|   15:07:40
דלג
  אמנון לורד  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שיעור באנטישמיות

לנוכח התפוצצות האנרגיה האנטישמית ברחבי העולם בעקבות סיכול משט הטרור, על ישראל להפנים: האנטישמיות אינה סתם התפרצות רגשית. היא אסטרטגיה מכוונת, יעילה, המספקת כיום בסיס משותף לזרמים אידיאולוגיים ודתיים מנוגדים
10/06/2010  |   אמנון לורד   |   מאמרים   |   פרשת המשט לעזה - ההסתבכות   |   תגובות
אסטרטגיה מכוונת. הכתמת דגל ישראל בדם [צילום: AP]

בדרך כלל המוטיב הזה של היפוך השואה מופנה נגד ישראל, ולכן יש מצעד ארוך של אינטלקטואלים שעוסקים בניסיון להפוך את הישראלים לנאצים. במקרה הטוב – אפרטהייד. כך הופכת השואה למקל חובלים להכות באמצעותו את היהודים.

דומה שמאז אירוע המשט, הציבור הישראלי ורבים מהמשקיפים היותר שפויים בארצות הברית נמצאים בהלם מהתפוצצות האנטישמיות בעולם. כל כמה שנדבר על מחדלים זה לא יטשטש את הרושם שמשהו בסדר גודל של צ'רנוביל התחולל בתודעה הבינלאומית. איזה מפץ גרעיני שחשף אמיתות שארבו מתחת לפני השטח וביקשו להתפרץ. לכן הלן תומס. אותה כתבת שהפכה את הבית הלבן למשכנה מזה חמישים שנה. ואיך שהיא נראית. התפרצות השנאה שלה באמירה "תגיד להם שיסתלקו לעזאזל מפלשתין. תגיד להם שיחזרו הביתה. לפולין, לגרמניה, לאמריקה" צריכה להיתפש כאזעקת אמת. סוג של התרעה. אין טעם לכעוס. אפילו חבל שסיימה את תפקידה. מה שחשוב הוא שהאמירה שלה היא סימן התרעה ודאי שקיימים תנאי לחץ אטמוספרי שמאפשרים לתומס, שנראית כמו המכשפה מ'שלגייה' בסרט של דיסני, להרגיש חופשייה ומשוחררת בשנאתה לישראל.

ביום שלישי התייחס לתופעה בעקיפין פרופ' רוברט ויסטריך, בהרצאה במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הוא הרצה על האנטישמיות והאינטלקטואלים. לדבריו העיסוק האובססיבי של אינטלקטואלים רבים בהיפוך השואה תוך מיתוג הישראלים כנאצים החדשים, חוסם את יכולתו של המערב להתמודד עם האיסלאם והטרור. "ישנו המקרה של מרטין ולזר, הסופר הגרמני. לפני כמה שנים הוא זכה לתשואות נלהבות כשקיבל פרס ספרותי ואמר שם שהוא מוקיע את הנוהג הגרמני של התנצלות בלתי פוסקת על השואה", אמר ויסטריך. "הוא הוקיע את מה שכינה הפולחן של האשמה עצמית. זה התקבל בהתלהבות על-ידי כולם. בגרמניה השתררה תחושת שחרור. הקנצלר דאז שרדר היה ידידותי מאוד כלפי ולזר. האווירה שנוצרה: אנחנו שוב נורמלים".

אבל מתברר שוולזר הוא לא רק פטריוט גרמני שנמאס לו מהשואה. "יש לו גם עוינות רבה כלפי היהודים. ספרו 'מותו של מבקר' כוון נגד מרסל רייך-רניצקי. ולזר עשה שם סאטירה על רניצקי בדרך אנטישמית: תיאור הרעב לכוח, התאוותנות, השימוש לרעה בכוח. כל הסטריאוטיפים האנטישמיים. ומדובר בניצול שואה. זו בעצם דרך להיפוך השואה. .

