רק מלמדת עד כמה גדול, עצום ונרחב הוא המחנה היהודי החילוני, ועד כמה כלו כל הקיצין, עד שהוא מוכן לוותר על ריבוי הדעות והתפיסות שבבסיס התרבות החילונית, ובלבד שייקח את גורלו לידיו. נפילתו נתפסת על-ידי המגזר הדתי כאות לחולשת התרבות החילונית. איך אמר השר אליהו ישי: "מפלגת שינוי נזרקה לפח ההיסטוריה הציבורית". האמת היא שחלום אדיר, ענק בגודלו, ורחב בהיקף הציפיות ממנו, נפל יחד עם נפילת מפלגת שינוי.

חברי המרכז של המפלגה הזו, ניסו, כדרכם הקלוקלת של הפוליטיקאים בארץ, לנצל את התשוקה העצומה של הציבור החילוני לשיקום מצבם הפוליטי, החברתי והתרבותי, כדי לקדם את אינטרסים אישיים צרים. טומי היקר, שהיה איש רוח ענק, שהיה מנהיג ואידיאולוג עז רוח, לא הסכים לתת יד לכך, וזו הסיבה ששינוי נפלה. אילו היה מוכן לפשרות פוליטיות טמאות, שינוי הייתה משגשגת, אבל אז, כבר לא הייתה מייצגת נכון את הציבור שבחר בה. הוא הבין שתמיכת הציבור ב"שינוי", נובעת אך ורק מאמון ומסימפטיה שהציבור רוחש כלפיו באופן אישי, ולכן לא היה מוכן לפגוע באינטרס הציבורי. רק אדם כמוהו ראוי להנהיג את המפלגה החילונית העתידית.

מנהיגות מהסוג האינטרסנטי המושחת, יש לנו כבר די והותר. אין לנו עניין בעוד מנהיגים מסוג מנהיגי שס ואגודת ישראל והבית היהודי, שחותרים לפוליטיקה אך ורק לשם קידומם וקידום קרוביהם ובני משפחתם, מתוך ראייה כיתתית צרה ובמחיר של פגיעה עמוקה באינטרס הציבורי.

החזון של טומי לפיד היה לעצב התנהלות פוליטית הגונה והוגנת, שמושתתת על תפיסה יהודית, חילונית והומניסטית. כל הניסיונות לפעולה במישור הפוליטי, בתקופה שקדמה לו וגם לאחריו לא צלחו, בעיקר משום שרוב הציבור החילוני איבד זה מכבר את אמונו בהבטחות הפוליטיקאים שחוזרים בהם מיד לאחר בחירתם, אבל גם בגלל שטיפת-מוח דתית במסווה של חינוך יהודי-ממלכתי שכולם הם חלק ממנו.

אחרת איך אפשר להסביר את טענתו של מר אבי רוט, כי מה שחשוב לדעת הוא "שמע ישראל" ו"קדיש" ו"תרי"ג מצוות" ולימוד הלכה רבנית אנטי-ישראלית המתחפשת ל"לימוד תורה" ואף אחד לא קם. לרוב הציבור הוא אפילו נשמע מדבר לעניין.

להרים את נס ההגנה

ערכים ישראלים אותנטיים כמו: ערכי הדמוקרטיה (אחרי רבים להטות), הגנה על זכויות המיעוט (לא תהיה אחרי רבים לרעות), חופש הביטוי וחופש המחשבה (במקרא: זהו הדיבור בשם יְהֹוָה, ערך יסוד בתרבות הישראלית הקדומה, שנתן רשות לכל אדם לעמוד מול המלך ולנזוף בו. תופעה שאין לה אח ורע בעולם הקדום), עיקרון הלמידה המתמדת מפי האב ולא מפי הרב (ושננתם לבניך...), איסור הנהגת קמעות ודברי כשפנות למיניהם (לא יהיה בך מעונן ומכשף וקוסם קסם ושואל אוב וידעוני), אהבת הגר (כי גרים הייתם בארץ מצרים), איסור שאלה במתים (לא יהיה בך... קורא אל המתים), איסורי טומאת המת (בניגוד לקדושת המתים שהם מחנכים לה), איסור בונה במה (איסור הקמת מערכות חברתיות שלא מכירות בסמכות המדינה), איסור עבודת עץ ואבן (כתלים, מצבות, מזוזות, תפילין, פרוכות וכולי, אביזרי קדושה למכביר), כבוד האישה, איסור הוצאת לשון הרע וכולי. עשרות רבות של ערכים בסיסיים שרלוונטיים יותר לתיקון פני החברה בישראל. אבל לאלו, כבודו של מר רוט לא מייחס חשיבות. הוא כמובן לא היחיד. הוא מייצג תפיסה פיאודלית דתית שקובעת כי רק החינוך לצייתנות ההלכה הרבנית הוא מה החשוב - בניגוד לחינוך לאוטונומיה שבבסיס התרבות הישראלית הקדומה.

