|   15:07:40
דלג
  ביטי רואי  
עמיתת מחקר מכון שלום הרטמן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

השכינה

הספרות הקבלית הפכה את השכינה למהות המבטאת את החיבור בין האלוהי לאנושי. שלא כמו האל הנצחי והנשגב, השכינה קרובה לאדם: צרותיו הן צרותיה וסבלו הוא סבלה ביטי רואי על עיצובה של אלוהות שבורה, דינאמית ורבת פנים, העומדת לצד המאמין בהתמודדותו עם תהפוכות חייו
14/06/2010  |   ביטי רואי   |   מאמרים   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

המונח "שכינה" מצוי לראשונה בספרות חז"ל, ומשמש לתיאור הנוכחות האלוהית בעולם. "שניים שיושבין ויש ביניהם דברי תורה - שכינה ביניהם" (משנה אבות ג:ב), וכן: "איש ואישה זכו שכינה ביניהן" (תלמוד בבלי, סוטה י"ז ע"א). השכינה יורדת, עולה או מסתלקת ותמיד מייצגת את הופעתו של האל המופשט בעולם.

עבור האדם המאמין, האלוהות היא האחר האולטימטיבי, מושא תשוקה ושלמות, אשר למולו מנהל האדם הדתי את מעשיו היומיומיים. על-רקע זה ניתן להבין את חשיבות המונח "שכינה", כפי שנתעצב מאז הספרות הקבלית בימי הביניים. השכינה היא ישות אלוהית המצויה בין העולמות ומשקפת במהותה את החיבור שבין האלוהי לאנושי. חיבור שניתן להגדירו כגרעינה העמוק של הדת.

מבחינה דקדוקית, המילה "שכינה" מציינת אומנם נקבה, אולם עובדה זו אינה בולטת בספרות חז"ל, שאינה מתעמקת במאפייניה הנשיים של השכינה. הדברים משתנים בספרות הקבלית, שם מזוהה השכינה עם אחת מן הספירות האלוהיות ושם גם זוכה נשיותה לפיתוח רחב ומעמיק.

בספרות הזוהר למשל, מתוארת השכינה על מאפייניה הפיזיולוגיים, התפקודיים, הסוציולוגיים, המיניים והפסיכולוגיים. הטקסטים עוסקים במבנה גופה ומייחסים לה יכולת קבלה, הכלה ואף לידה, הנקה והזנה. קשריה המיניים מבוטאים במצבי תשוקה והתעוררות ואל מולם מוצבים רגעי ריחוק של נידה או גירוש. מבחינה חברתית וסוציולוגית מתוארים יחסיה אל הבית ואל עולם הדיבור וכן אל עולם השלטון והמלוכה. באישיותה היא נקשרת להפכים ולגיוון במציאות: מחד קשורה השכינה לצד הדין, לאש ולכיליון העולם: היא מכונה "אילנא דמותא" (עץ המוות) ומזוהה עם הדין, עם הלילה ועם כוחות ההרס; מאידך היא מתוארת כדמות מגינה, תומכת, מיטיבה, רחמנית ומליצת יושר.

לשכינה הקבלית פנים שונות, מגוונות וסותרות, המעצימות את החידתיות שבדמותה. המפגש עימה הוא רב משמעות: השכינה היא הפן הנוכח של האלוהות בעולם, ופניה השונות מבטאות את מורכבותה וריבוי צדדיה של המציאות.

אמנם, המבנים בספרות חז"ל המתארים את השכינה כנוכחות וכביטוי לאלוהות קרובה, עולים גם בכתיבה הקבלית, אולם בשל המערכת רבת הקולות והתכונות שזו קושרת אליה, מתאפשרת הבחנה בינה לבין הנוכחות האלוהית הנשגבת יותר. כך, על דרך ההפרדה, מתחדדת הנוכחות של השכינה בעולמו של המאמין. בחלקים אחדים מן הספרות הקבלית מתוארת השכינה כדמות האלוהית הקרובה ביותר לחיים שכאן, להיסטוריה ולנפש. הכינויים "נפש", "נשמה" ו"אני" מוסבים על השכינה ומחזקים עוד יותר את הדמיון שבינה לבין האדם ואת קרבתה להוויית הקיום ולמבנים הפנימיים בנפשו של האדם.

זיקה נוספת שיוצרת הספרות הקבלית בין השכינה לבין האדם קשורה לנוכחותה על ציר הזמן וקורות העם היהודי. לתפיסה זו שורשים עמוקים כבר במדרש, אך בקבלה היא מתפתחת באופן שהשלכותיו רבות משמעות בעולם הריטואל היהודי. כפי שתיאר א"א אורבך, בספרות התנאית המונח "שכינה" מציין במקורו נוכחות במקום, ולרוב נקשר מקום זה למשכן. הבית שה' שוכן בו הוא "בית השכינה" (ספרי זוטא נשא ה, ב). לאחר חורבן הבית נבחרת השכינה לסמן דווקא את הנוכחות האלוהית שאיננה קשורה במקום מסוים אלא בעם: "בכל מקום שגלו ישראל כביכול גלתה שכינה עימהם: גלו למצרים...שכינה עימהם, גלו לבבל שכינה עימהם..." (מכילתא דר"י מס' דפסחא פי"ד).