"בגלל הנטייה הזאת, האינטלקטואלים לא מסוגלים להתמודד עם האיסלאם והטרור. ואז אתה מקבל תופעה כמו פריסת שטיח אדום לשיח' קרדאווי בלונדון. מכריזים עליו כעל קול מתקדם באיסלאם. והאנטישמיות של המוסלמים שהיא היום הכי גלויה והכי ארסית ואלימה - היא תמיד עוברת תוך כדי התעלמות. או בהתייחסות אפולוגטית. וכאשר ישראל מחליטה לעמוד מול זה, מול התופעות שבמערב מעדיפים להתעלם מהן, מוחקים את כל תופעות האנטישמיות והאלימות מהתמונה. ומה שנשאר זו הקריקטורה הגרוטסקית שאנחנו רואים בשבועיים האחרונים".

פרופ' ויסטריך אומר על חלקם של האינטלקטואלים היהודים ואולי בעיקר הישראלים בטיפוח האנטישמיות המוסווית כאנטי-ישראליות, שהדברים נרשמים. "אני מאמין שבעתיד כל זה יתועד כדף של חרפה בתולדות העם היהודי", הוא אמר.

האמת בלתי נסבלת
גרוסמן. התמוטטות מוסרית של אינטלקטואלים [AP]

בין הדוחפים למלחמה בולטים שני זוכים בפרס נובל לשלום. הנשיא אובמה, אמרנו כבר. קיבל את הפרס שלו ועכשיו הוא יכול להתפנות כדי להפוך את העולם למסוכן לדמוקרטיות, בעיקר היהודיות שבהן; עכשיו הוא יכול לפנות את הדרך לכל הבריונים התוקפנים – לארדואן, לפוטין, לאחמדינג'אד. אלה שכבר רומזים שאושוויץ היא אוטופיה. ולצידו של הנובליסט מהבית הלבן מייריד קוריגאן-מקגוויאר האירית, שהפליגה על הספינה רייצ'ל קורי.

אלו באמת ימים של גזירת עיתונים או שימור ארכיוני דיגיטלי. למשל, דויד גרוסמן: "שום הסבר לא יוכל להצדיק או לטייח את הפשע שנעשה כאן, ושום תירוץ לא יסביר את הטמטום שבו פעלו הממשלה והצבא... ארגון טורקי קטן, פנאטי בהשקפותיו הדתיות ועוין לישראל, שגייס לצדו כמה מאות שוחרי שלום וצדק, הצליח להכניס את ישראל למלכודת, דווקא מפני שידע בדיוק איך היא תגיב, וידע עד כמה היא נידונה, כפויה, כמו בובה על חוט, להגיב כפי שהגיבה".

בתוספת הדברים שכתבו עמוס עוז ואיל מגד אפשר לטעון שלנגד עינינו מתחוללת התמוטטות מוסרית של חלק רציני בקרב האליטה של אנשי הרוח בישראל. בואו נצמצם לרגע את אירוע המשט: יחידה ישראלית מיוחדת לכדה על אונייה מתחזה של פעילי שלום כמה עשרות אנשי ג'יהאד עולמי ואל-קאעידה. במהלך ההשתלטות על המחבלים הרגו לוחמיה תשעה מהם. זה כישלון? או שזו שערורייה עולמית שפרצה מפני שישראל חשפה כמה אמיתות לגבי טורקיה, לגבי הנשיא אובמה, לגבי ארגוני השלום ושאר הארגונים ההומניטריים?

מעולם לא נחשף מהלך אורווליאני יותר מהמשט הזה ואלה שיבואו בעקבותיו. מי היה מאמין כי ארגוני שלום וסיוע הומניטרי יהיו חיל החלוץ הדוחף למלחמה. הייתי אומר יותר מזה: בין הדוחפים למלחמה בולטים שני זוכים בפרס נובל לשלום. הנשיא אובמה, אמרנו כבר. קיבל את הפרס שלו ועכשיו הוא יכול להתפנות כדי להפוך את העולם למסוכן לדמוקרטיות, בעיקר היהודיות שבהן; עכשיו הוא יכול לפנות את הדרך לכל הבריונים התוקפנים – לארדואן, לפוטין, לאחמדינג'אד. אלה שכבר רומזים שאושוויץ היא אוטופיה. ולצידו של הנובליסט מהבית הלבן מייריד קוריגאן-מקגוויאר האירית, שהפליגה על הספינה רייצ'ל קורי.