אין ברירה, אדוני ראש העיר, אלא להתחיל מלמטה. חינוך לתרבות יהודית חילונית והומניסטית באמצעות עשרות עמותות ואלפי פעילים, שישוטטו ברחבי הארץ וינחילו את תורת ישראל לעם ישראל. התרבות הרבנית הדתית פועלת נגד תורת ישראל ביודעין. אל לנו ליפול בפח המסווה שלה כאילו היא מקדמת תרבות יהודית. זה לא נכון. פעולתם היא מיסיונריות אלילית, שסותרת את תורת משה בכל רמ"ח ושס"ה.

אם באמת ובתמים, אתה מוכן להרים את נס ההגנה על נכסי התרבות הישראלית, כולנו אחריך. בוא נתחיל בהקמת עמותה אחת. עמותה ראשונה. יש לך את הכוח, יש לך את המעמד ויש לך את הקשרים שיכולים להביא לשינוי. אם לא נתחיל בפעולה היום, יהיה נאומך בשנה הבאה העתק מדויק של דבריך משנה לשנה. אם אין איש - קום והייה לאיש.

תאריך:  05/05/2010   |   עודכן:  05/05/2010
יצחק מקייטן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חולדאי, חנך לתרבות חילונית והומניסטית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מורה נבוכים
5/05/10 12:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במהלך ביקור שערך לאחרונה בפראג, אשר במסגרתו חתם על הסכם חדש עם רוסיה לפיקוח על הנשק הגרעיני, הצהיר הנשיא אובמה, כי טרור גרעיני הוא "האיום המיידי והחמור ביותר לביטחון העולמי". על-אף שהעוצמה ההרסנית הייחודית של הנשק הגרעיני מצדיקה את חששו ביחס לתפוצה ולשימוש בו, דומה כי הערכה חמורה זו ביחס לאיום המיידי של הטרור הגרעיני אינה משכנעת, ואפילו עלולה להוביל להיחלשות הנחישות הבינלאומית בעתיד בסוגיית אי- ההפצה של נשק גרעיני.
בפינת רחוב גורדון-הירקון תל אביב, נפתח מלון גורדון החדש. פנינה ארכיטקטונית, דוגמה ליופי של העיר הלבנה שהייתה.
05/05/2010  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
בימים 6-5 במאי יתקיים הכינוס 'קומיקס, זהות ופוליטיקה באירופה ובישראל' (בקמפוס אוניברסיטת בן-גוריון - יום ד', ובמדיטק בחולון - יום ה'). ב-6.5 בערב תיפתח תערוכה X+Y במוזיאון הישראלי לקומיקס וקריקטורה. הגיעו בהמוניכם...
05/05/2010  |  ד"ר תרצה הכטר  |   מאמרים
בעוד יומיים יילכו אזרחי בריטניה להצביע בעד מועמד לתפקיד ראש ממשלת בריטניה. המועמדים הם שלושה: ראש הממשלה המכהן גורדון בראון, יו"ר האופוזיציה דייויד קמרון, ויו"ר המפלגה הליברלית-דמוקרטית ניק קלג.
04/05/2010  |  רועי אורן  |   מאמרים
יש כמה נקודות חיוביות במכרז שהוציא מינהל מקרקעי ישראל, למכירת מגרשים לכ-2,800 דירות בכל רחבי הארץ: מגרשים ל-160 דירות בנס ציונה, לכ-120 דירות באלעד, ל-336 בצור נתן, ל-320 דירות בקדימה-צורן, ל-86 דירות בבת ים.
04/05/2010  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il