הקבלה העצימה את הזיהוי שבין השכינה לעם. השכינה ירדה עם ישראל לגלות ושהתה עימו שם. המקובלים הם בניה של השכינה, אך הם גם היא - כלל העם היהודי. כאן קושרים למעשה המקובלים את דמותה של השכינה עם התפיסה החז"לית המכירה בישות קולקטיבית לציבור הגברים היהודיים, המכונה בשם "כנסת ישראל". בכך מתחזקות שוב הזיקות ההדוקות של השכינה לחייו של המקובל: היא אחת עימו ועם הציבור אליו הוא משתייך. צרותיו הן צרותיה וסבלו הוא סבלה.

עם המעבר מנוכחות במקום לנוכחות בעם, מועצם גם ממד חדש בו השכינה נוטלת חלק - הוא ממד הזמן. כשהשכינה גולה עם ישראל לאחר חורבן הבית היא הופכת לישות החיה בזמן, על זרימתו ותהפוכותיו. כלומר, השכינה הופכת ממושג המציין הכרח פילוסופי למשהו המזוהה דווקא עם שינויים, עם האפשרות והגיוון שההיסטוריה מביאה עימה.

בהקשר הזה, ראוי לעמוד על רעיון מרתק המופיע בשלהי המאה הי"ג ומזהה את השכינה עם "סוד האפשר". זהו מונח פילוסופי הנגזר מן ההבחנה המשולשת שבין "מחויב המציאות", "נמנע המציאות" ו"אפשרי המציאות". "סוד האפשר" מציע אלטרנטיבה לתיאור האלוהות כמחויבת המציאות, כפי שמצאנו אצל הרמב"ם למשל (משנה תורה, יסודי התורה א), ומעניק תפיסת אלוהות אחרת לצידה הקשורה דווקא ליסוד השינוי והתמורה שבמציאות ולתהליכים הרווחים במציאות המוכרת לאדם. זוהי חריגה נוספת מתפיסת האלוהות הדתית, המושלמת והמרוחקת, לתפיסה של שינוי, ריבוי והתהפכות. גם כאן, נקשרת השכינה לחייו היומיומיים של האדם, המתאפיינים במגוון אפשרויות ובחירות.

תפיסות מאוחרות יותר השתמשו במקומה של השכינה בחיי המציאות ובזיהוייה עם ההיסטוריה היהודית לביסוס אתוס שלם סביב "הקמתה של השכינה", הנתפסת כעיקרה של הגאולה. הקמת השכינה מעפרה הפכה למרכיב מרכזי בחייהם של מקובלי צפת, וסביבה נקשרו מנהגים שונים, כמו 'תיקון חצות', לימוד תורה, קריאה לחיי עוני, המחקים את מצבה של השכינה עתה, ולנתינת צדקה - שייעודה לגאול את השכינה מחורבנה.

מכאן גם התפתחה דמות ייחודית של אלוהות במשבר. לצד האל הנשגב, השלם וחסר הפניות, מתגלה השכינה כדמות פגומה, השרויה בשבר ובנפילה. דמות זו היא גילום של אלוהות שאינה במיטבה, אלא דווקא בחולשתה.

בתפיסות קבליות אחדות, כל מבנה הגלות והגאולה, החורבן וההצלה, נכרכים סביב הדרמה שבדמות האלוהות השבורה. עבור התפיסה הקבלית, בה מעשיו של האדם לוקחים חלק מרכזי בעיצוב העולם האלוהי, תמונת השבר הזו היא הזמנה לתיקון. השכינה הנפולה זקוקה להקמה. מי שיעשה זאת הוא העם - בניה, התומכים בה ומרימים אותה מחוליה. זוהי גישה המעודדת פעלתנות דתית, והיא משתלבת גם היטב עם דמותה הנשית של היישות האלוהית הזו - הניצבת אל מול דמותם הגברית של המקובלים - המחזקת מבנים אירוטיים ופעלתניים. כך, מעצימה דמותה של השכינה בתפיסה הקבלית את הריטואל הדתי היהודי כולו, הנרתם לגאולתה של השכינה ולהקמתה מעפרה.