הממזג הרשמי

אבל אין לישראל ולממשלתה הלוקסוס להתפלש בחגיגת העולם-כולו-נגדנו. לאחר שנחשפנו שוב, ובעוצמה יתרה, להתפוצצות האנרגיה האנטישמית בעקבות "תקרית ירי מצערת", צריך להפנים אמת נשכחת. האנטישמיות היא לא סתם התפרצות רגשית של שנאת ישראל, שמאפשרת לנו לגנות את נשאיה תוך התעלמות מהמשמעות שלה.

עידוד תנועות מהפכניות אנטישמיות הוא "מאמץ המופנה להשגת יעד כפול. הוא מגרה שנאות הדדיות ומקטב חברות, וזהו יסוד מפתח באסטרטגיה של נטרולה של ארצות הברית והכשרתה לתבוסה באמצעות כלים חתרניים", כתב סטפן פאסוני לפני 35 שנה. במילים אחרות, אנטישמיות היא מכשיר אסטרטגי רב עוצמה. היא איננה דבר שפורץ מעצמו. מי שמשתמש בכלי הזה עושה זאת בשיקול דעת.

"המצב הזה ממחיש את אחד התפקידים החברתיים החשובים של האנטישמיות מאז ומעולם: לספק מצע אינטלקטואלי משותף לקבוצות שמטבען הן עוינות זו לזו ולמדינות הרואות הכרח לשתף פעולה ביניהן באופן זמני.

"ובהתאם לזאת, ככל שברית מסוימת היא פחות טבעית וככל שחיוני יותר לקיים אותה בקונסטלציה נתונה, כך נראה הסתמכות גדולה יותר על יסוד האנטישמיות והאנטישמיות עצמה תהיה חזקה יותר. (...) כך היה בברית בין הפשיסטים (האיטלקים) לבין הנאצים במלחמת העולם השנייה, כך לגבי החיזור של סטלין אחרי היטלר; והברית בין הקבוצות השונות שמהן הייתה מורכבת המפלגה הנאצית עצמה. האנטישמיות היא פקטור אסטרטגי, משום שביכולתה למלא תפקיד של 'הממזג המלאכותי' והיא הדבק של קומבינציות פוליטיות בלתי טבעיות".

ובתרגום: מנהיג רודני איסלאמיסטי זוכה לאהדת התקשורת, חובר לתנועות שלום רדיקליות ליברליות, מתחבר לטרוצקיסט כמו לולה דה-סילבה שעומד בראש מדינה קפיטליסטית מצליחה כמו ברזיל. כלפי פנים הוא צובר כוח ציבורי בלתי ניתן לעצירה, על-חשבון מערכת הביטחון שלו ששוללת לחלוטין את מדיניות האיסלאמיזציה הפנימית שלו.

זה ארדואן. אבל אחמדינג'אד הקדים אותו. מי שזלזל בהתבטאויות האנטישמיות האלימות שלו נגד ישראל לא הבין שמדובר בחישוב אסטרטגי. למומחים בישראל נדמה היה שאחמדינג'אד הוא המזל הטוב של ישראל, כי בעזרתו קל להעביר בעולם את המסר. אך התברר שהמסר האנטישמי הכמוס כמו רעל בעטיפה האנטי-ישראלית קליט יותר. אחמדינג'אד מצא קשב לדבריו הנתעבים. הוא הכשיר את הקרקע. מי שבדק את התבטאויותיו לאורך חמש השנים האחרונות ראה שהמסרים אינם שונים כל כך מאלה של השמאל הרדיקלי, כולל בישראל. הוא ידע שכדי להתנגד לו צריך להגן בכל הכוח על ישראל. אבל מי מוכן היום להגן במלוא הכוח על ישראל?

אז כמו שציין ויסטריך נוצר מנגנון של מחיקה והתעלמות, שמאפשר להמשיך במסורת של "ביקורת על מדיניותה של ממשלת ישראל" תוך הבעת תמיכה רפה מהפה לחוץ בזכות קיומה של ישראל. תמיכה זו הפכה מצומצמת כל כך, שאפשר להגיד עליה רק זאת: אלה שמדברים בצורה כזאת אכן מתנגדים שיזרקו את הישראלים לתנורים או שיזרקו עליהם פצצת אטום; אבל בכל דבר אחר הם מתנגדים לישראל. החל מניק קלג ודיוויד קמרון וכלה בנעם חומסקי.

