1. "זו לא גזענות - רק הבדלי מנהגים". כך הכשירו את השרץ חסידי ההפרדה. הנה עובדה, בנות ספרדיות מתקבלות לכיתת החסידים האשכנזים. והמחיצה שהוקמה, מה דינה? והעובדה הידועה שהס מלהזכירה שחרדי מזרחי שווה פחות בשוק ההעברות - אם בהתקבלות למוסדות אליטיסטיים ובטח בשידוך. גם כאן, "רק הבדלי מנהגים". נינו של הרב אלישיב לא יתחתן עם נינתו של הרב
עובדיה יוסף, רק בשל "הבדלי מנהגים".
"חילול השם" הוא המונח החמור ביותר בעולם הדתי. ה"שם" הוא המסמן של נוכחות האל בעולם, מי שמתיימר לייצג אותו. כך מסביר זאת התלמוד הבבלי: "מי שקורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים ואין משאו ומתנו באמונה, ואין דיבורו בנחת עם הבריות, מה הבריות אומרות עליו? - אוי לו לפלוני שלמד תורה, אוי לו לאביו שלמדו תורה, אוי לו לרבו שלמדו תורה; פלוני שלמד תורה - ראו כמה מקולקלין מעשיו וכמה מכוערין דרכיו!".
2. בפרשה המכוערת הזאת נחשפנו למזרחים מטעם, אלה שמלמדים זכות על האפליה, שכן הם עצמם התקבלו למוסדות האשכנזים (במסגרת המכסות המועטות) ולכן אין אפליה ובטח שאין גזענות. האם אותו אלמליח מפורסם שהלך "בגאווה" לכלא יוכל לחתן את בנותיו עם חסיד סלונים אשכנזי? ברור שלא. אבל גאווה יש, לחרפתנו.
ולצד אלמליח שיחק כוכב נוסף,
אריה דרעי. מי שגדל במוסדות אשכנזים הוכתר בתקשורת הישראלית כמשיח וגואל. יאללה יאללה. מי שהפך אותו למנהיג היו המוני המזרחים המבוישים שבלעו את עלבונם אל מול ניסיונות הריצוי וההתרפסות של מנהיגיהם בפני מי שלא מכירים בהם כשווים, אפילו לא באמונה. אבל דרעי יש רק אחד והוא עוד ישוב. אִמרו לי מי תומך בדרעי ואומר לכם היכן הוא ממוקם במפה הפוליטית.
3. למרות התעמולה החרדית, לא הציות לדבר האל מול הציות לחוק האנושי עמד כאן במוקד, גם לא בג"צ מול ההלכה. מנהיגי החרדים לא אבו להעמידם בפינה, לא ידעו להודות במום החברתי הזועק לשמים זה שנים רבות בקרבם - דחיית אחיהם המזרחיים לקרן זווית. אה, בל נשכח את ה"אחדות" ו"יחד שבטי ישראל". כן, כל זמן שהם מתחתנים בינם לבין עצמם ונכנסים במכסות למוסדות הלימוד שלנו.
האם לא זה היה שורש המרד הגדול שהוליד את שס חצי יובל קודם? האם לא את המהפכה החברתית הזאת ביקשו ראשיה לקדם? מה קיבלנו לאחר חצי יובל - חרפת עבדים המתחלים לפני אדוניהם בקריאה "סרק סרק". נו, מה יעשו ראשי שס אם כמעט כל ילדיהם לומדים במוסדות החינוך האשכנזים בעוד צאן מרעיתם שבחרו בהם לנציגיהם נאלצים לעמוד כעניים בפתחי אותם מוסדות?
"להחזיר עטרה ליושנה" הייתה קריאת הקרב של שס. איזו אירוניה: הפרשה האחרונה המחישה שהעטרה היחידה שהוחזרה הייתה עטרת מנהיגי אשכנז שחיזקו את אחיזתם בציבור שלהם על-חשבון רפיסותם של עמיתיהם המזרחים.
4. "אימא", "אבא", "קהילה שלמה נזרקה לכלא", "250 ילדים נותרו לבדם" - קוננו יח"צנים בראש חוצות. כמה פתטי, כמה עלוב. כמה שבועות קודם עשיתי שבועיים בשירות מילואים בבקעת הירדן וגם ילדיי לא ראו אותי. האם נזכה יום אחד לראות את חסידי הקרבות המצולקים הללו אוחזים בנשק ויוצאים להגן על עמם בשירות מילואים, נניח שבועיים?
ובעוון מה הלכו לכלא? - בעוון סירובם לקבל ללימודים בנות שונות במעט מבנותיהם. נכון הוא שהיו בנות ספרדיות ש"זכו" ללמוד עם חברותיהן המיוחסות, אבל מדוע כל אלה שנדחו אל מעבר למחיצה היו רק "ספרדיות"? לא "קידוש השם", חלילה! בושה, חרפה, חילול השם - אלה הכינויים הראויים לפרשה הזאת כמו גם לכל שחקניה, אשכנזים וספרדים כאחד.
5. בשבת קראנו בברכותיו של בלעם שצפה מראש הפסגה בקצה העם וקרא: "מה טובו אוהלֶיךָ יעקב, משכנותֶיךָ ישראל". מה דעתכם, לוּ היה אותו קוסם ארמי צופה בחברה הישראלית, בקבוצות החרדים, בקהילת חסידי עמנואל ומנהיגיהם, ולאחר מכן היה מתבונן בתגובתם הרופסת של מנהיגי המותקפים, הנעלבים והמוּדרים - האם גם אז היה משחרר את הפסוק הנצחי הזה?