השפעת הקבלה ניכרת גם בחסידות, המבליטה את מעמדה המרכזי של השכינה ואת קרבתה לאדם על-ידי הצבתה במוקד התפילה. בעוד שבתפיסת חז"ל המתפלל צריך לכוון את תודעתו אל השכינה, בספרות החסידית מועצם תפקידה ונדרשת לא רק כוונה כללית, אלא הזדהות עמוקה עימה. מקורות חסידיים אחדים מדגישים שהמתפלל צריך להגיע למצב של "שכינה המדברת מגרונו", כלומר להיות במצב בו השכינה בוקעת מתוכו, זהה לו, ואפילו מהווה תחליף לאישיותו וקולו. תפיסות אחרות יוצרות זיקה דומה כשהן מדגישות את הצורך של המתפלל להימצא באיחוד עם השכינה במשך זמן התפילה.

תפיסות אלו, המאירות באור חדש את התפילה, כמו גם אלה הרואות את המציאות ההיסטורית דרך סיפור חייה של השכינה, והתופסות את מעשיהם המוסריים של בני האדם ואת מעשי המתפלל כמכוונים להעצמתה, לא היו אפשרויות אלמלא החלה הקבלה במהלך המבסס את מעמדה הקרוב, הנוכח והקשור במציאות של דמות ייחודית זו.

ביטי רואי היא עמיתת מחקר במכון שלום הרטמן ומשלימה בימים אלה דוקטורט באוניברסיטת בר-אילן על מיתוס השכינה בתיקוני הזוהר.
תאריך:  14/06/2010   |   עודכן:  14/06/2010
ביטי רואי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השכינה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלא יועץ
14/06/10 23:18
 
אודליה שאנן
19/02/14 21:44
 
אודליה שאנן
19/02/14 22:21
פורום: מכון שלום הרטמן כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בדרך כלל, דעת הקהל שלנו נוטה לשלול הקמת ועדת חקירה בינלאומית ומעדיפה ועדת חקירה שתוקם על-ידי ממשלת ישראל, עם משקיפים בינלאומיים. דעתי היא כי זו טעות.
14/06/2010  |  עמנואל נאור  |   מאמרים
הוי אלוהים, כמה קבין של שנאה עצמית נפלו על ישראל עמך! והפעם, מדוע ולמה? כי יאיר לפיד רוצה לרוץ לבחירות, ומאידך-גיסא הוא מגיש את מהדורת החדשות של ערב שישי בערוץ 2. אליבא דמומחים, עיתונאים ושאר השונאים, יאיר לפיד חייב להתפטר מתפקידו כמגיש חדשות, או שמועצת הרשות השנייה תפטר אותו לאלתר. לא שלפיד אמר מפורשות שהוא מתכוון לרוץ לבחירות, אלא את זאת קבעו "חבריו" מן הברנז'ה וכן פוליטיקאים רמי-מעלה. אין מישהו שיכול להצביע שלפיד כשל בלשונו כמגיש חדשות, או הביע עמדה נחרצת בנושא פוליטי-מדיני-ביטחוני תוך כדי הגשת החדשות, אך אם אפשר לעשות לו דה-לגיטימציה, מדוע לא?
14/06/2010  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
כיום החוק מחייב כל מעביד להפריש כספים עבור כל אחד מעובדיו לקרן פיצויים. כך שלכל עובד שכיר משולמת משכורת חודשית, ובמקביל נצברת לזכותו משכורת נוספת (סמויה) עבור כל שנת עבודה - פיצויים. למעשה הוא צובר כל שנה משכורת 13 (צמודה למשכורת האחרונה שלו - שיא הוותק) ופטורה ממס עד לתקרה הקבועה בתקנות מס הכנסה, ועומדת נכון לסוף 2009 על-סך 10,980 שקל כפול מספר שנות עבודתו.
14/06/2010  |  ניסן יואלי  |   מאמרים
תלמידי חכמים צריכים גם להיראות ישרי דרך, ולא רק לקיים את המצוות. זאת אפשר ללמוד ממסכת ברכות בגמרא, בה רבן שמעון בן גמליאל מביע דעתו על חתן הפטור מקריאת שמע ביום הראשון לאחר החופה, ואם בכל זאת קורא - יש בכך משום יוהרה.
14/06/2010  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
לא קל להיות ראש איגוד מקצועי, לא קל להיות שליח ציבור. תשאלו אותי, תשאלו כל אחד אחר הנושא בעול תפקיד זה. ולא בכדי אני מדבר על "עול", בעוד אחרים, לעיתים, מתייחסים לתפקיד כאל "כיבוד".
14/06/2010  |  רונן לוי  |   מאמרים
הרעדה הפלאית שבנפש  /  פרופ' אבי שגיא
מלחמת הדת הראשונה  /  פרופ' ישראל קנוהל
כיצד יוצרים משמעות באמצעות טקסי זיכרון?  /  נעם ציון, דורית גלסר, רני יגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il