עולם נטול נוגדנים

בישראל מזה שנים לא מקובל לדבר על האנטישמיות הערבית. התגובה הראשונית של המתוחכם המקומי: הרי הם בעצמם שֵמים.

לדבר על העימות של ישראל עם הגורמים הבינלאומיים ועם הערבים בלי להתייחס לאנטישמיות זה כמו לדבר על נשק גרעיני בלי להזכיר את המילה אורניום. אפשר לומר שבעבר – הכוונה מאז מלחמת העולם השנייה – היו שני מחסומים יעילים יחסית לאנטישמיות. או לפחות הם הפחיתו מאוד מהאפקטיביות של האנטישמיות כמכשיר אסטרטגי. האחד – הטאבו על אנטישמיות או ביטוייה החיצוניים הגלויים מאז השואה, מאז הנאציזם. השני – התנגדות חלקים נרחבים במערב לקומוניזם, ובייחוד התנגדותה של ארצות הברית שלמעשה ניהלה את המלחמה הקרה.

מחסום זה האחרון הוא הסיבה לכך שאירועי פרובוקציה אנטישמיים חמורים שאירעו בברית המועצות ובגוש המזרחי לא השיגו את התוצאה של קיטוב והחלשה בחברה האמריקנית. אבל הם כן עלולים היו לגרום להתלקחות מלחמת עולם שלישית. הכוונה לסדרת המשפטים בתחילת שנות ה-50 בגוש הקומוניסטי, שהיו פעולת הכנה אנטישמית קיצונית. באותם מקומות שהייתה בהם הזדהות עם ברית המועצות, וביניהם השמאל הישראלי באותה תקופה, שם הפרובוקציה הסטליניסטית פעלה את פעולתה והאינטלקטואלים של השמאל השתמשו בביטוי "הרוצחים בחלוק לבן" לגבי עלילת הרופאים. אבל האנטישמיות הייתה גשר של ברזל בין הקומוניזם הסובייטי החילוני לבין העולם הערבי הדתי.

אך האידיאולוגיות השרירות היום במערב, כמו הרב-תרבותיות, יצרו סביבה ידידותית לאחֵר גם אם הוא טרוריסט איסלאמיסטי שעוסק בפיגועי התאבדות. ולכן לא קיימים מספיק נוגדנים למסרים האנטישמיים הממאירים והאלימים שמעבירים המוסלמים בקמפוסים ובתקשורת הבינלאומית. האנטישמיות מוכיחה את עצמה שוב בתור "הממזג המלאכותי" של הקיץ. היא מאחדת כיום בין ניאו-נאצים לניאו-קומוניסטים, בין ליברלים רדיקלים לבין איסלאמיסטים קנאים, ואפילו, כך מתברר, בין הזרמים הלוחמים זה בזה בתוך האיסלאם – הסונים והשיעים.

את התנופה לקמפיין שאחמדינג'אד החל בו נתן הנשיא אובמה בנאום קהיר לפני שנה. כל עוד הוא אמר דברי הבל על גדולתו של האיסלאם ותרומתו לאנושות ולתרבות, ובעיקר לתרבות האמריקנית, אנשים אולי זזו באי-נוחות ואולי אף היו מבקרים אותו קשות. ברגע שהכניס את הסוגייה המוחלטת של הקפאת ההתנחלויות, התגובה הייתה בנוסח: את זה אנחנו מבינים. בכך שבודד את ישראל כאלמנט חשוב בנאום ההתקרבות שלו לעולם המוסלמי, הוא רמז לאיסלאמיסטים שיש בין ארצות הברית לבינם מצע משותף. "השלום". מילה שכל אחד בעולם הערבי הבין את משמעותה האובמאית, כמציינת את אחריותה הבלעדית של ישראל למצב של היעדר שלום. בכך הפך את ישראל ל"בעיה" האזורית, העולמית.

ושוב, אנחנו נאלצים לחזור לעולם האינטלקטואלים הישראלים. לדויד גרוסמן, לעיתון הארץ, למומחים למיניהם. למוציאים והמביאים באולפני האקטואליה. קיימת הכחשה גמורה של הפקטור האסטרטגי של האנטישמיות. יש חסם תודעתי. החסם הזה משפיע לרעה על מקבלי ההחלטות. בישראל מזה שנים לא מקובל לדבר על האנטישמיות הערבית. התגובה הראשונית של המתוחכם המקומי: הרי הם בעצמם שֵמים. כך ראינו את מוחמד ברכה קופץ בהפגנתיות ועוזב ברעש גדול הרצאה ביד ושם. ביד ושם עצמו, עד לפני כמה שנים, אסור היה למעשה לעסוק בחקר האנטישמיות הערבית. בדעת הקהל בישראל דיברו על האנטישמיות כעל קוריוזים של ניפוץ מצבות וציור צלבי קרס. ניאו-נאצים בפתח-תקווה! לא מבינים שחנין זועבי הנאה ובעלת הפרופיל הנמוך מגלמת את הסכנה האמיתית.

ומסקנת לוואי: אין שמאל קיצוני רדיקלי שאינו אנטישמי. אם אינו אנטישמי הוא אינו רדיקלי ולכן גם אינו אפקטיבי. כדי להעביר מסר למרחקים יש לשדר באמצעות גל אלקטרומגנטי. על הגל הזה מאופננת האינפורמציה שהיא דיבור או מנגינה. בלי הגל האלקטרומגנטי אתה יכול לשיר לעצמך במקלחת. האנטישמיות היא הגל האלקטרומגנטי.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  10/06/2010   |   עודכן:  11/06/2010
אמנון לורד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיעור באנטישמיות
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דורון ג.
11/06/10 14:34
 
humanape
12/06/10 11:07
2
יהודי ערב
11/06/10 22:20
3
קורןנאוה טבריה
12/06/10 11:20
4
קורןנאוה טבריה
12/06/10 11:41
5
אליק א.
13/06/10 00:30
6
אדי גיזת
13/06/10 00:41
7
הסברה
13/06/10 14:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עתה, בשלהי חודש סיון תש"ע, כאשר מתקיים "שבוע הספר העברי" ברחבי הארץ, אני מוצא לנכון להביא לידיעת הציבור נושא חשוב ועובדתי, שאולי רבים אינם מודעים לו, או שאינם נותנים דעתם עליו.
10/06/2010  |  משה שפריר  |   מאמרים
בס"ד
10/06/2010  |  ציפי לידר  |   מאמרים
לאחרונה יצא לי לקרוא/לעיין/לשמוע על כל מיני ביוגרפיות של רמטכ"לים לשעבר וקצינים בכירים המשלבים מונחים צבאיים ופילוסופיה אישית בניסיון לשתף אותנו ברחשי ליבם ולתת לנו, פשוטי העם, קצת הבנה ב"איך צריך להתנהג העולם".
10/06/2010  |  גיא רפאלי  |   מאמרים
אתה קורא את המידע והנתונים על ויצמן שירי, לשעבר סגן שר הביטחון, לשעבר ח"כ, וכיום מנכ"ל מפלגת העבודה ומשקיע בנדל"ן, שנחקר שלשום באזהרה ברשות ניירות הערך - ואינך מסוגל להבין: איך זה יכול להיות? איך ייתכן שהאדם, שתואר רק לפני שבועות אחדים כקוסם פיננסי של מפלגת העבודה, מתגלה בחייו העסקיים הפרטיים כמשקיע כושל, ועוד באותו תחום כלכלי.
10/06/2010  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
בספר 'במדבר' ישנן עשר פרשות בסך-הכל. בלב הספר, בדיוק בארבע הפרשות שבאמצע, נמצאים האירועים הגדולים ביותר שחוו בני ישראל במדבר, ושמשמעותם נצחית ממש. הכוונה היא לפרשות 'שלח לך', 'קרח', 'חוקת' ו'בלק', הפרשות מהרביעית ועד השביעית. הבה נגלה את המכנה המשותף לכל ארבע הפרשות הללו, ואת הלקחים הנצחיים והמשותפים לכולן הנלמדים מהן.
10/06/2010  |  חננאל ובר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il